Gå til innhold

Vanskelig tilvenning i bhg. Trenger innspill

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Har ei på 13 mnd som har begynt tilvenning i barnehagen. De første dagene gikk kjempe bra, men når de ansatte prøver å legge henne blir hun helt ifra seg. De får ikke til å legge henne og hun skriker for harde livet. Hun har generelt alltid hatt litt vanskelig for å sovne men både meg og barnefar klarer fint å legge henne, samt nærmeste familie. Problemet nå er at hun allerede blir helt ifra seg når hun ser vogna, at jeg får ikke engang lagt henne ned der uten at det blir hyl skrik for høy hals. Hun klarer heller ikke å Grine seg i søvn og trenger masse støtte etterpå for å finne roen. Vi er bare på dag 6, men blir dette for tungt for henne? Syns de ansatte i bhg pynter så på det og sier at det går seg nok til. Vurderer å bare slutte i jobben og bli hjemme med henne men det blir veldig trangt økonomisk.. men dette kan da ikke være bra for henne? Hva er deres erfaringer?

Anonymkode: bc973...1e8

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er sovestedet veldig annerledes enn hjemme?

Min første har aldri sovet ute i vogn, så i barnehagen fik han sove inne på madrass siden han ikke fant ro i vogna.

Så kanskje prøve et annet stad å sove?

Anonymkode: 5746f...2b1

• Liker 3
Skrevet

Her måtte barnehagen bære ungen i søvn og legge seg ned med barnet når det skulle legges ned. Kan det være et alternativ å bære barnet i søvn for så å legge ned?

Anonymkode: 483f0...38f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hei! Har ei på 13 mnd som har begynt tilvenning i barnehagen. De første dagene gikk kjempe bra, men når de ansatte prøver å legge henne blir hun helt ifra seg. De får ikke til å legge henne og hun skriker for harde livet. Hun har generelt alltid hatt litt vanskelig for å sovne men både meg og barnefar klarer fint å legge henne, samt nærmeste familie. Problemet nå er at hun allerede blir helt ifra seg når hun ser vogna, at jeg får ikke engang lagt henne ned der uten at det blir hyl skrik for høy hals. Hun klarer heller ikke å Grine seg i søvn og trenger masse støtte etterpå for å finne roen. Vi er bare på dag 6, men blir dette for tungt for henne? Syns de ansatte i bhg pynter så på det og sier at det går seg nok til. Vurderer å bare slutte i jobben og bli hjemme med henne men det blir veldig trangt økonomisk.. men dette kan da ikke være bra for henne? Hva er deres erfaringer?

Har noen av de ansatte prøvd å ta leggingen? Er du tilstede hele tiden? 

Min erfaring er at det går seg til så lenge foreldrene ikke er i nærheten🫣😂 Har jobbet flere år på småbarnsavdeling og akkurat leggingen har ikke vært noe problem , noen har hatt behov for vugging/trilling i begynnelsen.. 

Anonymkode: 2f107...7f3

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har noen av de ansatte prøvd å ta leggingen? Er du tilstede hele tiden? 

Min erfaring er at det går seg til så lenge foreldrene ikke er i nærheten🫣😂 Har jobbet flere år på småbarnsavdeling og akkurat leggingen har ikke vært noe problem , noen har hatt behov for vugging/trilling i begynnelsen.. 

TS

Jeg er på et eget rom hele dagen og når de tar leggingen. De får ikke roet henne og tilslutt er det jeg som må ta over fordi hun blir hysterisk. Jeg klarer fint å legge henne i vogna etter jeg har roet henne. Hun er mest vant til å sovne i seng men hun sovner fint i vogna når jeg eller barnefar legger henne. 

jeg syns egentlig det virker som at hun ikke er trygg nok på de ansatte men de er ofte for opptatte med å trøste de andre nye barna som savner mamma. Men de klarer fint å legge de andre barna.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

TS

Jeg er på et eget rom hele dagen og når de tar leggingen. De får ikke roet henne og tilslutt er det jeg som må ta over fordi hun blir hysterisk. Jeg klarer fint å legge henne i vogna etter jeg har roet henne. Hun er mest vant til å sovne i seng men hun sovner fint i vogna når jeg eller barnefar legger henne. 

jeg syns egentlig det virker som at hun ikke er trygg nok på de ansatte men de er ofte for opptatte med å trøste de andre nye barna som savner mamma. Men de klarer fint å legge de andre barna.

Kanskje de må fokusere på trygghet og bli kjent med henne? Har barnet 1 ansatt som er «nærkontakt» nå i begynnelsen? 

Høres ut som det er flere som driver med tilvenning samtidig, her har barna blitt spredt utover med tilvenning og de som har hatt tilvenning i samme periode har hatt hver sin «kontakt» som de knytter seg til i starten for å bli trygg. Ungen min hadde oppstart i fjor og hadde da ped.leder som kontakt, da var det hun som tok legging, bleieskift og trøst i starten. Etterhvert har en og en av de andre ansatte involvert seg. For mange nye samtidig blir gjerne litt mye… 

• Liker 1
Skrevet

Du er på et eget rom? Jobber du i samme barnehage?

Tror du må ta avstand. Det er tøft å se barnet slite, men barn venner seg til nye omstendigheter hvis de må. Hvis du løper fram og tilbake for å legge men samtidig tilvenne henne lærer du henne i prinsippet opp til å skrike helt til du kommer og roer henne ned. 

Anonymkode: 33bbe...238

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er på et eget rom? Jobber du i samme barnehage?

Tror du må ta avstand. Det er tøft å se barnet slite, men barn venner seg til nye omstendigheter hvis de må. Hvis du løper fram og tilbake for å legge men samtidig tilvenne henne lærer du henne i prinsippet opp til å skrike helt til du kommer og roer henne ned. 

Anonymkode: 33bbe...238

TS

det er de ansatte som henter meg fordi de ikke klarer å legge henne. De prøver lenge og bytter om hverandre. Jeg spør de alltid når jeg leverer om de tenker jeg skal dra og så kan de ringe eller om de vil ha meg i nærheten. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 13.41):

Kanskje de må fokusere på trygghet og bli kjent med henne? Har barnet 1 ansatt som er «nærkontakt» nå i begynnelsen? 

Høres ut som det er flere som driver med tilvenning samtidig, her har barna blitt spredt utover med tilvenning og de som har hatt tilvenning i samme periode har hatt hver sin «kontakt» som de knytter seg til i starten for å bli trygg. Ungen min hadde oppstart i fjor og hadde da ped.leder som kontakt, da var det hun som tok legging, bleieskift og trøst i starten. Etterhvert har en og en av de andre ansatte involvert seg. For mange nye samtidig blir gjerne litt mye… 

Endret av juve5
Skrevet

Du har sikkert tenkt på dette allerede, men har hun noe hun er spesielt knyttet til hjemme? En klut eller en bamse som hun bruker i senga? Går det an å gi henne en søvndyssende flaske med melk?

eventuelt ville jeg kanskje ha hentet henne før hvilen i en uke eller to til, slik at det ikke blir en kamp nå i begynnelsen. Deretter, når hun har funnet seg mer til rette, kan dere gjeninnføre forsøkene?

Anonymkode: eab39...966

• Liker 5
Skrevet
juve5 skrev (2 minutter siden):

TS

de har sagt at hun har en nærkontakt men hun er ofte å må hjelpe med de andre barna. Det du beskriver høres veldig flott ut og noe datteren min sikkert hadde hatt utbytte av. Men jeg har allerede spurt leder der om det er en ide å vente litt men hun mener på at det ikke er noe vits

Jeg tror det er viktig at du trekker deg unna og at de ansatte faktisk må stå i det. Når en ansatt har begynt leggingen så kan de ikke holde på å bytte på, ikke rart ungen blir utrygg og fortvila da…

Skal jeg å far bytte om midt i leggingen hjemme også så blir det bare kaos. Den som skal legge må fullføre leggingen… 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Det finnes andre jobber du kan ta så du og make bytter på å passe barnet. Anbefales, gjort det selv. Bhg er bare en stor hoax og oppbevaringsplass. Jeg har jobbet i bhg og skole så har sett driften fra innsiden.

Anonymkode: 06c2a...11f

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det finnes andre jobber du kan ta så du og make bytter på å passe barnet. Anbefales, gjort det selv. Bhg er bare en stor hoax og oppbevaringsplass. Jeg har jobbet i bhg og skole så har sett driften fra innsiden.

Et annet problem for meg med å være hjemme er at det er svært få barn under 1 år i åpen barnehage her, familien min er alltid opptatt og helsesykepleier prekker og maser på meg for harde livet om at jeg må sosialisere ungen med andre barn… alle barna vi kjenner går også i bhg så vi hadde endt opp mye alene og ensomme. Hvertfall jeg

Skrevet

Har ikke avdelingsleder relevant utdanning? Hva slags barnehage er dette egentlig? Syns det høres ut som et merkelig opplegg. 
På den måten blir jo barnet vant med at bare det skriker nok, henter de mamma. 

Tenker du rett og slett bare må levere barnet, og dra på jobb før dette blir enda vanskeligere å vende. Det vanlige er vel tre dager sammen med forelder i barnehagen, også ringer de hvis det er behov for eksempelvis tidligere henting. 

Om barnet ikke sovner de første dagene uten deg, er ikke dette krise. Du får heller hente tidligere, og ha rolige ettermiddager.  Så er jeg sikker på det går seg til, som barnehagen også forteller deg. Ikke glem at usikkerhet fort smitter over til barnet. Dette er jobben deres! Ikke alle barn behøver søvn på dagtid når de er over ett år. Dette er veldig individuelt. 

Det er en grunn til at det heter tilvenning. Det er en fase. 

Anonymkode: 56e7b...a17

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Et annet problem for meg med å være hjemme er at det er svært få barn under 1 år i åpen barnehage her, familien min er alltid opptatt og helsesykepleier prekker og maser på meg for harde livet om at jeg må sosialisere ungen med andre barn… alle barna vi kjenner går også i bhg så vi hadde endt opp mye alene og ensomme. Hvertfall jeg

BS fra helsesøster, barn sosialiserer eller rettere leker med andre barn på ordentlig først ved 3 år. De parallell leker før det og er i min oppfatning mest opptatt av familie før 3 år. Man møter og ser folk i alle mulige setninger som ikke er bhg. Hvor bor dere? I Oslo og omregn er det store nettverk. Må bare si, Du virker veldig logisk og angriper dette problemet på en virkelig fin måte ❤️ stakkars dere kan ikke være lett

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man møter og ser folk i alle mulige setninger som ikke er bhg.

Og det er ofte nok. Ville jeg legge ti.

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

BS fra helsesøster, barn sosialiserer eller rettere leker med andre barn på ordentlig først ved 3 år. De parallell leker før det og er i min oppfatning mest opptatt av familie før 3 år. Man møter og ser folk i alle mulige setninger som ikke er bhg. Hvor bor dere? I Oslo og omregn er det store nettverk. Må bare si, Du virker veldig logisk og angriper dette problemet på en virkelig fin måte ❤️ stakkars dere kan ikke være lett

Min startet i bhg da hun var 2 og jeg vil si at det er ikke bare BS at de bør sosialiseres tidligere, hvis man da ikke har nettverk med små barn og møter småbarn jevnlig. Jeg tror at tilvenningen går bedre hvis de er vant med andre barn. Hadde gått i åpen bhg noen måneder med min, men flyttet og hadde ikke et sånt tilbud lengre og da ble det en periode med for lite sosialisering, noe jeg innså for sent. Min hadde lekt med større barn og voksne, men var ikke vant med småbarn. Behøver ikke sende barna i bhg fra når de er 1 men jeg tror absolutt at det kan være fornuftig i det lange løp å få til noen leketreff på nærlekeplassen eller lignende som "oppvarming til bhg" hvis man da ikke har åpen barnehage og ikke er med småbarn ellers. Ble litt sjokk med mange barn og mye støy for min. 

Anonymkode: 8e8a0...f8e

• Liker 1
Skrevet

Har de prøvd å bære henne i søvn?

Det var det eneste som fungerte her. 

Anonymkode: 483f0...38f

Skrevet

Vi brukte lang tid på tilvenning. Han gråt hele formiddagen og de fikk ikke roet ham, ble stor vektnedgang og vi måtte starte på nytt. De første to mnd (!!) leverte vi til dupp (jeg la han kl 11) og dro hjem, da var han smørblid etter dupp. Hentet igjen 15. Så økte vi gradvis. Nå etter 6mnd tåler han fra 09, men trives ikke superbra. Vet ikke hva vi hadde gjort uten fleksibel jobb. Unger er forskjellige.

Skrevet

Vår har gått i en barnehage før denne, begynte ved 1 år og pleide aldri sove i bogn. De ansatte tok leggingen fra dag1. Var hylgråt en kort stund før barnet sovnet. Begynte i ny barnehage nå og er 2 år. Var ikke vant til å sove i egen seng og trenger mye hjelp å støtte. Sov ikke dag 1 i barnehagen men fra dag 2, er fremdeles overrasket at de ansatte fikk det til. Og at det har gått så bra. Vi bruker mye tid på legging og søvn her så er et mirakel egentlig. Jeg tenker erfaringen til de ansatte har kanskje noe å si. De er vant med alle slags barn. Barnehagen må egentlig gjøre jobben sin her, det er ikke ditt ansvar. Men skjønner du blir usikker om de virker som de ikke har helt kontroll. Tenker du får gi det litt tid. Er nok vanskeligere å tilvenne en 2 åring også enn en 1 åring.

Anonymkode: ab319...d3a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...