Gå til innhold

Å bruke sminke hele tiden, er det på noen måte skadelig?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ei jente jeg kjenner og som står meg veldig nær bruker sminke alltid, hver dag, hele dagen, også når hun bare er hjemme. Hun sminker seg veldig profft så hun har god peiling. Jeg har prøvd å gi henne råd om at hun må la ansiktet hvile litt, ikke bare når hun sover. Men hun sier at hun bruker sminke av kvalitet og at sminken puster. 

Men jeg mener allikevel at det kan ikke være bra for huden å aldri få litt pause. Sminken er på hele tiden, hele dagen, hver dag. Jeg er verken sjalu eller misunnelig, bare så det er sagt, jeg er veldig glad i henne og vil henne bare godt.

Er det dumt at jeg blander meg? Bør jeg la være? 

Anonymkode: abc52...e23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jepp. Bare la være. Har hun god peil på sminke så har hun nok passende hudpleie som hun også bruker. 

Anonymkode: 8e48e...19b

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen vil bare ikke høre. La det være. Hun må lære seg det selv.

Anonymkode: 31b27...c3f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jepp. Bare la være. Har hun god peil på sminke så har hun nok passende hudpleie som hun også bruker. 

Anonymkode: 8e48e...19b

Hudpleie er faktisk ikke nok.

Anonymkode: 31b27...c3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele kroppen vår er dekket av hud som kan puste, hvis det er det du er bekymret for. Det spiller derfor liten rolle at en liten flekk som ansiktet har sminke på. Puste greier huden ellers.

Det er millioner av kvinner som bruker tykke lag med sminke hver dag, og jeg har aldri sett eller lest noen skrekkhistorier om fæle følger av at "huden i ansiktet fikk ikke puste pga sminke". Har du? 

Anonymkode: 48825...d7f

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun lar huden hvile hele natten, så er vel det nok for henne? 

Anonymkode: 8e55e...f0a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har sagt ditt, jeg ville ikke tatt det opp igjen med mindre hun klager over akne eller andre hudproblemer som kunne blitt bedre av å ta en pause fra sminken.

Jeg tenker at har hun ingen problemer med huden så gjør det vel ikke noe at hun sminker seg hver dag heller? 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ei jente jeg kjenner og som står meg veldig nær bruker sminke alltid, hver dag, hele dagen, også når hun bare er hjemme. Hun sminker seg veldig profft så hun har god peiling. Jeg har prøvd å gi henne råd om at hun må la ansiktet hvile litt, ikke bare når hun sover. Men hun sier at hun bruker sminke av kvalitet og at sminken puster. 

Men jeg mener allikevel at det kan ikke være bra for huden å aldri få litt pause. Sminken er på hele tiden, hele dagen, hver dag. Jeg er verken sjalu eller misunnelig, bare så det er sagt, jeg er veldig glad i henne og vil henne bare godt.

Ja, du burde la det være

Du har sagt fra, hun hørte deg og svarte deg❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er at huden ikke får "puste", men hun utsetter huden for kjemikalier og unaturlige stoffer hele tiden og det er vel verre. Hun øker risikoen for å bli allergisk mot noe. På den andre siden så er det hennes kropp og hennes valg. Kanskje hun kan sminke seg hver dag til hun er 100 år og ha perfekt hud. Noen mennesker er bare slik. Min bestefar har røyka i sikkert 70 år og lungene er helt fine, mens min mann er 35 og har astma, aldri røyket.

Anonymkode: 99e56...f0e

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvis du skal blande deg, så bør du i alle fall vite hva du snakker om. 
Vet du hvilken sminke hun bruker, siden du mener den ikke puster godt nok? 
Vet du hvordan renserutiner hun har? 
Har hun noen hudproblemer du mener hun ikke ivaretar? 

Mange som bruker sminke hele dagen er mer nøye med renserutiner og hudpleie enn flere av oss som ikke bruker sminke daglig. 

Anonymkode: 53212...be1

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ja huden blir skadet og full i rynker!

Anonymkode: 24b5c...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man er nøye med å rense huden godt hver kveld, skal det ikke være skadelig for huden å bruke sminke. Det man i tillegg bør passe på, er:

- å rengjøre koster, svamper etc. minst èn gang uka slik at de ikke samler opp sminkerester, døde hudceller, svette etc. som danner grobunn for bakterier

- å  ikke bruke sminke som er utgått på dato

- å droppe (hud)sminken når man trener

- unngå oljebaserte produkter dersom man har fet/uren hud

Og selvsagt - bruk solkrem med høy faktor fra mars til oktober! Ubeskyttet UV-stråling er den viktigste årsaken til for tidlig hudaldring og andre skader i huden. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All sminke inneholder miljøgifter som trenger inn i kroppen. Jo mer du bruker, jo verre.

Anonymkode: 9f554...770

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I perioder av året går meg med sminke fulle dager over tid. Andre ganger er det mye mindre.

Har aldri merket noen forskjell på hvordan huden er.

Kjemikalier? Solkrem, som man uansett bør bruke hver dag, inneholder mye mer kjemikalier enn hudsminke, når man vet hvilke ingredienser man skal se etter. 

Miljøgifter? Nei, det er hva du får i deg gjennom det meste du putter i munnen i disse dager, stadig større mengder. 

Anonymkode: 86a21...aef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sminke er ikke skadelig for huden, så fremt den fjernes skikkelig om kvelden. For noen med akneutsatt hud kan enkelte produkter trigge et utbrudd, men det høres ikke ut som om dette er venninnen din? 

Om man bruker ordentlige produkter og rene koster er det absolutt ikke skadelig eller farlig med sminke.

Anonymkode: 0d377...25f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Sminke er ikke skadelig for huden, så fremt den fjernes skikkelig om kvelden. For noen med akneutsatt hud kan enkelte produkter trigge et utbrudd, men det høres ikke ut som om dette er venninnen din? 

Om man bruker ordentlige produkter og rene koster er det absolutt ikke skadelig eller farlig med sminke.

Anonymkode: 0d377...25f

Det er noe av det farligste med sminkebruk.

Her renses alt av koster og andre applikatorer. Og alt renses jevnlig, mascara blir aldri liggende i skuffa lengre enn tre måneder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hele kroppen vår er dekket av hud som kan puste, hvis det er det du er bekymret for. Det spiller derfor liten rolle at en liten flekk som ansiktet har sminke på. Puste greier huden ellers.

Det er millioner av kvinner som bruker tykke lag med sminke hver dag, og jeg har aldri sett eller lest noen skrekkhistorier om fæle følger av at "huden i ansiktet fikk ikke puste pga sminke". Har du? 

Anonymkode: 48825...d7f

Her tar du feil. ses godt på kvinner som bruker mye sminke og som sjelden lar huden virke at huden er uren og ofte tørr eller kvisete. Snakk med folk som jobber i make up bransjen eller folk som har jobbet som modell, der huden sjelden får puste pga sminke. Det verste derimot et alle kjemikaliene i sminke, som har gjort at jeg har blitt nøye på hva jeg velger av produkter til ansiktet. 

Anonymkode: 0d0df...15f

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

I perioder av året går meg med sminke fulle dager over tid. Andre ganger er det mye mindre.

Har aldri merket noen forskjell på hvordan huden er.

Kjemikalier? Solkrem, som man uansett bør bruke hver dag, inneholder mye mer kjemikalier enn hudsminke, når man vet hvilke ingredienser man skal se etter. 

Miljøgifter? Nei, det er hva du får i deg gjennom det meste du putter i munnen i disse dager, stadig større mengder. 

Men hvorfor drite i å bry seg om hva man kliner på ansiktet bare fordi solkrem og mat OGSÅ inneholder mye dritt?

Hva slags logikk er det? Som å spise haugevis av kaker etter du har vært på fylla fordi du har  allerede spist så mye usunt, så hvorfor bry seg. 

At solkrem og mat har dritt i seg endrer ikke faktum at sminke også har mye dritt i seg. Faktisk viser argumentene dine at man bør være ekstra forsiktig med valg av type sminke fordi man allerede får mye dritt i kroppen via solkrem og mat.

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Ja huden blir skadet og full i rynker!

ahaaa 😊 

I en alder av 48 år kommenterer folk stadig vekk at huden i ansiktet er så ung. 

Har gjennom årene ytterst sjelden brukt sminke. 

Anonymkode: e2cb9...4da

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Her tar du feil. ses godt på kvinner som bruker mye sminke og som sjelden lar huden virke at huden er uren og ofte tørr eller kvisete. Snakk med folk som jobber i make up bransjen eller folk som har jobbet som modell, der huden sjelden får puste pga sminke. Det verste derimot et alle kjemikaliene i sminke, som har gjort at jeg har blitt nøye på hva jeg velger av produkter til ansiktet. 

Jeg er i 40-årene, og sliter ikke med noe av dette. Har et fast hudpleieregime, og bruker blant annet retinol og nicamide. Går også til hudpleier en gang i måneden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...