Gå til innhold

Samboer gjorde noe med barnet som jeg reagerte på

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og samboer har et barn sammen på 2 år. Min samboer er en rolig mann og er aldri sint. Men i dag skjedde det noe som gjorde meg svært bekymret. 

Barnet vårt tok et glass som sto på bordet og kastet det på gulvet, det ble litt gris på gulvet. Samboeren min ble ikke direkte sint, men han sa strengt nei og at det ikke er lov- og det er jo fint. Men greia var at han også tok barnet vårt i nakken med hånda si. Ikke med et stramt grep, og barnet virket upåvirket, men jeg reagerte veldig og ble sint på han for at han gjorde det. Han synes jeg er teit nå. Jeg sa nåde han om det skjer en gang til. 

Overreagerer jeg? 

Anonymkode: 22a33...fd6

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han bare holdt barnet i nakken? Hva er farlig med det. Det gjør jeg da på mine barn ofte. Aldri hardt eller sint. Mer som sånn at jeg skal lede de et sted eller bare vise omsorg.

Anonymkode: f7875...cea

• Liker 28
Skrevet

Ser ikke helt problemet. 
Ungen kaster med vilje noe på gulvet og får korreks. = vil påstå at det er riktig å gi. 

Han tar ungen i nakken uten at barnet får vondt. Hva er problemet?

Anonymkode: 102c9...07d

• Liker 13
  • Nyttig 5
Skrevet

Ja du overreagerer!! 
Vær glad du har en mann som klarer å lære ungen forskjell på rett og galt. 
Dette var jo ikke et uhell, men noe barnet gjorde bevisst

• Liker 14
  • Nyttig 5
Skrevet

Du overreagerer

Anonymkode: 04f28...372

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg og samboer har et barn sammen på 2 år. Min samboer er en rolig mann og er aldri sint. Men i dag skjedde det noe som gjorde meg svært bekymret. 

Barnet vårt tok et glass som sto på bordet og kastet det på gulvet, det ble litt gris på gulvet. Samboeren min ble ikke direkte sint, men han sa strengt nei og at det ikke er lov- og det er jo fint. Men greia var at han også tok barnet vårt i nakken med hånda si. Ikke med et stramt grep, og barnet virket upåvirket, men jeg reagerte veldig og ble sint på han for at han gjorde det. Han synes jeg er teit nå. Jeg sa nåde han om det skjer en gang til. 

Overreagerer jeg? 

Dette var noe min mor sa ofte til sine barn og mann. En slags trussel. Mulig det er din samboer som har grunn til å være bekymret over hvordan du oppfører deg.

Anonymkode: 626e0...771

• Liker 11
  • Nyttig 3
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja du overreagerer!! 
Vær glad du har en mann som klarer å lære ungen forskjell på rett og galt. 
Dette var jo ikke et uhell, men noe barnet gjorde bevisst

Men barn i den alderen klarer ikke å tenke konsekvenser enda da

Anonymkode: c44a2...f16

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men barn i den alderen klarer ikke å tenke konsekvenser enda da

Anonymkode: c44a2...f16

Dummeste jeg har hørt. Det er jo da de begynner å lære det. Det er en del av oppdragelsen å vise barna at handlinger faktisk har konsekvenser. 

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Overreagerer jeg? 

Basert på hva du beskriver - ja du overreagerer 100%. 

Anonymkode: 8bca9...95d

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg skjønner at du reagerte litt. Hvorfor gjorde han det liksom? Barnet satt vel på en stol, det var dermed ikke noen annen grunn for å ta tak i barnet enn en slags "straff"? Jeg synes man skal passe seg for noe som likner fysisk straff i det hele tatt, selv om det ikke er vondt er det ikke noen bra refleks at man tar tak i et barn når man blir sur, og ikke noe man bør venne seg til.

Anonymkode: a79a9...f86

• Liker 6
Skrevet

Ok. Mulig jeg overreagerer. Så det er vanlig å gjøre sånt da? Å ta tak, og på en måte legge presset på taket på hånden nedover ( selvom ikke det var hardt), sånn at kroppen til 2 åringen går litt nedover. Barnet nettopp fylt 2 år også og skjønner ikke alltid rett og galt enda.  

Mulig jeg reagerer som jeg gjør fordi jeg har en far som faktisk var voldelig i oppveksten. 

• Liker 1
  • Hjerte 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner at du reagerte litt. Hvorfor gjorde han det liksom? Barnet satt vel på en stol, det var dermed ikke noen annen grunn for å ta tak i barnet enn en slags "straff"? Jeg synes man skal passe seg for noe som likner fysisk straff i det hele tatt, selv om det ikke er vondt er det ikke noen bra refleks at man tar tak i et barn når man blir sur, og ikke noe man bør venne seg til.

Riktig det, barnet satt på en stol. Jeg synes ikke noe om at det skjedde og jeg ønsker ikke fysisk avstraffelse i huset, uansett om det er hardt eller ikke. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ok. Mulig jeg overreagerer. Så det er vanlig å gjøre sånt da? Å ta tak, og på en måte legge presset på taket på hånden nedover ( selvom ikke det var hardt), sånn at kroppen til 2 åringen går litt nedover. Barnet nettopp fylt 2 år også og skjønner ikke alltid rett og galt enda.  

Mulig jeg reagerer som jeg gjør fordi jeg har en far som faktisk var voldelig i oppveksten. 

Ja du overreagerer. Og akkurat det du skriver her bør du snakke med din mann om. At det trigger deg pga din egen far. 
men pass deg så du ikke går i motsatt grøft enn din far, for det er virkelig heller ikke bra å aldri kunne sette grenser for barnet. 
nå er hn bare 2 år, men om kort tid blir utfordringene større, og da MÅ dere som foreldre kunne sette grenser og rammer. 
Alltid uten vold, men noen ganger må man faktisk kunne ta i barnet. 

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet

I alle dager. Det er du som oppfører deg skremmende her. Mannen din gjorde ingenting galt, og hvis du mener at han gjør noe feil så snakker dere om det. Man klikker ikke som deg og kommer med trusler altså. 

Beklager at jeg er så direkte, men jeg ble faktisk litt satt ut av innlegget ditt.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Riktig det, barnet satt på en stol. Jeg synes ikke noe om at det skjedde og jeg ønsker ikke fysisk avstraffelse i huset, uansett om det er hardt eller ikke. 

Det far gjorde er på ingen måte fysisk avstraffelse. 

Barnet fikk ikke vondt, far knep ikke barnet eller skadet det. Far gjorde ingenting galt her på noe måte. Han satt en klar og tydelig grense for barnet på en helt innafor måte. 

Du bør absolutt ta en prat med samboer om dine triggere og du bør jobbe med dem. 

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja du overreagerer. Og akkurat det du skriver her bør du snakke med din mann om. At det trigger deg pga din egen far. 
men pass deg så du ikke går i motsatt grøft enn din far, for det er virkelig heller ikke bra å aldri kunne sette grenser for barnet. 
nå er hn bare 2 år, men om kort tid blir utfordringene større, og da MÅ dere som foreldre kunne sette grenser og rammer. 
Alltid uten vold, men noen ganger må man faktisk kunne ta i barnet. 

Hva mener du egentlig med dette? Om et barn sitter på en stol og kaster et glass i gulvet så trenger man ikke ta tak i barnet nei for å sette en grense!

De gangene man trenger å "ta tak i barnet" er om man er nødt til det for å fysisk stoppe barnet fra å gjøre noe farlig. Man kan og trenge å gjøre det om barnet feks slår, da kan man ta tak og holde armen (uten at barnet får vondt). Men i situasjonen TS beskriver med en 2-åring som kaster noe i gulvet er det absolutt ingen grunn til å fysisk ta tak i barnet nei.

Man kan sette grenser og rammer for barn uten å være fysiske med dem så det er ikke et argument at barn trenger grenser.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det far gjorde er på ingen måte fysisk avstraffelse. 

Barnet fikk ikke vondt, far knep ikke barnet eller skadet det. Far gjorde ingenting galt her på noe måte. Han satt en klar og tydelig grense for barnet på en helt innafor måte. 

Du bør absolutt ta en prat med samboer om dine triggere og du bør jobbe med dem. 

Å holde på nakken til en 2-åring og dytte dem litt ned, hvordan er det en "klar og tydelig grense"? Hvordan er det nødvendig for å fortelle en 2-åring at man ikke skal kaste glass i gulvet?

Det man bør gjøre er å si bestemt ifra at det ikke er lov å kaste med vilje, så ta bort tingen som ble kastet. Da har man satt en klar og tydelig grense som barna forstår. De skal ikke lære ved frykt.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg hadde også reagert, man tar ikke fysisk tak i nakken på unger og presser dem nedover. 

Anonymkode: 21893...1d6

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Å holde på nakken til en 2-åring og dytte dem litt ned, hvordan er det en "klar og tydelig grense"? Hvordan er det nødvendig for å fortelle en 2-åring at man ikke skal kaste glass i gulvet?

Det man bør gjøre er å si bestemt ifra at det ikke er lov å kaste med vilje, så ta bort tingen som ble kastet. Da har man satt en klar og tydelig grense som barna forstår. De skal ikke lære ved frykt.

Det kan være for å få oppmerksomhet! Når du tar på noen så blir de mer oppmerksomme, og det er da heldigvis ikke ulovlig å ta på barn!  Det er som når du går yut med dem og geleider dem med hånd på ryggen eller noe. Eller holder hånden på armen for å få oppmerksomhet og at de må stå stille. Jeg så at TS hadde opplevelser med voldelig far, og hun må være oppmerksom på at hun overreagerer på grunn av det. Det kan bli problematisk.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg synes far gikk over grensen ved å ta tak i barnet, hvorfor i allverden gjør man det mot en 2 åring. 
I den alderen er det avledning som gjelder ikke fysisk avstraffelse.

Anonymkode: 5f594...29d

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...