Atom Skrevet 12. august 2024 #1 Skrevet 12. august 2024 Hvordan deale med kollega som stadig har nedlatende tone? Feks kan vedkommende sende mail som begynner med "jeg trodde virkelig du visste at blabla..." pluss emojier. Jeg har ikke vært der så lenge (litt over 1 år), vedkommende har jobbet der i 15-20 år. Syns den type tone er ganske ødeleggende for selvtilliten og motivasjonen, hvordan kan jeg svare på sånne kommentarer uten å føle meg dum og teit? Det er jo selvsagt greit å bli minnet på eller få utpekt rekkefølgen på ting osv, men ikke på den måten. Dette er bare et av mange eksempler. Det er sånn underliggende nedlatende kommentarer i hverdagen som tærer på. Kjenner at jeg begynner å bli lei. 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #2 Skrevet 12. august 2024 Du er nødt til å konfrontere mennesker som bruker sånne hersketeknikker, og vær ærlig! Si at du føler deg usikker når hn kommer med slike utsagn. Hvis hn ikke tar det til seg, så bryr hn seg tydeligvis ikke om at hn sårer noen, eller lar være å bry seg, så da må du spørre hvorfor hn ikke gjør det. Jeg har konfrontert en person med det å spørre hvorfor hun ikke brydde seg om tilbakemeldinger, og da ble hun svar skyldig. Bare spør helt rolig og med ekte undring, ikke sint eller sur, for all del. Noen mennesker må man ta noen strategier på, for de er som regel sterke personligheter en må være sterk tilbake mot. Da kan det løse seg. Anonymkode: 77550...2ea 3
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #3 Skrevet 13. august 2024 Atom skrev (16 timer siden): Hvordan deale med kollega som stadig har nedlatende tone? Feks kan vedkommende sende mail som begynner med "jeg trodde virkelig du visste at blabla..." pluss emojier. Jeg har ikke vært der så lenge (litt over 1 år), vedkommende har jobbet der i 15-20 år. Syns den type tone er ganske ødeleggende for selvtilliten og motivasjonen, hvordan kan jeg svare på sånne kommentarer uten å føle meg dum og teit? Det er jo selvsagt greit å bli minnet på eller få utpekt rekkefølgen på ting osv, men ikke på den måten. Dette er bare et av mange eksempler. Det er sånn underliggende nedlatende kommentarer i hverdagen som tærer på. Kjenner at jeg begynner å bli lei. Du må bekjempe ild med ild mot sånne mennesker. Er de nedlatende da er du også nedlatende tilbake. Vi lærer at vi skal være snille mot alle uansett hvordan de er men slik er ikke virkeligheten. Er man snill blir man sett på som svak og folk tror de kan være batch mot deg i alle sammenhenger. Anonymkode: c4638...b53 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #4 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må bekjempe ild med ild mot sånne mennesker. Er de nedlatende da er du også nedlatende tilbake. Vi lærer at vi skal være snille mot alle uansett hvordan de er men slik er ikke virkeligheten. Er man snill blir man sett på som svak og folk tror de kan være batch mot deg i alle sammenhenger. Anonymkode: c4638...b53 Være bitch* Anonymkode: c4638...b53
Supermerry Skrevet 13. august 2024 #5 Skrevet 13. august 2024 Atom skrev (16 timer siden): Hvordan deale med kollega som stadig har nedlatende tone? Feks kan vedkommende sende mail som begynner med "jeg trodde virkelig du visste at blabla..." pluss emojier. Jeg har ikke vært der så lenge (litt over 1 år), vedkommende har jobbet der i 15-20 år. Syns den type tone er ganske ødeleggende for selvtilliten og motivasjonen, hvordan kan jeg svare på sånne kommentarer uten å føle meg dum og teit? Det er jo selvsagt greit å bli minnet på eller få utpekt rekkefølgen på ting osv, men ikke på den måten. Dette er bare et av mange eksempler. Det er sånn underliggende nedlatende kommentarer i hverdagen som tærer på. Kjenner at jeg begynner å bli lei. Det går også an å reagere annerledes. Man kan tenke at man har lært for langsomt, fått med seg for lite, og så forbanne seg på å strekke seg, lære mer om jobben, bli flinkere. Det ligger mye verdifull mestringsfølelse i en slik tilnærming; kanskje mer enn å velge offerrollen.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #6 Skrevet 13. august 2024 Supermerry skrev (3 minutter siden): Det går også an å reagere annerledes. Man kan tenke at man har lært for langsomt, fått med seg for lite, og så forbanne seg på å strekke seg, lære mer om jobben, bli flinkere. Det ligger mye verdifull mestringsfølelse i en slik tilnærming; kanskje mer enn å velge offerrollen. Man er ikke i offerrollen bare fordi man ikke ønsker å bli snakket ned til. Mennesker som er nedlatende mot andre liker å tråkke på andre, er ufyselige og frekke og de må man ta med en gang. De gir seg først når de forstår at oppførselen deres er uakseptabel og får beskjed i klartekst. Anonymkode: c4638...b53 2 1
Rotemor Skrevet 13. august 2024 #7 Skrevet 13. august 2024 (endret) «Hei Takk for informasjon. Jeg ber om at du forholder deg mer saklig og informativ på mail. Med hilsen ..» Og så er kunsten å IKKE svare på neste Mail. Endret 13. august 2024 av Rotemor 2
Supermerry Skrevet 14. august 2024 #8 Skrevet 14. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (23 timer siden): Man er ikke i offerrollen bare fordi man ikke ønsker å bli snakket ned til. Mennesker som er nedlatende mot andre liker å tråkke på andre, er ufyselige og frekke og de må man ta med en gang. De gir seg først når de forstår at oppførselen deres er uakseptabel og får beskjed i klartekst. Anonymkode: c4638...b53 Det er én mulig måte å se det på, blant mange andre mulige måter. Som vanlig, avhenger mye av kontekst. Konteksten vet vi lite om, og det lille vi vet er kun fra TSs side. Kanskje kollegaen, som har jobbet i denne jobben i 15-20 år, mot TSs litt over ett års erfaring i jobben, er en bølle som herser med alle nye på kontoret, og TS er nå det siste av flere ofre i rekken. Kanskje har kollegaen mange trakasseringssaker bak seg hos HR-avdelingen. Eller kanskje er kollegaen ikke en bølle; bare en som har fått nok av en vanskelig ny kollega som både slunter unna og ellers er atal, med den følge at kollegaen har blitt litt spissere enn hva hun var i begynnelsen. Eller kanskje er kollegaen ikke en bølle, og heller ikke nedlatende - alminnelig tilsnakk innenfor hva som regnes som akseptabelt av de fleste, kan for de mest lettkrenkede oppfattes som det reneste karakterdrap, selv om ingen rundt oppfatter det slik. Kanskje har kollegaen sagt fra på en akseptabel måte. Hva vet vi. Det som derimot er helt sikkert, er at din påstand "Mennesker som er nedlatende mot andre liker å tråkke på andre, er ufyselige og frekke og de må man ta med en gang" er såpass bombastisk og unyansert at det ikke på noen måte kan tas alvorlig. Endret 14. august 2024 av Supermerry
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå