Gå til innhold

Når og hvordan sier man til sjefen at man søker ny jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jobber deltid ved siden av skole, men har ikke akkurat de beste betingelsene for å si det sånn.

Har jobbet der i snart et halvt år, men jeg kjenner at jeg ønsker å jobbe et annet sted. Både en annen type jobb (som jeg har jobbet med før) og med bedre betingelser.

Føler jeg er i en veldig vanskelig situasjon. Sjefen tror og forventer at jeg skal jobbe som vanelig fra høsten av, men jeg er på utsikk etter ny jobb. Har sendt inn litt søknader for å se om det er veldig vanskelig å få napp, men allerede nå har jeg fått svar fra en. I utgangspunktet er ikke spesifikt denne jobben veldig aktuell, men jeg ønsker likevel å dra på intervju for å finne ut mer.

Spørsmålet mitt er egt hvordan jeg skal gå frem videre. 

Jeg vet at sjefen min ikke kan gi meg så veldig mye bedre betingelser til tross for at vi begge vet at de ikke er gode. Likevel så føler jeg at jeg burde gjøre det som er best for meg også. Jeg vet at bedriften ikke kommer til å slite med å finne en erstatter, men det tar jo likevel litt tid med opplæring og slikt. Har heller ikke jobbet der mer enn et halvt år, og det er jo veldig kort å slutte etter så kort tid.

Hvordan sier jeg til sjefen at jeg egt ønsker å ny jobb fra høsten av? Eller burde jeg fortsette der jeg er for CVens skyld?

Takk for svar på forhånd!!!

Anonymkode: ddd64...a04

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter man har fått den, med mindre man søker ny jobb for å få bedre tilbud der man er. 

Anonymkode: 37c22...b5a

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Vi er alle kjøpt og betalt arbeidskraft, og er ikke betingelsene gode nok, ser man seg rundt etter noe annet. Dette burde sjefen din vite. Så jeg ville bare sagt at "jeg har fått ny jobb, her er min oppsigelse". Jeg ville ikke sagt på forhånd at du driver og søker og går på intervjuer, for blir sjefen sur, blir det kanskje dårlig stemning lenge fordi kanskje det drøyer før du får jobb, og han går rundt og er muggen for det.

Var jeg deg, ville jeg gått på det intervjuet og "nailet" det og fått jobben (som forhåpentligvis har bedre betingelser og lønn).

Lykke til!

Endret av Million
  • Liker 7
Skrevet

Etter at man har fått ny jobb.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Takk. Det hjelper egt veldig å høre! Men føler jeg burde legge til at stillingen er ekstrahjelp til tross for at jeg frem til sommeren jobbet tilsvarende 40%. Så har ingen oppsigelsestid. Men kan jo være grei og si at jeg kan jobbe x antall lenge for å avlaste frem til sjefen får tak i en ny.

Takk for svar!!!

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Takk. Det hjelper egt veldig å høre! Men føler jeg burde legge til at stillingen er ekstrahjelp til tross for at jeg frem til sommeren jobbet tilsvarende 40%. Så har ingen oppsigelsestid. Men kan jo være grei og si at jeg kan jobbe x antall lenge for å avlaste frem til sjefen får tak i en ny.

Takk for svar!!!

Synes i hvert fall ikke du skal si noe da, plutselig "trenger" de deg ikke lenger. 

Anonymkode: 7f2f0...9c5

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! Jobber deltid ved siden av skole, men har ikke akkurat de beste betingelsene for å si det sånn.

Har jobbet der i snart et halvt år, men jeg kjenner at jeg ønsker å jobbe et annet sted. Både en annen type jobb (som jeg har jobbet med før) og med bedre betingelser.

Føler jeg er i en veldig vanskelig situasjon. Sjefen tror og forventer at jeg skal jobbe som vanelig fra høsten av, men jeg er på utsikk etter ny jobb. Har sendt inn litt søknader for å se om det er veldig vanskelig å få napp, men allerede nå har jeg fått svar fra en. I utgangspunktet er ikke spesifikt denne jobben veldig aktuell, men jeg ønsker likevel å dra på intervju for å finne ut mer.

Spørsmålet mitt er egt hvordan jeg skal gå frem videre. 

Jeg vet at sjefen min ikke kan gi meg så veldig mye bedre betingelser til tross for at vi begge vet at de ikke er gode. Likevel så føler jeg at jeg burde gjøre det som er best for meg også. Jeg vet at bedriften ikke kommer til å slite med å finne en erstatter, men det tar jo likevel litt tid med opplæring og slikt. Har heller ikke jobbet der mer enn et halvt år, og det er jo veldig kort å slutte etter så kort tid.

Hvordan sier jeg til sjefen at jeg egt ønsker å ny jobb fra høsten av? Eller burde jeg fortsette der jeg er for CVens skyld?

Takk for svar på forhånd!!!

Oppsigelse når du har fått nytt tilbud. Ta vare på dine egne interesser, for det gjør nemlig arbeidsgiveren din. 

• Liker 4
Skrevet

Strengt tatt så har du 1mnd oppsigelsestid. 

• Liker 1
Skrevet

Si det når du har fått skriftlig tilbud om ny jobb. ALDRI før.

Anonymkode: 13979...996

• Liker 1
Skrevet

Enig med de andre. Og ellers - aldri ha dårlig samvittighet overfor en arbeidsgiver. De tar vare på sine interesser, du må ta vare på dine. 

Anonymkode: da5b3...472

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hadde ikke sagt noe før jeg hadde levert oppsigelsen, dvs når ny jobb er på plass.

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jeg vet at bedriften ikke kommer til å slite med å finne en erstatter, men det tar jo likevel litt tid med opplæring og slikt.

Ikke noe du trenger å tenke på. Ikke ditt ansvar.

Anonymkode: f8845...270

Skrevet

Hva sier dere når dere trenger referanser da? 

Anonymkode: 8d8d0...ad5

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bruker kollegaer og tidligere ledere. 

• Liker 1
Skrevet

Ikke før jobben er sikret. Jeg gikk fra en fast stilling i staten til en annen. Jeg ventet til det skriftlige tilbudet var tikket inn på mailen min, ringte sjefen (dette var i romjulen, ringte i arbeidstid en av dagene han hadde ringevakt) og forberedte ham på at det ville komme en oppsigelse fra meg. Sjefen, som i utgangspunktet ikke var all verden til sjef i andre sammenhenger, tok det helt fint og ryddig. 

Som referanser brukte jeg en tidligere kollega og to daværende kollegaer. Jeg stolte på dem og de sa ikke et ord til sjefen.

Ja, det her kan føles ubehagelig, særlig første gangen. Samtidig er dette nok den minst ugreie og ubehagelige måten slike prosesser kan foregå på for de fleste. Alt i alt har det færrest negative konsekvenser at dette er "gjengs" måte å håndtere slike prosesser på, i hvert fall når det ikke er snakk om arbeidsplasser med helt spesielt nære personlige relasjoner. Dette er en del av gamet, og det er seriøse arbeidsgivere også fullt klare over. 

Anonymkode: 35fb2...50f

• Nyttig 1
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Så lenge en har utført en god jobb så skal en ikke straffet for å ta en gunstigere jobb. Herregud, så utdatert tanken er om å være lojal til en arbeidsgiver. De passer på sine intereresser først, og en sjef som ikke er totalt narsissit har forståelse for at de ansatte gjør det samme. Det er en del av "gamet". Hvis sjefen slår seg vrang og nekter å gi referanse så kan du alltids bruke kolleger og andre ledere. Dette understreker jo forsåvidt viktigheten av jobbe på plasser med solid og stabil ledelse. 

Kan kun se for meg at dette blir en problemstilling hvis du jobber for en narsissist eller i en familiebedrift.

• Liker 1
Skrevet
Grevling skrev (1 time siden):

Så lenge en har utført en god jobb så skal en ikke straffet for å ta en gunstigere jobb. Herregud, så utdatert tanken er om å være lojal til en arbeidsgiver. De passer på sine intereresser først, og en sjef som ikke er totalt narsissit har forståelse for at de ansatte gjør det samme. Det er en del av "gamet". Hvis sjefen slår seg vrang og nekter å gi referanse så kan du alltids bruke kolleger og andre ledere. Dette understreker jo forsåvidt viktigheten av jobbe på plasser med solid og stabil ledelse. 

Kan kun se for meg at dette blir en problemstilling hvis du jobber for en narsissist eller i en familiebedrift.

Tror spørsmålet dreide seg om hvem man bruker som referanse når man ikke kan bruke nåværende leder. 

• Liker 3
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Tror spørsmålet dreide seg om hvem man bruker som referanse når man ikke kan bruke nåværende leder. 

Takk for ditt nebbete bidrag.

Skrevet
Grevling skrev (53 minutter siden):

Takk for ditt nebbete bidrag.

Haha, nebbete? Imponerende at du tolket en nøytral oppklaring av en misforståelse på den måten. 

(Det der skal jeg innrømme var nebbete 😝

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke sagt noe før etter intervju. Du risikerer at arbeidsgiver ikke vil gi deg flere vakter og du får da mindre lønn. Noen arbeidsgivere fungerer slik når arbeidstakerne søker seg bort. 

Avhengig av hvordan du oppfatter sjefen, ville jeg i første omgang sagt at du skal på intervju. At det var en jobb du spesielt er på utkikk etter (slik det ikke virker som du søker overalt og absolutt vil bort raskest mulig). Spør om hun vil være referanse. Er hun grei og ikke lager problemer, så sier du at du holder på å søke og spør om referanse. Ikke si noe negativt om jobben. Spør hun hvorfor du vil bort, sier du at du har trivdes, men trenger feks andre arbeidstider/mer relevant for utdanningen din/nærmere der du bor.

Anonymkode: 24c88...796

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...