Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skrev ikke med førstemann fordi ei venninne fortalte om sin dårlige opplevelse i praksis. Der hadde hun hørt ymse og egentlig mest latterligjøring av fødebrev på personalrommet. Derfor fikk jeg aldri behov for å skrive ett heller. 
Nå skal jeg snart ha andremann og lurer på hvor mange som sender, eller om de hele tatt blir lest? 
Jeg kommer ikke på noe som er «nevneverdig» i ett brev siden fødsler aldri er like og forutsigbare. Men vil gjerne høre hva andre skriver ned så kanskje jeg får noen ideer. 

Anonymkode: 23a60...a09

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror det kommer an på hvordan du skriver. Er det kort, presist og saklig ønsker så kan det ha noe for seg. 

Anonymkode: 3fe67...435

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har god erfaring. Skrev da jeg har traumer knyttet til seksuelle overgrep. Følte meg veldig godt ivaretatt. Hadde mest med selvfølgeligheter, men var godt å ha det på skrift allikevel 

Anonymkode: 0e94a...f67

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Der jeg skal føde, har jeg fått et innskrivingsskjema i posten som jeg skal sende inn 4 uker i forveien. En del av dette skjemaet er også fødebrev, altså at man kan skrive hvis det er noe man synes er viktig de skal vite etc. Jeg har egentlig ikke noe annet enn at jeg vil ha epidural fort 😅 

Anonymkode: 4b268...912

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Der jeg skal føde, har jeg fått et innskrivingsskjema i posten som jeg skal sende inn 4 uker i forveien. En del av dette skjemaet er også fødebrev, altså at man kan skrive hvis det er noe man synes er viktig de skal vite etc. Jeg har egentlig ikke noe annet enn at jeg vil ha epidural fort 😅 

Anonymkode: 4b268...912

Haha blir motsatt her 😅 Fikk ved 4cm på første her og den ble satt feil!!😟 Følte meg veldig presset til å ta den, så angrer. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Skrev ikke med førstemann fordi ei venninne fortalte om sin dårlige opplevelse i praksis. Der hadde hun hørt ymse og egentlig mest latterligjøring av fødebrev på personalrommet. Derfor fikk jeg aldri behov for å skrive ett heller. 
Nå skal jeg snart ha andremann og lurer på hvor mange som sender, eller om de hele tatt blir lest? 
Jeg kommer ikke på noe som er «nevneverdig» i ett brev siden fødsler aldri er like og forutsigbare. Men vil gjerne høre hva andre skriver ned så kanskje jeg får noen ideer. 

Kommer an på hvordan brevet er utformet, er det saklig og realistisk så er fødebrev en god ting. Har lest endel fødebrev som er fullstendig urealistiske, hvor man kan lure på om den fødende tror de skal på spaopphold, og tenker de skal få prinsessebehandling. Da har jeg nok trukket på smilebåndet ja, og kanskje også fnist litt med en kollega.

Anonymkode: fcb68...fcd

• Liker 25
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kommer an på hvordan brevet er utformet, er det saklig og realistisk så er fødebrev en god ting. Har lest endel fødebrev som er fullstendig urealistiske, hvor man kan lure på om den fødende tror de skal på spaopphold, og tenker de skal få prinsessebehandling. Da har jeg nok trukket på smilebåndet ja, og kanskje også fnist litt med en kollega.

Anonymkode: fcb68...fcd

Ja, las noen i en termingruppe på Facebook og en del har ganske urealistiske «krav». De fleste er gravide for første gang så gir kanskje mening.

• Liker 4
Skrevet

Spørs vel på sykehuset og på brevet. Jeg skrev at jeg ikke trengte å se morkaken og at far ikke ville klippe navlestrengen. Det ble tatt helt fint imot og respektert 😊

Anonymkode: b5476...36b

• Liker 2
Skrevet

Skrev kun med 4 barnet. Ikke student feks, fulgte alt

Anonymkode: e2f87...249

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil tro det tas seriøst, spesielt hvis det er reelle grunner (som overgrep, angstlidelser osv) som ligger til grunn for det man skriver.

• Liker 2
Skrevet

Njæ. Jeg skrev at jeg er autist og har kraftig sosial angst og derfor måtte ha enerom. De mente alle ba om enerom og kunne ikke ta det hensynet, fordi «alle» har angst.

Endte med at jeg svimte av på toalettet på dobbeltrom på barsel i panikkanfall et par timer etter fødsel.

DA hadde de plutselig enerom allikevel og unnskyldte seg med at de ikke visste det jeg sa og skrev var sant 🙄

Anonymkode: 2b2b8...748

• Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Spørs vel på sykehuset og på brevet. Jeg skrev at jeg ikke trengte å se morkaken og at far ikke ville klippe navlestrengen. Det ble tatt helt fint imot og respektert 😊

Anonymkode: b5476...36b

Dette skjedde automatisk her, de bare tok bort morkaka og spurte heller ikke om navlestrengen 😂

Skrevet

Jeg skrev et ganske kort fødebrev 5-7 punkter og det ble veldig god tatt i mot! Jordmor som gikk av natt påpekte til påtroppende jordmor at fødebrevet var fint og nyttig 😊

• Liker 1
Skrevet

Kommer helt an på hva du «krever» eller ønsker. Noen har litt vel urealistiske forventninger. 
Jeg skrev at jeg har historie med panikkanfall, hva som kan trigge det og hva som kan hjelpe. Litt historikk rundt det psykiske ble skrevet ned og vi fikk enerom grunnet dette og på oppfordring fra jordmor hjemme. 
Skrev også at jeg ikke skulle amme, da ble ikke dette nevnt og jeg ble vist hvor alle flasker osv var med en gang vi kom på barsel. 
Ellers var det ikke noe særlig annet som var relevant. 
Det har ingen hensikt å prøve å «kreve» noe, for badekar feks det avhenger helt av om det er noe ledig og hvordan fødselen arter seg osv. 

Anonymkode: d95ea...6a6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kommer helt an på hva du «krever» eller ønsker. Noen har litt vel urealistiske forventninger. 
Jeg skrev at jeg har historie med panikkanfall, hva som kan trigge det og hva som kan hjelpe. Litt historikk rundt det psykiske ble skrevet ned og vi fikk enerom grunnet dette og på oppfordring fra jordmor hjemme. 
Skrev også at jeg ikke skulle amme, da ble ikke dette nevnt og jeg ble vist hvor alle flasker osv var med en gang vi kom på barsel. 
Ellers var det ikke noe særlig annet som var relevant. 
Det har ingen hensikt å prøve å «kreve» noe, for badekar feks det avhenger helt av om det er noe ledig og hvordan fødselen arter seg osv. 

Anonymkode: d95ea...6a6

Her er det nok forskjell på sykehus. Som nevnt lenger opp kunne dem ikke brydd seg mindre om hvordan jeg hadde det. Virket ikke som de brydde seg så mye om babyen heller for å være ærlig. 

En av grunnene til at jeg er livredd for å føde igjen er det barseloppholdet og hvor lite hensyn som ble tatt og den totale mangelen på omsorg i en sårbar situasjon. Får mer omsorg om jeg kommer helt vanlig med angstanfall på legevakten.

Ikke meningen å skremme ts, det gikk bra altså og fødselen i seg selv har kjempefin ❤️ Barsel var derimot et helvete, så tenker det er lurt å alliere seg med partner som kanskje også kan tale din sak dersom du blir overkjørt!

Anonymkode: 2b2b8...748

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er nok noe individuelt hvordan seriøst og alvorlig de tar det - noe avhengig av HVA man faktisk skriver og HVA som er praktisk gjennomførbart i din situasjon etc. 

Men de oppfordrer og anbefaler at man skriver et kort brev med tanker og info. 

Anonymkode: 61cb6...842

• Liker 1
Skrevet

Jeg syns absolutt at det ble tatt på alvor! Skriv kort og konsist og om det som virkelig betyr noe. Jeg er veldig glad for denne muligheten, da blir jordmor bedre kjent med meg i en situasjon der jeg ikke er i stand til å prate. 

• Liker 2
Skrevet

Skrev i fødebrevet (bare noen få punkter) at jeg var skeptisk til epidural.  Da jeg kom på sykehuset angret jeg på det, men jordmor sa det så ut som jeg klarte meg uten så da fikk jeg ikke det 🙈 

Skrev også at jeg var glad i info/ skjønne hva som skjer. Det ble ikke like respektert, men mulig det var fordi jordmor ikke var så god i norsk(mistenker ferievikar). Begynte F.eks å pakke ut tang og vakuum lenge før jeg begynte på pressfasen uten å si et ord om hva/hvorfor.

Anonymkode: bb77b...e0c

Skrevet

De tar det nok seriøst om det er mulig mtp kapasitet/situasjonen osv. Selv skrev jeg to ting, men ingenting av det var mulig. 

Anonymkode: db799...e3e

Skrevet

Jeg skrev litt om hvordan jeg kunne reagere på smerte og at jeg trengte oppmuntring hvis jeg ble sliten på slutten. Så mer om meg som person enn alle tingene jeg ønsket, for det regnet jeg med ikke nødvendigvis ville bli aktuelt uansett.

Anonymkode: 27b5b...421

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...