AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #1 Skrevet 12. august 2024 Vi er prøvere og har akkurat mistet for andre gang. Det var veldig tidlig i svangerskapet begge gangene, men likevel veldig trist. Vi har barn fra før, så jeg vet at jeg kan bære frem fullbårne barn. Men nå er jeg 38 år, og er redd alderen spiller en rolle i spontanabortene? Noen med erfaring rundt dette? Bør vi søke hjelp, eller har vi bare vært uheldige to ganger på rad? Anonymkode: 60e9f...368
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #2 Skrevet 12. august 2024 Alder har veldig mye å si. Jo eldre jo større sjanse for abort. Jeg er i slutten av 40-årene og min gynekolog sa til meg i forrige uke at ble jeg gravid nå så var det 99% sjanse for at jeg kom til å abortere. Jeg er sunn og normalvektig. Anonymkode: a61c5...4cf 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #3 Skrevet 12. august 2024 Ja, det har mye å si fordi sannsynligheten for kromosomavvik øker mye med økende alder, og mange spontanaborter skjer pga kromosomavvik. Anonymkode: d996f...eba 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #4 Skrevet 12. august 2024 23 minutter siden, AnonymBruker said: Alder har veldig mye å si. Jo eldre jo større sjanse for abort. Jeg er i slutten av 40-årene og min gynekolog sa til meg i forrige uke at ble jeg gravid nå så var det 99% sjanse for at jeg kom til å abortere. Jeg er sunn og normalvektig. Anonymkode: a61c5...4cf Da jeg var 47 år så sa min gynekolog at om jeg ville ha barn så måtte jeg bli gravid innen året. Jeg er ufrivillig barnløs pga at han ikke ville. Anonymkode: ced09...51f 3
Venterpåregnbuen Skrevet 12. august 2024 #5 Skrevet 12. august 2024 Alder spiller helt klart en rolle, men risikoen er ikke så mye økt ved 38 år. Prøv å legge inn din informasjon i denne kalkulatoren; https://datayze.com/miscarriage-chart.php Har brukt den mye selv . Fyller 40 om noen dager og er nå gravid i uke 18, men mistet 3 ganger på et år før den satt. Ble gravid gjennom IVF og har gått på en del støttemedisiner blant annet. Det kan være aktuelt for de som opplever flere spontanaborter uten at det er gjennom IVF, så evt verdt å sjekke opp. 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #6 Skrevet 12. august 2024 Alder har absolutt mye å si - dessverre. Det er regnet som en av faktorene for at kvinner sliter med å få barn i dag - at de venter for lenge. MEN - det er noe individuelt hvordan mye det har å si for den enkelte. Tiltak som bruk av progesteron tilskudd kan være nok hjelp for noen - mens andre vil ikke lykkes. Jeg ville absolutt søkt støtte og veiledning av gyn i deres tilfelle - bedre å gjøre det NÅ, enn om 1 år. Ved 3 spontanaborter på rad kan man også utredes for habituell abort. Sånn rent statistisk sett basert på KUN alder er risikoen for sponabort i alderen 35-39 år ca 30%, ved fylte 40 år og oppover er den regnet til ca 50%. Men det er jo mange andre faktorer som også gir økt risiko for sponabort. Anonymkode: aaca8...c51 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #7 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Vi er prøvere og har akkurat mistet for andre gang. Det var veldig tidlig i svangerskapet begge gangene, men likevel veldig trist. Vi har barn fra før, så jeg vet at jeg kan bære frem fullbårne barn. Men nå er jeg 38 år, og er redd alderen spiller en rolle i spontanabortene? Noen med erfaring rundt dette? Bør vi søke hjelp, eller har vi bare vært uheldige to ganger på rad? Anonymkode: 60e9f...368 Har nylig hatt et svangerskap i sommer der jeg aborterte selv og tidlig i ny graviditet nå. Tør ikke og føler faktisk ikke noe glede etter hva som skjedde sist. Ikke sagt til noen. Hvor langt var dere på vei? 💕 38 og kjenner på sorgen og stresset selv her, ved å være såpass redd. Alder har 100% mye å si. Anonymkode: 6a882...064
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #8 Skrevet 13. august 2024 Jeg ble gravid den måneden jeg fylte 38 og mistet i uke 11( fosteret døde i uke 9+4). Blir 39 om et par måneder og har ikke prøvd ordentlig, er liksom hele tiden noe som skjer. Men kjenner jeg er bekymret for at tiden "renner ut". Og ikke minst at jeg skal oppleve en ny MA om jeg først blir gravid og da ha enda dårligere tid. https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/komplikasjoner-i-svangerskapet/spontan-abort?page=all I følge den her er sjansen 17% for abort i alderen 35-39 mens den er 10% i alderen 25-29. Så den er jo ikke ekstrem høy. Og MA er enda mindre risiko, men det skjedde jo meg. Anonymkode: 2e929...298
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #9 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg ble gravid den måneden jeg fylte 38 og mistet i uke 11( fosteret døde i uke 9+4). Blir 39 om et par måneder og har ikke prøvd ordentlig, er liksom hele tiden noe som skjer. Men kjenner jeg er bekymret for at tiden "renner ut". Og ikke minst at jeg skal oppleve en ny MA om jeg først blir gravid og da ha enda dårligere tid. https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/komplikasjoner-i-svangerskapet/spontan-abort?page=all I følge den her er sjansen 17% for abort i alderen 35-39 mens den er 10% i alderen 25-29. Så den er jo ikke ekstrem høy. Og MA er enda mindre risiko, men det skjedde jo meg. Anonymkode: 2e929...298 MA har ikke mindre risiko enn SA. Det skilles ikke på de 2 formene for spontanabort i statistikk. Forskning viser at mange spontanaborter gjerne har vært en MA. Men eneste måten de fysisk kunne ha sjekket slikt er om alle gravide kvinner var til UL svært ofte for å se om det var hjerteslag og liv regelmessig før kroppen da utstøttet fosteranlegget. Anonymkode: aaca8...c51
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #10 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Ja, det har mye å si fordi sannsynligheten for kromosomavvik øker mye med økende alder, og mange spontanaborter skjer pga kromosomavvik. Anonymkode: d996f...eba Kromosonavviklkningen er bare på et par prosent, det er andre faktorer som spiller inn. Anonymkode: 77d99...dbf
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #11 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Kromosonavviklkningen er bare på et par prosent, det er andre faktorer som spiller inn. Anonymkode: 77d99...dbf Nei det er ikke bare et par %.. Det er 100% feil info. 8 av 10 spontanaborter i første trimester skyldes kromosomavvik eller andre genetiske feil hos fosteranlegget. Det er rett og slett naturens naturlige seleksjon og altså 80% - ikke noen få... Men ja - det er i tillegg til dette mange andre faktorer som spiller inn. Anonymkode: aaca8...c51
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #12 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Har nylig hatt et svangerskap i sommer der jeg aborterte selv og tidlig i ny graviditet nå. Tør ikke og føler faktisk ikke noe glede etter hva som skjedde sist. Ikke sagt til noen. Hvor langt var dere på vei? 💕 38 og kjenner på sorgen og stresset selv her, ved å være såpass redd. Alder har 100% mye å si. Anonymkode: 6a882...064 Det var leit å høre 💔 her var det heller ingen som visste noe, verken om svangerskapene eller SA. Det er litt vanskelig det der synes jeg, ingen vet hvor i dårlig form jeg har vært de få ukene jeg var gravid, og ingen vet hvor utmattet, sliten og lei meg jeg har vært pga hormoner og følelser som har rast i kroppen. Første gang mistet jeg i uke 5, så ble jeg gravid igjen ikke lenge etterpå, og mistet da i uke 7. Hvor langt på vei var du? TS Anonymkode: 60e9f...368
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #13 Skrevet 13. august 2024 Venterpåregnbuen skrev (På 12.8.2024 den 13.40): Alder spiller helt klart en rolle, men risikoen er ikke så mye økt ved 38 år. Prøv å legge inn din informasjon i denne kalkulatoren; https://datayze.com/miscarriage-chart.php Har brukt den mye selv . Fyller 40 om noen dager og er nå gravid i uke 18, men mistet 3 ganger på et år før den satt. Ble gravid gjennom IVF og har gått på en del støttemedisiner blant annet. Det kan være aktuelt for de som opplever flere spontanaborter uten at det er gjennom IVF, så evt verdt å sjekke opp. Kanskje du faktisk burde tatt det som et hint fra naturens side? Om du må ha IVF og støttemedisiner, er du faktisk for gammel. Anonymkode: 3e3e5...61c
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #14 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg ble gravid den måneden jeg fylte 38 og mistet i uke 11( fosteret døde i uke 9+4). Blir 39 om et par måneder og har ikke prøvd ordentlig, er liksom hele tiden noe som skjer. Men kjenner jeg er bekymret for at tiden "renner ut". Og ikke minst at jeg skal oppleve en ny MA om jeg først blir gravid og da ha enda dårligere tid. https://nhi.no/familie/graviditet/svangerskap-og-fodsel/sykdommer/komplikasjoner-i-svangerskapet/spontan-abort?page=all I følge den her er sjansen 17% for abort i alderen 35-39 mens den er 10% i alderen 25-29. Så den er jo ikke ekstrem høy. Og MA er enda mindre risiko, men det skjedde jo meg. Anonymkode: 2e929...298 Så trist for dere 💔 Har dere barn fra før? Jeg forstår du kjenner på tidspress, klokka tikker så veldig mye fortere for oss kvinner dessverre. Jeg vet ikke hvor mange prøveperioder jeg orker om jeg ikke blir gravid igjen snart, og spiren sitter. Det er så belastende for kropp og sinn. Vi har jo flere barn fra før, så vi er veldige heldige selv om det ikke skulle bli fler. Så vi får se, akkurat nå er jeg så sliten etter disse månedene med gravid/ikke gravid, gravid/ikke gravid, at jeg tenker det bare får gå sin gang, skjer det så skjer det🤷🏼♀️ Men om du spør meg igjen om et par måneder er jeg sikkert en mer aktiv prøver igjen🙈❤️ TS Anonymkode: 60e9f...368
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #15 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kanskje du faktisk burde tatt det som et hint fra naturens side? Om du må ha IVF og støttemedisiner, er du faktisk for gammel. Anonymkode: 3e3e5...61c Er vel mange som må ha IVF og støttemedisiner, uavhengig av alder? Anonymkode: 60e9f...368 1
Venterpåregnbuen Skrevet 13. august 2024 #16 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Kanskje du faktisk burde tatt det som et hint fra naturens side? Om du må ha IVF og støttemedisiner, er du faktisk for gammel. Anonymkode: 3e3e5...61c Med endometriose, Leiden mutasjon og diverse annet hadde jeg måttet ha det uansett om jeg hadde vært 10 år yngre. Jeg har høy AMH, masse egg og supre hormonverdier. Ingenting som tyder på at alderen er er problem. Men takk for inspillet. 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #17 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje du faktisk burde tatt det som et hint fra naturens side? Om du må ha IVF og støttemedisiner, er du faktisk for gammel. Anonymkode: 3e3e5...61c Kanskje du burde ta å logge av nettet og gå en runde med deg selv når du har behov for å skrive slikt til andre mennesker på et forum. Anonymkode: aaca8...c51 2 1 4
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #18 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kanskje du faktisk burde tatt det som et hint fra naturens side? Om du må ha IVF og støttemedisiner, er du faktisk for gammel. Anonymkode: 3e3e5...61c Om folk skulle hørt på deg så skulle det ikke finnes noe IVF eller støttemedisiner. Det er faktisk mennesker som sliter uavhengig av alder med å bli gravid. Anonymkode: 2e929...298 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå