Gå til innhold

Dere som er i overgangsalderen - fikk dere god hjelp av medisiner, og hvordan påvirket de vekta?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kommet i tidlig overgangsalder, og har MASSE plager. Noen av plagene hindrer meg delvis å jobbe (altså, jeg jobber fullt fortsatt, men er flau over hvor lite effektiv og hvor "dum" jeg er på jobb grunnet hjernetåke, hetetokter og lignende). Jeg vurderer derfor å be om hjelp i form av medisin hos fastlege. Men så har jeg for det første hørt at det er alltid tomt for medisiner som er best. Så er jeg redd for å ese ut av hormonene. Jeg har rundt 10 kilo over idealvekt som nekter å rikke seg, og noe mer vektoppgang tåler jeg ikke.

Dere med erfaring - hvordan var det for dere etter oppstart på medisiner?

Anonymkode: 211f6...b54

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg prøver femarelle og womens care. Har hetetokter her. Sover dritdårlig og våkner hver andre time. Legen min ville ikke gi meg htr. Er 45 år. 

Anonymkode: 48b2d...096

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg prøver femarelle og womens care. Har hetetokter her. Sover dritdårlig og våkner hver andre time. Legen min ville ikke gi meg htr. Er 45 år. 

Gå til gynekolog.

Anonymkode: 252b4...247

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Gå til gynekolog.

Ikke alle har privat gynekolog i nærheten. Jeg må for eksempel kjøre i ca. 6 timer til nærmeste privat gynekolog.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ikke alle har privat gynekolog i nærheten. Jeg må for eksempel kjøre i ca. 6 timer til nærmeste privat gynekolog.

men du kan be fastlegen henvise deg til gynekolog, og hvis h*n ikke vil så ber du om at det journalføres at du ikke får htr og at du heller ikke får snakket med gynekolog om alternativer. 

Anonymkode: 9a7d1...693

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Gå til gynekolog.

Får ikke htr pga fare for slag. Har auramigrene som kan gi slag fra før. Så nei, jeg må lide meg gjennom dette. 😔

Skrevet

Er i en tidlig fase av overgangsalder. Fikk Hrt tabletter og har blitt et nytt menneske. Ingen nattsvette eller tunge tanker. 

Og fem kg tyngre. Men det skyldes både hrt og ferie tror jeg. 

Anonymkode: d74fe...874

• Liker 1
Skrevet

Hva er hrt? Jeg kom i tidlig overgangsalder som 41 åring, og er nå ferdig med overgangsalderen i en alder av 48 år. Jeg har ikke hatt en eneste plage så har ikke brukt noe medisin.

Anonymkode: c9592...db9

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har brukt hormoner i 4 år og er kjempefornøyd. Har fått et nytt liv. Vekta  er ikke blitt påvirket. 

Anonymkode: 5aeeb...7c1

• Liker 2
Skrevet

Kom i tidlig overgangsalder i alder av 36 (altså i fjor). Får medisin for å få opp østrogen- og progesteron verdiene. Har opplevd leveringsproblemer på medisinene, har måtte byttet østrogenmedisin tre ganger allerede.. men sånn er det nå bare. 
Sommeren har vært et lite mareritt mtp varme og kroppstemperatur. Så ser virkelig frem til kjøligere dager. Men sliter også med å holde på varmen, blir fort ekstremt kald og det setter seg i rygg og bein. 
Jobber med vekta. Vet ikke om oppgangen skyldes overgangsalderen spesifikt, men symptomene har gjort meg mer sliten og sløv, noe som gjør at jeg ikke har energi til å trene og gjøre det som må gjøres. En evig runddans. Sliter pr nå med tidvis hetetokter, tidvis kuldefølelse, hodetåke og hodepine. 

