Gå til innhold

Selge hus og flytte pga mobbing, noen som vil dele erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har besluttet å selge huset og flytte pga mobbing.

Vi kommer til å holde oss i kommunen vi allerede bor i, men bytte skolekrets. Bor i dag i et lite lokalsamfunn, og skal kjøpe hus mer sentralt, uten noe lokalsamfunns-vibber.

Barnet det gjelder er det allerede søkt og godkjent skolebytte på, så her blir det uansett skolebytte fra om med oppstart nå i høst. Søsken bytter sannsynligvis skole når vi en gang flytter.

Det føles pr nå både sårt og godt at vi har tatt valget. Selv om det på sett og vis føles som et påtvunget valg.

Ønsker å høre erfaringer fra andre som har gjort det samme?

Anonymkode: ea7a2...c5e

• Hjerte 16
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Håper barnet deres får det bedre nå🥰

Anonymkode: 91fd7...f92

• Liker 5
  • Hjerte 6
Skrevet

Svigerinnen min og datteren hennes flyttet for noen år siden. De flyttet riktig nok noen kommuner lenger unna da, av flere grunner. Men uansett, så har jenta det mye bedre etter at de flyttet.

Jeg har samme erfaring fra egen oppvekst. Vi hverken flyttet eller byttet grunnskole, da. Men vi alle fire(meg og tre søsken) søkte bevisst på andre skoler enn de vi hadde gått på skole med. Og vi alle fire fikk det mye bedre da på nye skoler med nye folk og bedre miljø.

Anonymkode: 53445...575

• Liker 2
  • Hjerte 4
Skrevet

Vi flyttet ikke, men barnet byttet skole, startet på en privatskole, og fikk det mye bedre. Jobbet og hardt med skolearbeidet, så hun skulle få over 5 i snitt, for da kom hun inn på den videregående skolen. Ingen av mobberne kommer inn på.

Anonymkode: 7fb89...90f

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Vi flyttet til en annen by flere timer unna. Det er det beste valget vi har tatt og gjort. 
Men- vi byttet til en liten privat skole. 
Føler offentlig skole har sviktet på alle områder og vi måtte bare komme oss helt unna alt som foregikk der. 
Lykke til! 
håper barnet får en like god opplevelse som min fikk ❤️❤️

Anonymkode: 53eb7...0ad

• Liker 1
  • Hjerte 4
Skrevet

Synd det ikke er de bedritne og ynkelige mobberne som må flytte på seg. Ingen erfaring her, men ønsker alt det beste for barnet ditt! 

Anonymkode: 7015f...5b1

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Håper barnet deres får det bedre nå🥰

Anonymkode: 91fd7...f92

Takk, det håper vi også. Skummelt med skolebytte, men har veldig tro på at det skal bli bra.

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Svigerinnen min og datteren hennes flyttet for noen år siden. De flyttet riktig nok noen kommuner lenger unna da, av flere grunner. Men uansett, så har jenta det mye bedre etter at de flyttet.

Jeg har samme erfaring fra egen oppvekst. Vi hverken flyttet eller byttet grunnskole, da. Men vi alle fire(meg og tre søsken) søkte bevisst på andre skoler enn de vi hadde gått på skole med. Og vi alle fire fikk det mye bedre da på nye skoler med nye folk og bedre miljø.

Anonymkode: 53445...575

Godt å høre at det ble mye bedre etter flytting! Håper vi får samme opplevelse. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Vi flyttet ikke, men barnet byttet skole, startet på en privatskole, og fikk det mye bedre. Jobbet og hardt med skolearbeidet, så hun skulle få over 5 i snitt, for da kom hun inn på den videregående skolen. Ingen av mobberne kommer inn på.

Anonymkode: 7fb89...90f

Så bra datteren din fikk det bedre!

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi flyttet til en annen by flere timer unna. Det er det beste valget vi har tatt og gjort. 
Men- vi byttet til en liten privat skole. 
Føler offentlig skole har sviktet på alle områder og vi måtte bare komme oss helt unna alt som foregikk der. 
Lykke til! 
håper barnet får en like god opplevelse som min fikk ❤️❤️

Anonymkode: 53eb7...0ad

Takk! Så bra barnet deres fikk det bedre!

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Synd det ikke er de bedritne og ynkelige mobberne som må flytte på seg. Ingen erfaring her, men ønsker alt det beste for barnet ditt! 

Anonymkode: 7015f...5b1

Tusen takk! Enig med deg der, men tror det er et større problem her. Og at det rett og slett er blitt et så stort problem med miljøet i flere klasser og i bygda at det vil være vanskelig å bare flytte noen. Det trengs en skikkelig innsats både i lokalmiljøet, fra foreldre og fra skolen for å få bukt med det. Etter at det er kommet ut at vi skal flytte, hører jeg fra flere kanter at bygda har fått en skikkelig dårlig rykte, og det tenker jeg ikke kommer uten grunn.

Vi er velig spente på hvordan dette blir. Jeg vingler mellom om vi er for raske til å "rømme" og at dette er det eneste rette av oss. Prøver å se fordelene med dette, samt stå støtt i det. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Takk, det håper vi også. Skummelt med skolebytte, men har veldig tro på at det skal bli bra.

Godt å høre at det ble mye bedre etter flytting! Håper vi får samme opplevelse. 

Så bra datteren din fikk det bedre!

Takk! Så bra barnet deres fikk det bedre!

Tusen takk! Enig med deg der, men tror det er et større problem her. Og at det rett og slett er blitt et så stort problem med miljøet i flere klasser og i bygda at det vil være vanskelig å bare flytte noen. Det trengs en skikkelig innsats både i lokalmiljøet, fra foreldre og fra skolen for å få bukt med det. Etter at det er kommet ut at vi skal flytte, hører jeg fra flere kanter at bygda har fått en skikkelig dårlig rykte, og det tenker jeg ikke kommer uten grunn.

Vi er velig spente på hvordan dette blir. Jeg vingler mellom om vi er for raske til å "rømme" og at dette er det eneste rette av oss. Prøver å se fordelene med dette, samt stå støtt i det. 

Hovden? 🫣😮‍💨

Nei, men ja:

Vi bor i Oslo og kjenner folk som har gjort det. 

Hvor lenge hadde man som voksen orket å bli systematisk mobbet 🤷‍♀️

Skrevet
AprilLudgate skrev (55 minutter siden):

Hovden? 🫣😮‍💨

Nei, men ja:

Vi bor i Oslo og kjenner folk som har gjort det. 

Hvor lenge hadde man som voksen orket å bli systematisk mobbet 🤷‍♀️

Nei, ikke Hovden. Regner med det er flere slike små plasser som krasjer totalt. 

Skrevet

Her byttet de først til privat skole. Så flyttet vi nærmere den private skolen etter ca 2år. Måtte tilbake når de startet på ungdomskolen men da fikk vi ordnet slik at de ikke kom i klasse med de som drev på. Samtidig hadde unga her blitt mer å stå opp for seg selv. Og hadde med seg gode venner fra den private og dermed ikke sammen med de som hadde drevet på ,på barneskolen 

Anonymkode: 698d1...b3c

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Nei, ikke Hovden. Regner med det er flere slike små plasser som krasjer totalt. 

Jepp, mer enn 10 barnefamilier flyttet fra en liten bygd og en liten skole. 

På vår skole er det mer snakk om enkelte trinn virker det som, og det kan jo skje overalt.

Foreldrene forsøkte å komme i dialog med mobberens foreldre - men de nektet å treffes 🫣 Da kommer man ingen vei. 

De hadde annet barn i vår klasse som trivdes, men man kan jo ikke bo et sted hvor noen ødelegger en av ungene totalt. 

Sinnsykt kjipt 💔

Skrevet

Jeg flyttet. Som alenemamma så hadde jeg begrensede midler. Var allikevel klar på at om jeg ikke fikk kjøpt noe igjen så ble det leiebolig. Boligen jeg kjøpte var egentlig for liten for oss, men det gikk. Flyttet innen samme by.  Det beste jeg har gjort for barnet mitt! Barnet byttet skole med en gang. Vi kom til et nærmiljø og ikke minst en fantastisk skole. 

Anonymkode: 2cf19...095

• Hjerte 1
Skrevet

Ja et veldig godt og helt vesentlig råd å gi deg i den situasjonen; Ta kontakt med ny skole og informer dem om at dere måtte flytte på grunn av mobbing og at de mottar et barn som er påvirket/skadet av slike opplevelser. Det gir ny skole mulighet til å planlegge godt hvordan de skal tilrettelegge for at problemet ikke oppstår på ny skole også. Noe som er sørgelig vanlig, ettersom barn som har opplevd mobbing er noe radbrukket angående selvfølelse og selvtillit, og derfor lett å hakke på også på ny skole. 

Ved at jeg tok kontakt med ny skole i forkant og fikk god dialog med den nye skolen om årsaken til at vi flyttet kunne ny skole ha møter om hvordan de skulle takle dette. Resultatet av dette var at de plasserte min sønn i klassen til den læreren som er best på å skape gode klassemiljøer, de hadde en sosialarbeider som fulgte mitt barn ekstra opp og helsesøster var også informert og var klar for å være en god støtte i situasjonen. I tillegg fikk jeg og skole og så også læret god dialog om situasjonen fra før gutten begynte der. Noe som gjorde det veldig enkelt å fortsette med tett og god dialog. 

Vil si dette var veldig avgjørende for utfallet, for min sønn hadde ingen selvtillit da han begynte på ny skole, men var veldig nedbrutt, og hadde nok fort blitt et mobbeoffer der også om ikke alle var våkne og håndterte ting klokt. 

Gutten min gikk inn på den nye skolen med bøyd nakke og ut av den skolen tre år senere med hevet hode. 🥰

Anonymkode: a0e96...3eb

• Liker 3
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Vi flyttet fra en sentral kommune på Østlandet til en mindre bygd på Vestlandet pga mobbing. Beste jeg kunne gjort for sønnen min noensinne. Han fikk ekstra hjelp på skolen (fulltidsassistent), spesialskole etterhvert og alle ressurser lå til rette for han. Han kunne verken skrive eller lese da vi flyttet og nå får han gode karakterer på videregående.

Anonymkode: a6aaf...1a7

• Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ja et veldig godt og helt vesentlig råd å gi deg i den situasjonen; Ta kontakt med ny skole og informer dem om at dere måtte flytte på grunn av mobbing og at de mottar et barn som er påvirket/skadet av slike opplevelser. Det gir ny skole mulighet til å planlegge godt hvordan de skal tilrettelegge for at problemet ikke oppstår på ny skole også. Noe som er sørgelig vanlig, ettersom barn som har opplevd mobbing er noe radbrukket angående selvfølelse og selvtillit, og derfor lett å hakke på også på ny skole. 

Ved at jeg tok kontakt med ny skole i forkant og fikk god dialog med den nye skolen om årsaken til at vi flyttet kunne ny skole ha møter om hvordan de skulle takle dette. Resultatet av dette var at de plasserte min sønn i klassen til den læreren som er best på å skape gode klassemiljøer, de hadde en sosialarbeider som fulgte mitt barn ekstra opp og helsesøster var også informert og var klar for å være en god støtte i situasjonen. I tillegg fikk jeg og skole og så også læret god dialog om situasjonen fra før gutten begynte der. Noe som gjorde det veldig enkelt å fortsette med tett og god dialog. 

Vil si dette var veldig avgjørende for utfallet, for min sønn hadde ingen selvtillit da han begynte på ny skole, men var veldig nedbrutt, og hadde nok fort blitt et mobbeoffer der også om ikke alle var våkne og håndterte ting klokt. 

Gutten min gikk inn på den nye skolen med bøyd nakke og ut av den skolen tre år senere med hevet hode. 🥰

Takk for gode råd! Vi har allerede fått tildelt klasse, men tror vi har vært veldig heldig med lærer som er tildelt. Hører bare gode ord om skolen, og lærer spesielt. Alle som kjenner til denne læreren lovpriser henne. Tror dette blir bra!

Vi ser at barnet/tenåringen er blitt veldig skeptisk i møte med nye folk. Og vi jobber aktivt med å backe opp under hvor bra det blir med nytt miljø. Samtidig som vi frykter at det vil bli vanskelig fordi sårene er dyp, og frykten for avvisning er blitt enorm.

Har den siste tiden hørt en del på podcaster og lest om mobbing, for å forstå dette bedre. Har i grunn blitt mer og mer sikker på at miljøet her vi bor (både på skole, fritid og fritidsaktiviteter) er helt ute å kjøre. Det er sånn sett ikke noe vårt barn har gjort eller sagt som har forårsaket mobbingen. Vårt barn er litt forsiktig av seg, og lukker seg, i stede for å rope fra seg når ting blir vanskelig. Mulig det er årsaken til at det er blitt slik?!

Rektor på gammel skole er informert om hva som er kommet frem i ferien, og var veldig klar på at her må det tiltak inn i klassen. Håper de får gjort noe for de som er igjen sin del, både de som har mobbet og de som nå er i skuddlinjen.

Så fantastisk at gutten din har fått det bra 🥰

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 14.23):

Vi har besluttet å selge huset og flytte pga mobbing.

Vi kommer til å holde oss i kommunen vi allerede bor i, men bytte skolekrets. Bor i dag i et lite lokalsamfunn, og skal kjøpe hus mer sentralt, uten noe lokalsamfunns-vibber.

Barnet det gjelder er det allerede søkt og godkjent skolebytte på, så her blir det uansett skolebytte fra om med oppstart nå i høst. Søsken bytter sannsynligvis skole når vi en gang flytter.

Det føles pr nå både sårt og godt at vi har tatt valget. Selv om det på sett og vis føles som et påtvunget valg.

Vi byttet barnehage, ikke pga mobbing men inkompetanse hos personale som jeg mener kunne resultert i at barnet ble mobbet lengre frem i tid. ( De hadde stemplet barnet vårt via å semi-diagnostisere det, hintet/sa at barnet feilet x og y, og de var vanskelige å samarbeide med) 

Det er uten tvil det beste vi har gjort. Barnet fikk en ny start og har utviklet seg i en særdeles positiv retning. Barnet har alltid vært litt utenom A4 boksen, men aldri blitt hengende etter. Barnehagen fokuserte utelukkende på det de mente barnet slet med, og blåste problemer ut av proposjon. De så aldri barnets ressurser. I en ny barnehage hadde vi en god dialog med personalet, de så barnets ressurser og barnet er nå i slutten av barneskolealder og særdeles velfungerende. Hadde vi blitt i den gamle barnehagen hadde fremtiden vært masse utredning, potensielt hadde de klart å snakke på barnet diverse diagnoser, barnet ville blitt behandler annerledes av andre barn når de voksne tydelig viser at de mener noe «feiler» barnet, og vi hadde ødelagt barndommen til barnet vårt.

Det som er skremmende er at de mente selv at de handlet i barnets beste, men de var blind for sine egne fordommer. 

Anonymkode: 10832...fa0

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 14.23):

Nå er det mange suksesshistorier som fortelles her, men man bør starte med hva mobbingen skyldes. Mobbing er like grusomt uansett, det er ikke det jeg snakker om. Men dersom mobbing skyldes personlighetstrekk, at man bare er veldig annerledes, så kan det samme skje om man bytter skole, eller til og med ny by. Så det er ikke så enkelt for alle at det bare er å flytte. Dersom bakgrunnen for mobbingen er et barn som er veldig annerledes, så handler det også om å gi barnet verktøy til å stå i forskjellige situasjoner. Gjentar, all mobbing er grufullt og kvalmt, bare påpeker det faktum at noen er enkle mål for de ekle mobberne ved en ny skole også.

Anonymkode: 92c73...961

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Nå er det mange suksesshistorier som fortelles her, men man bør starte med hva mobbingen skyldes. Mobbing er like grusomt uansett, det er ikke det jeg snakker om. Men dersom mobbing skyldes personlighetstrekk, at man bare er veldig annerledes, så kan det samme skje om man bytter skole, eller til og med ny by. Så det er ikke så enkelt for alle at det bare er å flytte. Dersom bakgrunnen for mobbingen er et barn som er veldig annerledes, så handler det også om å gi barnet verktøy til å stå i forskjellige situasjoner. Gjentar, all mobbing er grufullt og kvalmt, bare påpeker det faktum at noen er enkle mål for de ekle mobberne ved en ny skole også.

Anonymkode: 92c73...961

Enig med deg her. Nå er selvfølgelig ikke jeg objektiv i denne saken, men den eneste "grunnen" jeg kan se er at barnet er stille og forsiktig, og ikke krever sin plass. I tillegg til at vi har vært igjennom et par år med mye sykdom og fravær, som muligens kan ha gjort at barnet har falt litt utenfor en periode. Det har allikevel ikke vært i en så stor grad at det har vært fravær over lengre periode, og barnet har deltatt på stortsett alle treninger, kamper, cuper osv i perioden med mye sykdom.

Men jo mer jeg tenker på det, jo mer sikker blir jeg på at det er et større problem enn bare for mitt barn. De siste tre årene er det mellom 25 og 30 % av elevene på 3 trinn som har byttet skole (liten, oversiktlig skole).

ts

Skrevet

Jeg synes det er fantastisk at dere tar det så på alvor. Det er en lettelse at det finnes foreldre som faktisk tar tak i det! Jeg ble mobbet både psykisk og fysisk gjennom hele barneskolen og å bytte skole var aldri et tema. Det bare gikk sin gang i 8 år. Det har satt spor som aldri helt gror, så jeg håper dere får en ny start nå 

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Takk for gode råd! Vi har allerede fått tildelt klasse, men tror vi har vært veldig heldig med lærer som er tildelt. Hører bare gode ord om skolen, og lærer spesielt. Alle som kjenner til denne læreren lovpriser henne. Tror dette blir bra!

Vi ser at barnet/tenåringen er blitt veldig skeptisk i møte med nye folk. Og vi jobber aktivt med å backe opp under hvor bra det blir med nytt miljø. Samtidig som vi frykter at det vil bli vanskelig fordi sårene er dyp, og frykten for avvisning er blitt enorm.

Har den siste tiden hørt en del på podcaster og lest om mobbing, for å forstå dette bedre. Har i grunn blitt mer og mer sikker på at miljøet her vi bor (både på skole, fritid og fritidsaktiviteter) er helt ute å kjøre. Det er sånn sett ikke noe vårt barn har gjort eller sagt som har forårsaket mobbingen. Vårt barn er litt forsiktig av seg, og lukker seg, i stede for å rope fra seg når ting blir vanskelig. Mulig det er årsaken til at det er blitt slik?!

Rektor på gammel skole er informert om hva som er kommet frem i ferien, og var veldig klar på at her må det tiltak inn i klassen. Håper de får gjort noe for de som er igjen sin del, både de som har mobbet og de som nå er i skuddlinjen.

Så fantastisk at gutten din har fått det bra 🥰

Ny skole bør likevel informeres godt om årsaken til at dere flytter. Det er gode tiltak å sette inn, men kun dersom skolen vet om det selvfølgelig. 

Var vesentlig for mitt barn at skolen var informert og på, og dette ble godt fulgt opp. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...