AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #1 Del Skrevet 12. august 2024 Har en liten hund som er redd fremmede hunder, særlig de store. (Han har mange gode venner i nabolaget av store og små i ulik størrelse, alder og rase) Har truffet på endel løse hunder i sommer til tross for at det er båndtvang men det har da vært hunder som passerer uten problem, eller eiere har tatt den i bånd når vi stopper. Hvordan skal jeg oppføre meg nå når båndtvang tar slutt og hva kan jeg forvente av hundeeiere og hensyn? Hvordan bør jeg reagere hvis det kommer en løs hund løpende mot oss? Min hund reagerer da ved å forsøke å flykte og dersom der ikke er mulig glefse. Det jeg er mest redd for er at den løse hunden skal skremme han og i verste fall ta han. I fjor opplevde vi to ganger at han ble jaget og skremt av store hunder. Den tok han ikke men bjeffet liksom oppi nakken hans før eieren fikk tatt den. Har brukt masse tid og trening på å komme over disse hendelsene og er redd for å oppleve noe sånt igjen. Jeg går liksom litt rundt med hjertet i halsen hele tiden og på vakt for løse hunder. Håper på gode råd om hvordan håndtere situasjonen. Anonymkode: 3ccdf...34a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 12. august 2024 #2 Del Skrevet 12. august 2024 Fikk et godt tips en gang, til hvordan man kan få eierne av løse, påtrengende og aggressive hunder til å hanke inn bikkja si litt fortere enn normalt... Når du ser den fremmede hunden komme rett mot dere med blikket nagla på din hund og du skjønner at sammenstøt kan skje, så roper du høyt til eieren: "Hunden min er full av lus! Hvis du ikke vil bli smittet, rop på hunden din NÅ!" Det pleier å få fortgang i sakene. Da vil de plutselig ikke at hunden deres skal få strene bort til din ubedt lenger. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #3 Del Skrevet 12. august 2024 Det er ditt ansvar å stå opp for hunden din når det skjer slike ting. Still deg i mellom hundene så godt du kan, gjør deg stor og skremmende, jag bort hunden med store ord og kroppsspråket ditt eller skrem den med f.eks. trykkluft på boks. Hvis hundeeierne synes du er ufin, så får de bare synes det! Det er de som er ufine når de lar hunden sin ukritisk gå bort til fremmede hunder. Ikke løft opp hunden din uten at du MÅ. Med hunden din i hendene vil du ha mer vansker med å jage bort den uønskede hunden. Prøv også å være litt føre var, og hold utkikk etter slike hunder og eiere. Gi beskjed tidlig til eier, at hilsing ikke er ønskelig. Hunder trenger ikke å hilse på alle og enhver. Har hunden et par bestevenner den går godt over ens med, så er det nok hund til hund-kontakt. Anonymkode: 65379...e2c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #4 Del Skrevet 12. august 2024 De fleste hunder vil vike om de møter på sinte mennesker. Jeg er en ganske lita dame, men får stoppet hunder som kommer dundrende med et godt brøl. Da er det ikke snakk om vill brøling, men et høyt, dypt "HEY!" som kommer fra bystet, ikke halsen. Det blir fulgt opp med peking og "Gå!" Det er greit å øve på det hjemme. Om den løse hunden ikke kommer rett bort, men eier og løs hund kommer i vår retning, roper jeg ut at de skal ta på den bånd. Om de ikke reagerer, roper jeg at mine har en smittsom hudsykdom, kennelhoste eller noe annet. "Smittsom" er ordet man virkelig vil få gjennom. Anonymkode: 2eec1...c36 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. august 2024 #5 Del Skrevet 14. august 2024 AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 16.03): Det jeg er mest redd for er at den løse hunden skal skremme han og i verste fall ta han. I fjor opplevde vi to ganger at han ble jaget og skremt av store hunder. Den tok han ikke men bjeffet liksom oppi nakken hans før eieren fikk tatt den. Hvordan kan den bli jaget vekk når du har bikkja di i bånd? Når hunden din blir redd så har den nærmest gjort seg selv til et offer/bytte. Ikke lurt. Men lettere sagt enn gjort. Dere får före bikkjene deres med selvtillit for svarte. Det får dere absolutt ikke ved å overfokusere på eksempelvis passerings-trening. Det er så in for tiden. Skulle nesten tro det ikke fantes noe annet. Jeg vil og påstå at slik intens og utelukkende trening på det(gjelder mange) kan isteden føre til en mer usikker hund. Anonymkode: 840aa...0f2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2024 #6 Del Skrevet 17. august 2024 Som innlegg #3 sier, så må du stå opp for din hund. Få hunden din bak deg å bruk kroppen (beina) til å blokkere, sveive med enden av båndet, tramp i bakken og si klart og tydelig nei, er du ute når deg regner så kan du bruke paraplyen for å blokkere. Her er noen videoer som viser hvordan: https://www.instagram.com/reel/C28yTLsrpQ_/?igsh=aDE3NzlxZmI5NTA3 https://www.instagram.com/reel/Cu_9HMWgorl/?igsh=aXY1ZjF6bzRwa3li Jeg har alltid med meg ett retriever bånd om jeg møter løse hunder uten eier for å kunne hanke de inn. Anonymkode: de159...71f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå