Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har ung ufør, ingen fast jobb, men fått noen oppdrag i reklamefilmer. Og tjent ca 16000 i år. Aner ikke om jeg får mer.. det går jo som lønn som jeg skatter av, men er vel ikke direkte jobb? Går dette utover når jeg skal søke engangsstønad? Bor og er alene.

Anonymkode: 939cc...443

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Engangsstønad kan du få uansett. 

Anonymkode: fb94f...484

• Nyttig 1
Skrevet

Er det ikke kun for dem som ikke jobber? Usikker om korte oppdrag, blir regnet som jobb intekt. Men det blir jo registrert som lønn, og noe jeg skatter av, så derfor er jeg litt usikker. Samtidig så er det ikke rare summen tilsammen.. ca 16000 dette året

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Er det ikke kun for dem som ikke jobber? Usikker om korte oppdrag, blir regnet som jobb intekt. Men det blir jo registrert som lønn, og noe jeg skatter av, så derfor er jeg litt usikker. Samtidig så er det ikke rare summen tilsammen.. ca 16000 dette året

Du står fritt til å velge engangsstønad om du heller vil ha det enn foreldrepenger. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du står fritt til å velge engangsstønad om du heller vil ha det enn foreldrepenger. 

Kan man få foreldrepenger, så lenge man har ung ufør? Jeg har ikke jobb. Har bare vært heldig og fått noen sporadiske oppdrag er ikke foreldrepenger mye mer?

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Nei det er det ikke. Står klart å tydelig på nav sine sider. 

Anonymkode: c103e...3e2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan man få foreldrepenger, så lenge man har ung ufør? Jeg har ikke jobb. Har bare vært heldig og fått noen sporadiske oppdrag er ikke foreldrepenger mye mer?

Nei da kan man kun få engangsstønad. 

Skrevet

Ene av dere sier det står tydelig på Nav sine sider. Mens den ene her virker som skriver jeg kun kan få engangsstønad. Ringer dem i morgen jeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Ene av dere sier det står tydelig på Nav sine sider. Mens den ene her virker som skriver jeg kun kan få engangsstønad. Ringer dem i morgen jeg

Når du får uføretrygd har du ikke rett på foreldrepenger, og da får du engangsstønad. 
en person med «vanlig» inntekt kan velge foreldrepenger (om hun har opptjente rettigheter) ELLER engangsstønad. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du får uføretrygd har du ikke rett på foreldrepenger, og da får du engangsstønad. 
en person med «vanlig» inntekt kan velge foreldrepenger (om hun har opptjente rettigheter) ELLER engangsstønad. 

Var det jeg mente jeg også.. men tror du jeg har rett på det når jeg har påtatt meg noen få oppdrag og tjent ca 16000, eller er vel ikke så mye for har skatter av det og. Men ja... Dette er jo ikke noe jobb sånn egentlig, det er statist jobber, og skuespill,  men har jo blitt lønnet. Men vil jo ikke se på det som jobb

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei. Jeg har ung ufør, ingen fast jobb, men fått noen oppdrag i reklamefilmer. Og tjent ca 16000 i år. Aner ikke om jeg får mer.. det går jo som lønn som jeg skatter av, men er vel ikke direkte jobb? Går dette utover når jeg skal søke engangsstønad? Bor og er alene.

Det har ingenting og si - du får engangsstønad. 

Anonymkode: fcdc9...98a

Skrevet

Men hvordan vet du det? 🌸 Står noe sånt som at man har rett på engangs stønad så sant du ikke har jobbet sisste året. Nå er jo ikke dette noe fast jobb. Mer en hobby man får litt økonomisk goder for..  så vet ikke helt hva det går inn under.. hmm

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men hvordan vet du det? 🌸 Står noe sånt som at man har rett på engangs stønad så sant du ikke har jobbet sisste året. Nå er jo ikke dette noe fast jobb. Mer en hobby man får litt økonomisk goder for..  så vet ikke helt hva det går inn under.. hmm

Fordi det er to krav som må oppfylles for å få engangsstønad. 
1: du må være mor til barnet (i noen tilfeller kan det gjelde far/medmor)

2: Du er medlem av folketrygden 

det har ikke noe med inntekt å gjøre, fordi selv de som har inntekt som gir rett på foreldrepenger kan velge engangsstønad om  de heller vil ha det. 

Skrevet

Du oppfyller alle vilkår for engangsstønad. Den lille inntekten du har hatt har ingenting å si. 

Anonymkode: 5273c...d6f

• Liker 1
Skrevet

Ringte Nav nå.  Dem sa at jeg kun har rett på engangs stønad i mitt tilfelle. Men dem sa at jeg kunne ha en million i inntekt og fortsatt ha rett på engangs stønad. Hvis jeg ikke var uføretrygdet, så kunne jeg velge, men siden jeg er det, er det kun engangs stønad.

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ringte Nav nå.  Dem sa at jeg kun har rett på engangs stønad i mitt tilfelle. Men dem sa at jeg kunne ha en million i inntekt og fortsatt ha rett på engangs stønad. Hvis jeg ikke var uføretrygdet, så kunne jeg velge, men siden jeg er det, er det kun engangs stønad.

Ja det er jo akkurat det som er forsøkt sagt 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 18.25):

Det går ikke utover engangsstønad 😊

Anonymkode: 90d86...3d5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...