Gå til innhold

Svakere orgasme mens gravid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Okey, jeg er førstegangsgravid og opplever svakere orgasmer enn vanlig. Jeg kommer like lett og like mange ganger, men sammentrekningene i skjeden er svakere. Er det normalt? Eller er jeg for dårlig med knipeøvelser i kombinasjon av mer press på underlivet ifm vektøkning? Opplever underlivet som normalt ellers- ingen lekkasjer, smerter eller nedpressfølelse.

Anonymkode: 73a57...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei. 

Dette tror jeg er like individuelt som mye annet. 

Jeg opplevde å få sterkere orgamser (sammentrekningene var sterkere) når jeg var gravid. Orgasmen ble alltid etterfullt av en heftig/kraftig kynner, så alt liksom strammet seg både i underliv og livmor 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, kynnere kommer her og etterpå. Får satse på at det er innenfor normalspekteret siden underlivet oppleves normalt ellers :)

Anonymkode: 73a57...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt å oppleve endringer i seksuell respons og opplevelse under graviditeten, inkludert endringer i intensiteten av orgasmer. Hormoner, økt blodgjennomstrømning, og den fysiske vekten av livmoren kan påvirke hvordan kroppen reagerer på seksuell stimulering. Her er noen faktorer som kan bidra til de endringene du opplever:

1. Hormoner: Graviditetshormoner som progesteron og østrogen kan påvirke både seksuell lyst og respons. Dette kan inkludere endringer i vaginal fuktighet, følsomhet og hvordan muskler reagerer under en orgasme.

2. Økt vekt og trykk: Etter hvert som livmoren vokser, kan det økte trykket på bekkenbunnen påvirke muskelfunksjonen der, inkludert de musklene som er involvert i orgasme. Dette kan føre til svakere sammentrekninger.

3. Bekkenbunnsmuskulatur: Selv om du ikke opplever lekkasjer eller nedpressfølelse, kan det være nyttig å fortsette med knipeøvelser. Sterk bekkenbunnsmuskulatur kan bidra til bedre seksuell funksjon og kan også være fordelaktig i forbindelse med fødsel og restitusjon etterpå.

4. Sirkulasjon og blodgjennomstrømning: Økt blodgjennomstrømning til underlivet under graviditet kan både øke og redusere følsomheten, avhengig av hvor langt du er i svangerskapet og hvordan kroppen din reagerer.

Det er flott at du ikke opplever andre symptomer som lekkasjer, smerter eller nedpressfølelse. Hvis du fortsetter å være bekymret, eller hvis endringene forverres, kan det være lurt å diskutere det med jordmor eller lege. De kan gi deg råd spesifikt tilpasset din situasjon og eventuelt vurdere om det er noe mer som bør undersøkes.

Anonymkode: 53316...abb

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...