AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #1 Del Skrevet 11. august 2024 Litt langt ble det altså. (sorry.) Jeg har en hund av mindre type(tispe) som er trygg og ikke minst glad. Samtidig går det an å si at hun nærmest fremstår som terapi hund overfor engstelige hunder. Det sier jeg fordi hun har et så riktig hundespråk overfor andre hunder som er utrygge, de blir tryggere. Eiere av en slik hund blir svært takknemlig når vi står litt sammen i situasjonen. Dette er god medisin og litt påfyll av trygghet for den hunden. Ikke minst har min hund et stort repertoar av dempe-signaler. Jeg har tydeligvis vært ekstremt heldig med denne hunden, tryggheten er ikke noe jeg har lært den opp til å ha. Det er mange andre som reagerer på dette også, ikke minst fordi hun er såpass liten. Hilse på større normale hunder har hun heller ingen problemer med. Bare sunne dempe-signaler under hilse ritualet. Noen ganger har hun derimot bestemt seg allerede på god avstand om en spesifikk hund det ikke er noe vits i å gi noe oppmerksomhet eller motivasjon til å hilse på. Da slipper vi det trøbbelet der. Jeg måtte nok korrigere litt i starten, men jeg er dessuten veldig bevisst på å ikke forstyrre noen som går tur og som samtidig trener, passering, kontakt eller hva det skulle være. Dette vet jeg kan være svært irriterende for andre hundeeiere. Det er ikke alltid sosialisering passer. Hunden min er på en måte løs, men den er båndtvangstiden i en lengre line som jeg lett kan tråkke på hvis hun skulle gjøre noe uforutsigbart. Jeg har for lengst kommet dit at jeg stort sett gir hunden tillit til selvstendige valg. Ikke helt uten korrigeringer selvsagt. Noe så normalt som "vente" taes i bruk eks når vi møter biler i trange omgivelser. Jeg har nå sett at hun stopper på eget iniativtakerne flere ganger. Jeg følger selvsagt nøye med, ingenting er jo 100%. Jeg har tråkket på linen én gang pga en rev. Jeg trekker frem alt dette positive fordi det illustrerer på en måte det, i alle fall for meg, litt uforståelige i problemstillingen. Jeg møter masse hunder b.l.a. fordi jeg bor i norges største by. Det er bortimot dagligdags at jeg treffer hunder vi aldri har hilst på før. Og endel ganger eiere og hund som har samme tilnærming som meg. At de får hilse fritt uten innblanding eller skepsis fra oss som eiere. Inntil det motsatte er bevist. Og det er her jeg og hunden min har gått på noen smeller i det siste. Det har ikke gått så langt som til skade på min hund, heller ikke noe spesielt med en annerledes innstilling til andre hunder etter sånn episoder. Hun rister det av seg rett og slett. Det som skjer er følgende: Den andre hunden er(tilsynelatende trygg), har svart positivt på møtet og kan ha gått så langt som til lek/løp. Klok av skade sjekker hunden min ut om det er aksept for å hilse på dens eier, for det er jo ikke alltid helt innafor. I slike tilfeller vil også den generelle leken være litt nedtonet fra min hunds del. Det som imidlertid er så rart er at noen av disse hundene brått og som lyn fra klar himmel endrer adferd til det negativt utagerende. Flekking av tenner er klassikeren, men også forsøk på angrep som min hund bare prøver å snu bakenden til, dette forhindrer selve attakeringen. Dette er tilsynelatende normale hunder slik at selv min hund blir svært overrasket og viser klart at hun ikke skjønner bæret av den bråe endringen i hundens adferd. Det er ingenting, nærkontakt eller felles interesse av en gjenstand som evt kunne ha ført til krangling. Som sagt, fullstendig ut av det blå. Dette skjer altså ikke i forbindelse med at min hund hund i dette øyeblikket har rettet oppmerksomheten til hundens eier heller. For det kunne jeg faktisk forstått. Og enda merkeligere, etter kun kort tid så er like brått den andre hunden positivt innstilt igjen. Ønsker å begynne på nytt med lek eller hva det måtte være. Fra da av er også hunden min med på notene igjen, men skaffer seg nå et ekstra øye i nakken, klok av skade. Slike episoder treffer jeg på innimellom. Eiere av sin hund skjønner heller ikke så mye, de forteller at de ikke har sett akkurat denne adferden fra hunden. Det er da jeg tenker, Er det noe med min hund? Kanskje noe som den andre hunden blir forbannet over? Min hund er jo utelukkende vennlig innstilt, ingen bjeffing eller knurring hverken under skepsis eller lek. Bortsett fra under lek og små brytekamper på stuegulvet med meg, da er det artig å leke litt kamphund. Der ute i hundeverdenen har hun ingen behov for hevd eller noen form for eiertrang. Så jeg skjønner egentlig ingenting av hvorfor hun skulle få denne negative oppmerksomheten fra tilsynelatende også helt normale og glade hunder. Det eneste jeg kommer på og sannsynligvis er en misforstått tanke, kan det være at den andre hunden eskalerer sin godt skjulte usikkerhet pga av min hunds naturlige sikkerhet? Vi som mennesker ser ikke denne følelsen de har seg i mellom. I alle fall ikke jeg. Noen som har peiling på adferd? For på dette ramler jeg fullstendig av lasset merker jeg.. Anonymkode: 30e93...2d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #2 Del Skrevet 12. august 2024 Det kan være så mangt. Hunder som egentlig aldri utagerer, kan finne på å utagere når de ser mine hunder fordi de har ståører og stram krøllhale. En hale som står høyt er vanligvis et tegn på en anspent hund, og en anspent hund kan føre til trøbbel. I tillegg vil ståører gi en hund en mer overvåken /intens ansikt. Jeg ville sett mer på kroppsspråket til disse hundene du møter, for det er sannsynlig at de ikke er så trygge og rolige som du tror. Om din lille hund er flink til å gi dempende signaler og gir inntrykk av å ikke ønske trøbbel, kan det være at disse hundene, som kanskje kjenner på litt stress/anspenthet, føler at de kan reagere uten at det er fare for at det vil eskalere. De får en utblåsning, også følger de opp med appeasement/de-eskalerende signaler (lek), for de vil jo i grunn ikke ha en konflikt. Men, jeg undres over hvorfor du setter egen hund i fare. At din er snill, betyr ikke at andre hunder er "snille". Og, om hunden din uansett holder seg nært når den er løs, hvorfor ikke holde i båndet istedenfor å la båndet drasse rundt på bakken etter hunden? Anonymkode: 18813...b73 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #3 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det kan være så mangt. Hunder som egentlig aldri utagerer, kan finne på å utagere når de ser mine hunder fordi de har ståører og stram krøllhale. En hale som står høyt er vanligvis et tegn på en anspent hund, og en anspent hund kan føre til trøbbel. I tillegg vil ståører gi en hund en mer overvåken /intens ansikt. Jeg ville sett mer på kroppsspråket til disse hundene du møter, for det er sannsynlig at de ikke er så trygge og rolige som du tror. Om din lille hund er flink til å gi dempende signaler og gir inntrykk av å ikke ønske trøbbel, kan det være at disse hundene, som kanskje kjenner på litt stress/anspenthet, føler at de kan reagere uten at det er fare for at det vil eskalere. De får en utblåsning, også følger de opp med appeasement/de-eskalerende signaler (lek), for de vil jo i grunn ikke ha en konflikt. Men, jeg undres over hvorfor du setter egen hund i fare. At din er snill, betyr ikke at andre hunder er "snille". Og, om hunden din uansett holder seg nært når den er løs, hvorfor ikke holde i båndet istedenfor å la båndet drasse rundt på bakken etter hunden? Anonymkode: 18813...b73 Kan være noe her ja.. Det skjer forøvrig bare positive ting under den første hilsingen, og leke initiativet kan komme fra begge parter. Og da har jeg hittill ikke sett noen anspenthet. På et åpent sted uten folk så har vi i slike tilfeller begge båndene av(gud forby)-- Ikke skog og mark. Du nevner å sette hunden i fare. Jeg eller den andre eieren ser ikke noe signaler på forhånd. Må vel se bedre etter.. Skal vi eliminere risiko her må jo all sosialisering opphøre egentlig. En sosial avstumping blir rett ut dyreplageri for min hund, hun er avhengig av sosial omgang. Litt rart at min hund ikke senser det uforutsigbare potensialet som ligger i den andre hunden før det er for sent. Anonymkode: 30e93...2d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #4 Del Skrevet 12. august 2024 Min hund er uforutsigbar i bånd, fordi han har bånd. Ergo hilser vi ikke på hunder når vi går i bånd. Bånd hemmer språk, og kan føre til situasjoner som kan være vanskelige å forutse, etter min erfaring. Det er også misforstått at hunder må hilse på alle andre hunder. Min har trygge lekekompiser der de får være helt hund. Og så jobber vi generelt med å senke stressnivå og forventning til lek og hilsing i bånd. Anonymkode: ad320...6f2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #5 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Kan være noe her ja.. Det skjer forøvrig bare positive ting under den første hilsingen, og leke initiativet kan komme fra begge parter. Og da har jeg hittill ikke sett noen anspenthet. På et åpent sted uten folk så har vi i slike tilfeller begge båndene av(gud forby)-- Ikke skog og mark. Du nevner å sette hunden i fare. Jeg eller den andre eieren ser ikke noe signaler på forhånd. Må vel se bedre etter.. Skal vi eliminere risiko her må jo all sosialisering opphøre egentlig. En sosial avstumping blir rett ut dyreplageri for min hund, hun er avhengig av sosial omgang. Litt rart at min hund ikke senser det uforutsigbare potensialet som ligger i den andre hunden før det er for sent. Anonymkode: 30e93...2d8 Hunder vil alltid vise signaler før en slik reaksjon. At det er vanskelig å se/forstå, betyr ikke at det ikke er der. Men, det du vet nå, er at flere hunder som ifølge eierne aldri har reagert på andre hunder på den måten, har reagert på din. Da kan det godt tenkes at din hund er den som gjør noe "galt" som noen hunder reagerer på. Nei, hunden din vil ikke bli sosialt avstumpet av å ikke hilse på fremmede hunder som kan finne på å knurre/glefse. Hunder trenger ikke å hilse på alle. Jeg regner med at hunden din har flere kjente hunder den kommer godt overens med. Hvorfor ikke la hunden din sosialisere og leke med hunder du VET den kommer godt overens med, og unngå å hilse på andre som kan føre til stress, dårlige erfaringer og i verste fall, en tur til dyrlegen? Anonymkode: 18813...b73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #6 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hunder vil alltid vise signaler før en slik reaksjon. At det er vanskelig å se/forstå, betyr ikke at det ikke er der. Men, det du vet nå, er at flere hunder som ifølge eierne aldri har reagert på andre hunder på den måten, har reagert på din. Da kan det godt tenkes at din hund er den som gjør noe "galt" som noen hunder reagerer på. Nei, hunden din vil ikke bli sosialt avstumpet av å ikke hilse på fremmede hunder som kan finne på å knurre/glefse. Hunder trenger ikke å hilse på alle. Jeg regner med at hunden din har flere kjente hunder den kommer godt overens med. Hvorfor ikke la hunden din sosialisere og leke med hunder du VET den kommer godt overens med, og unngå å hilse på andre som kan føre til stress, dårlige erfaringer og i verste fall, en tur til dyrlegen? Anonymkode: 18813...b73 Jeg vil vel si at det er to episoder som utpeker seg. Og når du sier de er der så gjør jo ikke en lek som handler om å løpe som gale etter hverandre signalene lettere å legge merke til. Vi hilser ikke på alt og alle. Spesielt ikke på hunder i et stramt og nevrotisk bånd. Det skjønner både jeg og dyret mitt er uforutsigbart. Nei, kun de det er naturlig overfor. Jeg mener at hunden skal få vedlikeholde språket sitt. Selv om det sikkert er som å svømme, det blir ikke borte. Anonymkode: 30e93...2d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #7 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vil vel si at det er to episoder som utpeker seg. Og når du sier de er der så gjør jo ikke en lek som handler om å løpe som gale etter hverandre signalene lettere å legge merke til. Anonymkode: 30e93...2d8 Å løpe som gale etter hverandre er ikke god lek. Det er stress og kan fort gå galt. Hvis mine hunder som bor sammen begynner med intens løping etter hverandre avbryter jeg leken, da trenger de en pause. Anonymkode: 355d2...ab8 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #8 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Å løpe som gale etter hverandre er ikke god lek. Det er stress og kan fort gå galt. Hvis mine hunder som bor sammen begynner med intens løping etter hverandre avbryter jeg leken, da trenger de en pause. Anonymkode: 355d2...ab8 Enig. Har to hunder selv. Jag, bryting og nakkebiting er hvordan rasen leker, men ser jeg at de blir for intense, avbryter jeg leken. Det har aldri eskalert, men på våren blir de gjerne ekstra aktive og potensielt intense, og da hjelper jeg de med å avbryte om nødvendig. Hunder tar vanligvis små mini-pauser i lek, Ts. De gjør det av to grunner; for å roe ned, og for å sjekke at den andre hunden fortsatt er interessert i å leke. Ved god lek vil man også se at de bytter på hvem som jager, hvem som ligger underst, hvem som bykser frem osv. Å løpe etter hverandre er fint, men om de ikke tar små pauser eller bytter hvem som jager, betyr det at begge eller én av de har blitt for varm i hodet. Da kan leken fort bli til noe annet. Hunder har også forskjellig lekestil, og misforståelser kan fort oppstå om hundene ikke kjenner hverandre godt. Anonymkode: 18813...b73 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #9 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Å løpe som gale etter hverandre er ikke god lek. Det er stress og kan fort gå galt. Hvis mine hunder som bor sammen begynner med intens løping etter hverandre avbryter jeg leken, da trenger de en pause. Anonymkode: 355d2...ab8 Ja, da har de det grusomt sikkert.. Anonymkode: 30e93...2d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #10 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Enig. Har to hunder selv. Jag, bryting og nakkebiting er hvordan rasen leker, men ser jeg at de blir for intense, avbryter jeg leken. Det har aldri eskalert, men på våren blir de gjerne ekstra aktive og potensielt intense, og da hjelper jeg de med å avbryte om nødvendig. Hunder tar vanligvis små mini-pauser i lek, Ts. De gjør det av to grunner; for å roe ned, og for å sjekke at den andre hunden fortsatt er interessert i å leke. Ved god lek vil man også se at de bytter på hvem som jager, hvem som ligger underst, hvem som bykser frem osv. Å løpe etter hverandre er fint, men om de ikke tar små pauser eller bytter hvem som jager, betyr det at begge eller én av de har blitt for varm i hodet. Da kan leken fort bli til noe annet. Hunder har også forskjellig lekestil, og misforståelser kan fort oppstå om hundene ikke kjenner hverandre godt. Anonymkode: 18813...b73 Som du sier, i verste fall må du kanskje hjelpe til med å korrigere leken. I verste fall hvis de ikke tilpasser leken så får de heller avbryte. To hunder som kjenner hverandre, ja da kjenner de hverandre og 99% sikkert trengs ingen innblanding. Jeg har avbrutt/bedt eier ta hunden ut hvis jeg har sett at min hund ikke synes noe om det, Men hun rister deg av seg uansett.. Anonymkode: 30e93...2d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #11 Del Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Ja, da har de det grusomt sikkert.. Anonymkode: 30e93...2d8 Her avslører du at du ikke er så god på hundeadferd, de fleste som jobber med hundeadferd advarer mot nettopp intens lek som du beskriver. Hunden din er mest sannsynlig ikke så flink med språk som du påstår. Jeg tipper det er din som er for intens og den andre hunden som ender opp med å korrigere din hund. Det tolker du som at det er den andre hunden som er problemet, men når det skjer gjentatte ganger mot din hund er det mest sannsynlig der problemet er. Som du selv skriver: det kommer som lyn fra klar himmel og du klarer ikke lese dem når de løper som gale etter hverandre. Anonymkode: 355d2...ab8 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #12 Del Skrevet 13. august 2024 6 hours ago, AnonymBruker said: Ja, da har de det grusomt sikkert.. Anonymkode: 30e93...2d8 Du trenger ikke å ta den tonen. Hunder er domestisert, men de er fortsatt dyr, og lek kan gå over styr raskere enn du tror. Du sier jo selv at det er vanskeligere for deg å lese signalene under lek. Anonymkode: a3942...64a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #13 Del Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, da har de det grusomt sikkert.. Anonymkode: 30e93...2d8 Forstår ikke hvorfor du kommer på et forum for å få innspill, for så å svare med en dårlig tone på informasjon som er godt kjent blant de fleste som viser ørlite interesse for hundeatferd. Lek kan eskalere, det har du jo sett selv. Anonymkode: 18813...b73 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #14 Del Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Forstår ikke hvorfor du kommer på et forum for å få innspill, for så å svare med en dårlig tone på informasjon som er godt kjent blant de fleste som viser ørlite interesse for hundeatferd. Lek kan eskalere, det har du jo sett selv. Anonymkode: 18813...b73 Jeg er ikke blind for eskalering under lek, til og med at det kan snus til krangling. Javisst. Har korrigert dette med en tidligere hund. Var ikke vanskelig, Måtte ikke være adferdsforsker for å klare det. hundene var lydige. Statistikken slike episoder var 1.1000. I disse episodene med en ny hund, så er det klart min som går ned i tempo og en litt passivere rolle. M.a o. så er den situasjonen svært enkel å se. Når noen her nekter for det, jeg sett feil, hunden min er stressa.. Så er det som innlegget ikke har blitt lest, så da jeg se bort fra slike innspill. Men jeg ble litt for fristet til å være sarkastisk, burde tone ned det. Vi er forøvrig to stk.hundeeiere på plass. Spes én av de andre har langt mer peiling på adferd enn meg. Han har visstnok vært instruktør en gang i tiden. Siden disse to hundene treffer hverandre ganske ofte er også denne bråe endringen fra den andre hundens side litt problematisk. Han mener også at vi kanskje bør legge den leken til side siden dette gjentar seg hver gang. endel i tråden (han påpeker altså det samme som flere i tråden her.) Men heller ikke han ser logikken i adferden på hunden sin. Kanskje det kan være noe med smerter under et høyt aktivitetsnivå?Jeg er i grunn bare litt vitebegjærlig i forhold til dette. IGJEN; vi hilser ikke på alt og alle.. Anonymkode: 30e93...2d8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #15 Del Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Når noen her nekter for det, jeg sett feil, hunden min er stressa.. Så er det som innlegget ikke har blitt lest, så da jeg se bort fra slike innspill. Men jeg ble litt for fristet til å være sarkastisk, burde tone ned det. Anonymkode: 30e93...2d8 Ingen her kjenner hunden din, og har ikke mulighet til å ta en akikkelig vurdering. Man må derfor forholde seg til det du gir av informasjon, hvor du innrømmer at du blant annet lurer på om det er noe med hunden din, og spør om noen her kanskje har innspill. Siden ingen her har sett hunden din rundt andre hunder, og heller ikke vet hvor mye kunnskap du sitter med, blir det derfor mye "kanskje x, kanskje y?". Ingen her har nekta for noe, men har synet, spurt spørsmål og gitt råd angående lek (som sagt, ingen her vet hvor mye kunnskap du sitter med og vet derfor ikke om tipsene de gir er noe du allerede er klar over eller ikke). Ingen her kan fortelle deg akkurat hva greia er, men vi kan hjelpe deg med litt brainstorming, noe vi har forsøkt, men som du har reagert på med en dårlig tone. Om du ønsker å vite akkurat hva som foregår de gangene andre hunder reagerer på hunden din, så bør du ta kontakt med en atferdsspesialist som kan komme og observere hunden din rundt andre hunder. Her på forumet vil du kun få innspill som er ment å hjelpe deg med å analysere situasjonen fra andre vinkler i håp om at du kanskje legger merke til noe du ikke har lagt merke til før. Det kan være veldig hjelpsomt i mange tilfeller, men ikke om man er defensiv. Ønsker du konkrete svar, må du få inn en ekspert som personlig kan observere hunden din. Anonymkode: 18813...b73 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #16 Del Skrevet 13. august 2024 Det kan virke som du kan en del om hundeadferd. Men innimellom så skriver du som om du er av typen som overtolker og menneskeliggjør hundene også... Så vet ikke helt hvordan jeg skal plassere det du skriver. Basert på min erfaring så virker det som om hunden din har veldig høy selvtillitt og er trygg på seg selv. Det betyr også at hun er veldig dominant. Her er det mange som sporer av fordi de tror det å være dominant er å være fysisk overlegen og undertrykke andre (en form for menneskeliggjøring det også) En dominant hund går sjelden i konflikt og havner sjelden i konflikt. De er rolige og trygge og de får også andre usikre hunder til å føle seg trygge sammen med dem. De sender ut dempende signaler når de treffer underlegne hunder. Har sett dette mange ganger. En ting som slår meg: Du skal ikke undervurdere at det finnes en del hunder som er rett og slett ustabile og mer eller mindre gærne. Det er ikke din hund sin skyld. Så selv bittesmå signaler som du kanskje ikke plukker opp engang, kan trigge dem. De kan også trigges av selve dominansen til hunden din. De er trygge i det ene øyeblikket og så bikker det over for dem, for deretter å roes ned av din hunds signaler. Anonymkode: 0b895...52d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #17 Del Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det kan virke som du kan en del om hundeadferd. Men innimellom så skriver du som om du er av typen som overtolker og menneskeliggjør hundene også... Så vet ikke helt hvordan jeg skal plassere det du skriver. Basert på min erfaring så virker det som om hunden din har veldig høy selvtillitt og er trygg på seg selv. Det betyr også at hun er veldig dominant. Her er det mange som sporer av fordi de tror det å være dominant er å være fysisk overlegen og undertrykke andre (en form for menneskeliggjøring det også) En dominant hund går sjelden i konflikt og havner sjelden i konflikt. De er rolige og trygge og de får også andre usikre hunder til å føle seg trygge sammen med dem. De sender ut dempende signaler når de treffer underlegne hunder. Har sett dette mange ganger. En ting som slår meg: Du skal ikke undervurdere at det finnes en del hunder som er rett og slett ustabile og mer eller mindre gærne. Det er ikke din hund sin skyld. Så selv bittesmå signaler som du kanskje ikke plukker opp engang, kan trigge dem. De kan også trigges av selve dominansen til hunden din. De er trygge i det ene øyeblikket og så bikker det over for dem, for deretter å roes ned av din hunds signaler. Anonymkode: 0b895...52d Jeg føler "spot on" med innlegget ditt. Takker og bukker. For når jeg tenker meg om har jeg flere ganger sett to hunder(oftest tisper) som leser/måler hverandre ut i en avventende tilstand og posisjon. Og plutselig skjer det. Så fort at vi ikke klarer å se hvem som startet utfallet. Man ser det kun etterpå. Hvem oppfører seg underdanig, pleasende, slikke den andre i munnviken etc.. Så hvem startet utfallet i situasjonen. Der ligger spekulasjonen. Min har alltid vært; den som som følte seg truet av den andres større dominans. Eller sagt annerledes; angrep er beste forsvar. Jeg har nå en mindre type hund og som aldri tar noe initiativ til å måle psyke. Det er kanskje heller ikke så vanlig med de små? Anonymkode: 30e93...2d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 13. august 2024 #18 Del Skrevet 13. august 2024 On 8/11/2024 at 11:11 PM, AnonymBruker said: Det som skjer er følgende: Den andre hunden er(tilsynelatende trygg), har svart positivt på møtet og kan ha gått så langt som til lek/løp. Klok av skade sjekker hunden min ut om det er aksept for å hilse på dens eier, for det er jo ikke alltid helt innafor. I slike tilfeller vil også den generelle leken være litt nedtonet fra min hunds del. Det som imidlertid er så rart er at noen av disse hundene brått og som lyn fra klar himmel endrer adferd til det negativt utagerende. Flekking av tenner er klassikeren, men også forsøk på angrep som min hund bare prøver å snu bakenden til, dette forhindrer selve attakeringen. Dette er tilsynelatende normale hunder slik at selv min hund blir svært overrasket og viser klart at hun ikke skjønner bæret av den bråe endringen i hundens adferd. Det er ingenting, nærkontakt eller felles interesse av en gjenstand som evt kunne ha ført til krangling. Som sagt, fullstendig ut av det blå. Dette skjer altså ikke i forbindelse med at min hund hund i dette øyeblikket har rettet oppmerksomheten til hundens eier heller. For det kunne jeg faktisk forstått. Og enda merkeligere, etter kun kort tid så er like brått den andre hunden positivt innstilt igjen. Ønsker å begynne på nytt med lek eller hva det måtte være. Fra da av er også hunden min med på notene igjen, men skaffer seg nå et ekstra øye i nakken, klok av skade. Slike episoder treffer jeg på innimellom. Eiere av sin hund skjønner heller ikke så mye, de forteller at de ikke har sett akkurat denne adferden fra hunden. Det er da jeg tenker, Er det noe med min hund? Kanskje noe som den andre hunden blir forbannet over? Min hund er jo utelukkende vennlig innstilt, ingen bjeffing eller knurring hverken under skepsis eller lek. Bortsett fra under lek og små brytekamper på stuegulvet med meg, da er det artig å leke litt kamphund. Anonymkode: 30e93...2d8 Som andre her påpeker: det er umulig for oss å vite, men jeg har noen tanker du kan ta med deg i alle fall: Flekking av tenner og knurring kan jo virke veldig dramatisk for oss folk, men det trenger ikke å være det fra hundens side. Det er et avstandsøkende signal, og hunden sier rett og slett fra at "nå syns jeg det ble litt ekkelt, kan jeg få litt større avstand". Den trenger ikke å være sint på din hund spesifikt en gang, kan være det bare ble litt mye rett og slett. Jeg har selv hund av en primitiv rase, som har lav terskel for å bruke sånne signaler, men han er like blid igjen sekundet etterpå og det hele er ikke noen big deal for hunden. Det er mest vi mennesker som skvetter veldig til ved sånne signaler fra hund (og det gjør vi jo rett i, de skal respekteres). Du vet heller ikke hva den andre hunden har opplevd tidligere på dagen. Kan hende det er masse stress i hunden som har bygd seg opp på grunn av ting som har skjedd tidligere på turen, og lunta er ekstra kort. En annen ting du sier er at det ikke er noen gjenstander eller mennesker som de kan krangle over. Det kan være lurt å være oppmerksom på at det ikke er bare gjenstander og folk som kan utløse ressursforsvar, det kan også være et spennende hull den ene hunden graver i, eller en spennenede lukt som den ene hunden snuser på og vil ha for seg selv. Når du sier at dette er noe som har skjedd "i det siste" så lurer jeg på om det er noe nytt som har oppstått? I så fall: hvor gammel er hunden din? Kan hende at rett og slett valpelisens har utløpt og at hun nå behandles litt annerledes av voksne hunder enn før. Om det er noe din hund gjør er jo umulig for oss å vite. Kan hende den stirret litt (kan oppfattes som ufint av hunder) eller at den kom borti noe som var vondt på den andre hunden. Du kan kanskje prøve å filme neste gang så har du mer å gå på når du skal finne ut hva som skjedde. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 13. august 2024 #19 Del Skrevet 13. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (På 11.8.2024 den 23.11): Jeg møter masse hunder b.l.a. fordi jeg bor i norges største by. Det er bortimot dagligdags at jeg treffer hunder vi aldri har hilst på før. Og endel ganger eiere og hund som har samme tilnærming som meg. At de får hilse fritt uten innblanding eller skepsis fra oss som eiere. Inntil det motsatte er bevist. Og det er her jeg og hunden min har gått på noen smeller i det siste. Det har ikke gått så langt som til skade på min hund, heller ikke noe spesielt med en annerledes innstilling til andre hunder etter sånn episoder. Hun rister det av seg rett og slett. Det som skjer er følgende: Den andre hunden er(tilsynelatende trygg), Hva er det med folk som absolutt skal gå med bikkja løs i Oslo?! Det er en hund, du skal ha kontroll på den! Gå med bikkja di i bånd i by og bynære strøk, så kan du gå med den løs andre stedet der det knapt er folk. Skjønner ikke hvor denne sinnsvake kulturen blant hundeeiere i Oslo kommer fra, den er borte så fort du kommer ut av byen. Glad jeg flyttet derfra, så jeg slipper å møte på løse hunder hvert fuckings kvartal. Dritt lei av å høre eieren si «han er bare snill» når bikkja bykser mot bikkja mi, som går i bånd. Endret 13. august 2024 av TomBombadil 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #20 Del Skrevet 13. august 2024 Gliffy skrev (9 minutter siden): Som andre her påpeker: det er umulig for oss å vite, men jeg har noen tanker du kan ta med deg i alle fall: Flekking av tenner og knurring kan jo virke veldig dramatisk for oss folk, men det trenger ikke å være det fra hundens side. Det er et avstandsøkende signal, og hunden sier rett og slett fra at "nå syns jeg det ble litt ekkelt, kan jeg få litt større avstand". Den trenger ikke å være sint på din hund spesifikt en gang, kan være det bare ble litt mye rett og slett. Jeg har selv hund av en primitiv rase, som har lav terskel for å bruke sånne signaler, men han er like blid igjen sekundet etterpå og det hele er ikke noen big deal for hunden. Det er mest vi mennesker som skvetter veldig til ved sånne signaler fra hund (og det gjør vi jo rett i, de skal respekteres). Du vet heller ikke hva den andre hunden har opplevd tidligere på dagen. Kan hende det er masse stress i hunden som har bygd seg opp på grunn av ting som har skjedd tidligere på turen, og lunta er ekstra kort. En annen ting du sier er at det ikke er noen gjenstander eller mennesker som de kan krangle over. Det kan være lurt å være oppmerksom på at det ikke er bare gjenstander og folk som kan utløse ressursforsvar, det kan også være et spennende hull den ene hunden graver i, eller en spennenede lukt som den ene hunden snuser på og vil ha for seg selv. Når du sier at dette er noe som har skjedd "i det siste" så lurer jeg på om det er noe nytt som har oppstått? I så fall: hvor gammel er hunden din? Kan hende at rett og slett valpelisens har utløpt og at hun nå behandles litt annerledes av voksne hunder enn før. Om det er noe din hund gjør er jo umulig for oss å vite. Kan hende den stirret litt (kan oppfattes som ufint av hunder) eller at den kom borti noe som var vondt på den andre hunden. Du kan kanskje prøve å filme neste gang så har du mer å gå på når du skal finne ut hva som skjedde. Mye jeg ikke har tenkt over her. Men hunden min har passert 2 år og situasjonene har som oftes skjedd under leke-løp i sirkel, og hvor den andre hunden har tatt initiativ til det. Kom å fang meg liksom. Siden ting skjer såpass fort i hundeverdenen kan det kanskje være at hvis min hund kommer nærmere underveis i leken så føler den andre hunden brått på litt frykt likevel? Anonymkode: 30e93...2d8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå