AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #1 Del Skrevet 12. august 2024 Ble nylig satt på Behepan 1mg grunnet langvarig utmattelse og svingende b12 på 150-270 (over flere år, siste prøve på 221). I tillegg var homocystein rett over referanseområdet på 16,6, MMA ble ikke målt. Dere som kan det, høres det ut som indikasjon for oppstart av behepan? Har fått resept og lurer på om noen har erfaring, hvor lang tid tar det før en merker effekt? Opplevde du noen bivirkninger? Anonymkode: b2d72...605 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1788977-behepan/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #2 Del Skrevet 12. august 2024 Ja det syns jeg absolutt. Jeg ble satt på injeksjoner da jeg lå på 220, og har i snitt ligget på 250 i mange år. Også hatt langvarig utmattelse og mye symptomer fra nervesystem. Har ingen erfaring med Behepan, men hører flere er veldig fornøyd. Anonymkode: 40b6e...cf4 1 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1788977-behepan/#findComment-34742914 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #3 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ble nylig satt på Behepan 1mg grunnet langvarig utmattelse og svingende b12 på 150-270 (over flere år, siste prøve på 221). I tillegg var homocystein rett over referanseområdet på 16,6, MMA ble ikke målt. Dere som kan det, høres det ut som indikasjon for oppstart av behepan? Har fått resept og lurer på om noen har erfaring, hvor lang tid tar det før en merker effekt? Opplevde du noen bivirkninger? Anonymkode: b2d72...605 Går på høydose B12, ligget på rundt 220-260 i alle år, husker ikke de andre. Men pga ME og at jeg har fått økende andre sympt som kan stemme fra manglende B12 så startet jeg på Behepan. B12 skal behandles om man kan ha sympt forenlig med B12 mangel. Jeg merket effekt i løpet av kort tid, ca 1 uke. Er ikke farlig å ta ekstra B12. Man må bare huske på å ta hensyn til folat og ferritin feks -de kan ofte synke når du øker B12. De er noen av kofaktorene til B12 -dvs avhengig av hverandre. Jeg tar 2 mg om dagen, sammen med folat og jern + magnesium. Spiser også så jeg får i meg ekstra kalium Anonymkode: 3abbd...cd3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1788977-behepan/#findComment-34743196 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #4 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Går på høydose B12, ligget på rundt 220-260 i alle år, husker ikke de andre. Men pga ME og at jeg har fått økende andre sympt som kan stemme fra manglende B12 så startet jeg på Behepan. B12 skal behandles om man kan ha sympt forenlig med B12 mangel. Jeg merket effekt i løpet av kort tid, ca 1 uke. Er ikke farlig å ta ekstra B12. Man må bare huske på å ta hensyn til folat og ferritin feks -de kan ofte synke når du øker B12. De er noen av kofaktorene til B12 -dvs avhengig av hverandre. Jeg tar 2 mg om dagen, sammen med folat og jern + magnesium. Spiser også så jeg får i meg ekstra kalium Anonymkode: 3abbd...cd3 Glemte å skrive de eneste bivirkningene jeg merket var «wakeup symptomer» dvs økte sympt. En liten periode, samt sympt forenlig med lavt folat og ferritin, noe som var naturlig da de sank når jeg økte B12. Men de er borte nå etter jeg fikk justert nivået. Ellers Følte kroppen våknet fra en dvale og at den fikk oksygen for første gang på mange år, har hjulpet meg mye. Anonymkode: 3abbd...cd3 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1788977-behepan/#findComment-34743212 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #5 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Glemte å skrive de eneste bivirkningene jeg merket var «wakeup symptomer» dvs økte sympt. En liten periode, samt sympt forenlig med lavt folat og ferritin, noe som var naturlig da de sank når jeg økte B12. Men de er borte nå etter jeg fikk justert nivået. Ellers Følte kroppen våknet fra en dvale og at den fikk oksygen for første gang på mange år, har hjulpet meg mye. Anonymkode: 3abbd...cd3 Tusen takk for utdypende svar! Håper så inderlig på samme effekt selv. Økte symptomer som økte b12-mangel symptomer? håper jeg også kan våkne fra dvale snart! Har du gått på 1mg hele tiden? Husker du hva homocystein lå på ved oppstart? Anonymkode: b2d72...605 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1788977-behepan/#findComment-34743969 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #6 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Tusen takk for utdypende svar! Håper så inderlig på samme effekt selv. Økte symptomer som økte b12-mangel symptomer? håper jeg også kan våkne fra dvale snart! Har du gått på 1mg hele tiden? Husker du hva homocystein lå på ved oppstart? Anonymkode: b2d72...605 Ikke samme, men jeg opplevde samme etter at jeg begynte med injeksjoner. Fikk plutselig nervesmerter i bein og det var egentlig veldig rart til jeg skjønte hva det var.... Begynte med triobe og merket ikke noe. Etter injeksjoner fikk jeg behepan men jeg fikk uren hud i panna (aldri hatt før) så det er noe å tenke på om man tar veldig mye b12. Heldigvis borte igjen, tror jeg fikk i overkant. Føler meg mye bedre nå på mange områder, men fikk beskjed i dag om at jeg må begynne med injeksjoner igjen ukentlig. Får sikkert "symptomer" nå siden det er lenge siden sist.... Anonymkode: e2076...95a Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1788977-behepan/#findComment-34744509 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #7 Del Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ikke samme, men jeg opplevde samme etter at jeg begynte med injeksjoner. Fikk plutselig nervesmerter i bein og det var egentlig veldig rart til jeg skjønte hva det var.... Begynte med triobe og merket ikke noe. Etter injeksjoner fikk jeg behepan men jeg fikk uren hud i panna (aldri hatt før) så det er noe å tenke på om man tar veldig mye b12. Heldigvis borte igjen, tror jeg fikk i overkant. Føler meg mye bedre nå på mange områder, men fikk beskjed i dag om at jeg må begynne med injeksjoner igjen ukentlig. Får sikkert "symptomer" nå siden det er lenge siden sist.... Anonymkode: e2076...95a Jeg fikk også nervesmerter i bena (og andre steder) da jeg begynte med injeksjoner. Nummen og mistet kraft. Trodde først det var fordi de måtte ha truffet ei nerve da de satte sprøyta, men det kom for lenge etter stikket symptomene oppstod. Leste i andre forum at det var kroppen som "jobbet", nerver som reparerte seg selv, noe sånt. Jeg fikk akne av sprøytene, vanlig bivirkning av høydose b12. Ble kvitt dem relativt fort ved å ta litt badstu. Har ikke klart å øke b12 nivået slik ønskelig med sprøytene, så har tenkt å prøve Behepan. Anonymkode: 40b6e...cf4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1788977-behepan/#findComment-34745289 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #8 Del Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg fikk også nervesmerter i bena (og andre steder) da jeg begynte med injeksjoner. Nummen og mistet kraft. Trodde først det var fordi de måtte ha truffet ei nerve da de satte sprøyta, men det kom for lenge etter stikket symptomene oppstod. Leste i andre forum at det var kroppen som "jobbet", nerver som reparerte seg selv, noe sånt. Jeg fikk akne av sprøytene, vanlig bivirkning av høydose b12. Ble kvitt dem relativt fort ved å ta litt badstu. Har ikke klart å øke b12 nivået slik ønskelig med sprøytene, så har tenkt å prøve Behepan. Anonymkode: 40b6e...cf4 Skjønner! Bivirkninger er jo ofte en god indikasjon på at medisinene faktisk fungerer, men kjipt med nervesmerter. Merker forskjellige kroppslige ting som jeg ikke helt klarer å sette fingeren på etter oppstart. Hudkløe, noe leddsmerter (rundt håndledd) vage smerter i bena jeg ikke helt klarer å beskrive, hovne bein (skoene føles trange) osv. Ikke sikkert alt kan knyttes til behepan, da! Er veldig spent på veien videre. Anonymkode: b2d72...605 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1788977-behepan/#findComment-34745324 Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #9 Del Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner! Bivirkninger er jo ofte en god indikasjon på at medisinene faktisk fungerer, men kjipt med nervesmerter. Merker forskjellige kroppslige ting som jeg ikke helt klarer å sette fingeren på etter oppstart. Hudkløe, noe leddsmerter (rundt håndledd) vage smerter i bena jeg ikke helt klarer å beskrive, hovne bein (skoene føles trange) osv. Ikke sikkert alt kan knyttes til behepan, da! Er veldig spent på veien videre. Anonymkode: b2d72...605 Jeg vet ikke om jeg vil kalle det nervesmerter egentlig. Mer "pins and needles" som strømmet gjennom hele kroppen. Ikke vondt, men veldig ubehagelig. Hudkløe er nok veldig vanlig, og smertene i ledd kan være pga virkningen. Hovne ben er jeg usikker på. kanskje greit å nevne det for legen. Men, det har jo vært sommer og varme en stund, som også kan påvirke. Drikker du nok, går du turer og er i bevegelse? Anonymkode: 40b6e...cf4 Lenke til kommentar https://forum.kvinneguiden.no/topic/1788977-behepan/#findComment-34745709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå