Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny i nabolaget og inviterte nærmeste nabo inn på kaffe. Gjorde det og fordi jeg er litt redd tordenvær og det var godt for meg at hun kom å var der med meg. 

Nå ringer hun på nesten daglig med kaffekanna. Sier min kaffe ikke er drikkende og har med god kaffe. Har sagt ja noen ganger, men hun prater mye og lenge og går aldri. 

Sist var jeg sliten etter jobb og sa det. Hun sa da at du står jo i morgenkåpe, du skal ingen steder nå skal vi kose oss med kaffe slutt å tull. Så blir det til at hun sitter å skravler mens jeg har lite på hjertet og hodevondt. Ikke alltid det er så ryddig hos meg heller, og da ønsker jeg ikke besøk før jeg får gjort det presentabelt.

Ene dagen satt vi begge på verandaene våre og hun ringte en person og fortalte at hun syntes det var stygt gjort av nabo (meg) å ikke ønske kaffe med henne. Latet sikkert som hun ikke visste at jeg var på verandaen, men jeg lagde jo lyder med stolen osv. 

Nå blir det vel ekkel stemning. Ønsker ikke det, men ønsker heller ikke kaffebesøk hver eneste dag. Hva gjør man?

Anonymkode: 106b7...6be

• Liker 1
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Finn ut hvor mye besøk du orker, hvis i det hele tatt, og sett en høflig grense med henne. Jeg ville vært ærlig og tydelig, men vise respekt.

Feks: «Jeg ønsker å fortsette besøkene våre, men jeg trenger at vi har det på et fast tidspunkt eller at du spør på forhånd. Skal vi avtale en fast dag/tidspunkt?» 

Eller hvis du helst ikke ønsker å se henne i det hele tatt så kanskje det er greit å si noe som: «Jeg orker ikke lenger besøk en tid fremover, men sier ifra om det skulle endre seg.» 

Lykke til. Skjønner det er en ubehagelig situasjon.

Anonymkode: 491fd...494

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Aj, nå er du i saksa. Og jeg tror ikke du kommer ut uten ubehag. Sånne innpåslitne folk tar ikke hint, og tåler avvisning dårlig. 

Anonymkode: b2182...7af

• Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Men hun var visst kjekk å ha da du ikke taklet noe så simpelt som et tordenvær? :) 

Anonymkode: 68056...fd7

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hun var visst kjekk å ha da du ikke taklet noe så simpelt som et tordenvær? :) 

Anonymkode: 68056...fd7

Så da skal hun "betale tilbake" for den gangen ved heretter å være tilgjengelig uansett om det passer eller ikke hver dag, hver uke, hver måned? 

Det er vel ikke helt normalt?

Anonymkode: b3811...b74

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ny i nabolaget og inviterte nærmeste nabo inn på kaffe. Gjorde det og fordi jeg er litt redd tordenvær og det var godt for meg at hun kom å var der med meg. 

Nå ringer hun på nesten daglig med kaffekanna. Sier min kaffe ikke er drikkende og har med god kaffe. Har sagt ja noen ganger, men hun prater mye og lenge og går aldri. 

Sist var jeg sliten etter jobb og sa det. Hun sa da at du står jo i morgenkåpe, du skal ingen steder nå skal vi kose oss med kaffe slutt å tull. Så blir det til at hun sitter å skravler mens jeg har lite på hjertet og hodevondt. Ikke alltid det er så ryddig hos meg heller, og da ønsker jeg ikke besøk før jeg får gjort det presentabelt.

Ene dagen satt vi begge på verandaene våre og hun ringte en person og fortalte at hun syntes det var stygt gjort av nabo (meg) å ikke ønske kaffe med henne. Latet sikkert som hun ikke visste at jeg var på verandaen, men jeg lagde jo lyder med stolen osv. 

Nå blir det vel ekkel stemning. Ønsker ikke det, men ønsker heller ikke kaffebesøk hver eneste dag. Hva gjør man?

Anonymkode: 106b7...6be

Ja, den var kjip. Vel, hun kommer nok til å snakke stygt om deg til flere. Så enten vet andre hvordan hun er, og forstår at de fins to sider, eller så tror de på henne. Kommer an på hvor oppegående de er i hodet. 

Anonymkode: b3811...b74

• Nyttig 1
Skrevet

Det er jo åpenbart at det er noe galt med henne. Hvem trenger seg inn i andres hjem når de sier at de ikke ønsker besøk? Dominerende og manipulativ.

Om hun uansett er sur på deg nå bør du utnytte det. Avvis henne hver gang, evt. bare ikke åpne døra. Hva er du redd for, at hun skal fortsette å være sur? Hun er det jo allerede. Hun glemmer deg til slutt og finner seg et nytt offer, men det krever at du fullstendig slutter å bry deg.

Bor du i leilighet eller hus? Med hus kan du installere ringeklokke med kamera, så du ser hvem som ringer på. Tror ikke det er lov i en felles gang, men da kan du installere kikkhull i døra. Ikke bare for henne, det er kjekt å ha uansett.

Og så kan du faktisk drite fullstendig i hva hun synes om deg og sier om deg til andre. Hvorfor skulle det være viktig for deg at en gal nabo liker deg? Det er sikkert ingen i nabolaget/blokka som liker henne uansett. 

Anonymkode: 3f698...476

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Uansett hvem hun ringte så vet nok den personen godt hvordan naboen din er. Slike mennesker går ikke under radaren for å si det sånn, og det er slike vi løper unna. Skrekknabo med andre ord. En kan godt argumentere med at det ikke er noe vondt i henne, men det er akkurat det det er når hun baksnakker. Det er ganske så stygt også, så jeg sier som den over her, at utnytt det at hun er sur og hold deg unna. Hun kommer aldri til å moderere seg for hun er en sånn som sluker folk.

Anonymkode: d0d08...786

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Noen tar hele hånda hvis du gir dem fingeren.

Anonymkode: 46ded...d63

• Liker 7
Skrevet

Mulig det blir dårlig stemning, men det er i så fall naboen som har skapt den.

Anonymkode: 4d9af...056

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor mange ganger har du selv invitert henne? Det er merkelig om hun benytter smålige kommentarer for å overhøvle dine nei. Det viser at hun ikke er en person som har respekt for andre.

Skriv eller si noe ala det var hyggelig å bli kjent men fremover blir jeg opptatt på flere fronter så det vil ikke passe med kaffebesøk hos meg igjen. Kanskje vi kan treffes på kafe i lunsjen (nevn et tidspunkt du vet aldri vil passe for henne) onsdag? 

Og så sier du kun hei, smiler og går fort forbi når du ser henne. Sleng ut: jeg har det så travelt, ha en fin uke!

Og ang tordenvær, øv deg på å klare det uten å ha andre på besøk.

Anonymkode: 5480a...caf

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hadde ikke åpnet døren jeg. Naboen forstår ikke hint, og da er det ingen vits i å prøve heller. 

Anonymkode: e2706...3f0

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har også lett for å bli «spist opp» av folk som kom til alle tider og aldri gikk igjen.  Det ble så ille at jeg ghostet alle i flere år, isolerte meg og fikk angst av det.  Nå har de visst endelig gitt opp.  Jeg fungerte nok som søppelbøtte for alles problemer og de kom for å tømme seg, drikke opp kaffen min og tigge hjemmebakt brød og middag. Den frekkeste av dem gikk i fryseboksen og  hentet seg en boks med ertesuppe da jeg sa at jeg ikke hadde noe.  
Jeg er engstelig av meg, og det er vanskelig å protestere, og når jeg endelig sier ifra så kommer det feil ut eller blir misforstått.

Det gikk altfor langt før jeg fikk stoppet det. Nå har jeg mistet både venner og snyltere og har ingen, men jeg vil heller ha det slik.

Anonymkode: 917fd...ec1

• Hjerte 12
Skrevet

Huff og huff. Mange som er ensomme eller har mye på hjertet. Da jeg flyttet inn i borettslag fikk jeg litt sjokk. Men har en god tone med naboer. Jeg orker ikke noe dypt snakk fordi jeg allerede er en empatisk person som lett blir hobbypsykolog 🥵 Så får heller folk lure på om jeg er sur eller avvisende. Sier hei på vei inn/ut døra med mindre jeg har dårlig tid. Og litt smalltalk. 

Har i senere tid skaffet meg hund som elsker folk og blir derfor litt tvunget til å hilse på folk. 😂😂😂

Anonymkode: d404c...1f1

Skrevet

Hei, når du har latt det utvikle seg til at naboen kommer daglig uten å sette grenser tidligere, blir det nok en ubehagelig situasjon hvis du skal endre det nå. Men jeg foreslår at du uttrykker noe om at du setter pris på henne, men at du har behov for en del tid for deg selv. Gjerne beklage at du ikke har sagt fra tidligere, og understreke at du ikke mener noe vondt eller at det er noe med henne. Bare at besøk hver dag er for mye for deg. 

• Liker 1
Skrevet

Da dier du nei og tåler st det blir dårlig stemning. 

• Liker 1
Skrevet

Si nei og stå i det. Lås dør, ferdig med det.

• Liker 1
Skrevet

Oi, du har fått ei sånn til nabo! Da har du det gående, og må velge mellom pest (si velkommen inn hver gang hun banker på) eller kolera (bli utsatt for stygge rykter og bakvaskelser dersom du ikke slipper henne inn). Lykke til!

Anonymkode: 96051...582

Skrevet

Sett grenser i ditt eget liv og hold på dem, uansett hva denne merkverdige personen finner på. 
Ja, det kan bli vanskelig, men du verden så godt når det er gjort. Lykke til. 🌹:) 

• Liker 3
Skrevet

Da foreslår du en dag det passer deg. Når hun kommer ; " det passer ikke i dag men på torsdag har jeg god tid, ta deg en tur da?" Da har du styring selv .

Anonymkode: 89e97...9fa

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...