Gå til innhold

Sjekke om egg er gammelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan en kan sjekke om egg er brukbare? Mener jeg har hørt at man kan putte det i et glass med vann og se om det flyter. Noen som har hørt om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lurte på akkurat det samme for en tid tilbake! Fikk vel aldri noe ordentlig svar. Men jeg tok vann-testen! Hvis de flyter er de gamle. Synker de er de OK! Og ellers er egg vanligvis holdbare langt over holdbarhetsdato!

Skrevet

Det stemmer som gjest over her sier. Legg egget i vann, hvis det synker er det greit, hvis det flyter må det kastes. Ellers er det vel en grei regel å knekke det i et lite glass e.l. før du bruker det, du lukter ganske raskt om et egg er råttent.

Skrevet

Enig med Arkana. Og veldig viktig å knekke hvert egg for seg. Også fordi det kan inneholde blodrester, få med eggeskall, være uheldig med å skille fra hvis du bare skal bruke hvitten osv. Synd å ødelegge mange egg hvis det bare er ett du er uheldig med..

Skrevet

Du ser om et egg er gammelt på denne måten:

Knekk egget i en bolle/kopp/whatever

Er plommen rund og fin, og "topper" eggehviten, er egget ferskt og godt

Flyter plommen utover og blander seg med eggehviten, er egget gammelt

Skrevet
Du ser om et egg er gammelt på denne måten:

Knekk egget i en bolle/kopp/whatever

Er plommen rund og fin, og "topper" eggehviten, er egget ferskt og godt

Flyter plommen utover og blander seg med eggehviten, er egget gammelt

Jeg føler at jeg må presisere litt utover det Rebelle skrev.

Fortsatt kan du bruke begge "eggene" (om det er flatt og flytende eller ferskt.)

Når du har knekt det på et fat, lukt på det. Dersom du ikke kjenner ekkel lukt, kan det brukes.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...