AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #1 Del Skrevet 11. august 2024 Først og fremst: ja, jeg vet at man kan bli gravid selv om man ammer, amming er ingen prevensjon og noen blir gravide 5 minutter etter fødselen sin. Men spørsmålet mitt er om det kan være vanskeligere å bli gravid når man delammer? Med førstemann ble jeg gravid på første forsøk. Med andremann ble jeg gravid på tredje forsøk, og det var måneden etter at jeg sluttet å amme. Vi har prøvd i tre måneder på nummer tre og jeg delammer fortsatt (en gang på kvelden og en gang ila. natta), kan det hende at ammingen faktisk påvirker fertiliteten min? Noen andre som har opplevd å bli gravide lettere når dere har sluttet å amme? Anonymkode: aeded...db6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #2 Del Skrevet 11. august 2024 Det er ekstremt individuelt og ingen gitt fasit på. Noen blir gravide tross fullamming/delamming, andre blir ikke. Selv ikke blitt gravid under amming, men like etter jeg sluttet helt ble jeg. Men kan like gjerne bare være at kroppen da var tilbake i normal ved en tilfeldighet. Helt umulig å vite. Har man eggløsning kan man bli gravid - amming eller ei. Anonymkode: 6821a...426 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #3 Del Skrevet 11. august 2024 Har ikke prøvd å bli gravid mens jeg delammet. Men jeg har hvert fall hatt ustabil syklus så lenge jeg har ammet. så fort jeg avsluttet amming ble syklus stabil også. Anonymkode: 0777a...47a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #4 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Det er ekstremt individuelt og ingen gitt fasit på. Noen blir gravide tross fullamming/delamming, andre blir ikke. Selv ikke blitt gravid under amming, men like etter jeg sluttet helt ble jeg. Men kan like gjerne bare være at kroppen da var tilbake i normal ved en tilfeldighet. Helt umulig å vite. Har man eggløsning kan man bli gravid - amming eller ei. Anonymkode: 6821a...426 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Har ikke prøvd å bli gravid mens jeg delammet. Men jeg har hvert fall hatt ustabil syklus så lenge jeg har ammet. så fort jeg avsluttet amming ble syklus stabil også. Anonymkode: 0777a...47a Ts her: med stabil syklus, mener dere stabil mens? Jeg har stabil mens (+/- en dag), betyr det at jeg har eggløsning også eller kan man ha stabil syklus/mens og ikke ha eggløsning?😅 jeg skjønner meg ikke så mye på prøving, det var så innmari luksus å bli gravid på første forsøk og nå må jeg sette meg inn i så mye ;/ Anonymkode: aeded...db6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #5 Del Skrevet 11. august 2024 Amming reduserer sjansen for å bli gravid ja, men det er ikke et prevensjonsmiddel. Noen blir lettere gravid enn andre Anonymkode: fa4b8...b2c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #6 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Ts her: med stabil syklus, mener dere stabil mens? Jeg har stabil mens (+/- en dag), betyr det at jeg har eggløsning også eller kan man ha stabil syklus/mens og ikke ha eggløsning?😅 jeg skjønner meg ikke så mye på prøving, det var så innmari luksus å bli gravid på første forsøk og nå må jeg sette meg inn i så mye ;/ Anonymkode: aeded...db6 Mener stabil syklus som i at syklusen har lik lengde hver mnd og eggløsning kommer til fast tid(ideelt sett 13 14 dager før mens) Er sykluslengden lik hver mnd(og syklus ikke er for lang) har man som oftest eggløsning også ja. Men av og til kan man ha for kort tid mellom eggløsning og mens og da kan det bli vanskeligere å bli gravid. Anonymkode: 0777a...47a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #7 Del Skrevet 12. august 2024 Hvis du har stabil mens har du jo stabil eggløsning, da synes jeg det virker logisk at ammingen ikke påvirker i ditt tilfelle. Anonymkode: 66ef9...601 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #8 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hvis du har stabil mens har du jo stabil eggløsning, da synes jeg det virker logisk at ammingen ikke påvirker i ditt tilfelle. Anonymkode: 66ef9...601 Men kan man ikke ha mensen uten å ha eggløsning?? Anonymkode: aeded...db6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #9 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Men kan man ikke ha mensen uten å ha eggløsning?? Anonymkode: aeded...db6 Man kan - men man har ikke regelmessig mensen og syklus dersom man ikke har eggløsning. Fra tid til annen hopper gjerne syklusen over en eggløsning, men det skjer ikke på regelmessig basis. Kvinner som har pco/pcos eller andre hormonelle forstyrrelser har gjerne ikke regelmessig syklus - og dermed uteblitt både EL og mensen. De færreste VET når de har EL så derfor regnes syklus fra mensen. Men mensen tømmer jo livmoren, som deretter bygger seg opp for EL.. Så sånn egentlig helt biologisk sett er mensen slutten av en syklus når livmor tømmer seg. Ved graviditet vil jo ikke det skje.. Anonymkode: 6821a...426 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #10 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Man kan - men man har ikke regelmessig mensen og syklus dersom man ikke har eggløsning. Fra tid til annen hopper gjerne syklusen over en eggløsning, men det skjer ikke på regelmessig basis. Kvinner som har pco/pcos eller andre hormonelle forstyrrelser har gjerne ikke regelmessig syklus - og dermed uteblitt både EL og mensen. De færreste VET når de har EL så derfor regnes syklus fra mensen. Men mensen tømmer jo livmoren, som deretter bygger seg opp for EL.. Så sånn egentlig helt biologisk sett er mensen slutten av en syklus når livmor tømmer seg. Ved graviditet vil jo ikke det skje.. Anonymkode: 6821a...426 Takk for oppklarende svar! Ts Anonymkode: aeded...db6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #11 Del Skrevet 13. august 2024 Jeg ble gravid da barnet var 14 måneder og ammet ekstremt mye enda da og pumpet på jobben. Hadde kun et samleie den måneden og forsøkte ikke bli gravid. Jeg brukte mye tid på nr1 pga mistet og så tok det nesten 1 år å bli gravid på nytt. Tror nesten alt er tilfeldig. Jeg ammer enda og har ikke blitt gravid igjen, men ikke forsøkt mer enn cirka 3 prøveperioder. Mistet forresten... Anonymkode: 431ee...f9a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå