Gå til innhold

Samme parkett i begge etasjer eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal bytte gulv i andre etasje, det er 2004 så på tide å bytte ut.

Usikker på om vi skal gå for samme som nede eller ikke. Jeg vil ha samme parkett oppe som nede, synes det blir finest mens mannen vil ha laminatgulv og andre farge.

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 0bc88...ff8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjennomgående, ALLTID. Kjørt likt.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg har ulik stil i hver etasje. Samme type gulv, men litt ulike fargenyanser etter dagslys osv. Gjennomgående er sikkert bedre ved videresalg, men jeg valgte det jeg selv vil leve med 😁

Anonymkode: 7aeaa...70b

Skrevet

Jeg synes det er best for romfølelsen og den generelle følelsen i en bolig at gulvet er det samme i hele boligen. I boder, kjeller, bad og slikt er det noe annet da.

Jeg hadde kjørt samme gulv, men det spørs jo også på hvor ulike gulv du vil ha og hvordan trappen som forbinder etasjene ser ut. :)

• Liker 1
Skrevet

Her jeg bor er det forskjellig. Irriterer meg. Vi pussa opp ei leilighet som vi tok samme gulv i begge etasjer. Mye finere. Leiligheten er mye finere enn huset jeg bor i😂

Anonymkode: 1b9a6...8ba

Skrevet

Kjør likt. Her var det totalt 10 ulike gulv da vi flyttet inn, og de var ikke engang lagt i samme retning.

Anonymkode: ebb83...3ed

• Nyttig 1
Skrevet

Enig med de andre. Bruk likt! Og legg bordene med langside parallellt med lys fra vinduer.

Skrevet

Vi har to forskjellige, like fine er de. Forskjellig hva de tåler. I vår andre etasje er sove avdelingen, der har vi hatt fokus på varme, myke gulv, gulv som gir følelses av lunhet. 
1 etasje er bruks etasjen vår der har vi gått for litt mer slitesterkt, fortsatt varmt, men mer lyst så man får større romfølelse. 
Begge er enstavsparkett, ene er kun oljet, den andre er lakket. 

Anonymkode: f33ce...18c

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg tenker at det kan være ulike ut fra bruk, men de må ha nogenlunde lik stil. Det må være en helhet i huset, ikke bare det som var fint der og da.

Anonymkode: 71355...b7d

Skrevet

Takk for svar alle sammen :) 

Vi har lyst gulv nede mens mannen vil ha litt mørkere oppe og laminatgulv. Jeg vil ikke det, vil ikke ha to forskjellige gulv og forskjellig farge.

Jeg har en interiørstil og føler at det da vil crashe 🫤

Ts

Skrevet

Vi byttet ut gulvet i hovedetasjen nylig og gulvet i andre etasje fantes ikke lenger. Valgte samme type farge. Trappen er hvit, så man tenker ikke veldig over at det er forskjell, men det nye gulvet har mer «tretegninger».

Anonymkode: 1c5da...0f0

Skrevet

Har samme, men lysene er forskjellige, så det ser ikke likt ut uansett. Så hvis man vil ha det heeelt likt så må man tenke på belysningen også.

Anonymkode: 0000b...2ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Takk for svar alle sammen :) 

Vi har lyst gulv nede mens mannen vil ha litt mørkere oppe og laminatgulv. Jeg vil ikke det, vil ikke ha to forskjellige gulv og forskjellig farge.

Jeg har en interiørstil og føler at det da vil crashe 🫤

Ts

Her holder jeg med deg. Vi pusset opp huset vårt i 2000, og beholdt parkett i ene etasjen siden den var pen. Men la nytt gulv i andre etasjen. Det irriterte meg alle årene, så da vi pusset opp igjen for et par år siden la vi likt i hele huset. Elsker det 😊

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også det er penest med samme farge og type i alle rom. Vi har kun rimeligere gulv i bodrommene, men ellers har vi til og med samme i bruksrom i kjelleren. 

p.s. «gjennomgående» betyr at det er vindu eller dør i begge ender av leiligheten. 

Anonymkode: 234f7...326

• Liker 2
Skrevet

Jeg ville aldri lagt ny laminat, velg parkett.

Vi har et gammelt hus med orginal fiskebensparkett i deler av 1 etasjen. Resten av huset er det moderne eikeparkett, det er ikke helt likt men synes det er fint. Vi tenker å flislegge kjøkken og gang etter hvert.

Anonymkode: 89bc8...87d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.8.2024 den 6.24):

Jeg synes også det er penest med samme farge og type i alle rom. Vi har kun rimeligere gulv i bodrommene, men ellers har vi til og med samme i bruksrom i kjelleren. 

p.s. «gjennomgående» betyr at det er vindu eller dør i begge ender av leiligheten. 

Hva?

Skrevet

Samme gulv i begge etasjer.

Anonymkode: 6876c...103

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes det er penest å kjøre likt gulv i hele huset, det harmonerer og man har da en rød tråd. 

En venninne av meg har brutt opp med 2 ulike typer gulv. Et helt mørkt og et helt lyst, det er faktisk veldig stilig. Hun kjører ikke de ulike gulvene i ulike etasjer, men i ulike soner i huset. Fargene er virkelig gjennomtenkt opp imot hverandre, skal nevnes at hun arbeider med interiør og arkitektur. Poenget her var at det nødvendigvis ikke er feil å bryte opp, men da bør det være gjennomtenkt slik det harmonerer. 

Anonymkode: 45f0a...c12

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 14.8.2024 den 7.23):

Hva?

Det er sant, men det er veldig få eiendomsmeglere som har fått dette med seg. De tror nok at ordet betyr «gjennomført», men det gjør det ikke. 

Skrevet

Jeg synes det gir et rotete inntrykk når det er ulikt. Ville absolutt brukt samme parkett i begge etasjer.

Anonymkode: 2b8af...3b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...