Gå til innhold

Hva koster det å bygge på huset?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Altså, jeg skjønner at jeg like godt kunne spurt "hvor langt er et tau", men jeg håper noen kan gi en liten pekepinn likevel, for jeg aner ikke om det koster en million eller tre millioner kroner. Vurderer å kjøpe et hus, men om det skal være aktuelt må det bygges på om noen år. Helst to etasjer, gjerne med (dobbel)garasje nederst, vaskerom og minst ett soverom til. Ikke noe ekstravagante greier, men det skal selvsagt være ordentlig og må gjøres av fagfolk. Noen som har gjort noe lignende og vil si hva det kostet?

Anonymkode: b9ef9...0cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja vanskelig å si under 1 000 000,- blir det nok ikke du må nesten få noen til å prosjektere feks arkitekt må du også ha det koster litt 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lei noen billige polakker så får du gjort det for 500 K

Anonymkode: e61ae...b08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal bygge en liten vinterhage som tilbygg på huset mitt nå, ca 50 km. Mye glass, og godt grunnarbeid, så det er jo dyrt, og totalprisen blir omtrent ca 1,5 mill., kanskje litt mer. Kanskje du bør kontakte en lokal håndverker for uforpliktende befaring og prisoverslag? Hvis du skal ha alt dette gjort hvitt og skikkelig vil jeg tro vi snakker minst 2-3 mill, men det er egentlig bare en kostnadsoverslag fra håndverker som kan gi et godt svar. 

Anonymkode: d2dae...c0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som du selv sier "hvor langt er ett tau". 

En ekstra etasje? Nedover eller oppover? 50 kvm grunnflate eller 300kvm grunnflate? 
Hvis du skal løfte taket, skal du hya full takhøyde over hele etasjen, eller skal du ha skråtak? 
Hvis du skal grave ut kjeller, er det myr, eller fjell under? Må huset heves? 
Ekstra soverom og vaskerom, på 5 kvm eller 30 kvm? 
Dobbeltgarasje med oppholdsrom på loft? Flatt tak? Bod? 

Minst like viktig som prisen: er det lov til å heve taket, bygge ut, og/eller bygge garasje på den aktuelle tomten?
Jeg kjenner flere som har gravd ut kjeller for å få ekstra etasje, fordi reguleringsplanene ikke tillater høyere hus i de områdene. 

Men generelt bør du beregne 15-20 000 pr kvm for å bygge ut kjeller, og 20-25 000 pr kvm for å heve tak. 
Dobbeltgarasjer hos diverse leverandører som leverer ferdig-bygg ligger fra 170 000,- og oppover. 
Å lage våtrom i eksisterende bygg bør beregnes med minst 100 000,-, for å få det godkjent og legge opp rør. 

Anonymkode: d8c48...bce

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Minst like viktig som prisen: er det lov til å heve taket, bygge ut, og/eller bygge garasje på den aktuelle tomten?
Jeg kjenner flere som har gravd ut kjeller for å få ekstra etasje, fordi reguleringsplanene ikke tillater høyere hus i de områdene. 

Dette er viktig! TS - du snakker om veldig store endringer - to etasjer, kjeller, dobbeltgarasje, du bør sjekke kommunens reguleringsplaner for å se hva som er lov i det aktuelle området, det kan være vanskelig å få tillatelse til alt dette fra kommunen noen steder. Og du må beregne ekstra utgifter til arkitekt og til søknadsprosessen til kommunen, ofte krever det også advokatbistand for å få den gjennom på en god måte.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er som du selv sier "hvor langt er ett tau". 

En ekstra etasje? Nedover eller oppover? 50 kvm grunnflate eller 300kvm grunnflate? 
Hvis du skal løfte taket, skal du hya full takhøyde over hele etasjen, eller skal du ha skråtak? 
Hvis du skal grave ut kjeller, er det myr, eller fjell under? Må huset heves? 
Ekstra soverom og vaskerom, på 5 kvm eller 30 kvm? 
Dobbeltgarasje med oppholdsrom på loft? Flatt tak? Bod? 

Men generelt bør du beregne 15-20 000 pr kvm for å bygge ut kjeller, og 20-25 000 pr kvm for å heve tak. 
Dobbeltgarasjer hos diverse leverandører som leverer ferdig-bygg ligger fra 170 000,- og oppover. 
Å lage våtrom i eksisterende bygg bør beregnes med minst 100 000,-, for å få det godkjent og legge opp rør. 

Anonymkode: d8c48...bce

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dette er viktig! TS - du snakker om veldig store endringer - to etasjer, kjeller, dobbeltgarasje, du bør sjekke kommunens reguleringsplaner for å se hva som er lov i det aktuelle området, det kan være vanskelig å få tillatelse til alt dette fra kommunen noen steder. Og du må beregne ekstra utgifter til arkitekt og til søknadsprosessen til kommunen, ofte krever det også advokatbistand for å få den gjennom på en god måte.  

Takk for utfyllende svar! Vi vil helst bygge i høyden. Nå vet jeg ikke hva som står i reguleringsplanene, men huset har to etasjer fra før (med skråtak i andre etasje). Det har også innebygd carport, så tanken var å fjerne den til fordel for garasje og bygge en etasje over garasjen, men jeg tror det lar seg gjøre å ha skråtak der også, så man ikke bygger høyere enn huset som står der fra før. Om det lovlig lar seg gjøre aner jeg ikke, men skal se om jeg finner reguleringsplanen.

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Bare lei noen billige polakker så får du gjort det for 500 K

Høres skummelt ut! "Billige polakker" er jo billige nettopp fordi de jobber svart, og da er de sånn jeg forstår ikke forsikret. Hva om noen hadde skadet seg? Og hva om de gjør noe feil? Er vel vanskelig å kreve de for garanti i så fall. Vil helst ha alt på det rene om vi skal gjøre noe så omfattende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier er prisen bare en del av prosjektet. Får du lov er det største og kanskje mest avgjørende.

Arealutnyttelse på tomta må overholdes. Fasadeendringer kan naboer klage over. Endring i solforhold/utsikt vil naboer klage over. Er det heftelser på eiendommen som begrenser høyde på bygg, evnt andres rettigheter til bruk av vei? Er det infrastruktur som må flyttes på for å kunne bygge ut? Ofte ligger kummer for avløp/tilførsel i veien, eller så kan du være uheldig at det er underfordeling på tomta du må ta hensyn til, og det er ingen selvfølge at eier vil flytte den. Mange nye småhus i dag er bygget på støpt betonghelle og det er ingen smal sak å grave seg ned i for å lage kjeller. Strengt tatt er det sannsynligvis billgere å rive alt og bygge helt nytt.

Du snakker om såpass store endringer at med mindre tomt/hus ellers er helt unikt og du har masse midler tilgjengelig, så er det bare å slå det fra seg.

Prisestimat kan kanskje ligge på 3 mill og oppover.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om tiltaket er gjennomførbart avhenger veldig av kommunen huset ligger i. I de rette kommunene kan det ta flere år med saksbehandling, avslag, klage på vedtak, klage ikke tatt til følge, klage til statsforvalter, medhold, ny saksbehandling i kommune, avslag, ny klage til statsforvalter, og til slutt en regning fra ansvarlig søker på 330'000 kroner før en eneste spade er satt i bakken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Takk for utfyllende svar! Vi vil helst bygge i høyden. Nå vet jeg ikke hva som står i reguleringsplanene, men huset har to etasjer fra før (med skråtak i andre etasje). Det har også innebygd carport, så tanken var å fjerne den til fordel for garasje og bygge en etasje over garasjen, men jeg tror det lar seg gjøre å ha skråtak der også, så man ikke bygger høyere enn huset som står der fra før. Om det lovlig lar seg gjøre aner jeg ikke, men skal se om jeg finner reguleringsplanen.

Høres skummelt ut! "Billige polakker" er jo billige nettopp fordi de jobber svart, og da er de sånn jeg forstår ikke forsikret. Hva om noen hadde skadet seg? Og hva om de gjør noe feil? Er vel vanskelig å kreve de for garanti i så fall. Vil helst ha alt på det rene om vi skal gjøre noe så omfattende.

Så lenge de har et legitimt foretak så er det ikke noe du bør tenke på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svar, visste ikke at det kunne være så omfattende å bygge på egen tomt! Og jeg trodde ikke garasje pluss en etasje over der igjen var regnet som en stor endring 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (2 timer siden):

Om tiltaket er gjennomførbart avhenger veldig av kommunen huset ligger i. I de rette kommunene kan det ta flere år med saksbehandling, avslag, klage på vedtak, klage ikke tatt til følge, klage til statsforvalter, medhold, ny saksbehandling i kommune, avslag, ny klage til statsforvalter, og til slutt en regning fra ansvarlig søker på 330'000 kroner før en eneste spade er satt i bakken. 

Det er vel mer avhengig av naboene enn kommunen. 

Anonymkode: 38a68...7f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er veldig avhengig av kommunen også. Noen kommuner er veldig vanskelige når det gjelder byggesaker, andre mer fornuftige. Men det er ofte en langvarig og krevende prosess, og mange steder kan det ta år å få byggetillatelse, selv for mindre endringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er veldig avhengig av kommunen også. Noen kommuner er veldig vanskelige når det gjelder byggesaker, andre mer fornuftige. Men det er ofte en langvarig og krevende prosess, og mange steder kan det ta år å få byggetillatelse, selv for mindre endringer. 

Ja definitivt, noen kommuner er ikke så enkle å ha med å gjøre. Har bare jobbet med dette i mange år og har mer erfaring med vanskelige naboer 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
22 minutter siden, AnonymBruker said:

I Oslo må man søke dispensasjon fra plan- og bygningsloven for å legge ut rullegress om man har en tomt som ikke er 100% vannrett. De måler høyden på tiltaket fra laveste til høyeste punkt, og hvis det er mer enn 40cm høydeforskjell på tomta anses det som terrenginngrep som er søknadspliktig og må ha dispensasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygget på 25 kvm for to år siden. Ikke noe kjøkken, bad eller annet som krever rør, bare større stue så alt på samme etasje. Kostet oss 750-800 000 alt inkludert (tok 12 uker å få svar på søknad, fikk tilbakemelding om at de likte tilbygget og at det passet godt inn med det eksisterende huset). Fastpris hos et seriøst norsk firma med utelukkende positive anmeldelser. Veldig fornøyd. Skal du ha to etasjer må du påregne kanskje 35-40% ekstra (trenger jo ikke en grunnmur til eller et tak til). 

Anonymkode: 83ec2...7f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Naboene kan klage, men søker man om noe som er innenfor planene vil kommunen godkjenne. Det er ikke slik at naboene kan forhindre noe man har lov til å bygge.

Når det gjelder eksisterende bygg i villastrøk, er de ofte bygget så høyt som det tillates. Er huset bygget de siste 20 årene, er maksimal utnyttelse av tomten hovedregelen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk for alle svar, visste ikke at det kunne være så omfattende å bygge på egen tomt! Og jeg trodde ikke garasje pluss en etasje over der igjen var regnet som en stor endring 😅

Garasje integrert i bolig er ganske omfattende. Den må jo være egen brancelle

Anonymkode: bf55e...5c7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...