Gå til innhold

Er det innenfor å ikke kunne bestille time hos fastlege i det hele tatt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at min forrige fastlege sluttet, var jeg uten fastlege i 3 år. Heldigvis har jeg holdt meg frisk denne tiden. Så fikk jeg endelig tildelt fastlege (midlertidig), og har vært hos henne en gang. Trivelig dame. I dag ringte jeg for å bestille time hos fastlege, da nettløsningen deres ikke fungerte - den viste ingen ledige timer i hele 2024. Sekretæren kunne fortelle meg at legen var på ferie, og at hun ikke hadde laget noen timeliste for månedene som kommer. Jeg måtte derfor vente til hun kom fra ferie i slutten av august og ringe igjen for å bestille time. Er dette innenfor? At det ikke går an å bestille time i det hele tatt? For jeg får jo ikke time på dagen når hun kommer fra ferie, det blir sikkert flere ukers ventetid.

Anonymkode: 1ea15...ce6

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men ærlig talt .. har ikke legekontoret timer for øyeblikkelig hjelp? 
Da kan en jo få komme til den legen som har vakt den dagen 

Anonymkode: 58328...fd7

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Etter at min forrige fastlege sluttet, var jeg uten fastlege i 3 år. Heldigvis har jeg holdt meg frisk denne tiden. Så fikk jeg endelig tildelt fastlege (midlertidig), og har vært hos henne en gang. Trivelig dame. I dag ringte jeg for å bestille time hos fastlege, da nettløsningen deres ikke fungerte - den viste ingen ledige timer i hele 2024. Sekretæren kunne fortelle meg at legen var på ferie, og at hun ikke hadde laget noen timeliste for månedene som kommer. Jeg måtte derfor vente til hun kom fra ferie i slutten av august og ringe igjen for å bestille time. Er dette innenfor? At det ikke går an å bestille time i det hele tatt? For jeg får jo ikke time på dagen når hun kommer fra ferie, det blir sikkert flere ukers ventetid.

Anonymkode: 1ea15...ce6

Nei, denne praksisen mener jeg er lovstridig. Ring den i kommunen som er ansvarlig for fastlegeordningen i din bostedskommune og spør. Når din lege ikke har mulighet til å taimot og du ikke kan Bente, så skal en kollega på samme kontor kunne hjelpe både deg og avlaste legen din. 

Anonymkode: 829f5...f77

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Som det skrives ovenfor. De er pliktige å gi deg legetime/legehjelp selv om fastlegen er på "ferie". Er det flere leger på legekontoret, pleier de å avløse hverandre i ferietider.

Jeg hadde en kjempehyggelig fastlegevikar ett år for litt siden. Hun var koselig, varm personlighet, selv om hun snakket litt gebrokkent og kunne være vanskelig å forstå. Men jeg likte henne, hun var så hyggelig.

Men hun hadde en noe merkelig oppfatning av hva fastlegeyrket gikk ut på.... Alle leser vi jo om at fastlegene er overarbeidet og jobber sju dager i uken til sent på kveld, fordi det er så ufattelig mye å gjøre, bl.a. alt papirarbeidet. Men denne vikarfastlegen, hun tok vesken sin og spaserte ut fra legekontoret klokken 16 og dro hjem. Ventende reseptforespørsler kunne ta 5-7 dager å få svar på fra henne, mens det med andre leger der tok noen timer etter at man la det inn på HelseNorge. Så da de andre legene påklagde dette, at hun hadde alt for mye papirarbeid som hauget seg opp til å kunne gå kl 16 mens de andre legene satt og jobbet overtid, så tok hun rett og slett og sperret for timeavtaler en dag eller to i uka. Så satt hun på dagtid og gjorde papirarbeid mens alle pasientene hennes kjempet om de ledige timene som var igjen de andre dagene... Det ble lange ventetider av det, det er sikkert!

Det er ikke alle som burde vært fastleger. Din lege ser ut til å være en av dem, når hun/han har sperret avtaleboken for timebestillinger resten av året (!) Det er nesten ikke til å tro.

Ring kommunens helsesjef og spør om det virkelig kan være sånn at fastlegen har lov å blokkere for timebestillinger ut hele året. De blir nok sjokkerte, noe lignende har jeg aldri hørt om.

Endret av Million
  • Liker 4
Skrevet

Hadde legetime en gang og satt og ventet en halvtime på legen, ikke noe uvanlig i blandt. Trodde så klart han hadde andre pasienter, men han kom gående i rolig gange forbi meg med ytterjakka og kofferten i hånda halv 9. Jeg hadde time klokka 8.

Anonymkode: 9fdb6...9d6

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Fastlegeordningen er en fadesen så lenge kommunene ikke er pålagt å ha nok til innbyggerne sine.

Anonymkode: 9432f...957

• Liker 2
Skrevet

"Pasienter skal få time så raskt som mulig, og normalt innen fem arbeidsdager."

er ikke realt, men er sånn det skal funke i teorien

Skrevet
Million skrev (23 minutter siden):

Som det skrives ovenfor. De er pliktige å gi deg legetime/legehjelp selv om fastlegen er på "ferie". Er det flere leger på legekontoret, pleier de å avløse hverandre i ferietider.

Jeg hadde en kjempehyggelig fastlegevikar ett år for litt siden. Hun var koselig, varm personlighet, selv om hun snakket litt gebrokkent og kunne være vanskelig å forstå. Men jeg likte henne, hun var så hyggelig.

Men hun hadde en noe merkelig oppfatning av hva fastlegeyrket gikk ut på.... Alle leser vi jo om at fastlegene er overarbeidet og jobber sju dager i uken til sent på kveld, fordi det er så ufattelig mye å gjøre, bl.a. alt papirarbeidet. Men denne vikarfastlegen, hun tok vesken sin og spaserte ut fra legekontoret klokken 16 og dro hjem. Ventende reseptforespørsler kunne ta 5-7 dager å få svar på fra henne, mens det med andre leger der tok noen timer etter at man la det inn på HelseNorge. Så da de andre legene påklagde dette, at hun hadde alt for mye papirarbeid som hauget seg opp til å kunne gå kl 16 mens de andre legene satt og jobbet overtid, så tok hun rett og slett og sperret for timeavtaler en dag eller to i uka. Så satt hun på dagtid og gjorde papirarbeid mens alle pasientene hennes kjempet om de ledige timene som var igjen de andre dagene... Det ble lange ventetider av det, det er sikkert!

Det er ikke alle som burde vært fastleger. Din lege ser ut til å være en av dem, når hun/han har sperret avtaleboken for timebestillinger resten av året (!) Det er nesten ikke til å tro.

Ring kommunens helsesjef og spør om det virkelig kan være sånn at fastlegen har lov å blokkere for timebestillinger ut hele året. De blir nok sjokkerte, noe lignende har jeg aldri hørt om.

Synes det høres fornuftig ut av henne. Å gå klokken 16 - altså arbeide en normal arbeidsdag - er da ikke unnasluntring. Man kan ikke forvente at fastleger skal jobbe overtid konstant for å ta unna arbeid, eller bruke kvelder og helger på papirarbeid.

Anonymkode: d1337...f74

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Synes det høres fornuftig ut av henne. Å gå klokken 16 - altså arbeide en normal arbeidsdag - er da ikke unnasluntring. Man kan ikke forvente at fastleger skal jobbe overtid konstant for å ta unna arbeid, eller bruke kvelder og helger på papirarbeid.

Anonymkode: d1337...f74

Det er sånn fastlege-yrket er. Det står å lese overalt i media. Å gå klokken 16 kan man ikke forvente hver dag som fastlege. Det tror jeg nok de er klar over før de går inn i yrket, for det er velkjent og noe de får vite allerede på studiene.

Jeg synes synd på fastlegene, ja, men går man klokka 16 hver dag er det ikke forenlig med å ha full pasientliste. Da må man skjære den ned til en brøkdel, og ikke ha 1500-2000 som er vanlig antall pasienter å ha på listen. Og jeg ANTAR at de fleste leger ikke ville tjene nok om de satt igjen med skarve 500 pasienter eller noe - ikke mange nok til å inndra den årslønnen man forventer som fastlege?

• Liker 2
Skrevet
Million skrev (31 minutter siden):

Synes alle fastleger burde gjort dette.

Grusomt for pasientene sin del. Men det er staten sitt ansvar, og de må rydde opp. De stakkars fastlegene er også bare mennesker.

• Liker 10
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)

Synes ikke det er greit TS.

Jeg, mann og barna mine har vært uten fastlege i 2 år nå. Satte oss på den korteste ventelisten i kommunene rundt oss, og der står vi godt...

Altså vi har vel strengt tatt en fastlege, men det er i den andre delen av landet hvor vi bodde før. Ikke realistisk for oss å få til noen timeavtale der.

Fastlegeordningen som den er i dag fungerer ikke.

Men jeg holder fast på at det ikke er de individuelle fastlegenes feil.

Endret av Nonstop1
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Nonstop1 skrev (7 minutter siden):

Synes alle fastleger burde gjort dette.

Grusomt for pasientene sin del. Men det er staten sitt ansvar, og de må rydde opp. De stakkars fastlegene er også bare mennesker.

Det er de. De har et stort ansvar og enormt med arbeid. De kan dessverre ikke bare lukke øynene for mengden arbeid og gå når klokka slår fire... Eller dra på ferie og sperre timelistene sine for bestillinger for måneder fremover, som i ts sitt tilfelle. Det går ut over mennesker, mange syke mennesker.

Da jeg fikk beskjed om at jeg hadde hudkreft, var klokka sju på kvelden når telefonen kom fra legen. Har også opplevd at resepter jeg har bedt om fornyelse på om morgenen en dag, kommer i seks-sju tiden på kvelden, selv om legekontoret offisielt stenger klokka fire.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Her legges timene til fastlegene ut for de neste 5 dagene (de blir tilgjengelige for bestilling via app). Man får dog ø-hjelpstime om det er nødvendig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Fastlegeordningen er en fadesen så lenge kommunene ikke er pålagt å ha nok til innbyggerne sine.

Anonymkode: 9432f...957

Problemet er at noen kommuner er så små at det bare er nok pasienter til en lege. Så da blir det sånn. Det er et valg man rar bår man bosetter seg øde.

Skrevet
Brunello skrev (4 minutter siden):

Problemet er at noen kommuner er så små at det bare er nok pasienter til en lege. Så da blir det sånn. Det er et valg man rar bår man bosetter seg øde.

Og så baller det på seg med fraflytting fra småsteder og press på boliger i byer.

TS: synes det er rart du ikke fikk mulighet til time hos en annen lege på samme kontor siden din lege har ferie? Noen må jo vikariere for vedkommende under ferieavviklingen?

Anonymkode: 5b836...0f5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og så baller det på seg med fraflytting fra småsteder og press på boliger i byer.

TS: synes det er rart du ikke fikk mulighet til time hos en annen lege på samme kontor siden din lege har ferie? Noen må jo vikariere for vedkommende under ferieavviklingen?

Anonymkode: 5b836...0f5

Fraflytting fra små steder er bra.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, Brunello said:

Fraflytting fra små steder er bra.

Overhodet ikke. 

Anonymkode: 43c92...db8

• Liker 3
Skrevet

De er nå pålagt at annen lege ska kunne ta deg inn. Der jeg er er det kun 2 leger, er ikke min lege inne kommer jeg til den andre som er der

Anonymkode: b19c8...9ad

Skrevet
Million skrev (1 time siden):

Fastleger skal leve, har du hørt om den kampanjen? Vet du hvorfor og hvordan kampanjen startet, jo, med en overarbeidet lege som avsluttet livet sitt fordi hun ikke strakk til..

Å gå hjem fra kontoret både klokken 15 og klokken 16 har allmennleger gjort i flere tiår, særlig der begge er leger, eller den ene er lege og den andre har et annet tidkrevende yrke, les f.eks. Advokat. BHG og sfo stenger også for leger. Andelen fastleger isom nærmer seg pensjonsalder er høy. Når disse nå er i ferd med å avslutte sitt yrkesliv og yngre tar over, så er hovedproblemet i dag at yngre leger vil leve i tillegg til å jobbe.

Et resultat av dette er at pas. Som i alle år har fått ting ordnet på rappen, nå må vente lengre. 
Før fastlegeordningen ble innført tidlig i 2000 tallet, hadde populære leger både 2 og 3 000 pasienter å forholde seg til. I dag setter mange maks på 800 som r minimum for leger som starter opp. Mens da fastlegeordningen ble innført var ikke 1 500 pasienter på listen uvanlig. Så krympet mange listene til 1 200. Før krympflasjonen nå har endret dette enda mer. 

Det er dermed slutt på at leger sitter parat til å svare på den minste lyd fra en pasient, noe pasienter som har hatt eldre leger og vært vant til nå forventer men ikke kan forvente lengre å få oppfylt med yngre leger. 
Før dataalderen ble og mye resept og sykemeldingsarbeid utført av hjelpepersonellet. Det er ikke lengre praktisk gjennomførbar i dataalderen. 

Verden og legenes arbeid er i endring. Men helsehjelp har man rett på, dersom noe er akutt. Er det ikke akutt, så må man bare vente. Mange bør og være glad for at de har en fastlege eller en vikar. Noen av oss står faktisk uten fastlege fordi fastlegen er pensjonist og  er i tillegg alvorlig syke. Den kombinasjonen er ikke å anbefale. 

Anonymkode: 829f5...f77

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Overhodet ikke. 

Anonymkode: 43c92...db8

Selvsagt er det det om stedet ikke har næringsgrunnlag for de som bor der

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...