AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #1 Skrevet 12. august 2024 Helst fra dere som ikke er så glad i brød mat. Vet dette ikke er vanskelig, men ønsker å høre hva middags rester dere sender med. Hva dere har i wraps mm.. jeg har enda to barn på barneskolen med vansker, de blir fort mat lei og jeg strekker meg gjerne langt for å få i de litt illøpet av skolen Anonymkode: 51f87...9c0 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #2 Skrevet 12. august 2024 Eggmuffins laget jeg en del. Lefse med pålegg dem liker. Dem fikk å middagsrester som ikke trengt å varme opp. Mye fin oppskrifter på nettet. Pizzasnurrer gikk ned på høykant å. Hadde bestandig i fryseren. Dem tok opp om morgen og dem var tinet til dem skulle spise. Anonymkode: d7d45...9fd 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #3 Skrevet 12. august 2024 Hos oss går det mye i wraps med typ paprika, agurk, tomat, mais og karbonadedeig eller kylling (gjerne rester etter taco som vi fryser ned nettopp til dette formålet). Gjerne flere ganger i uken. Smoothie lager vi mye av da med ønsket bær og frukt, havregryn, kesam, cottage cheese (barnet liker egentlig ikke det siste, men har aldri merket at vi har tatt det i smoothie), og melk for å regulere tykkelsen. Har kjøpt slike flasker som holder det kaldt. Eldste liket også diverse salater med pasta, grønnsaker og enten kylling eller kjøttdeig. Middagsrester har de aldri likt å få med (da med unntak av tacorester). Anonymkode: 58157...104
Arkana Skrevet 12. august 2024 #4 Skrevet 12. august 2024 - Fiskekaker i hamburgerbrød - Yoghurt med en liten boks granola eller müsli til - Smoothie på termos - Wraps (tortillalefser eller vanlige lomper) med salat, grønnsaker, rester av kylling, skinke e.l. - Salat med det barnet liker av grønnsaker, pasta, egg, kylling eller skinke + dressing - Omelett eller eggmuffins - Grove pizzasnurrer, skinkehorn, (koreanske) innbakte pølser - Mattermos med hva enn vi har av middagsrester. Dette er jo den aller mest lettvinte matpakken, bare ta vare på middagsrester (eller lag litt ekstra spesielt tiltenkt matpakker) og sett i kjøleskap. Neste dag bare varmer du restene i micro og har i mattermos så holder det seg varmt til lunsj. - "Plukkmat", f.eks. et hardkokt egg, ostestaver, oliven, cherrytomater, agurkskiver, kald fiskekake, små kjøttboller , sukkererter e.l.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #5 Skrevet 12. august 2024 Til pedantisk opplysning: Wraps er brød. Lefse og lompe er brød. Muffins er like mykje brød som brioche og scones. Pizza er laga av brøddeig. Felles for dei er at til forskjell frå det brødskivene ein vanlegvis finn i norske matboksar, så er dei som regel bakt på kvitt mjøl. Anonymkode: 00be7...114 4 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #6 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Til pedantisk opplysning: Wraps er brød. Lefse og lompe er brød. Muffins er like mykje brød som brioche og scones. Pizza er laga av brøddeig. Felles for dei er at til forskjell frå det brødskivene ein vanlegvis finn i norske matboksar, så er dei som regel bakt på kvitt mjøl. Anonymkode: 00be7...114 Smaksmessig og konsistensmessig er det ikke brød. Ingen i min familie er særlig glad i brød og spiser derfor andre ring i matpakke og til frokost/kvelds. Anonymkode: a455a...392 1
Arkana Skrevet 12. august 2024 #7 Skrevet 12. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Til pedantisk opplysning: Wraps er brød. Lefse og lompe er brød. Muffins er like mykje brød som brioche og scones. Pizza er laga av brøddeig. Felles for dei er at til forskjell frå det brødskivene ein vanlegvis finn i norske matboksar, så er dei som regel bakt på kvitt mjøl. Anonymkode: 00be7...114 Ja, de er alle ulike typer brød, men når noen ønsker matpakkeforslag som ikke er brødmat så mener man vanligvis brødskiver med pålegg. Så ja, du har på en måte rett i pirkingen din, men du har likevel ikke forstått poenget. I tillegg kan både wraps, lefser, muffins, scones, pizza og alt annet lignende lages med grovt mel. Det er mulig du prøver å insinuere at det er mer usunt med lefse, pizza o.l. i matpakken enn brødskiver med pålegg, men da tar du feil. Endret 12. august 2024 av Arkana 5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #8 Skrevet 12. august 2024 Det er bare lov å ha med brød i matpakken. Alt annet er bare for å hevde seg selv som forelder. Å sende med barnet annet enn brød, fører til utenforskap og ulikheter i lunsjpausen. Du bidrar til dårlig klassemiljø. Ta en for lager, og send med ungen din brød! Anonymkode: 76399...57c
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #9 Skrevet 12. august 2024 Wrap med ost, skinke, salat (jeg bruker Crispy eller blandet salat), agurk, tomat, litt dressing eller kremost. Eggmuffins/omelett med skinke, brokkoli, ost Speltlompe med kremost, spekeskinke, ost og salat. Fiskekaker / kjøttboller , kokt egg osv. som fingermat. Ost og spekemat (her er ungen glad i både vanlig ost, fetaost og typ mozzarella staver så varierer litt hva jeg har). Bruker også små tomater og oliven til. Spekepølse og spekeskinke. pastasalat (lager opp dagen før). Grøt (havregrøt med bær, peanøttsmør eller syltetøy). Yoghurt med havregryn. Grønnsaker (rå): Gulrot, blomkål, brokkoli, kålrot, agurk, tomat, paprika. Frukt / bær : eple, pære, banan, jordbær, bringebær, blåbær, kiwi, nektarin, mango.. Middagsrester : gryte, pizza (hjemmelaget med grov bunn og grønnsaker), kjøttboller, taco-wrap.. Det meste av middag kan sendes med. Anonymkode: 764bf...1fc
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #10 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Til pedantisk opplysning: Wraps er brød. Lefse og lompe er brød. Muffins er like mykje brød som brioche og scones. Pizza er laga av brøddeig. Felles for dei er at til forskjell frå det brødskivene ein vanlegvis finn i norske matboksar, så er dei som regel bakt på kvitt mjøl. Anonymkode: 00be7...114 Jo, men eg reknar med at det med "brødmat" her er meint brødskiver. Og at ts ønsker variasjon pga barn som er lei av å ete brødskiver. Ikkje at ho vil byte ut skivene pga sunnheit? Eg plar variere med halvgrovescones, pannekaker med noko grovt mjøl, vafler med havregryn, ost og skinke-horn med noko grovt mjøl. Ikkje fordi det er sunnare enn grovbrødskive med makrell i tomat, men fordi eg også har barn som blir lei skive kvar dag. Sjølv et et skiver med gulost eller skinke kvar dag og synes det er heilt greitt. Anonymkode: 3c63e...cb0
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #11 Skrevet 12. august 2024 Grove vafler, pannekaker eller scones med enten ost/påkegg eller chia syltetøy (sendes med i egen boks) Grove ostehorn/pizzahorn/pestohorn Miniquicher med grønnsaker de liker Bondeomelett med feks potet, mais, paprika, purre Kjøleskapsgrøt med bær og nøtter Chiapudding Yoghurt, musli, bær Pitabrød, salat og falafel Wrap med hummus og grønnsaker Supper (tomatsuppe med røde linser blendet oppi, blomkålsuppe med hvite bønner blendet i, grønnsaksuppe) Matmuffins Anonymkode: c2cfd...b18
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #12 Skrevet 12. august 2024 Baker ferske rundstykker. Egentlig det samme som brød, men det faller likevel mye bedre i smak. Lager mange og setter i kjøleskapet, og så steker vi bare så mange som vi behøver om morgenen. Pålegg legges i en egen boks, siden rundstykkene fortsatt er varme når vi drar hjemmefra. Har ellers med en boks med frukt og grønt. Anonymkode: 6d90a...c91 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #13 Skrevet 12. august 2024 Skiver med pålegg samt frukt og melk holder i massevis. Anonymkode: 465a0...fa1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #14 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er bare lov å ha med brød i matpakken. Alt annet er bare for å hevde seg selv som forelder. Å sende med barnet annet enn brød, fører til utenforskap og ulikheter i lunsjpausen. Du bidrar til dårlig klassemiljø. Ta en for lager, og send med ungen din brød! Anonymkode: 76399...57c Ikke alle barn klarer å spise brød. Så da går de uten å spise noe , noe som gjør at de blir veldig sulten,trøtt og lei. Økt tics, økt sinne (for noen med adhd/tourettes osv). Bedre med mat som bli spist og at barnet har det bra. Ikke snakk om koldtbord og luksus, men mat ,næring! Anonymkode: 635e7...cb6
Fru Uperfekt Skrevet 12. august 2024 #15 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er bare lov å ha med brød i matpakken. Alt annet er bare for å hevde seg selv som forelder. Å sende med barnet annet enn brød, fører til utenforskap og ulikheter i lunsjpausen. Du bidrar til dårlig klassemiljø. Ta en for lager, og send med ungen din brød! Anonymkode: 76399...57c Hvorfor? Greit nok med en skive i ny og ne men en må ikke ha brød eller annen melmat hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #16 Skrevet 13. august 2024 Tusen takk for flotte svar 🤗 vi startet eksperimentere med dette sist skole år da barnet sluttet spise på skolen. Barnet har diagnose og fungerer dårligere enn nødvendig uten mat. dere som henter inspirasjon fra nett, hvor ser dere? I håp om at det dukker opp noe jeg ikke kjenner til. flere nevner eggemuffins/ mat muffins, dette har jeg forsøkt flere ganger uten særlig hell. Men prøver gjerne igjen, det ser jo så godt ut på bilder. Anonymkode: 51f87...9c0
Ayesh Skrevet 13. august 2024 #17 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Tusen takk for flotte svar 🤗 vi startet eksperimentere med dette sist skole år da barnet sluttet spise på skolen. Barnet har diagnose og fungerer dårligere enn nødvendig uten mat. dere som henter inspirasjon fra nett, hvor ser dere? I håp om at det dukker opp noe jeg ikke kjenner til. flere nevner eggemuffins/ mat muffins, dette har jeg forsøkt flere ganger uten særlig hell. Men prøver gjerne igjen, det ser jo så godt ut på bilder. Anonymkode: 51f87...9c0 AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 8.58): Helst fra dere som ikke er så glad i brød mat. Vet dette ikke er vanskelig, men ønsker å høre hva middags rester dere sender med. Hva dere har i wraps mm.. jeg har enda to barn på barneskolen med vansker, de blir fort mat lei og jeg strekker meg gjerne langt for å få i de litt illøpet av skolen Anonymkode: 51f87...9c0 Følg matpakkemamma !! på facebook 🙂
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #18 Skrevet 13. august 2024 Hva liker barnet å spise ellers, det er ikke så lett å gi tips uten å vite det. Jeg har fått en del ideer fra en Instagramkonto som heter "Kids eat in color". Den har mye tips til hvordan gjøre mat mer apetittvekkende for barn, inkludert matpakker. Det er mye fokus på frukt og grønnsaker, så kan man bare ignorere det som blir i overkant amerikansk. Anonymkode: 15323...c93
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå