Gå til innhold

Jeg får ikke sønnen min ut for å være med venner, kommer masse unskyldninger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sønn 12 år har sitter mye inne å spilt i sommer da vi har hatt ferie tidlig og de har vært mye alene. Jeg har prøvd flere ganger å få han ut med venner, har til og med kontaktet min venninne for å være sammen. 
Dette er ellers en ganske sosial gutt, men etter spill ble interesse har han kuttet ut flere og flere venner. 
Jeg ramser opp venner han kan kontakte, da kommer masse unnskyldninger som vondt i hode, vondt i magen, verker i hele kroppen, jeg blir mobba, jeg er sliten osv. 

Hver eneste gang er det slik, nå kommer jeg til å begrense spilling også når vi er på jobb. 
Likevel blir jeg usikker her, tenk om det han forteller er sant. Blir han mobba, er han på vei til å bli syk? Når jeg får han ut har han det kjempe gøy, ute i flere timer å kommer hjem sulten blid og fornøyd. 
Blir det feil å ikke tro han når han sier alt dette? 
Hvordan er barna deres med mye spilling? Synes han endrer adferd og liker det ikke. Og nå har han kuttet ut det sosiale der også nesten, kun en han spiller med 

Anonymkode: 1916f...96a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Strup spillingen.

Fjern muligheten eller sett tider der det er greit. Du bestemmer, og du har ansvar. 

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg har veldig dårlig samvittighet for at jeg nærmest jaget min sønn ut en periode. Viste seg at han ble alvorlig mobbet, og ikke ønsket at jeg skulle vite det. De gangene jeg jaget ham ut gikk han ikke til fotballbanen og venner, men gjemte seg i skogen til han følte han kunne gå hjem. 

Kan selvfølgelig være unnskyldning, men samtidig bør man ikke ta lett på slikt. Her sprakk heldigvis hans søster angående dette, selv om hun hadde lovet ham å ikke si noe. At jeg i en periode hadde jaget ham ut medførte at jeg tok fra ham dem ene arenaen han følte trygghet i.  Hjemmet. 

Anonymkode: 8be49...6db

• Liker 1
  • Hjerte 8
  • Nyttig 1
Skrevet
hudorm1 skrev (55 minutter siden):

Strup spillingen.

Fjern muligheten eller sett tider der det er greit. Du bestemmer, og du har ansvar. 

Det er i gang, heldigvis skole snart👌🏻

Nå var det ikke helt dette jeg lurte på, heller dette med alle disse unnskyldningene om noen hadde erfaring med det :) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg har veldig dårlig samvittighet for at jeg nærmest jaget min sønn ut en periode. Viste seg at han ble alvorlig mobbet, og ikke ønsket at jeg skulle vite det. De gangene jeg jaget ham ut gikk han ikke til fotballbanen og venner, men gjemte seg i skogen til han følte han kunne gå hjem. 

Kan selvfølgelig være unnskyldning, men samtidig bør man ikke ta lett på slikt. Her sprakk heldigvis hans søster angående dette, selv om hun hadde lovet ham å ikke si noe. At jeg i en periode hadde jaget ham ut medførte at jeg tok fra ham dem ene arenaen han følte trygghet i.  Hjemmet. 

Anonymkode: 8be49...6db

Trist :( 

nå vet jeg at han er med venner når han er ute, vi foreldre er ganske tette og vi snakker sammen. Mobbingen var vist på skolen og ikke nå i sommer, men han ville ikke ut pga det. 
Vanskelig synes vil ikke at han skal slutte å komme til meg, men vanskelig å tro på for dette kommer hver gang når han må ut en tur. 

• Liker 1
Skrevet

Hør på han når han sier han blir mobbet! Grav mer i det. 

Min sønn begynte på samme viset, og tilslutt fortalte han at han ble mobbet. Det var så ille at han hadde selvmordstanker. 

Nå et år etterpå, er vi på vei tilbake til et normalt liv, etter mnd på bup og jeg på pleiepenger, men vi er ikke i mål ennå. Så hør på sønnen din.

Anonymkode: f7930...58b

• Hjerte 2
Skrevet

Fjern muligheten for spill. Kontakter han da venner, eller blir han hjemme? 

Anonymkode: 2af15...55c

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 16.43):

Det er i gang, heldigvis skole snart👌🏻

Nå var det ikke helt dette jeg lurte på, heller dette med alle disse unnskyldningene om noen hadde erfaring med det :) 

Altså, du må jo spørre han??!

Anonymkode: c1473...579

Skrevet

jeg sliter med det samme, dog i mindre grad. men i stedet for å tvinge ut, de gangene han ikke har lyst, så sier jeg at han kan være inne hvis han vil, men ingen skjerm. og hvis han da blir sittende i en time eller to med bok eller lydbok eller noe annet (hvis jeg finner på noe med ham) uten å gå ut, så er det helt greit.

da er terskelen kanskje ikke så høy for å gå ut en annen gang, når man uansett ikke får sitte inne og spille.

og alt blir enklere når man faktisk lar barnet være med å bestemme

Anonymkode: ac353...7ba

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2024 den 19.39):

Fjern muligheten for spill. Kontakter han da venner, eller blir han hjemme? 

Anonymkode: 2af15...55c

Nei, gjør ikke det. Bare legger seg på sofaen eller noe. Nå har jeg endelig fått mer ut av han, og i dag ordnet jeg også en god venn som kom på døra. En helt annen gutt i dag. 

AnonymBruker skrev (På 13.8.2024 den 20.48):

Altså, du må jo spørre han??!

Anonymkode: c1473...579

Altså at man hører med andre om erfaring betyr ikke at man ikke snakker med sine barn. Det gjør jeg selvfølgelig ;) 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2024 den 19.24):

Hør på han når han sier han blir mobbet! Grav mer i det. 

Min sønn begynte på samme viset, og tilslutt fortalte han at han ble mobbet. Det var så ille at han hadde selvmordstanker. 

Nå et år etterpå, er vi på vei tilbake til et normalt liv, etter mnd på bup og jeg på pleiepenger, men vi er ikke i mål ennå. Så hør på sønnen din.

Anonymkode: f7930...58b

Så godt ting er litt bedre nå, barn kan være så enormt slemme! 
Jeg har lyttet til han, jeg fikk etter en iherdig innsats mer ut av han, har nå kontaktet lærer og har hatt en god prat med han. 
Lykke til, håper dette året blir bedre for dere❤️

AnonymBruker skrev (På 13.8.2024 den 23.36):

jeg sliter med det samme, dog i mindre grad. men i stedet for å tvinge ut, de gangene han ikke har lyst, så sier jeg at han kan være inne hvis han vil, men ingen skjerm. og hvis han da blir sittende i en time eller to med bok eller lydbok eller noe annet (hvis jeg finner på noe med ham) uten å gå ut, så er det helt greit.

da er terskelen kanskje ikke så høy for å gå ut en annen gang, når man uansett ikke får sitte inne og spille.

og alt blir enklere når man faktisk lar barnet være med å bestemme

Anonymkode: ac353...7ba

Litt sånn vi har praktisert også, ikke tvunget når han blir med på det vi gjør eller finne på noe annet uten skjerm. Problemet er jo at vi er på jobb og da er det ingen til å finne på noe, rive løs fra skjerm. Før elsket han å lese, nå har han sluttet helt. Får prøve å få han tilbake i høst🥰

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...