AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #1 Skrevet 11. august 2024 Et spørsmål til deg som før du ble gravid tenkte at du ville ha mer enn ett barn, eller til deg som bare ville ha ett men endte opp med å ha lyst på flere (altså ikke til deg som bare ønsket et barn). Hvor lenge etter at førstemann kom visste du at du (ikke) ville ha flere? Vi har hele tiden tenkt på at vi ønsker flere barn, men etter å ha gått igjennom en tung graviditet og en veldig tøff fødsel vet jeg ikke om jeg orker å gå igjennom det enda en gang. Babyen vår er bare 4 mnd, kanskje det er slik fra naturens side at man skal tvile på om man vil ha flere, for å fokusere på det barnet man har? Er det andre som har hatt det slik, at dere ble i tvil om flere etter at den første kom? Og når endret dette seg? Jeg er redd for at jeg ikke skal få lyst på flere noen gang.. Anonymkode: 2fe87...e77 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #2 Skrevet 11. august 2024 Naturens side, ja. Barnet deres er 4 mnd. Gi det tid. Det tok 5 år her. Anonymkode: fda90...6c5 2
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #3 Skrevet 11. august 2024 Og får du ikke lyst på flere barn, så er jo det greit også. Slapp av og prøv å nyte tiden. Anonymkode: fda90...6c5 2 3
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #4 Skrevet 11. august 2024 Vi begynte å prate om nr 2 da første var 10 mnd. Ble gravid da han var 1 år. Nr 3 kom da nr 2 var 7 år. Nr 4 da nr 3 var 2,5 år. NÅ føler jeg meg ferdig! 🤭 Anonymkode: 9dfb5...88d 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #5 Skrevet 11. august 2024 Samme som deg ts, før jeg ble gravid ville jeg ha 3 barn med maks 2 år mellomrom. Så ble jeg gravid og hadde ett svangerskap+fødsel fra helvette. Har verdens beste unge på 1.5 år, som i seg selv er "enkel" nok til at jeg virkelig virkelig ønsker meg flere, men tørr absolutt ikke risikoen for å gjennomgå det samme igjen enda. Blir nok minst ett år til før vi tenker tanken på å bli gravide på nytt. Men jeg skal nevne at rett etter fødsel og de første 6 mnd gråt jeg nesten hver gang noen spurte om vi skulle ha flere, og gråt for meg selv når jeg tenkte på å bli gravid (fordi jeg ikke ville). De neste 6 mnd ble jeg bare tung i brystet når vi ble spurt. De siste 6 mnd har følelsen blitt lettere, men er litt tungt enda. I dette tempoet har jeg kanskje lyst på ett barn til om 6 mnd, og er klar for å bli gravid på nytt om ett år. Så vi får se. Tror det er biologisk baserte følelser. Anonymkode: e4598...3e5
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #6 Skrevet 11. august 2024 Tror det er veldig variende. Begynte å tenke på og ønske flere allerede dagene etter fødsel. Føltes så euforisk! Og har nok tenkt på det ukentlig siden. Gleder meg enormt til å få flere, men mini her er bare 4 mnd og jeg ønsker vente litt til. Anonymkode: 0eaa8...a4a 1
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #7 Skrevet 11. august 2024 Visste at jeg ønsker to barn hele tiden. Og vi pratet om aldersforskjellen vi ønsket, som var to år. Fikk det første barnet og så prøvde vi å lage barn nummer to da førstefødte var 1 år og 2 mnd. Satt på første forsøk. Aldersforskjell på ca 1 år og 10 mnd. Vi ønsket to og har to. Nå er vi fornøyd Anonymkode: 88e8e...c5e
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #8 Skrevet 11. august 2024 Jeg var helt bestemt på at jeg bare skulle ha ett barn etter første graviditet og fødsel, men da eldste ble 2 fikk jeg likevel lyst på en til. Men det ble også spikeren i kista og flere barn er helt uaktuelt, med mindre de kommer med storken. Anonymkode: 760c3...d2b
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #9 Skrevet 11. august 2024 Da jeg fikk første (ivf, kolikk, fødselsdepresjon) så var jeg helt sikker på at jeg aldri skulle ha flere. Så på det som et levende helvete, og skjønte ikke hvordan folk orket å gå gjennom det helvete flere ganger. Helt absurd at noen orket 🤢 så ble jeg overraskende plutselig gravid og det ble helt annet. Veldig glad for at jeg gjorde det. 4 mnd er ingenting. Tenk at du skal ta opp tanken igjen om 2 år eller noe. Anonymkode: 80e80...110
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #10 Skrevet 11. august 2024 Vi ville ha to barn, og vi ville ha dem tett. Fikk positiv graviditetstest på vår sønns ettårsdag😊 Siden vårt felles ønske var to barn, var det deilig for min del å ikke ta hensyn til rasslingen i eggstokkene da barna var 4-5 år. Mannen hadde da kuttet strengen, og jeg hadde egentlig ikke ork til å ha et spedbarn igjen. Nå er barna 13 og 15, og vi er veldig glad vi fikk de to (og ikke flere). Anonymkode: 2f711...7d8
Arkana Skrevet 11. august 2024 #11 Skrevet 11. august 2024 Jeg/vi ønsket oss tre barn, og vi ønsket dem tett, før vi hadde noen i det hele tatt. Jeg kjente jeg ikke var ferdig hverken etter nr 1 eller nr 2 og vi begynte tidlig å prøve på neste. Mens jeg etter de to første kjente rasling i eggstokkene og tenkte på det å få flere barn jevnlig har jeg ikke hatt den følelsen i det hele tatt etter at sistemann ble født. Da føltes familien komplett. Du har jo nettopp fått et barn, det er ikke det minste rart om du ikke klarer å tenke på evt flere barn nå. Du har vært gravid i 9 mnd, du må regne med å bruke minst like lang tid på at kroppen skal forandre seg tilbake til normalen igjen. Ikke stress med det. Nyt barnet dere har og kanskje, eller kanskje ikke, får du lyst på flere etter hvert. Noen har lyst på en til med en gang, andre venter flere år og atter andre har aldri lyst på flere. Alt er normalt.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #12 Skrevet 12. august 2024 Alltid visst at vi ville ha minst to fordi både jeg og mannen synes at søsken er noe av det beste vi har fått utdelt her i livet selv. ❤️ Men etter svangerskapsforgiftning og keisersnitt med komplikasjoner og en barseltid der jeg var ganske mye nedpå, både fysisk og psykisk så fristet det overholde ikke med ny graviditet. Husker det knøt seg veldig i magen, prøvde å ikke tenke så mye på det. Var også ganske bekymret for egen helse etter graviditeten . Men så etter 1,5 år så løsnet det gradvis. Ikke over natten, men etter to år var jeg klar for å prøve igjen. Og andre svangerskap og fødsel gikk mye bedre. Så glad for at vi gikk for nummer to og familien ble komplett. Min anbefaling er å ikke tenke så mye på det så lenge 1-ern er så fersk. Det er så mye som skal gro, fysisk og psykisk før man eventuelt blir klar, og du må jo ikke bestemme deg for noe endelig før det føles riktig å utelukke eller gå for det. Anonymkode: 6964c...a25
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #13 Skrevet 12. august 2024 Hehe, var vel mer eller mindre like etter at ungen var ute at jeg tenkte at dette gjør jeg faen ikke igjen 😅 Mye vondt i graviditeten og deretter en styrtfødsel som var helt grusomt vond, og første uka etter fødsel klarte jeg knapt å stå oppreist pga. smerter. Absolutt ikke noe ille i forhold til skrekkhistoriene som er der ute, men fælt nok til at jeg ikke har lyst til å utsette meg selv for det en gang til. Har fått opplevelsen på avstand nå, men har fremdeles ikke noe behov for flere barn. Men har bare gått noen måneder, så hvem vet om et par år, kanskje jeg har glemt hvor plagsomt det er å gå med store smerter i månedsvis i strekk. Men kjenner jeg er oppriktig redd for å revne enda mer neste gang, siden det gjerne går fortere da, og min første tok tre timer... Anonymkode: 6a519...d34 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #14 Skrevet 12. august 2024 Jeg visste ikke om jeg kom til å ønske flere barn etter det første, men den lysten kom omtrent rett etter fødsel, og jeg og mannen ble enige i bilen hjem fra sykehuset (da var eldste 4-5 dager gammel) om at vi ønsket minst ett barn til. Da nummer 2 kom så hadde vi samme samtalen, men da dro mannen litt mer på svaret - men innen hun var et par måneder gammel var vi klare for nummer 3 også. Anonymkode: f9b71...5c5
