Gå til innhold

Hva skjer når man slutter på sfo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi begynner i 3. klasse og skal fortsatt gå på sfo (de fleste skal det i hennes klasse). Regner likevel med at det dropper av fler og fler. Men hva gjør barna deres fra skoleslutt til du kommer hjem? Har de faste avtaler med venner? Drar de hjem, gjør lekser og spiser? Skjermtid? 

Anonymkode: b4ca6...fc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke barn, men gikk på SFO fram til 3. klasse. Etter det gikk jeg hjem fra skolen selv. Enten med venner eller alene. Laget meg en brødskive og lekte i hagen eller med venner fram til mor kom hjem (1430). 

Anonymkode: dbf71...65f

• Liker 1
Skrevet

Ingen faste lekeavtaler. Han går hjem, spiser litt og ser tv/spiller. Hender han går ut å spiller fotball i nabolaget. Brødrene kommer hjem en time etter han, og vi en time etter det igjen.  

Anonymkode: 36eb2...53b

Skrevet

Mine har sluttet på SFO i løpet av 2. og 3. klasse. Da har de gått hjem og ordnet seg selv til vi kommer hjem ca 16:30. 

De har gjerne vært ute i hagen eller lekt i venners hage på finværsdager. Ellers ser de på tv/gamer. 

Anonymkode: 7a25d...16a

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Jenta mi begynner i 3. klasse og skal fortsatt gå på sfo (de fleste skal det i hennes klasse). Regner likevel med at det dropper av fler og fler. Men hva gjør barna deres fra skoleslutt til du kommer hjem? Har de faste avtaler med venner? Drar de hjem, gjør lekser og spiser? Skjermtid? 

Anonymkode: b4ca6...fc9

De drar hjem, spiser, gjør lekser, er med venner etc.. Samme som de gjør hjemme ellers. 

Anonymkode: 7989a...95d

Skrevet

De går hjem, slapper av og glaner på tv/skjerm. Det som er greit med det er at da er de ferdige med skjermtiden når vi kommer hjem og resten av ettermiddagen kan brukes til familietid og fritidsaktiviteter.

• Liker 1
Skrevet

TV er mye billigere enn SFO

Anonymkode: bb67d...8ec

Skrevet

Mine slutta da koronaen kom, det ble umulig å lotivere dem til det opplegget. De gikk da i 1. og 2. klasse. I vår skolekrets var det få som valgte SFO, kanskje litt over halvparten i 1 og 2, og dramatisk synkende i 3. I 4. var det kun de med spesielle behov.

Det var alltid noen å leke med, hjemme hos noen eller ute. Det kan ha endret seg nå som det er gratis kjernetid. 

Om vennene også har fri ser jeg ikke noe poeng i SFO etter 1-2. klasse.

Anonymkode: b815f...5db

Skrevet

Livet ble fantastisk etter at ungene sluttet på SFO samtidig. Eldste etter 3. klasse, men yngste nektet å være der når 1. trinn var over.  Plutselig hadde ungene masse energi til trening, venner og lekser. Aldri stress med henting. De klarte å lage seg noe å spise så ingen krise om vi ikke kom og hentet 1530 som før.   Humøret ble så mye bedre.  Yngste brukte ipaden mest til facetime med besteforeldre for å få hjelp med lekser. Ikke redd for skjerm. Er jo ingen problem å sperre for bruk. De så lite på tv også.    Takket være slutt på SFO økte yngste mengden trening (etter eget ønske) og har fortsatt med 3-6 dager med trening i uka. 

Anonymkode: fd23c...be6

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Er det? Gratis kjernetid på sfo tom tredje klasse og ungene kan være der til kl 1600 hver dag uten at vi betaler for det. Men de ønsker det ikke selv.

• Liker 1
Skrevet

Henger med venner noen ganger, de finner ut selv hvem som skal være med dem hjem. Ellers går de hjem alene, og lager seg litt mat, starter på leksene, og se litt på TV/gamer. Ringer oss voksne hvis de lurer på noe. 

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvor billig tv har du'a? 

Anonymkode: 8b475...efb

Skrevet

Her jeg bor koste sønnen min seg på SFO ut 4.klasse med masse lek med venner, aktiviteter, utflukter og kurs man kunne melde seg på på SFO. SFO er populært her, og mange benytter seg av tilbudet så lenge de kan.

I 5. klasse var det ikke lengre tilbud om SFO. Nå går han hjem etter skolen selv. Noen ganger blir han med venner, noen ganger blir venner med han hjem og noen ganger går han hjem alene. Vi kommer hjem noen timer senere. Når han ikke er med venner slapper han av hjemme, driver med mobilen, spiller eller gjør unna lekser.

Anonymkode: 34cc4...537

Skrevet

Dem spiste og gjorde slik de ville. Hadde hund så dem gikk ut med han. Og gjorde det dem kunne med lekser uten vår hjelp. Kan være godt til ungene å ikke ha et skjema etter skolen å. Siden det er slik på skole dagen. Også hadde dem aktiviteter også på ettermiddagen. Så det var godt for dem å kunne gjøre det dem selv ville. Selv så gikk jeg aldri på sfo. Jeg så tv. Noe jeg egentlig ikke fikk lov til. Men MTV var stor på den tiden jeg var hjemme. Så det var Stig å se nye musikkvideo som hadde kommet ut. 

Anonymkode: 249b9...093

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...