Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Avisene og media trykker ikke karikaturene. De sier vi kan diskutere dem uten å se dem. De mener også at de som vil kan se dem på nettet. Avisene tørr altså ikke og skyver ansvaret over på dem som har mot til å poste dem på sine nettsider. For også de som er postet på nettet blir gjort tilgjengelig av noen. Dere som mener vi ikke skal trykke karikaturene mener dere at vi også skal forby å vise historisk matriale som kan være krenkende f.eks. nazistenes karikaturer av jødene (som er lenket til i en annen tråd her på KG)? Hva med annet historisk og dagsaktuelle tema som kan krenke noen, skal vi forby det når karikaturer blir brukt som en del av debatten? Er det kun karikaturer som bør være forbudt eller andre måter å utrykke seg på også? Hvem skal bestemme hvilken utrykksmåte som er ok? KG vil antagelig fjerne alt som minner om karikaturer av Muhammed, bør de også fjerne lenker til disse? Kansje vi alle bør gå gjennom bokhyllene våre og brenne historiebøkene våre og andre bøker som kan krenke noen? Da bør vel strengt tatt også bibelen og koranen brennes og forbys, da det i begge bøkene er krenkelser av menneskegrupper.

Videoannonse
Annonse
Gjest terrance
Skrevet
Avisene og media trykker ikke karikaturene. De sier vi kan diskutere dem uten å se dem. De mener også at de som vil kan se dem på nettet. Avisene tørr altså ikke og skyver ansvaret over på dem som har mot til å poste dem på sine nettsider. For også de som er postet på nettet blir gjort tilgjengelig av noen. Dere som mener vi ikke skal trykke karikaturene mener dere at vi også skal forby å vise historisk matriale som kan være krenkende f.eks. nazistenes karikaturer av jødene (som er lenket til i en annen tråd her på KG)? Hva med annet historisk og dagsaktuelle tema som kan krenke noen, skal vi forby det når karikaturer blir brukt som en del av debatten? Er det kun karikaturer som bør være forbudt eller andre måter å utrykke seg på også? Hvem skal bestemme hvilken utrykksmåte som er ok? KG vil antagelig fjerne alt som minner om karikaturer av Muhammed, bør de også fjerne lenker til disse? Kansje vi alle bør gå gjennom bokhyllene våre og brenne historiebøkene våre og andre bøker som kan krenke noen? Da bør vel strengt tatt også bibelen og koranen brennes og forbys, da det i begge bøkene er krenkelser av menneskegrupper.

Å så enten eller vi er :ler:

Også så mange forutsetninger man tar for gitt?

Om avisene hadde trukket frem jødekarikaturene og insistert på å trykke dem som nettopp dét; karikaturer med intensjon om å fornærme en hel folkgruppe, ville jeg ha reagert likedan.

Om så flere opinionsdannende massemedia hadde insistert på å bruke dette som et bevis for at jødene konspirerte for å ta over verden, slik det i dag er fullstendig politisk korrekt å påstå at muslimer gjør, ville jeg reagert likedan.

Et tips:

Get some air!

Og les historie, verden ble ikke til i går.

Personlig er jeg mer opptatt av at dokumentene fra Oslo-avtalen er fjernet.

Skrevet

Om avisene hadde trukket frem jødekarikaturene og insistert på å trykke dem som nettopp dét; karikaturer med intensjon om å fornærme en hel folkgruppe, ville jeg ha reagert likedan.

Om så flere opinionsdannende massemedia hadde insistert på å bruke dette som et bevis for at jødene konspirerte for å ta over verden, slik det i dag er fullstendig politisk korrekt å påstå at muslimer gjør, ville jeg reagert likedan.

Et tips:

Get some air!

Jeg vil tro at det du snakker om går inn under rasismeparagrafen. Jeg har ikke sett at noe media har påstått at muslimene konspirerer for å ta over verden. Har du lest artikkelen som fulgte med karikaturene? Den var ikke spesielt fornærmende! Karikaturene var i seg selv også ganske uskyldig. Jeg tror at mange tror dette var mer fornærmende enn det i virkeligheten var på grunn av at det ikke har vært noen diskusjon av selve innholdet i artikkelen og karikaturene i seg selv, itillegg til den kraftige reaksjonen. Karikaturene av jødene ble opprinnelig brukt for å trakassere en folkegruppe. Betyr det at vi ikke skal snakke om det som skjedde den gang i et historisk perspektiv? Karikaturene av Muhammed har også fått så store konsekvenser at det kan sies å være eller bli historisk relevant.

Skrevet

Et tips:

Get some air!

Jeg vil legge til at jeg ikke spør om det skal være lov å gjøre det du sier over her, men om det ikke skal være lov i forbindelse med debatt rundt et tema.

Skrevet

Jeg er overbevist om at terrance hverken hadde sett karikaturene eller lest originalartikkelen da h*n skrev innlegget over. Dette ser jeg som nok et eksempel på hvor viktig det er at kildene refereres så man kan danne seg en mening på faktagrunnlag i stedet for rene rykter.

Skrevet

Muslimer er ikke en folkegruppe, det er mange folkegrupper som deler en religion.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...