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #15 Skrevet 12. august 2024 Ønsket 3 barn før jeg fikk første, da tok det 6 år før jeg var klar for nr.2, nå er jeg veldig fornøyd med de jeg har. Så det blir to barn på meg, glad jeg gikk for ett barn til da! Anonymkode: 7efe8...f04 2
Million Skrevet 12. august 2024 #16 Skrevet 12. august 2024 Det var mas etter flere fra moren min allerede da førstefødte var liten baby, men jeg gruet meg og ville ikke fordi han våknet hele natten, mange ganger pr natt og vi var helt utmattede pga søvnmangel. Dette fortsatte helt til småen var to år, og to år uten sammenhengende søvn (vekkes opptil 7-8 ganger pr natt...) var drepen for min lyst på flere barn. Men etter tre år, der det siste året var med nattesøvn, begynte jeg å tenke at det går kanskje likevel med en til. Utrolig hva ett års nattesøvn kan gjøre med deg. Men etter ett års halvhjertet prøving på nr to bestemte jeg meg for at jeg ikke ville ha flere likevel. Det skjedde ingenting uansett, men jeg visste på det tidspunktet at jeg før eller siden ville gå fra mannen. Og ha to unger på flyttelasset istedenfor bare en, er vanskeligere mtp på ny bolig som skilt og størrelsen på boligen. Det blir jo et økonomisk spørsmål og mange har ikke råd til stor nok bolig, så enten må ungene dele rom, eller man som voksen må sove i stua. Så jeg tenkte det var lurest å kun ha ett barn. Det var det. Jeg var gift i mange år etter denne bestemmelsen om å ikke få flere barn, men skilte meg til slutt. Da var barnet 16. Jeg er i grunnen fornøyd med det å kun ha ett barn. Han er voksen nå. 3
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #17 Skrevet 12. august 2024 Vi ønsket flere barn, men etter første graviditet og fødsel ble jeg veldig i tvil. Jeg hadde ikke lyst til å gjennomgå det igjen. Når eldste var ca 1,5 så jeg at han ville ha godt av søsken, så vi begynte å prøve noen måneder senere. 8 måneder senere var jeg tobarnsmor. Yngste er nå to år gammel, og jeg har fremdeles ingen ønske om å være gravid flere ganger. Jeg blir ikke fyllt av intens frykt ved tanken på å bli gravid, men det er ikke noe jeg ønsker. Anonymkode: 10061...7bf
Arkana Skrevet 12. august 2024 #18 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Men kjenner jeg er oppriktig redd for å revne enda mer neste gang, siden det gjerne går fortere da, og min første tok tre timer... Anonymkode: 6a519...d34 Jeg revnet mye under første fødsel (som ikke var en styrtfødsel) og legen sa til meg at dette var noe de omtrent utelukkende så hos førstegangsfødende. Jeg fødte så to barn etter det, begge styrtfødsel på først 2 timer og den siste tok bare 24 minutter, uten å revne igjen.
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #19 Skrevet 12. august 2024 Barnet vårt er 5 og vi er fortsatt ikke klare for en til 😅 Anonymkode: 11c45...64d 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #20 Skrevet 12. august 2024 Ville ha flere helt til da ungene var i slutten av barnehageløpet. Etter det har ikke ønsket om flere barn meldt seg. Et barn er mer enn nok i dagens økonomi og tilstand. Anonymkode: 96e36...e3b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå