Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg å forstå logikken her?

En IA-bedrift har 8x3 egenmeldingsdager, altså totalt 24 dager du selv kan ringe deg inn syk, dog ikke mer enn 8 sammenhengende. For barna sin del, har vi bare 10x2 dager. Fortsatt kun 10x2 dager selv om du har to barn. Har du to barn har hver forelder 10 dager hver. Hvor er logikken at du selv skal ha 24 dager, mens du for barnet kun skal ha 10 dager? 

Et barn er jo langt oftere syk en en voksen. 

Av 18 bedrifter med totalt 2300 ansatte jeg har snakket med hadde hver ansatt (som hadde barn) i snitt 8 egenmeldingsdager i løpet av et år. Barna til disse foreldrene hadde i snitt 11 dager syk barn-dager. Noen bedrifter løste deg seg med utvidet syk barn-dager, mens andre måtte ta ulønnet permisjon eller ferie. 

Hvorfor kan det ikke være en løsning der barnet får sykemelding når 10 dager er brukt opp? 

Hvorfor skal en arbeidstaker tape penger på å være hjemme med barnet sitt når en ikke taper penger på å ta en egenmeldingsdag? Aldri har det skjedd at en arbeidsgiver må ta ulønnet permisjon når han selv er syk. Er egenmeldingsdagene brukt opp, blir det gitt sykemelding. Samme løsning burde det også være for syke barn.

Anonymkode: 75852...d28

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Disse spørsmålene må du nesten rette til dem som har laget regelverket om sykt-barn-dager…

Anonymkode: 45ff0...ee6

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri forstått klagingen på diskusjonsforum over for få sykt-barn-dager. Jeg har aldri hørt om noen rundt meg i alle de årene jeg har vært i arbeidslivet som har brukt opp alle dagene, så det er vel neppe et stort allment problem?
Selv har vi aldri vært i nærheten av å bruke opp alle.

Anonymkode: 1d65a...bee

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Disse spørsmålene må du nesten rette til dem som har laget regelverket om sykt-barn-dager…

Anonymkode: 45ff0...ee6

For et ubrukelig svar på et diskusjonsforum. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har aldri forstått klagingen på diskusjonsforum over for få sykt-barn-dager. Jeg har aldri hørt om noen rundt meg i alle de årene jeg har vært i arbeidslivet som har brukt opp alle dagene, så det er vel neppe et stort allment problem?
Selv har vi aldri vært i nærheten av å bruke opp alle.

Anonymkode: 1d65a...bee

Dette er et diskusjonsforum. Et forum for å diskutere. I stedet for å klage på tema som blir tatt opp, så kan du gå til et tema du faktisk kan svare på. Med dette tema jeg tar opp, håper jeg at noen kan forklare hvorfor det er slik.

Hos oss har vi aldri brukt opp syk barn-dagene, men syk barn-dagene har alltid vært i overtall. Jeg vet derimot om flere som vært år bruker opp dagene sine. F.eks er omgangssyke og vannkopper med to barn i familien, så er alle dagene brukt opp. 

Anonymkode: 75852...d28

Skrevet

Eg har aldri brukt opp sjukt barn- dagane. Har ikkje mange egenmeldingsdagar heller, kanskje berre 1 i året 

Men eg trur det er kollegaer som "blir nødt til" å lyge. Dei har barn som er mykje sjuke, og dei 10 dagane blir fort brukt opp. Og då blir det meldt inn egenmelding i staden for sjukt barn. Litt teit, men dei må jo vere heime med sjuke barn, og slik får dei dekt lønna.

Skrevet

Under pandemien fikk folk flest behov for flere dager, og da fikk vi flere dager. 

Et år har vi brukt opp dagene, med to ganger omgangssyke på begge barna, en runde med vannkopper, først den ene og så den andre, og så toppet det seg med kraftig halsbetennelse med påfølgende influensa for det ene barnet. Dette var i februar, så var litt stressa da med tanke på resten av året - men kom en sykedag i november, ellers gikk det bra. 

Dette er enda en greie som slår hardere ut for de uten de ressurser og nettverk - for vår del hadde vi løst det med hjelp fra familie, men det kan jo ikke alle. 

Har man barn som av ulike grunner er mer syke enn andre, f.eks sterk astma får man utvidet dager. 

Så jeg tror at for noen, noen år vil man kunne bruke opp alle, men for de aller fleste, med "normalt sjuke barn" så går det rundt. 

Anonymkode: 7a74b...ed9

Skrevet

Det er nok for at IA-avtalen er for å holde folk i arbeid, for eksempel hvis de har kronisk sykdom, og lette arbeidsbyrden for fastleger. Mens sykt barn-dager kun er et gode for arbeidstaker, ingen andre. 
Jeg har tre barn (nå har kun ett rett på sykt barn-dager) og vi har aldri «klart» å bruke opp disse dagene. Jeg vet noen gjør det selvsagt, uten at barna har diagnoser som gir rett på flere sykt barn-dager. Likevel mener jeg at i en situasjon hvor velferdsstaten er under press, bør vi vokte oss vel for å klage på ordninger som faktisk er veldig gode. Hvis jeg skulle endre noen velferdsordninger, er ikke sykt barn-dagene det første jeg ville forbedret. 

Anonymkode: 38800...ff9

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det betyr at du personlig har 24 dager, mens barnet har 20. Ikke så stor forskjell, og IA har jo flere egenmeldingsdager enn standard. 

Det du får frem her er jo viktigheten av å gå over på egenmelding når du selv blir syk ifbm sykdom i hjemmet.

Anonymkode: c04f9...78a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...