AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #1 Skrevet 11. august 2024 De skal bla sjekke blæren via urinrøret med et rør, er det vondt?🙈 Jeg skal også sjekke hvordan jeg tisser, og såvidt jeg har skjønt, så skal jeg tisse i en slags beholder?🤷♀️ Dere som har gjort dette, hva ble resultatet? Mine problemer er at jeg må tisse ofte, men jeg bruker minst 5-6 min hver gang jeg er på do, ofte bruker jeg mye lengre tid. Det kommer bare litt av gangen, og selv når jeg er ferdig, så føler jeg fremdeles at jeg må tisse. Når jeg tisser, så må jeg presse, og liksom jobbe urinen ut, om det gir mening🙈 Blir superglad om noen har noen svar til meg🙏😊 Anonymkode: 2c7d4...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #2 Skrevet 11. august 2024 For noen år siden var jeg på Urologen og hadde full undersøkelse av blæren, fordi jeg hadde mye urinveisinfeksjon. Jeg kan ikke huske at undersøkelsen var smertefull, men kanskje litt ubehagelig? De tok en indre ultralyd, men jeg tror jeg ble godt bedøvd. Husket også at jeg tisset i et toalett som skulle måle hvor mye jeg tisset, samtidig som de så at blæren tømte seg skikkelig. Urologen kom frem til at jeg hadde urinveisinfeksjon, fordi jeg hadde så ekstremt mye sex med kjæresten min. Anonymkode: 22ff6...54a 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #3 Skrevet 11. august 2024 Jeg har gjort det mange ganger som barn. Det er ubehagelig men ikke vondt. Jeg var ett barn og redd, det var mye som spilte inn som ikke kan skje i dag. De har mye bedre utstyr i dag. Anonymkode: 1f442...579
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #4 Skrevet 12. august 2024 Ja. Det var ikke vondt, bare ubehagelig. Og litt flaut å ha folk man ikke kjente som poket rundt i underlivet. Anonymkode: 7708a...fe0
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #5 Skrevet 12. august 2024 Det er litt flaut og litt ubehagelig, men tenk på at de som jobber med dette gjør det daglig. Snakk om hvordan du føler deg, så blir det bedre! Anonymkode: 7562f...a89
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #6 Skrevet 12. august 2024 Takker for svar! Gruer meg kanskje litt mindre nå, men jeg gleder meg virkelig ikke til at de skal rote nedi der🙈 Spesielt siden jeg ikke har frisert området, jeg orket ikke🫣🙈🙈 Så nå blir det en kjapp vask, også får de tåle hvordan det ser ut🙈😂 Anonymkode: 2c7d4...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #7 Skrevet 12. august 2024 Jeg var det for noen år siden. Jeg sliter ikke på dagtid, tisser som normalt, men på kvelden går jeg gjerne på do, legger meg og spiller litt på senga, etc. Før jeg går på do rett før jeg skal sove, og da tisser jeg normalt for så at det kommer resturin ca tre ganger, små mengder. De fant ikke noe galt, men nevnte engangskaterisering jeg kan gjøre selv - nei takk 😅 Ble målt hvor mye jeg tisset samt at de tok utvendig ultralyd, tror jeg. Anonymkode: c8d1e...692
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #8 Skrevet 12. august 2024 Gjennomførte cystoskopi to ganger i fjor, og det er ubehagelig men ikke vondt. Urinrøret blir bedøvet før undersøkelsen med en gel som blir satt oppi med et kateter. Var litt morsom den ene undersøkelsen, for han som skulle bedøve var mest vant til å gjøre det på menn, så han spøkte litt om han greide å finne fram. 😂 (Han så nok på meg at jeg var ei han kunne spøke med på en slik måte.) Jeg tok cystoskopi på grunn av et bifunn i forhold til livmorprolaps, og fordi jeg gikk og var tisstrengt hele tiden. Grunnen de fant var at jeg har arrvev nederst i urinblæra på grunn av hyppige urinveisinfeksjoner som barn, noe som igjen (kanskje) var på grunn av medfødt ureterocele (utvidelse av den nedre delen av urinlederen). Går nå på medisiner som gjør at muskulaturen i urinblæra slapper mer av, slik at jeg ikke er tisstrengt hele tiden og det er lettere å tømme blæra. Urineringa tar fortsatt lang tid, men jeg slipper å gå så ofte. Anonymkode: f55f3...a08
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #9 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): De skal bla sjekke blæren via urinrøret med et rør, er det vondt?🙈 Jeg skal også sjekke hvordan jeg tisser, og såvidt jeg har skjønt, så skal jeg tisse i en slags beholder?🤷♀️ Dere som har gjort dette, hva ble resultatet? Mine problemer er at jeg må tisse ofte, men jeg bruker minst 5-6 min hver gang jeg er på do, ofte bruker jeg mye lengre tid. Det kommer bare litt av gangen, og selv når jeg er ferdig, så føler jeg fremdeles at jeg må tisse. Når jeg tisser, så må jeg presse, og liksom jobbe urinen ut, om det gir mening🙈 Blir superglad om noen har noen svar til meg🙏😊 Anonymkode: 2c7d4...a6e Har ikke tatt cystoskopi, jeg turte ikke Men urologen sjekket alt annet, uten funn. Men har hatt akkurat samme problemestilling som deg; hyppig vannlating, ofte lite som kommer ut, og jeg blir sittende å skvette fra meg lenge hvert dobesøk. For min del så har dette vist seg å være pga svak bekkenbunn OG stress/angst. Er mye bedre nå som muskulatur i bekkenbunn er sterkere (den påvirker blærefunksjon), og at jeg har funnet avspenningsteknikker. Anonymkode: abc95...398
Stor pike Skrevet 12. august 2024 #10 Skrevet 12. august 2024 Fikk med meg tidsskjema hjem. Skulle fylle ut hvor mye jeg drakk og hvor mye som kom ut. De ville ta cystoskopi på meg, som egentlig er det samme som kateter bare at de går lenger inn og sjekker blæren. Jeg takket pent nei til det (for det takler jeg bare ikke). Og selvsagt var urologen en kjekk ung mann. Jeg går nå på Betmiga.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #11 Skrevet 12. august 2024 Stor pike skrev (3 minutter siden): Fikk med meg tidsskjema hjem. Skulle fylle ut hvor mye jeg drakk og hvor mye som kom ut. De ville ta cystoskopi på meg, som egentlig er det samme som kateter bare at de går lenger inn og sjekker blæren. Jeg takket pent nei til det (for det takler jeg bare ikke). Og selvsagt var urologen en kjekk ung mann. Jeg går nå på Betmiga. Ble du ikke utredet hos gynekolog? Anonymkode: abc95...398
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #12 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ble du ikke utredet hos gynekolog? Anonymkode: abc95...398 Det er litt varierende hvem som gjøre hva. Noe tar urologene, noe tar gynekologene. Avhenger både av alder, årsak og lokale forhold (feks et sted kan det være gynekologene som utreder kvinnene, mens andre steder har urologene alt/i samarbeid med gynekologene). Anonymkode: c571f...434
Stor pike Skrevet 12. august 2024 #13 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ble du ikke utredet hos gynekolog? Anonymkode: abc95...398 Urolog er spesialister på dette. 3
Trolltunge Skrevet 12. august 2024 #14 Skrevet 12. august 2024 Jeg gruet meg selv så til det røret de skulle stikke opp at jeg ikke våget å møte til timen første gangen. Så tok jeg meg selv i nakken og møtte neste innkalling. Det var heldigvis ikke i nærheten av så vondt som det høres ut. Gikk så greit at det var tåpelig at jeg var for redd til å møte opp første gang. 😆 2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #15 Skrevet 12. august 2024 Stor pike skrev (25 minutter siden): Urolog er spesialister på dette. De er spesialister på urinveier, men hos kvinner så er det faktisk viktig å utredes hos gynekolog også. En urolog vil ikke se om bekkenbunn er svak, og dette er en veldig vanlig grunn til hyppig vannlating. Anonymkode: abc95...398
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #16 Skrevet 12. august 2024 Ts her. Igjen, takk for svar🙏 Nå er jeg ferdig og det gikk ganske bra👏 Det svei og var litt småvondt akkurat når legen tok røret inn, han tok på bedøvelse, men lot den ikke virke i det hele tatt før han satte igang, men det var helt overkommelig. Så nå har jeg sett blæren, inngangen til nyrene og alt, ganske interessant egentlig😅 Konklusjonen var ikke helt klar, men jeg har en overaktiv og liten blære, og pga 4 operasjoner i mageområdet, et katastrofesnitt, navlebrokk og 2 exu, så det kan også være arrvev. Så nå skal jeg prøve å trene blæren, samt prøve en ny medisin og skal på kontroll om 3mnd. Da skal det avgjøres om de skal operere blæren større, på et vis. Anonymkode: 2c7d4...a6e 3 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #17 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ts her. Igjen, takk for svar🙏 Nå er jeg ferdig og det gikk ganske bra👏 Det svei og var litt småvondt akkurat når legen tok røret inn, han tok på bedøvelse, men lot den ikke virke i det hele tatt før han satte igang, men det var helt overkommelig. Så nå har jeg sett blæren, inngangen til nyrene og alt, ganske interessant egentlig😅 Konklusjonen var ikke helt klar, men jeg har en overaktiv og liten blære, og pga 4 operasjoner i mageområdet, et katastrofesnitt, navlebrokk og 2 exu, så det kan også være arrvev. Så nå skal jeg prøve å trene blæren, samt prøve en ny medisin og skal på kontroll om 3mnd. Da skal det avgjøres om de skal operere blæren større, på et vis. Anonymkode: 2c7d4...a6e Så bra at det gikk bra! Du har vel ikke liten blære i størrelse, men blærens evne til å holde urin er dårlig? Er du mann eller kvinne? Anonymkode: abc95...398
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #18 Skrevet 12. august 2024 Har slitt med urinlekkasje (litt og litt). Cystoskopi viste ingenting. Var hos gyn etterpå. Viste seg at jeg har fremfall etter fødsel. Både av blære og endetarm. Fått henvisning til operasjon. Derfor jeg lekker. Alt presser på blæra heh Anonymkode: 82ffe...e7d 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #19 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så bra at det gikk bra! Du har vel ikke liten blære i størrelse, men blærens evne til å holde urin er dårlig? Er du mann eller kvinne? Anonymkode: abc95...398 Husker ikke ordrett, men noe om at jeg hadde liten blære, og en evt operasjon er for å gjøre blæren større😊 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har slitt med urinlekkasje (litt og litt). Cystoskopi viste ingenting. Var hos gyn etterpå. Viste seg at jeg har fremfall etter fødsel. Både av blære og endetarm. Fått henvisning til operasjon. Derfor jeg lekker. Alt presser på blæra heh Anonymkode: 82ffe...e7d Så mulig jeg skulle bedt om en henvisning til gyn også? Anonymkode: 2c7d4...a6e
BobbySocks Skrevet 12. august 2024 #20 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Så bra at det gikk bra! Du har vel ikke liten blære i størrelse, men blærens evne til å holde urin er dårlig? Er du mann eller kvinne? Anonymkode: abc95...398 Klart hun har liten blære i størrelse vis det var det legen sa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå