Gå til innhold

Hva koster det å bygge på huset?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

34 minutter siden, AnonymBruker said:

Garasje integrert i bolig er ganske omfattende. Den må jo være egen brancelle

Anonymkode: bf55e...5c7

Neida, det må det ikke. Med mindre du bygger garasje over 50m2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (4 timer siden):

I Oslo må man søke dispensasjon fra plan- og bygningsloven for å legge ut rullegress om man har en tomt som ikke er 100% vannrett. De måler høyden på tiltaket fra laveste til høyeste punkt, og hvis det er mer enn 40cm høydeforskjell på tomta anses det som terrenginngrep som er søknadspliktig og må ha dispensasjon. 

Bare dersom det er i strid med overordnet plan, de kan ikke avslå noe som er i samsvar med regelverket. 40 cm regnes ikke som vesentlig terrenginngrep. 

Anonymkode: 38a68...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Naboene kan klage, men søker man om noe som er innenfor planene vil kommunen godkjenne. Det er ikke slik at naboene kan forhindre noe man har lov til å bygge.

Når det gjelder eksisterende bygg i villastrøk, er de ofte bygget så høyt som det tillates. Er huset bygget de siste 20 årene, er maksimal utnyttelse av tomten hovedregelen.

Jeg er klar over det, jobber som nevnt med akkurat dette. Men naboer kan lage mye bråk og forlenge prosessen unødig, trust me 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør også spørre deg selv om du virkelig trenger å bygge på så mye som du planlegger. 

Altfor mange bygger på huset så mye at det også betyr større sum på eiendomsskatt, strøm, etc og samler opp ting og deretter tenker de må bygge på enda mer istedenfor å ta et oppgjør med seg selv om de virkelig trenger alle eiendelene og kunne ha sluppet unna med å kjøpe seg en mindre bolig opprinnelig.

Vær realist med drømmene med andre ord.

Anonymkode: 37be2...8dd

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi renoverte og bygget på ca 100 kvm. Kunne nesten ha bygget nytt, det kom på litt over fem mill.

Anonymkode: 67e9a...5c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke meg over, men vi og renoverte og det kom på over 5 mill

Anonymkode: 09293...108

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren min bygget ut stue med 15-20 m2 og en etasje oppå. Kostet 2,7, og det er flere år siden. M2-prisene på 20-25k nevnt tidligere i tråden er helt utdaterte, du får ikke bygget så billig. 

Anonymkode: 3a4f9...5c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 12.26):

Det kommer til å koste 1.980.000,-

Anonymkode: 427bc...96d

Jeg kan gjøre det for 1.979.999,-

Anonymkode: 0b655...857

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Bare dersom det er i strid med overordnet plan, de kan ikke avslå noe som er i samsvar med regelverket. 40 cm regnes ikke som vesentlig terrenginngrep. 

I tett bebyggelse er grenseverdien 50cm. Så skal man normalt legge 10cm jord under rullegresset, så da er man over den magiske grensa. I andre kommuner regnes tilsvarende terrenginngrep som et ikke-søknadspliktig tiltak siden inngrepet er 10cm.   Det har vært en serie med absurde artikler om dette i Oslo siste månedene. Statsforvalteren er uenig i praksisen til Oslo PBE, men de gir seg ikke

Hvor kan en ferdigplen rulles ut? I Oslo er det uklart. (aftenposten.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (18 timer siden):

Naboene kan klage, men søker man om noe som er innenfor planene vil kommunen godkjenne.

Jeg skulle ønske det stemte i alle kommuner, at de fulgte planene, lovene og tidsfristene, og holdt seg innenfor dem. Det er dessverre ikke alltid tilfelle i alle kommuner. Det er varierende kompetanse, rutiner og holdninger, og ofte må det det dessverre veldig mange klagerunder til før man før godkjenning til noe som er helt innenfor lov og planer, men som likevel blir avslått i enkelte kommuner. 

Anonymkode: d2dae...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skulle ønske det stemte i alle kommuner, at de fulgte planene, lovene og tidsfristene, og holdt seg innenfor dem. Det er dessverre ikke alltid tilfelle i alle kommuner. Det er varierende kompetanse, rutiner og holdninger, og ofte må det det dessverre veldig mange klagerunder til før man før godkjenning til noe som er helt innenfor lov og planer, men som likevel blir avslått i enkelte kommuner. 

Mitt inntrykk er at kommuner generelt gir tillatelse til mer enn det planen tillater og ikke mindre. Men det er selvsagt kjedelig å måtte klage på feilaktige avslag eller at prosessen drøyer grunnet klagebehandling av naboklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 9.49):

Bare lei noen billige polakker så får du gjort det for 500 K

Anonymkode: e61ae...b08

Lønner seg ikke, hvis noe blir feil og man har brukt svart arbeid risikerer man å måtte gjøre alt på nytt og man har ingen rettigheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sander33 skrev (1 minutt siden):

1-1,5mill alt i alt, to etasjer. Det er 2024. Alt har blitt svindyrt. 

Det var billig, tror nok prisen dobles.

Anonymkode: 9555c...40f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (7 minutter siden):

Mitt inntrykk er at kommuner generelt gir tillatelse til mer enn det planen tillater og ikke mindre. Men det er selvsagt kjedelig å måtte klage på feilaktige avslag eller at prosessen drøyer grunnet klagebehandling av naboklager.

Det varierer nok veldig fra kommune til kommune, ja. Ikke naboklager som er problemet her, da, ingen naboer har klaget i det hele tatt, bare en generelt vanskelig kommune. En nabo fikk avslag fordi utnyttelsesgraden på tomten var for stor. Problemet var at det planverket de refererte til ikke gjaldt for denne typen bebyggelse, noe som stod klart og tydelig i planene. Mye sånt her, men, som sagt, det varierer veldig mellom kommunene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 12.8.2024 den 10.36):

Høres skummelt ut! "Billige polakker" er jo billige nettopp fordi de jobber svart, og da er de sånn jeg forstår ikke forsikret. Hva om noen hadde skadet seg? Og hva om de gjør noe feil? Er vel vanskelig å kreve de for garanti i så fall. Vil helst ha alt på det rene om vi skal gjøre noe så omfattende.

Anonymkode: b9ef9...0cb

Whoosh…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Takk for alle svar, visste ikke at det kunne være så omfattende å bygge på egen tomt! Og jeg trodde ikke garasje pluss en etasje over der igjen var regnet som en stor endring 😅

Anonymkode: b9ef9...0cb

Du tenkte ikke at et relativt stort bygg er en stor endring på en tomt til en enebolig?🤔

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sander33 skrev (3 minutter siden):

1-1,5mill alt i alt, to etasjer. Det er 2024. Alt har blitt svindyrt. 

Tror nok det blir betydelig dyrere enn det, men det kan egentlig bare avklares ved et anbud. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det var billig, tror nok prisen dobles.

Anonymkode: 9555c...40f

Ja en mill er snaut. 1,5 mer realistisk.  

Ja, men det er prisen uten avanse. Selvbygg med håndverkere på det man må ha på. 

En dobbeltgarasje, så 50km. Porter. Grunnarbeid, mur og en etasje med soverom, bad, tak, 1,5mill ja. Tror ikke håndverkere står i kø for den totaljobben til den prisen heller. 

Endret av Sander33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...