Gå til innhold

Hjeeeelp! Klarer ikke å få slutt på lusa!!!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For ca 1 uke siden oppdaget vi lus på 3 åringen vår. 

Tirsdag og onsdag brukte jeg luseolje på henne torsdag brukte hun luseshampoo. Fredag og lørdag var det pause. Men jeg har kjemmet henne hver eneste dag. Det kommer fortsatt mye lus.

Akkurat nå satt jeg 2 timer og kjemmet håret hennes. Stakkaren ble kjempe trøtt så måtte bare legge henne. Det må ha kommet nærmere 100 lus på disse 2 timene. Og jeg tuller ikke...det må være rundt 100 stk. Det var massseeee. De er bitte bitte små, men jeg kan se de bevege.

Så etter en uke er vi fortsatt der vi var.

Kan dere komme med råd? Klær og sengetøy legger jeg i fryseren i ca 10 timer. Resten av familien tar også behandlingen.

Hva mer skal jeg gjøre for at hun kan bli kvitt lusa. Hjelper det å bestille time hos fastlegen?

Anonymkode: 55aec...ff9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Tirsdag og onsdag brukte jeg luseolje på henne torsdag brukte hun luseshampoo. Fredag og lørdag var det pause. Men jeg har kjemmet henne hver eneste dag. Det kommer fortsatt mye lus.

Akkurat nå satt jeg 2 timer og kjemmet håret hennes. Stakkaren ble kjempe trøtt så måtte bare legge henne. Det må ha kommet nærmere 100 lus på disse 2 timene. Og jeg tuller ikke...det må være rundt 100 stk. Det var massseeee. De er bitte bitte små, men jeg kan se de bevege.

Kan dere komme med råd? Klær og sengetøy legger jeg i fryseren i ca 10 timer. Resten av familien tar også behandlingen.

Hva mer skal jeg gjøre for at hun kan bli kvitt lusa. Hjelper det å bestille time hos fastlegen?

Må ha 2 kurer med en uke mellom. 

Anonymkode: 1c5bb...3cb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må ha 2 kurer med en uke mellom. 

Anonymkode: 1c5bb...3cb

Hun har jo hatt flere kurer nå. Og jeg ser fortsatt levende lus men de er bitte små. Ser ut som nye egg har nylig klekket

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Én kur. Vent en uke. Ny kur. Vent en uke. Kjem hver dag i de to ukene. Hvis fortsatt lus etter to kurer, kjør en tredje kur. Og kjem, kjem, kjem…

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (4 minutter siden):

Én kur. Vent en uke. Ny kur. Vent en uke. Kjem hver dag i de to ukene. Hvis fortsatt lus etter to kurer, kjør en tredje kur. Og kjem, kjem, kjem…

Ok!

Så det kan ta mange uker før man er helt kvitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste for en tid siden at bruk av rettetang dreper luseegg. Men vanskelig å komme helt inntil hodet på en to-åring uten å brenne henne, kanskje. Men kanskje verdt å prøve på deg selv da. 

Masse lykke til!❤️

Anonymkode: f46d8...6d1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ok!

Så det kan ta mange uker før man er helt kvitt?

Egg bruker en uke på å klekke, og nymfer (unge lus) bruker ei uke på å bli kjønnsmodne. Så om du er nøye med kjemminga kan du bli kvitt lusa på to uker. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lorieen skrev (8 minutter siden):

Lorieen skrev (Akkurat nå):

Egg bruker en uke på å klekke, og nymfer (unge lus) bruker ei uke på å bli kjønnsmodne. Så om du er nøye med kjemminga kan du bli kvitt lusa på to uker. 

Hvor lenger er nok å kjemme om gangen? Synes 2 timer er lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en hårblogger som har kjerringråd:

https://curlmaven.ie/head-lice-treatment-for-curly-hair/#curl-maven-head-lice-treatment-for-curly-hair

(Har ikke prøvd selv så vet ikke om det virker)

Denne sjampoen kan og være verdt et forsøk, den skal brukes forebyggende før/etter lusekur.

https://levlogisk.no/collections/okologisk-hud-og-harpleie-til-hele-familien/products/alphanova-okologisk-luseshampo

Anonymkode: 53d43...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hun har jo hatt flere kurer nå. Og jeg ser fortsatt levende lus men de er bitte små. Ser ut som nye egg har nylig klekket

TS

har du brukt den samme kuren hele tiden? noen er resistente mot noen lus, og kan være lurt å prøve en annen type

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

sengetøy ville jeg tatt på kokvask. Håndklær også

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, AnonymBruker said:

Hvor lenger er nok å kjemme om gangen? Synes 2 timer er lenge. 

Du skal kjemme håret én gang om dagen. Det tar 5-10 min.  

Anonymkode: 1024d...bde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du skal ha en kur til på 8 dagen etter første kur. Alt det andre trenger du ikke holde på med.

Det er fordi du tar knekken på all lus på runde en. Det går en uke før eggene klekker. Og det tar litt tid før ny lus legger nye egg. Så tar ikke runde 2 på 8 dagen da går det ikke.

Du bør også fryse eller vaske sengetøy luer hatter etc i mellomtiden 

Anonymkode: 3006b...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, hva med å klippe håret kort? 

Ikke send i barnehagen når det er sånn. Da blir hennes lekekamerater smittet og så smitter de henne tilbake. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elektrisk lusekam fra apoteket.  Dreper lusa og egga. 

Lykke til. 

Anonymkode: 07678...f18

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

El butikker og enklere liv har også eletrisk lusekam.

Prøv før du klipper den stakkars jenta. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barber hodet på ungen. Det er snart luesesong uansett, og håret vokser ut igjen på noen måneder. Men du blir kvitt lusa! Ingen steder for lusa å gjemme seg og legge eggene sine, når de ikke har hårstrå å klistre eggene på.

Kvitt den luse-elendigheten med en gang.

Anonymkode: d0d00...1b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Elektrisk lusekam fra apoteket.  Dreper lusa og egga. 

Lykke til. 

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

El butikker og enklere liv har også eletrisk lusekam.

Prøv før du klipper den stakkars jenta. 

Dette var noe nytt for meg. Skal sjekke ut. Takk

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...