AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #1 Skrevet 11. august 2024 Har en gutt i nær omkrets, blir så usikker på han, han tåler ikke endring, her om dagen måtte vi kaste en blomster for den var død, gutten måtte ha et bilde før vi kunne kaste den, samme var for han måtte gi fra seg et par sko, di var for små, ville han ha nye sko så måtte han gi fra seg et par sko som var for små, når vi voksne tilslutt sa hvilken sko han måtte gi bort, måtte vi ta et bilde av skoene som han måtte gi bort. Når vi spiser eller snakker begynner han å flakse med armer, jeg har selv barn på samme alder, men ser ingen likheter i oppførsel, barnet spiser kun spesiell mat og smaker ingenting ny mat, smaker han ny mat spiser han det aldri etter det, han tar ingen endringer på strak arm å kan ikke være fysisk ær noen andre enn far, prøver mine barn å gi han en klem trekker han seg raskt bort, far ser ikke dette for barnet henger på far hele tiden så fart tror at barnet kan vise følelser for andre, jeg tenker han er autistisk, men far klarer ikke å se dette, selv om barnet trenger en diagnose vil han bli skikelig sint om jeg er pådriver for det Anonymkode: a45c2...d3b
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #2 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Har en gutt i nær omkrets, blir så usikker på han, han tåler ikke endring, her om dagen måtte vi kaste en blomster for den var død, gutten måtte ha et bilde før vi kunne kaste den, samme var for han måtte gi fra seg et par sko, di var for små, ville han ha nye sko så måtte han gi fra seg et par sko som var for små, når vi voksne tilslutt sa hvilken sko han måtte gi bort, måtte vi ta et bilde av skoene som han måtte gi bort. Når vi spiser eller snakker begynner han å flakse med armer, jeg har selv barn på samme alder, men ser ingen likheter i oppførsel, barnet spiser kun spesiell mat og smaker ingenting ny mat, smaker han ny mat spiser han det aldri etter det, han tar ingen endringer på strak arm å kan ikke være fysisk ær noen andre enn far, prøver mine barn å gi han en klem trekker han seg raskt bort, far ser ikke dette for barnet henger på far hele tiden så fart tror at barnet kan vise følelser for andre, jeg tenker han er autistisk, men far klarer ikke å se dette, selv om barnet trenger en diagnose vil han bli skikelig sint om jeg er pådriver for det Anonymkode: a45c2...d3b Slutt med å lete frem diagnoser til barn og unge ut av det blå. Ingen her kan eller bør uttale seg om et barns potensielle diagnose eller ei - det er helsepersonell og profesjonelles jobb. Så og si hvert eneste menneske her i verden har NOE ved seg som kan falle inn under en diagnose! Slutt å let det frem! Barnet TRENGER ingen diagnose - selv om barnet potensielt har en diagnose. Anonymkode: f469b...544 2 7
Sirah Skrevet 12. august 2024 #3 Skrevet 12. august 2024 Dette er det bare helsepersonell som kan svare på. Ellers er jeg enig med AB over, vi må slutte å lete etter diagnoser hos absolutt alle. Mulig barnet har en autismediagnose, mulig han ikke har det. Kanskje han bare er litt sær og vil vokse det av seg? Ingen er diagnosen sin, eventuelt mangelen på en diagnose. 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #4 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Slutt med å lete frem diagnoser til barn og unge ut av det blå. Ingen her kan eller bør uttale seg om et barns potensielle diagnose eller ei - det er helsepersonell og profesjonelles jobb. Så og si hvert eneste menneske her i verden har NOE ved seg som kan falle inn under en diagnose! Slutt å let det frem! Barnet TRENGER ingen diagnose - selv om barnet potensielt har en diagnose. Anonymkode: f469b...544 Det du svarer her er også skadelig. Du har rett i at man ikke skal sette diagnoser via et forum, profesjonelle skal gjøre det ved en utredning. Men i de tilfellene der det er autisme så kan en diagnose gjøre et hav av forskjell for videre oppfølging, behandling og utvikling! Hilsen en som kan en del om feltet Anonymkode: 97d30...759 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #5 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det du svarer her er også skadelig. Du har rett i at man ikke skal sette diagnoser via et forum, profesjonelle skal gjøre det ved en utredning. Men i de tilfellene der det er autisme så kan en diagnose gjøre et hav av forskjell for videre oppfølging, behandling og utvikling! Hilsen en som kan en del om feltet Anonymkode: 97d30...759 Nei mitt svar er ikke skadelig. Og har ganske lang erfaring på området selv uten at jeg har behov for å påpeke det eller dra det frem i utgangspunktet - for svaret mitt er det samme uansett. Diagnoser er forbeholdt helsepersonell og profesjonelle - ikke fremmede på nett. Dette barnet får ingen nytte eller hjelp av at en person i nær omkrets spekulerer på internett om potensielle diagnoser basert på hennes personlige oppfattning og mening om et barn. Ja en diagnose KAN bety ekstremt mye for potensiell videre oppfølging i skole og i hverdag. Men ingen her inne kan uttale seg eller gjøre noe forskjell for det barnet TS er i nær omkrets til. Anonymkode: f469b...544 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #6 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei mitt svar er ikke skadelig. Og har ganske lang erfaring på området selv uten at jeg har behov for å påpeke det eller dra det frem i utgangspunktet - for svaret mitt er det samme uansett. Diagnoser er forbeholdt helsepersonell og profesjonelle - ikke fremmede på nett. Dette barnet får ingen nytte eller hjelp av at en person i nær omkrets spekulerer på internett om potensielle diagnoser basert på hennes personlige oppfattning og mening om et barn. Ja en diagnose KAN bety ekstremt mye for potensiell videre oppfølging i skole og i hverdag. Men ingen her inne kan uttale seg eller gjøre noe forskjell for det barnet TS er i nær omkrets til. Anonymkode: f469b...544 Det du skriver her er jo det samme som jeg skriver, så da er vi enige. Og jo det kan være betryggende for folk at man vet at en som uttaler seg har erfaring på området, litt rart at du ikke er oppmerksom på det dersom du har lang erfaring med dette. Det er forskjell på å si at man kan mye om et felt og det å signere med beskyttet yrkestittel f.eks. Det er dessverre svært vanlig at familier i fornektelse vil motarbeide diagnostisering og dermed behandlingsopplegg som kan være dag og natt i forskjell for utviklingen hos barn med autisme. Barna kan ha helt utrolig potensiale men behov for å lære på en spesiell måte. Det er mye misforståelser og feiloppfatninger angående stigma, grunnet hvordan barn med autisme ble behandlet for flere tiår siden. Derfor blir feilinformasjon og skremselspropaganda fortsatt spredt i stor skala, som gjerne stammer fra familier som har hatt en dårlig opplevelse av oppfølging og som smitter dette videre over på yngre generasjoner av familier i fornektelse. Anonymkode: 97d30...759 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #7 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det du skriver her er jo det samme som jeg skriver, så da er vi enige. Og jo det kan være betryggende for folk at man vet at en som uttaler seg har erfaring på området, litt rart at du ikke er oppmerksom på det dersom du har lang erfaring med dette. Det er forskjell på å si at man kan mye om et felt og det å signere med beskyttet yrkestittel f.eks. Det er dessverre svært vanlig at familier i fornektelse vil motarbeide diagnostisering og dermed behandlingsopplegg som kan være dag og natt i forskjell for utviklingen hos barn med autisme. Barna kan ha helt utrolig potensiale men behov for å lære på en spesiell måte. Det er mye misforståelser og feiloppfatninger angående stigma, grunnet hvordan barn med autisme ble behandlet for flere tiår siden. Derfor blir feilinformasjon og skremselspropaganda fortsatt spredt i stor skala, som gjerne stammer fra familier som har hatt en dårlig opplevelse av oppfølging og som smitter dette videre over på yngre generasjoner av familier i fornektelse. Anonymkode: 97d30...759 rart at dere diskuterer erfaring når ts som ikke har erfaring lurer på noe. kanskje dere med all erfaring bør svare Anonymkode: a45c2...d3b
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #8 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei mitt svar er ikke skadelig. Og har ganske lang erfaring på området selv uten at jeg har behov for å påpeke det eller dra det frem i utgangspunktet - for svaret mitt er det samme uansett. Diagnoser er forbeholdt helsepersonell og profesjonelle - ikke fremmede på nett. Dette barnet får ingen nytte eller hjelp av at en person i nær omkrets spekulerer på internett om potensielle diagnoser basert på hennes personlige oppfattning og mening om et barn. Ja en diagnose KAN bety ekstremt mye for potensiell videre oppfølging i skole og i hverdag. Men ingen her inne kan uttale seg eller gjøre noe forskjell for det barnet TS er i nær omkrets til. Anonymkode: f469b...544 tror du ikke ts lurer på om det bør vurderes videre for en diagnose?, kansje ts lurer om det er noe å gå videre med? dere med mye erfaring bør jo kunne svare på det når dere sprer rundt dere med erfaringer? Anonymkode: a45c2...d3b
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #9 Skrevet 13. august 2024 Du spør feil folk, ingen her inne kan svare på dette. Om du tror dette kan være tegn på autisme så tar du kontakt med helsepersonell. Anonymkode: 6a4ba...031 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #10 Skrevet 28. august 2024 AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 12.35): Nei mitt svar er ikke skadelig. Og har ganske lang erfaring på området selv uten at jeg har behov for å påpeke det eller dra det frem i utgangspunktet - for svaret mitt er det samme uansett. Diagnoser er forbeholdt helsepersonell og profesjonelle - ikke fremmede på nett. Dette barnet får ingen nytte eller hjelp av at en person i nær omkrets spekulerer på internett om potensielle diagnoser basert på hennes personlige oppfattning og mening om et barn. Ja en diagnose KAN bety ekstremt mye for potensiell videre oppfølging i skole og i hverdag. Men ingen her inne kan uttale seg eller gjøre noe forskjell for det barnet TS er i nær omkrets til. Anonymkode: f469b...544 handler vel ikke så mye om at jeg som fremmed skal sette diagnose, handler vel mer om skal man snakke med far om dette, jeg TS har barn, jeg jobber med barn, så ser mange forskjellig barn gjennom dagen, jeg ser jo at dette barnet ikke oppfører jeg normalt sammenlignet med andre barn, far mener barnet er veldig kjærlig og ønsker mye fysisk kontakt, prøver andre enn far å gi barnet en klem så flakker han med armer å trekker seg unna, han tåler ingen endringer uansett hva. han må sitte på samme plass uansett hvor vi er, jeg har en gutt som er 2 år yngere, er vi på kafe, så setter han seg der det er ledig, gutten må sitte på en fast plass eller så blir det problemer, gråting og ingen av oss får sitte, for meg trenger ikke barnet diagnose, om noen år er han gammel nok til å flytte for seg selv, men for han selv vil han trenge det, han vil trenge oppfølging den dagen han flytter for seg selv for pr i dag kan han ingenting selv Anonymkode: a45c2...d3b
AnonymBruker Skrevet 28. august 2024 #11 Skrevet 28. august 2024 Dere har ikke flyttet sammen ennå? Sikkeer lurt å ikke gjøre det. Og om han er autist, er det slett ikke sikkert han flytter for seg selv om noen år, der kan være vanskelig. Anonymkode: ac267...aa4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå