AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #1 Skrevet 12. august 2024 Hvordan sparer dere penger? Tips? Anonymkode: 32131...c5a
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #2 Skrevet 12. august 2024 Ville ikke ha lagt for mye vekt på diverse "eksperter" her inne. Søk opp beste sparerente eller spør en forvalter i et større selskap om fondsparing etc. Anonymkode: c975d...76d 1
Millinea Skrevet 12. august 2024 #3 Skrevet 12. august 2024 Fond og utbytteaksjer. Passer på at forsikringene ikke blir for dyre og bytter ofte, samme med boliglån. Bruker ikke penger på "dritt". EL-bil. Bruker strøm når den er billig. Spiser sjeldent ute. Kjøper klær og mat på salg. Ingen ferie i år - jobbet ekstra isteden. Og smiler pent til mamma så ho kjøper babyklær til ungen min. Sparer også mye på å amme. Penger kan spares overalt på mye forskjellig og mange forskjellige måter 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #4 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvordan sparer dere penger? Tips? Anonymkode: 32131...c5a Faste trekk fra lønnskonto til sparekonto i annen bank (høyrente), går som en regning uten at vi tenker over det. Faste trekk også til aksjefond, og spareavtale hos fondsforhandleren, så alt går på automatikk på budsjettert beløp. Automatikken er det viktigste for oss, og at pengene trekkes med en gang, trekkene står på ca dagen etter lønn, så det er ordnet før vi begynner å bruke penger i det hele tatt. Så må vi leve på resten da. Jeg henter heller ut igjen penger fra sparekontoen hvis det dukker opp noe uforutsett det ikke er nok penger til, for det pleier ikke å skje. Boka the automatic millionaire er veldig fin! Kort sagt: Betal deg selv først - og sett alt på auto så det bare skjer uten at du må tenke over det. krever oversikt over regninger og faste utgifter så det står igjen nok penger til det som må betales. Jeg har en liste i excel over alle utgifter. Mat har egen konto med kort, setter av budsjettert beløp der. Resten står da igjen på regningskonto, og når sparingen er trukket skal den kontoen ha omtrent akkurat til å dekke regningene den neste måneden. Hverken mer eller mindre. Penger til kos har jeg da også satt over på egen konto med eget kort, så har jeg "lommepenger". Hvor mye som skal gå til hva er en prioriteringssak. Anonymkode: e947b...f00
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #5 Skrevet 12. august 2024 Faste overføringer dagen etter lønning hver måned til fond med høy risiko. (Langsiktig). Bruker Kron (norsk app / selskap) som er himla enkel å forstå for alle. Anonymkode: 1144b...d9c
newman01 Skrevet 12. august 2024 #6 Skrevet 12. august 2024 (endret) 41 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan sparer dere penger? Tips? Anonymkode: 32131...c5a Bruker mindre enn jeg tjener. Har fast overføring til konto i Nordnet og kjøper fond. Noe setter jeg inn på vanlig høyrentekonto som fungerer som buffer og kortsiktig sparing. Og betaler ned boliglånet iht. nedbetalingsplanen Endret 12. august 2024 av newman01
Anjatapinjata Skrevet 12. august 2024 #7 Skrevet 12. august 2024 Overfører noen tusenlapper når jeg får lønn, så har jeg smått begynt med fond. Fondene er ment som sparing til pensjon så pr nå sparer jeg ikke mengder der. Har også morospar på kortet, så sparer 1000-2000kr på det hver mnd😊
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #8 Skrevet 12. august 2024 Jeg sparer på regningskontoen min, overfører alltid litt ekstra dit så det bare blir mer og mer hver måned. I tillegg har jeg en konto det blir overført 10 kroner hver gang jeg drar kortet for litt mini-sparing. Har også et fond til sønnen min. Har vært dårlig på sparing hele livet, så her er det banale tiltak som må til 😄 Anonymkode: ecc3c...cb9
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #9 Skrevet 12. august 2024 Jeg er student og har dermed lite inn. Har 350kr i fast trekk inn på BSU. Ikke store summen, men veldig mye mer enn ingenting. Fra nyttår har jeg latt alt av penger jeg har tjent gjennom trumf bli stående på trumfkontoen. Når vi går inn i 2025 skal de tas ut og settes på sparekonto eller BSU. I tillegg har jeg litt penger i fond. Jeg kunne nok på papiret spart mer, men jeg ønsker å ha et liv utenom studiene også. Hobbyene mine er ikke de billigste, men så bruker jeg ikke penger på snus, røyk eller alkohol feks. Når stipendet kommer inn setter jeg av det jeg trenger til faste utgifter på egen konto. I tillegg fordeler jeg litt mer på ulike sparekontoer. Akkurat nå er de kontoene litt skrapa etter noen ferieturer og litt sånn, men det gjør ikke noe. Den langsiktige sparingen min skjer først og fremst i fond, på trumfkontoen og i BSU. Jeg planlegger å øke den langsiktige sparingen også, men med økte utgifter over alt er det ikke barebare på studentbudsjett. Anonymkode: 58bb1...dbc 1
Gjest .Daniel. Skrevet 12. august 2024 #10 Skrevet 12. august 2024 Legg om kostholdet. Lag hjemmelaget mat. Stump røyken, slutt med alkohol, energidrikk og fastfood. Kjøp klær bare når det trengs. Handling med måte.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #11 Skrevet 12. august 2024 .Daniel. skrev (1 minutt siden): Legg om kostholdet. Lag hjemmelaget mat. Stump røyken, slutt med alkohol, energidrikk og fastfood. Kjøp klær bare når det trengs. Handling med måte. Jepp, slutta å røyke for fem mnd siden. Tør ikke regne på hvor mye jeg har kasta bort på tullet. Ellers prioriterte jeg å nedbetale beinhardt (nesten to avdrag på en gang pr. måned) på lån fremfor å spare. Nå er jeg gjeldfri og har begynt å spare. Anonymkode: c975d...76d
Schmuhu Skrevet 12. august 2024 #12 Skrevet 12. august 2024 Kortsiktig sparing på sparekonto. Langsiktig sparing i bolig og global indeksfond. Begge trekkes rett fra lønnskonto samme dag som lønnen. Lykke til med sparing. Schmuhju
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #13 Skrevet 12. august 2024 Jeg sparer nok ikke på den smarteste måten, med tanke på mer langsiktighet, men jeg får ihvertfall spart. Jeg er (ung) ufør, og sparer 6000kr i måneden i det jeg får penger. Altså det første jeg gjør er å spare. I tillegg sparer jeg eventuelt ekstra på slutten av måneden. (Det varierer mellom å ikke være noe, til 2-3000kr.) Jeg er dessverre ikke så god på å hive det på høyrentekontoen, men gjør det noen ganger i året. Jeg har også «morsom sparing» hvor jeg trekker 5kr hver gang jeg bruker kortet. Ellers trumf, og coop (og æ). Ingen kredittkort. Jeg trenger å kunne ha tilgang til det jeg sparer for en helt spesifikk grunn, og jeg har heller ikke råd til å miste pengene, eller måtte ta ut pengene på dårlig tidspunkt. Derfor er det kun sparing på konto som er aktuelt. Jeg anbefaler å betrakte sparing uavhengig hvor det er, som en fast utgift, og ikke noe du gjør med det du eventuelt har igjen. For veldig mange blir det da lite eller ingenting. Om så det er noen hundrelapper så er det mer enn ingenting. Jeg husker når jeg hadde dårligere råd, da var målet å ha 3 månedsleier som buffer. De aller fleste har begynt et sted med sparing, og det er en trygghet bare å vite at en har råd til ny vaskemaskin om den ryker, eller annet. Anonymkode: 5406a...0cb
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #14 Skrevet 12. august 2024 Som student la jeg opp penger på høyrente hver gang jeg tjente ekstra, for å ha god buffer. Som nyuutdannet gikk så mye som mulig inn på høyrente, med tanke på boliglån. Da jeg hadde kjøpt prioriterte jeg ekstra nedbetalinger lån, og BSU. Da jeg fikk bedre råd startet jeg med månedlige trekk til indeksfond, samt høyrentekonto for ferier, ny bil og slik. Og droppet ekstra nedbetalinger lån en periode. Nå er jeg midt i livet statistisk sett. Det går et ganske stort trekk til ASK/fond hver måned, dagen etter lønn. Øvrig sparing skjer i fleksilån, som vi øker igjen når vi har store utlegg. Inn mot pensjonsmidler kommr jeg til å gradvis overføre midler til høyrente, for å ikke være eksponert i markedet. Anonymkode: f4b1d...671
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #15 Skrevet 12. august 2024 Sparer fast i fond. Greier å legge av rundt 4000. Fond er fin sparing for meg som er "noe" impulsiv på pengefronten, det tar ei stund å få ut pengene, så istedenfor å sette de innpå en bankkonto der en kan overføre på sekunder, så lar jeg derimot fonda stå i fred for der tar det fort over ei uke å få ut pengene, så jeg tenker meg om flere ganger og dropper uttak. Anonymkode: 0e80a...8d7 1
Brunello Skrevet 12. august 2024 #16 Skrevet 12. august 2024 Handler tråden om hvor man skal plassere pengene sine eller hvordan msn skal bruke mindre penger? Etter å ha brukt litt vel mye på årets ferie, tenkte vi å bruke mindre penger en tid fremover for å kunne ha like dyr ferie neste år. Det mest åpenbare for oss er å spare på matbudsjettet. Vi er fem og bruker rundt 20 000,- i måneden. Det er altså enkelt å finne rimeligere løsninger. I har også omtrent alt av strømmetjenester. Tenkte å si opp noen nå. Kan heller bytte de med de vi beholder om noen måneder. Når det gjelder hvordan vi sparer, vil det for dette formålet (penger til neste års ferie) bli å nedbetale ekstra på rammelånet. Langsiktig sparing i fond.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #17 Skrevet 12. august 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan sparer dere penger? Tips? Anonymkode: 32131...c5a Opprettet automatisk trekk til fondsparing den 14. hver måned. Som er 1-3 dager etter lønning. Da trenger jeg ikke tenke så mye på det. Går av seg selv. Ring banken hvis du ikke finner ut av autotrekk i nettbanken. De ordnet det for meg over telefon. Jeg har justert et par ganger hvor mye som trekkes. I år har det vært 3000 kr hver måned. Anonymkode: 413ce...dfd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå