Gå til innhold

Ektefeller uten barn arver bare 50% uten testamtente???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stemmer dette? Hvis man er gift og ikke har barn sammen, så arver man bare 50% og hans familie resten? 

Så hvis han går bort uten testament så kan hans foreldre tvinge meg til å selge huset for å betale de 50% av verdien eller eier jeg det plutselig med dem? 

Anonymkode: 4fb0a...816

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Stemmer dette? Hvis man er gift og ikke har barn sammen, så arver man bare 50% og hans familie resten? 

Så hvis han går bort uten testament så kan hans foreldre tvinge meg til å selge huset for å betale de 50% av verdien eller eier jeg det plutselig med dem? 

Det ble laget en tråd om akkurat samme ordlyd i går

Anonymkode: 1a9cf...4c3

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ja… men du har krav på minstearven (6G). Så kommer jo an på hvor mye han etterlater seg.

Du eier jo 50% av det dere har, også skal du arve 50% av hans del igjen. Den andre 50% går til hans familie så lenge han ikke har skrevet testamente. 

Anonymkode: e6b56...1b1

• Liker 1
Skrevet

Det er derfor man må sikre hverandre i testamentet.

Anonymkode: f354f...137

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Gjensidig testamente. Han arver deg og omvendt.

Anonymkode: e2ebb...bc5

• Liker 5
Skrevet

Du kan lese litt om reglene her https://www.familierettsadvokater.no/arv/ektefellens-arv/#hvor-stor-er-ektefellearven

Dersom avdøde ikke har andre midler - fond, penger i banken, eiendeler som kan selges eller verdsettes - så vil de andre arvingene (foreldre/søsken) få eierandel i boligen. Da kan du måtte selge hjemmet om de vil det og du ikke kan kjøpe de ut, eller dere kan finne en løsning sammen om dere klarer det. F.eks, du kan kjøpe de ut over tid (som et lån), du kan betale leie for 25% av boligen?

Det beste er jo å finne løsninger når man lever så man slipper at den gjenlevende kommer i en vanskelig posisjon. Enten det er gjensidig testamente eller forsikringer.

Anonymkode: de477...037

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, og mange brenner seg på den problemstillingen. Partners søsken har og arverett dersom foreldre er døde. Løp til advokat og få orden i papirene. 

Anonymkode: eb88c...073

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, og mange brenner seg på den problemstillingen. Partners søsken har og arverett dersom foreldre er døde. Løp til advokat og få orden i papirene. 

Det tror jeg er feil.

Dvs hvis to brødre har arvet foreldrenes hus og så dør den ene barnløse broren også. Da skal den brorens halvdel til foreldrenes hus tilfalle den andre broren, ikke kona. Det er rett og rimelig. Men alt den døde broren ikke har arvet fra foreldrene går automatisk til kona hvis det ikke står noe annet i et testamente.

Ikke det?

Anonymkode: c6fdd...b0a

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det tror jeg er feil.

Dvs hvis to brødre har arvet foreldrenes hus og så dør den ene barnløse broren også. Da skal den brorens halvdel til foreldrenes hus tilfalle den andre broren, ikke kona. Det er rett og rimelig. Men alt den døde broren ikke har arvet fra foreldrene går automatisk til kona hvis det ikke står noe annet i et testamente.

Ikke det?

Der tar du feil. Alt den døde har skal deles 50/50 mellom kone og søsken, med mindre testamente sier noe annet,

Så om den ene broren dør og er gift og ikke har noe testamente, da tilfaller halvparten av hans andelen av arvehuset hans kone.

Han kan også velge å testamentere hele sin halvdel til sin kone om han ønsker det,.

Anonymkode: dbaa2...d99

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Her trenger man ikke advokat. Mal finnes på nettet. Bare husk å finne vitner som ikke er nærstående (i familie med en av dere). 

Skrevet

Husk nå på at man allerede eier 50% da. Man arver ikke den delen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det tror jeg er feil.

Ikke det?

Nei.

Anonymkode: 76062...d6a

• Liker 1
Skrevet

Du arver ikke 50%, men 25% om dere er gift. Resten går til hans arvinger.

Var igjennom dette for en stund siden. Mine foreldre hadde skrevet testamentet hvor vi søsken skulle dele likt. Vi fikk vår del og gjenlevende forelder fikk 25%. Dette var arveloven og alt fikk via advokat.

Anonymkode: f9866...655

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Var igjennom dette for en stund siden. Mine foreldre hadde skrevet testamentet hvor vi søsken skulle dele likt. Vi fikk vår del og gjenlevende forelder fikk 25%. Dette var arveloven og alt fikk via advokat.

Men mannen til TS her ikke barn, da er det andre regler.

Anonymkode: 0028c...e9b

• Liker 1
Skrevet

Min mann har skrevet testamente slik at jeg arver alt etter han. Jeg har barn så derfor skrev vi ikke gjensidig testamente.

Anonymkode: fb3cf...565

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

25% av 50%.

50% eier man allerede.

Endret av Rotemor
  • Liker 1
Skrevet
Rotemor skrev (9 minutter siden):

25% av 50%.

50% eier man allerede.

Den du siterer snakker om noe annet. Der var det arv i et ekteskap MED barn, mens ts (og du) snakker om ekteskap uten barn involvert der ene parten dør.

Hvis jeg skjønner det rett..

• Liker 2
Skrevet
Rotemor skrev (31 minutter siden):

Husk nå på at man allerede eier 50% da. Man arver ikke den delen. 

Det er ikke gitt at man gjør. Det kan være skjevdelingsmidler eller særeie som medfører at de ikke eier halve boet.

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker said:

Det tror jeg er feil.

Ikke det?

Her tar du feil. Alt avdøde har arves 50 til ektefelle og resten til familie om ikke annet er testamentert

Anonymkode: d5263...55e

Skrevet
Million skrev (18 minutter siden):

Den du siterer snakker om noe annet. Der var det arv i et ekteskap MED barn, mens ts (og du) snakker om ekteskap uten barn involvert der ene parten dør.

Hvis jeg skjønner det rett..

Det har du rett i.😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...