Gå til innhold

Hva vil det si å være sivilisert?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser flere definisjoner, og skjønner ikke helt. Hvis man sier et samfunn eller folkeslag er sivilisert, hva betyr det?

Anonymkode: 1db11...d0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vil si at det er å følge en positiv og nyttig utvikling som er til det beste for alle, og nettopp med det målet? 

Du kan si at bla i serien Exit så viser de det stikk motsatte. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer nok litt an på hvor du er når du sier det. Står du midt i jungelen i Sør-Amerika uten å ane hvor du er og ikke vet hvor langt det er til folk og bebodde områder, det kan være milevis, så er "jeg vil komme meg til sivilisasjonen!" et uttrykk for at du vil komme deg til nærmeste landsby i alle fall, selv om de bor i hytter laget av palmeblader og stokker og ikke har bilvei i nærheten. Men det er folk i alle fall og de kan hjelpe deg til en moderne by.

Siviliserte strøk kan også bety alle samfunn som har moderne veier, moderne hus (innlagt vann og strøm) og folk som bor nær hverandre. En landsby eller by.

Anonymkode: a0daf...0f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være sivilisert tenker jeg at man tilpasser seg i samfunnet, i den grad det går an, for å kunne fungere som et folkeslag. 

Sikkert mange som vil hevde at feks vikinger ikke var siviliserte, men jeg tenker at jo det var dem. De var lojale innad i gruppen. De som ikke var lojale ble ofte tatt av dage....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...