Gå til innhold

Burde jeg kutte ut vennskapet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg har aldri vært i en situasjon hvor jeg aktivt lurer på om jeg skal kutte kontakten til en venninne før. Har selvfølgelig hatt vennskap hvor vi har utviklet oss i ulike retninger, og kontakten utfaset naturlig. Men de nære vennskapene mine har jeg pleid, og det er gode folk som jeg vet hvor jeg har. 

Denne ene venninnen da...Vi ble kjent for 10 år siden og har vært ganske close. Men de siste par årene så har hun vært veldig av og på. Har for det meste takket nei når jeg ber henne å bli med på ting eller komme på samlinger. Greit nok det, hun er ikke like sosial som meg, og mer introvert (kanskje litt sosial angst). Så har tatt hensyn til det, og tatt initiativ til flere en-til-en møter. Da avlyser hun også ofte som er frustrerende. Men ok, forståelse for at det. En periode hadde vi ikke kontakt på et halvt år utenom litt på messenger fordi hun takket nei hver gang. Så sluttet jeg å invitere henne. 

Så plutselig nå i sommer så har hun vært veldig på. Hun har invitert til besøk, som er fint, og da går jeg alltid. Men hun har en historiefortelling om de årene vi ikke hadde så tett kontakt som ikke stemmer med min virkelighet. Hun mener jeg "sviktet henne" fordi hun ikke hadde det bra i en periode, og det burde jeg skjønne. Ja, jeg skjønte litt det, men jeg prøvde jo å holde kontakten, og du avlyste hver gang! Og i elektronisk kommunikasjon når jeg spurte hvordan det gikk så sa hun alltid "greit nok". Jeg er ikke tankeleser. 

Vi kunne nok ryddet opp i dette vi to, men det som gjør at jeg lurer på å bryte kontakten er at hun har sagt sin versjon til andre vi kjenner. At jeg har vært egoistisk, og ikke stilte opp. Jeg prøvde virkelig! Føler meg urettferdig behandlet, og empatien er tynnslitt. 

Jeg har aldri baktalt henne slik hun har gjort med meg. Så om jeg kutter - hvordan går jeg frem? Blokkere eller ignorere?

Anonymkode: 221a7...da9

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden dere allerede har hatt praten, så trenger du vel ikke ta det opp med henne, men spør deg selv hvordan du helst ønsker å avslutte kontakten selv. Og så gjør du det du vil. Evt kan du sende en mld for å avslutte med å si at du føler du har vokst fra vennskapet og ønsker henne alt godt videre. Du vet selv hva som er sant, og de andre du kjenner som kjenner dere begge vil selv se hva som er tilfelle om de vil det. Deretter bare la hun og alt som følger med henne bare fare.

Jeg avsluttet selv kontakten med ei venninne i fjor, og må si det er det beste valget jeg har tatt. Jeg savner ikke dramaet, meg meg meg samtalene og å bli overkjørt og gjort narr av foran andre. Det er ikke det at jeg ikke kan hilse og småprate om vi møtes på treff og i selskaper, men jeg inviterer ikke hjem til meg eller tar initiativ til noe eller blir med på gjettelekene hun serverer om hva som skjedde henne hos kiropraktoren og gubben hun skulle hjem til på første date uten å ha kjent han mer enn noen timer. Hun har også vridd på det meste av det jeg tidligere har betrodd henne og ødelagt flere av mine vennskap og familierelasjoner. Hun vet ikke at jeg vet, og jeg akter ikke å la henne få vite heller. Jeg avsluttet med å si at jeg skulle på lang jobbreise i fjor høst og ikke hadde anledning til å treffes eller snakke på telefonen, etterpå har jeg fått meldinger og jeg svarer kun kort ok, javel, det vet jeg ikke, eller svarer ikke. Nå er det blitt stille fra den fronten heldigvis, men jeg har hørt fra andre at jeg har gjort noen unevnelige ting som aldri har skjedd. Noe mine nærmeste har gjennomskuet henne på.

Anonymkode: faff4...afb

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

I voksen alder så bare faser man ut vennskap sakte men sikkert.. Ikke gjør det til en stor sak

Anonymkode: 4e788...6aa

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

I voksen alder så bare faser man ut vennskap sakte men sikkert.. Ikke gjør det til en stor sak

Anonymkode: 4e788...6aa

Enig. Det sklir bare ut med noen og jeg har ikke telling på hvor mange det har skjedd med meg. 

Anonymkode: 782fd...844

• Liker 1
Skrevet

Det er bare å fase en person ut. Det er best for alle parter. 

Anonymkode: 2c6ce...d31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...