Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en venn som er på besøk i Norge. Han har vært "utaskjærs" i noen uker, men kommer tilbake til helgen. Jeg mistenker at han har pådratt seg noen skader og vil gjerne ta ham på legevakten. Men han har ikke EU/EØS kort siden han er engelsk og Brexit og shit. Så hvordan funker det? Må han betale alt og full pris? Det går sikkert greit det, bare greit å vite. 

Jeg har vært på Helsenorge og den chatboten må være den dummeste chatboten ever. Og jeg har vært borti dumme chatboter...Alt jeg fikk til svar var "helsehjelp i utlandet". 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Øyeblikkelig hjelp er vel gratis, utover det må han gå privat, type dr. drop-in eller noe og betale full pris.
Det har også alltid vært sær-regler med Storbrittannia, mulig enda mer nå som ikke EU etc...?

Anonymkode: a8f79...460

Skrevet
Stor pike skrev (1 time siden):

Jeg har en venn som er på besøk i Norge. Han har vært "utaskjærs" i noen uker, men kommer tilbake til helgen. Jeg mistenker at han har pådratt seg noen skader og vil gjerne ta ham på legevakten. Men han har ikke EU/EØS kort siden han er engelsk og Brexit og shit. Så hvordan funker det? Må han betale alt og full pris? Det går sikkert greit det, bare greit å vite. 

Jeg har vært på Helsenorge og den chatboten må være den dummeste chatboten ever. Og jeg har vært borti dumme chatboter...Alt jeg fikk til svar var "helsehjelp i utlandet". 

Har hen ikke reiseforsikring? 
Chatroboter? :lomvi: 
Du kan ringe stedets legevakt og forhøre deg om hvordan de løser slike saker. 116117 så får du svar. 
Vi pleide ta full betaling og så ble det pas. Sak å ordne opp med forsikring ol. Fordi pas. Ikke var medlem av Norsk folketrygd og dermed måtte betale både egeandelen og trygderefusjonen. 

Anonymkode: 64062...eb7

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Har ikke oversikt over reiseforsikring. Men takk for svar. Jeg ble litt klokere 😀

Skrevet

Ingenting er gratis, den som påstår det over vet ikke hva hun snakker om. Går du på legevakt betaler du fullpris, altså ikke kun egenandel som vanlige norske statsborgere. Blir du innlagt på sykehus får du hele regningen på egenhånd, og det blir fort veldig mange tusen. Ikke USA-nivå, men ikke billig for den jevne person. hvis du mistenker noen skader uten at det faktisk er noen som tilsier at det er en skade som må gjøres noe med her og og nå, så er det mye bedre for vedkommende å reise hjem for å få behandling der. Han må ha med pass og forsikringspapirer til lege om tanken er å få dekket noe, ellers må han belage seg på kontantoppgjør. 

Anonymkode: a7fbc...14a

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Øyeblikkelig hjelp er vel gratis, utover det må han gå privat, type dr. drop-in eller noe og betale full pris.
Det har også alltid vært sær-regler med Storbrittannia, mulig enda mer nå som ikke EU etc...?

Anonymkode: a8f79...460

Øyeblikkelig hjelp er ikke gratis, nei. Du får helsehjelp, men etterpå får du servert hele regningen for gildet. 
TS, sjekk om det finnes noen egne ordninger for Norge-UK, det er det mulig at det gjør. Og sjekk om reisen er betalt med kredittkort, han kan ha en reiseforsikring han ikke vet at han har. 

Anonymkode: abc73...112

Skrevet

Sykehusopphold kan være dyrt. Tilbake i 2014 var det en etioper som fødte på Levanger Sykehus og fikk en regning på 52'000 kroner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...