Anonymkode: c5b39...b14

• Hjerte 1
Skrevet

Prøvde femarelle fra helsekosten, og det hjalp veldig på mine plager med nattlige hetetokter og urolig søvn. Er blitt mye bedre på kort tid, men dette kan selvfølgelig endre seg. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har for lite progesteron nå, noe som blant annet førte til konstante og tidvis ekstreme blødninger, så jeg får Provera som jeg skal ta syklisk 10 dager per måned for å få en forutsigbar mens og for å forhindre fortykning av livmorslimhinnen.

Det har hjulpet meg masse, men etter 4 slike kurer har jeg lagt på meg 6 kg. Dvs: Har egentlig lagt på meg 8,5 kg, men har klart å gå ned 2,5 av dem med MYE innsats. Jeg hadde det samme problemet da jeg gikk på cerazette p-piller. La på meg ca. 10 kg (da over lengre tid), og de siste 5-6 kiloene var helt umulige å få av. Da jeg sluttet på dem etter mange års bruk rant disse kiloene av med akkurat samme kosthold og livsstil 🤷‍♀️

Anonymkode: 94614...2dd

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Får ikke htr pga fare for slag. Har auramigrene som kan gi slag fra før. Så nei, jeg må lide meg gjennom dette. 😔

Du kan bruke htr likevel. Jeg har auramigrene og bruker plaster. Gynekologen min sa det ikke var noe problem. 

Anonymkode: 0371b...dba

• Nyttig 1
Skrevet
FrkSolsikke skrev (2 timer siden):

Prøvde femarelle fra helsekosten, og det hjalp veldig på mine plager med nattlige hetetokter og urolig søvn. Er blitt mye bedre på kort tid, men dette kan selvfølgelig endre seg. 

Samme erfaring

Anonymkode: 3ce29...afb

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du kan bruke htr likevel. Jeg har auramigrene og bruker plaster. Gynekologen min sa det ikke var noe problem. 

Anonymkode: 0371b...dba

Mange gynekologer er ikke oppdatert på dette dessverre. 

Anonymkode: ff313...f0d

• Liker 1
Skrevet

Ikke gjort noen forskjell på vekta.

Anonymkode: aa69a...3f5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva er hrt? Jeg kom i tidlig overgangsalder som 41 åring, og er nå ferdig med overgangsalderen i en alder av 48 år. Jeg har ikke hatt en eneste plage så har ikke brukt noe medisin.

Anonymkode: c9592...db9

Htr er hormonerstatningsterapi.

Skrevet

Har så langt brukt hormonterapi i tre år (alder 47-50), og det fungerer flott. Ikkje merka noko på vekta. Men eg trenar og har aldri vore overvektig. Med hormonterapi har eg fått bedre søvn, ikkje hetetokter, betre konsentrasjon og meir energi. Har framleis mensen, så reknar med at eg må gå på dette nokre år til. Brukar no Trisekvens, brukte før Novofem. Plaster er jo ikkje å få tak i. Nokon som veit kor stor risiko det eigentleg er å bruke hormontablettar, i forhold til p-piller for eksempel? 

Anonymkode: 1ebfb...6b3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 16.53):

Jeg har migrene med aura, går på HRT i samråd med gynekolog. Har blitt kvitt så og si alle mine symptomer på perimenopausen. 

Anonymkode: 71151...1ff

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har så langt brukt hormonterapi i tre år (alder 47-50), og det fungerer flott. Ikkje merka noko på vekta. Men eg trenar og har aldri vore overvektig. Med hormonterapi har eg fått bedre søvn, ikkje hetetokter, betre konsentrasjon og meir energi. Har framleis mensen, så reknar med at eg må gå på dette nokre år til. Brukar no Trisekvens, brukte før Novofem. Plaster er jo ikkje å få tak i. Nokon som veit kor stor risiko det eigentleg er å bruke hormontablettar, i forhold til p-piller for eksempel? 

Anonymkode: 1ebfb...6b3

Hvordan visste du at du trengte hormoner når du fremdeles har mensen?

Anonymkode: 6ed98...a56

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...