Gå til innhold

Barnehagen lot barnet sove etter hodeskade

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet vårt på 3 år falt og slo hodet i barnehagen. Det førte til at hun fikk en stor kul på bakhode. Selvsagt er det vanlig at barn faller og slår seg. Men etter alt jeg vet så skal man IKKE la barn sove rett etter ett sånt fall. Man skal også kontakte lege hvis barnet er veldig trøtt og svimmel etter å ha slått hode kraftig. Barnehagen ringte informerte om fallet og sa i samme setning nå ligger hun å sover, hun var så trøtt etter fallet. De ville at jeg skulle hente henne, jeg spurte om det var noe jeg burde sjekke med lege og da sa de at det var lurt.  Jeg sa da at dere må vekke henne og for all del ikke la henne sove og at jeg var på vei, de svarte ikke på det siste. Jeg kjørte til barnehagen med en gang. Pga reise vei tok det 30-40 min før jeg var framme. Jeg hadde ringt en gang til barnehagen for å høre om de hadde vekket barnet. Men fikk ett vimsete svar om at hun sover. I barnehagen så jeg at barnet lå og sov på en benk ute, mens andre unger lekte. En voksen satt ved siden av. Jeg vekket henne og hun våknet med en gang, var veldig forvirret og rar og svimmel, men svarte meg. Sa til den ansatte, hvorfor lot dere henne sove, man skal ikke sove rett etter at man har slått hode. Så svarer den ansatte ganske bastant «Du det er gammelt, jeg har hatt hjernerystelse før, søvn har ikke noe å si». Der og da var jeg mest opptatt av å komme meg til legevakta snarest, så jeg dro. 

På legevakta stilte legen mange spørsmål om hvordan ungen falt, om hun besvimte, var forvirret eller oppførte seg annerledes etter fallet. Jeg sa at hun var trøtt og sov i ca 45 min etter fallet. Barnehagen hadde sagt at det var greit at hun sov. Legen reagerte veldig på det og sa at unger IKKE skulle sove etter å ha slått hode kraftig, nettopp fordi man skulle observere adferd, om barnet var kvalm og forvirret osv. Han sa at jeg skulle gi tilbakemelding til barnehagen om at deres praksis var feil og at barn ikke skal sove rett etter å ha slått hode kraftig. 

Det har gått greit med barnet, vi ble sendt hjem med beskjed om å ha barnet hjemme i morgen og vekke 3-4 ganger i løpet av natta. Legen sa også at barnet ikke skal sove de fleste 7 timene etter fallet, så vi la henne en time seinere. 

Hvordan hadde du reagert på dette? Er det vanlig praksis å la unger sove rett etter å ha slått hode kraftig??

Anonymkode: a6111...8e6

• Liker 1
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Ohhhhh jeg kjenner jeg blir sint bare lese...alle vet at barn skal passer på etter fall og iallefall med kull på hodet.

De skal ikke sove, msn skal se om de ble borte etter fall eller om de gråt med engang. Om dr kaster opp. 

Jeg hadde klaget til styret i barnehagen. Dette burde vært skrevet ned som avik.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde tatt dette med leder/styrer i barnehagen. Dette er uansvarlig praksis og må tas tak i. 

Anonymkode: ef605...f81

• Liker 12
  • Nyttig 4
Skrevet

Ja dette må du si fra til barnehagen om, direkte til styrer, tydelig at de ansatte bør ha en runde opplæring i dette. 

Anonymkode: 34e5b...6a1

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Oj, det er ikke greit ! Si ifra til styrer asap. 

Hilsen bhg ansatt.

Anonymkode: 2189e...b44

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette burde du ta opp

Opplevde selv her bare skole. Barne falt rett ned fra 2.5m høyde med hodet først. De ringte bare å sa jeg måtte hente barne for det hadde vondt i hodet etter å falt ned 2.5 m. Ringte rett ned til legesenteret og de sendte ambulanse, på med nakkeskade, videre til sykehus for rønken. Legen på sykehuset skrev kvast brev til skolen at alle fall over 1.5m med hodet først skulle barn til sykehus for kontroll. Vi lå inne i 48 timer. Vekking 1 gang i timen og sjekk av blodtrykk og puls hele tiden

Anonymkode: be93f...e1c

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg hadde stolt på det legen sa! De som jobber i bhg er ikke medisinsk utdannet og kan synse og mene det de vil. Jeg stoler på legen! 

Jeg hadde tatt det opp med styrer. Endrer de ikke praksis, eller ikke er mottakelige, hadde jeg kontaktet bhg kontoret og kommunelege. 

Anonymkode: 8b69b...6f0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Barnet vårt på 3 år falt og slo hodet i barnehagen. Det førte til at hun fikk en stor kul på bakhode. Selvsagt er det vanlig at barn faller og slår seg. Men etter alt jeg vet så skal man IKKE la barn sove rett etter ett sånt fall. Man skal også kontakte lege hvis barnet er veldig trøtt og svimmel etter å ha slått hode kraftig. Barnehagen ringte informerte om fallet og sa i samme setning nå ligger hun å sover, hun var så trøtt etter fallet. De ville at jeg skulle hente henne, jeg spurte om det var noe jeg burde sjekke med lege og da sa de at det var lurt.  Jeg sa da at dere må vekke henne og for all del ikke la henne sove og at jeg var på vei, de svarte ikke på det siste. Jeg kjørte til barnehagen med en gang. Pga reise vei tok det 30-40 min før jeg var framme. Jeg hadde ringt en gang til barnehagen for å høre om de hadde vekket barnet. Men fikk ett vimsete svar om at hun sover. I barnehagen så jeg at barnet lå og sov på en benk ute, mens andre unger lekte. En voksen satt ved siden av. Jeg vekket henne og hun våknet med en gang, var veldig forvirret og rar og svimmel, men svarte meg. Sa til den ansatte, hvorfor lot dere henne sove, man skal ikke sove rett etter at man har slått hode. Så svarer den ansatte ganske bastant «Du det er gammelt, jeg har hatt hjernerystelse før, søvn har ikke noe å si». Der og da var jeg mest opptatt av å komme meg til legevakta snarest, så jeg dro. 

På legevakta stilte legen mange spørsmål om hvordan ungen falt, om hun besvimte, var forvirret eller oppførte seg annerledes etter fallet. Jeg sa at hun var trøtt og sov i ca 45 min etter fallet. Barnehagen hadde sagt at det var greit at hun sov. Legen reagerte veldig på det og sa at unger IKKE skulle sove etter å ha slått hode kraftig, nettopp fordi man skulle observere adferd, om barnet var kvalm og forvirret osv. Han sa at jeg skulle gi tilbakemelding til barnehagen om at deres praksis var feil og at barn ikke skal sove rett etter å ha slått hode kraftig. 

Det har gått greit med barnet, vi ble sendt hjem med beskjed om å ha barnet hjemme i morgen og vekke 3-4 ganger i løpet av natta. Legen sa også at barnet ikke skal sove de fleste 7 timene etter fallet, så vi la henne en time seinere. 

Hvordan hadde du reagert på dette? Er det vanlig praksis å la unger sove rett etter å ha slått hode kraftig??

Ungen vår dundret hodet i gulvet her om dagen. Kul med blodutredelser i bakhodet. Noen timer senere sov han i bilen. Hadde ikke falt meg inn at det ikke skulle være aktuelt. 

Hode"skade" er veldig overdrevent, TS.

Anonymkode: bfb95...606

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ungen vår dundret hodet i gulvet her om dagen. Kul med blodutredelser i bakhodet. Noen timer senere sov han i bilen. Hadde ikke falt meg inn at det ikke skulle være aktuelt. 

Oi. Kanskje les det legen sa i hi en gang til. Det er det som er riktig, du tar feil. 

Anonymkode: 70b16...649

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg håper for all del det ble skrevet skademelding på dette. Det er viktig! Bare i tilfelle det oppstår noe i senere tid  

Min sønn falt og skadet seg i munnen og da «voksentennene» kom hadde de skader som tannlegen med stor sannsynlighet sa kom fra fallet. Men det ble ikke skrevet skademelding så vil han ikke få dekket evt. tannbehandling fordi fallet ikke ksn dokumenteres. 

Anonymkode: 88ee3...cde

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oi. Kanskje les det legen sa i hi en gang til. Det er det som er riktig, du tar feil. 

unger slår hodet sitt hele tiden. Man kan ikke kalle alt potensiell hjernerystelse om ungen er helt fint etterpå.

• Liker 2
Skrevet

unger slår hodet sitt hele tiden. Man kan ikke kalle alt potensiell hjernerystelse om ungen er helt fint etterpå.

Noe av problemet er vel at når ungen sover kort tid etter fall så vet man ikke om barnet er ok!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Min fikk en disse i hodet og fløy flere meter i lufta. Når jeg hentet i barnehage var hun sløv og trøtt. Klarte ikke holde henne våken og var veldig bekymret. Fastlegen vår (erfaren og flink) undersøkte - sa at det ikke var rart at hun var trøtt etter en slik påkjenning, ga ungen en is og sendte oss hjem.  Trengte ikke vekke om natten heller. 

Anonymkode: 984c4...d81

Skrevet

Det er jo nettopp derfor man skal observere ved å holde de våkne. Hodeskader er ikke noe man skal ta lett på!

Anonymkode: b8f3c...0b1

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Du må virkelig lese deg opp på dette. Grunnen til at de ikke skal sove/vekkes ofte er fordi man ikke kan vite om de er "helt fin" før mange timer senere. 
Og det er forskjell på å dunke hodet litt, og slå det hardt fra en større høyde eller få en så hard smell at det blir kul. 

• Liker 6
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Man vet jo ikke det om du lar ham sove!

Anonymkode: b74c0...da2

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner jeg blir opprørt bare etter å ha lest de første setningene.

Du tenkte og reagerte helt riktig, og dette hadde jeg tatt med styrer og pedleder i morgen. Skandaløst!

Hilsen førskolelærer.

Anonymkode: 3643a...314

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det sier mer om deg.. kul med blodutredelser og du lar ungen sove? .. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

https://www.oslo-universitetssykehus.no/behandlinger/hjernerystelse-hos-barn/

Les litt her. Der er forskjell å slo hodet ved å snuble og å dette ned fra høyder

https://www.vitusapotek.no/sykdom-og-plager/hjerne-og-nerver/hjernerystelse-hos-barn/a/A140004

https://www.klikk.no/foreldre/barn/barnehelse/hjernerystelse-hos-barn-2541152

Anonymkode: be93f...e1c

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Barn kan sove etter slag mot hode, men de må vekkes hvert 15.-30. minutt for å sjekke bevissthet og reaksjon. 

Hvis barnet blir blir trøtt, uvanlig sløv eller kvalm ganske raskt etter slag mot hodet, hadde jeg mistenkt hjernerystelse og latt være å legge barnet, men kontaktet foreldre og evt ambulanse. Men hvis barnet virket virket helt fint etter slag mot hodet, og ikke endret atferd innen den nærmeste timen, hadde jeg lagt barnet, hvis det var et barn som til vanlig sover på dagen, men hadde hatt det under observasjon og vekket det jevnlig. 

Endret av Grüner
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...