Gå til innhold

Ønsker å hjelpe med studielån, men hvordan rent praktisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bestemor her. Har to barnebarn som sliter litt økonomisk. Pga høyere renter på studielån bl.a.

Jeg kan hjelpe med å nedbetale studielånene, i hvert fall halvparten, men hvordan går jeg fram. Kan jeg bare betale til Lånekassen og oppgi deres fødselsnummer som jeg har. Eller må pengene gå via dem? Da frykter jeg at mye forsvinner på veien til ny iphone, bil, bali, sminke, alkohol, vesker, hunder, veskehunder og andre svarte hull. Det ønsker jeg ikke. Dette er også vanskelig å prate om med de. Tips?

Anonymkode: 4a323...01e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så snilt av deg😊 Jeg tror ikke du kan gjøre dette "bak deres rygg", men det er helt sikkert mulig at barnebarna får tak i betalingsinformasjon fra Lånekassen som du kan bruke for å betale ned på lånene direkte.

Anonymkode: fba77...ed7

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Så snilt av deg😊 Jeg tror ikke du kan gjøre dette "bak deres rygg", men det er helt sikkert mulig at barnebarna får tak i betalingsinformasjon fra Lånekassen som du kan bruke for å betale ned på lånene direkte.

Tenker du da på kontonummer og pinkode? KID heter det kanskje. Er det samme kode / KID hele tiden for samme person eller bytter de hver måned?

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Tenker du da på kontonummer og pinkode? KID heter det kanskje. Er det samme kode / KID hele tiden for samme person eller bytter de hver måned?

Ja, kontonummer og KID. Jeg antar at det er likt hver måned, men ikke ta svaret mitt for god fisk. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Bestemor her. Har to barnebarn som sliter litt økonomisk. Pga høyere renter på studielån bl.a.

Jeg kan hjelpe med å nedbetale studielånene, i hvert fall halvparten, men hvordan går jeg fram. Kan jeg bare betale til Lånekassen og oppgi deres fødselsnummer som jeg har. Eller må pengene gå via dem? Da frykter jeg at mye forsvinner på veien til ny iphone, bil, bali, sminke, alkohol, vesker, hunder, veskehunder og andre svarte hull. Det ønsker jeg ikke. Dette er også vanskelig å prate om med de. Tips?

Om du tenker at de sliter økonomisk og det du oppgir her er det de ville brukt pengene sine (dine) på, så sliter de ikke økonomisk - Da er de bare uansvarlige! pengene du gir vil ikke hjelpe om du har rett i "hullene" du beskriver. Da trenger de faktisk å ha det trangt og lære verdier av penger. Om du hjelper utsetter du bare lærdommen! 

Anonymkode: 80f6d...817

• Liker 15
  • Nyttig 2
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Om du tenker at de sliter økonomisk og det du oppgir her er det de ville brukt pengene sine (dine) på, så sliter de ikke økonomisk - Da er de bare uansvarlige! pengene du gir vil ikke hjelpe om du har rett i "hullene" du beskriver. Da trenger de faktisk å ha det trangt og lære verdier av penger. Om du hjelper utsetter du bare lærdommen! 

De ligner sin mor min datter i mye. Hun gikk fra pengevims til ansvarlig "gjerrigknark" rundt 30. Så jeg tror de lærer uansett snart. Jeg var også en som oppfordret de til å ta utdanning, nærmeste samme hva, men som så langt virker å ha vært bortkastet tid og kroner. Det kan man jo ha dårlig samvittighet for. Ungdommen lærer dessverre ikke at det finnes to typer utdanninger, bortkastede og lønnsomme.

Skrevet

Jobber de ikke?

Anonymkode: 41296...251

• Liker 1
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

De ligner sin mor min datter i mye. Hun gikk fra pengevims til ansvarlig "gjerrigknark" rundt 30. Så jeg tror de lærer uansett snart. Jeg var også en som oppfordret de til å ta utdanning, nærmeste samme hva, men som så langt virker å ha vært bortkastet tid og kroner. Det kan man jo ha dårlig samvittighet for. Ungdommen lærer dessverre ikke at det finnes to typer utdanninger, bortkastede og lønnsomme.

Det er jo du som har lært dem at all utdanning lønner seg... Det er jo helt feil.

Skrevet

Hvis de er økonomisk uansvarlig hjelper det jo ikke å betale ned på studielån, da risikerer man jo bare at de tar opp mer. Sett heller pengene inn på et fond de kan få når de blir voksne nok i hodet, avkastningen vil være mye høyere enn renter på studielån.

Anonymkode: 14aca...284

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei TS,

Så hyggelig at du vil hjelpe.

Foreslår en «hvit løgn». Si at du vil betale Lånekasse-regningen for neste måned og be dem sende deg KTOnummer og pin, så setter du inn det beløpet du ønsker og overrasker dem etterpå. 

Anonymkode: ec926...80f

• Liker 2
Skrevet

Enig med flere andre her. De er nå inne i en prosess med å lære seg om forbruk og økonomi. Vent med å gi penger til de viser at de har lært. Er de i jobb? Har de begynt med boligsparing?

Anonymkode: 23d39...612

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Du kan jo bare be om at de sender deg kontonummer

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hei TS,

Så hyggelig at du vil hjelpe.

Foreslår en «hvit løgn». Si at du vil betale Lånekasse-regningen for neste måned og be dem sende deg KTOnummer og pin, så setter du inn det beløpet du ønsker og overrasker dem etterpå. 

Synes denne var god. 

Anonymkode: 3abc3...d2b

Skrevet

Vil du gi dem penger er lånekasselånet det dummeste du kan betale ned, ettersom det kan ettergis ved sykdom og ufør, og slettes ved død. Sier som de andre her, du lærer dem ingenting ved å gjøre dette. Gi heller pengene som bidrag når de trenger egenkapital til bolig. 

Anonymkode: c4617...874

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg synes det er veldig hyggelig av deg at du vil hjelpe! Men som andre her nevner, ville jeg valgt å gjøre det på en annen måte. F.eks startet sparing i fond eller noe, og bygget opp en sum som de kan få som egenkapital til bolig eller noe slikt. 

Å betale ned studielån er veldig snilt, men om de bruker penger på de andre tingene du nevner, så har de ikke et voldsomt stort behov for hjelp akkurat nå. Behovet kan bli mye større senere!  Om de nå lærer å bli mer sparsommelige og fornuftige med penger, og senere får økonomisk hjelp når de skal etablere seg, så vil det gi dem enormt mye mer i det lange løp. 

Anonymkode: e1b6a...85a

• Liker 1
Gjest Uføre Unni
Skrevet

Dette er jenter - siden du ramser opp noen 20-år gamle fordommer om hva jenter bruker pengene på? Og hvorfor skal du hjelpe barnebarn du ikke stoler på? 

For la oss si at du betaler ned på studielåna deres kan de jo fortsatt sløse. Og som ab over sier er studielån bare dumt å betale ned på. 

Jeg anbefaler deg å lese vilkåra for den type lån. Da vil du se at dette er en dårlig ide. 

Hva om du oppretter ASK og sparer i fond for de? Og kall det pensjonsparing. Da letter du de for den utgiften. 

Du kan også spare til egenkapital for de. 

I det daglige kan du som bestemor gjøre det som bestemødre pleier - gi de søndagsmiddag og vippse de små pengegaver hist og her. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil du gi dem penger er lånekasselånet det dummeste du kan betale ned, ettersom det kan ettergis ved sykdom og ufør, og slettes ved død. Sier som de andre her, du lærer dem ingenting ved å gjøre dette. Gi heller pengene som bidrag når de trenger egenkapital til bolig. 

Anonymkode: c4617...874

Ja, ved å betale lånet for dem nå, frigjør du egentlig bare mer penger til forbruk. 

Anonymkode: 25cfd...52a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Alternativ til å betale ned studiegjeld er å kjøpe en leilighet som du leier ut rimelig til dem. De bor trygt og stabilt, og du tjener på verdistigningen. 

Anonymkode: 365af...a52

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Alternativ til å betale ned studiegjeld er å kjøpe en leilighet som du leier ut rimelig til dem. De bor trygt og stabilt, og du tjener på verdistigningen. 

Anonymkode: 365af...a52

Det fordrer for det første at bestemor har ganske mye penger til overs. Dessuten risikerer man konflikter hvis barnebarna ikke behandler leiligheten bra. Dette vil også frigjøre penger til forbruk i stedet for å lære dem om økonomi. 

Anonymkode: 25cfd...52a

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jeg tenkte det samme. Hva er egentlig poenget med å hjelpe dem med studielån hvis de uansett bare sløser pengene de får til overs på tull?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...