Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe som advokat kan hjelpe med ?  Min far skal gjøre det men lurer på om advokater gjør sånn da det er viktig å få alt 100% rett 

Anonymkode: 175b7...9f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det gjør de

• Liker 2
Skrevet

Statsforvalteren kan og hjelpe med det 😊

Anonymkode: f825b...5a6

Skrevet

Slik det er blitt i dag tror jeg det  gjøres via advokat. Vurderer å gjøre det selv, men er usikker på om det er strengt talt nødvendig da vi (kone og jeg gift i 45 år) ikke eier fast eiendom. Dør en av oss sitter den andre i uskifta bo, når vi begge er borte skal midlene deles likt på tre barn. Opprette disponent på konto kan være aktuelt i fall demens.

Anonymkode: 13b6b...a61

• Liker 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (7 timer siden):

Ikke med opprettelsen, men en eventuell stadfestelse 

Lov om vergemål § 84: "Fullmektigen kan be statsforvalteren om å stadfeste ikrafttredelsen av en fremtidsfullmakt."

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2010-03-26-9/KAPITTEL_10#KAPITTEL_10 

De kan gi råd også, for å passe på at formuleringene blir gyldige. Juristene gjør det i hvert fall på vår vergemålsavdeling 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Slik det er blitt i dag tror jeg det  gjøres via advokat. Vurderer å gjøre det selv, men er usikker på om det er strengt talt nødvendig da vi (kone og jeg gift i 45 år) ikke eier fast eiendom. Dør en av oss sitter den andre i uskifta bo, når vi begge er borte skal midlene deles likt på tre barn. Opprette disponent på konto kan være aktuelt i fall demens.

Må ikke gjøres hos advokat, men er jo greit så man er sikret at det blir helt riktig. 

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet

Svigers gjorde det hos advokat. De pratet om at de betalte 900kr, samtidig ordnet de testamente 

Skrevet

Finnes diverse maler og retledninger på nett. Advokat er ikke nødvendig, men kan jo føles trygger. Selv har jeg gratis advokat to timer i året gjennom fagforeningen.

Anonymkode: 31fa9...110

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Finnes diverse maler og retledninger på nett. Advokat er ikke nødvendig, men kan jo føles trygger. Selv har jeg gratis advokat to timer i året gjennom fagforeningen.

Anonymkode: 31fa9...110

Samme her, er ikke i tvil om at jeg bruker advokat når det i prinsipp er gratis gjennom denne ordningen

Skrevet

Jeg var hos advokat for å få en fremtidsfullmakt.  En kan gjøre det selv, men er den ikke 100% korrekt, så er den ikke gyldig.  En annen ting er at advokaten foreslo ting som jeg overhode ikke hadde tenkt på. Så jeg er glad jeg brukte de pengene på dette. Håper jeg aldri trenger den, men hvis jeg gjør, så er den gull verdt. 

Advokaten fortalte også at det var mange som kom til han fordi de ikke var fornøyd med vergen de hadde fått tildelt. Og ja, det er ikke automatikk i at nær familie blir verge (hvis en ikke har en fremtidsfullmakt)

• Liker 1
Skrevet

Hjalp til med fremtidsfullmakt for begge mine foreldre etter en mal vi fant på nettet. 

Informasjon og eksempel finner du her.

Jeg hjalp de med å tilpasse den ved å fjerne punkt de ikke ville ha med, og med å tilpasse utskriften slik at de kunne få fylt inn det de ville ha med. De fikk to naboer/venner til å skrive under, og har papirene nå liggende i safe'en hjemme hos seg.

Når og hvis de får bruk for den, så sender de den inn til statsforvalteren sammen med all dokumentasjon som trengs. 

De ble glad for at de ikke trengte å gå til advokat med dette. Utfyllinga var ikke komplisert, men de måtte tenke igjennom mange ting og diskutere seg fram til hva som var riktig for dem, så det var litt tidkrevende. 

Anonymkode: 990b1...aa7

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Må ikke gjøres hos advokat, men er jo greit så man er sikret at det blir helt riktig. 

Hvis det ikke er med advokat kan arvinger bestride det og vil mest sannsynlig vinne frem. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hjalp til med fremtidsfullmakt for begge mine foreldre etter en mal vi fant på nettet. 

Informasjon og eksempel finner du her.

Jeg hjalp de med å tilpasse den ved å fjerne punkt de ikke ville ha med, og med å tilpasse utskriften slik at de kunne få fylt inn det de ville ha med. De fikk to naboer/venner til å skrive under, og har papirene nå liggende i safe'en hjemme hos seg.

Når og hvis de får bruk for den, så sender de den inn til statsforvalteren sammen med all dokumentasjon som trengs. 

De ble glad for at de ikke trengte å gå til advokat med dette. Utfyllinga var ikke komplisert, men de måtte tenke igjennom mange ting og diskutere seg fram til hva som var riktig for dem, så det var litt tidkrevende. 

Anonymkode: 990b1...aa7

Den kan bestrides. 

Anonymkode: 904e7...a0d

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Samme her, er ikke i tvil om at jeg bruker advokat når det i prinsipp er gratis gjennom denne ordningen

Gratis å gjøre selv men kjipt når søsken plutselig bestrider og da vinner. 

Skrevet

Vi brukte familieadvokat, med mengdetrening i dette. 

Tok fremtidsfullmakt, gjensidig testamente og ektepakt i samme slengen. Pakkepris på ca 15 000 om jeg husker rett, inkludert formøter og et fysisk møte. 

Er veldig glad vi gjorde det. Jeg trodde med min utdannelse at jeg hadde god kontroll, og hadde lest meg godt opp. Men han hadde mange innspill som vi ikke hadde tenkt over. For å nevne to av flere eksempler; at man bør ha med klausul om rett til å selge felles bolig (ligger ikke i en del maler på nett); og at vi bør tenke oss veldig godt om for hvilke bindinger vi legger på hva som skal skje etter lengstlevendes død. (vi hadde tenkt å fordele til nevøer, nieser og veldedige organisasjoner etter at sistnevnte var borte, men ikke tenkt over at man plutselig kunne stå i en situasjon der det gikk mange tiår mellom første og sistes dødsfall, og at mye kunne skje med disse menneskene og organisasjonene i mellomtiden. 

Veldig godt, anvendte penger. Men anbefaler da å finne en med gode anmeldelser, er nok også mange som slurver seg litt gjennom det. Likevel, man vil jo være sikker på at alle formalia er på plass. 

Anonymkode: b9d29...f24

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Framtidsfullmakt gjelder ikke ved død og har ikke med arv å gjøre. Den gjelder dersom man av en eller annen grunn ikke er i stand til å ivareta seg selv. Så om du eller din kone havner i koma eller blir dement, er fremtidsfullmakt fint å ha.  Og forresten, disponering av hverandres kontoer skal falle bort når man ikke lenger et samtykkekompetent. 

Anonymkode: 20b76...932

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
Jajakvinne12 skrev (6 timer siden):

Hvis det ikke er med advokat kan arvinger bestride det og vil mest sannsynlig vinne frem. 

Fremtidsfullmakt har ikke noe med arv å gjøre. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den kan bestrides. 

Hvem mener du skal bestride en fremtidsfullmakt? 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

En advokat kan hjelpe med fremtidsfullmakt. 

Om faren din er LO-medlem kan det hende han har advokatforsikring (gratis advokat). Anbefaler å sjekke det først!

Anonymkode: e4df6...a64

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...