AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #61 Skrevet 12. august 2024 Jeg tror fine objekter i Oslo stort sett går over takst, så dere må nok se på ting som ligger litt under 8 millioner. Dere har i utgangspunktet råd til denne: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=364367829&ci=12 Men jeg tipper den går over takst fordi den er nyoppusset. Her har dere litt mer å gå på i en budrunde, men jeg er litt usikker på om skolen her er ok: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=364598789 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=353978259&ci=2 Abildsø er kanskje ikke så lett tilgjengelig med t-banen, men det skal være et fint lokalmiljø og kort vei til f. eks Manglerud bad Anonymkode: 838ff...5c8 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #62 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Takk for svar. Svarte ikke nødvendigvis til deg på akkurat den kommentaren, var flere som nevnte leilighet. Tomannsbolig og firemannsbolig er absolutt et alternativ og vi har sett på noen, men flere av dem har hatt felles hage med alle i boligen og da er man ganske avhengig av godt naboskap (og naboer som liker unger 😅). De fineste/beste har også gått langt over takst, men vi har det på autosøket på finn så vi ser også etter det 😊 Anonymkode: 8825e...7bb Bare en kommentar til dette. Vi ønsket oss også opprinnelig en egen hageflekk og endte opp i rekkehus med felles hage ( 4 enheter). Og denne store felleshagen er det beste med alt, hele sommeren er en eneste stor idyll med all denne fellesleken som oppstår av seg selv her ute. Vi har hatt litt forskjellige naboer, men det har gått bra så langt de ti årene vi har bodd her. Så jeg ville ikke avskrevet muligheten basert på felles hage. Anonymkode: 645a1...889 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #63 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er behovet for et lite uteområde som er grunnen til at vi ønsker oss rekkehus Lite uteområde i rekkehus er ikke alltid særlig privat. De her omkring er så smale og tette at man knapt kan se hvilket bord med stoler som hører til hvilken bolig, står oppstilt på rekke og rad. Ville heller hatt stor privat balkong. Anonymkode: d3403...47a 1
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #64 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (19 timer siden): Tusen takk for tips. Så faktisk et hus på stenbråten nylig, men har hørt litt diverse om Mortensrud så er litt skeptisk.. Ammerud har jeg ikke kjennskap til, skal sjekke ut! Bogerud/Rustad sokner til en skole som har et dårlig rykte (skal man tro boligprisene og diverse jeg har hørt fra folk..). Anonymkode: 8825e...7bb På Mortensrud ville jeg gått for gateadressene i Mortensrudgrenda (Gamle Bygdevei, Olasrudveien eller Granebakken). Kjempefint, barnevennlig og kort vei til skole (Stenbråten) og kollektivt (Mortensrud tbane ink busser+ ikke så langt å gå ned i dumpa til bussene som går opp mot Nordstrand/Lambertseter) Alternativt Dal/Brenna (Klemetsrud skole), men her er det lenger avstand til kollektivt. Anonymkode: 5baec...72e
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #65 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare sånn til info, siden jeg har jobbet i Osloskolen tidligere: tallene på minoritetsspråklige er ikke bestemt av skolen selv. De er basert på hva foreldrene oppgir som barnets morsmål når barnet skrives inn på skolen. Anonymkode: a945f...8a2 Til info, siden jeg jobber i Osloskolen nå: jo, det er i stor grad det. Hvis vi vurderer at en elev bør ha særskilt norsk, er det jo vi som fatter vedtak. Foresatte må samtykke, men de sier sjeldent nei når de hører at den eneste praktiske forskjeller er mer ressurser? Anonymkode: 60470...161
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #66 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror fine objekter i Oslo stort sett går over takst, så dere må nok se på ting som ligger litt under 8 millioner. Dere har i utgangspunktet råd til denne: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=364367829&ci=12 Men jeg tipper den går over takst fordi den er nyoppusset. Her har dere litt mer å gå på i en budrunde, men jeg er litt usikker på om skolen her er ok: https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=364598789 https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=353978259&ci=2 Abildsø er kanskje ikke så lett tilgjengelig med t-banen, men det skal være et fint lokalmiljø og kort vei til f. eks Manglerud bad Anonymkode: 838ff...5c8 På den første der er det ene «soverommet» en ombygd og ikke omsøkt bod, hvor det ikke er klart om det er skikkelig vindu. Det får meg også til å lure på om det er veldig dårlig med lagringsplass i huset, nå som det ikke lenger har bod. Anonymkode: e738c...d91
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #67 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har bodd på Veitvet, og jeg bodde der skolebarna hadde gangveien forbi meg på vei til og fra skole hver morgen og ettermiddag. 9 av 10 unger med skolesekk på ryggen var innvandrerbarn. Jeg har lest artikler at norske barn på skolene her blir hengt ut og mobbet på skolen hvis de har f.eks salami på skolematen, fordi det inneholder svinekjøtt som muslimene avskyr. Jeg ville ikke valgt Veitvet. Rødtvet har et eneboligområde, og grenser til Veitvet, så jeg tror de kanskje deler skoler. Anonymkode: 7808f...89e Hvilke artikler er det du har lest? Ja, det er mye innvandrer på Veitvet, primært godt etablerte 2 og 3 generasjon. Mange såpass av de spiser jo svinekjøtt selv. De fleste er jo Veitvet familiene som har bodd her i 3-4 generasjoner . Problemet på Veitvet er gjengene som har begynt og samle seg rundt senteret, og det er derfor det er mer synlig politi forebyggende. Hvis jeg hadde høyt budsjett hadde jeg valgt et annet sted, men med ts sitt budsjett og krav er vel ikke et hus i hagebyen uaktuelt. har ikke hørt noe om at skolene er slått sammen? Anonymkode: b8432...8c0
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #68 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Det er ikke så veldig aktuelt å flytte ut av Oslo, vil gjerne holde oss innefor bygrensene. Vi har ikke bil og har ikke tenkt å skaffe oss det med det første heller 😊 Takk for tips. Har vært på Homlia et par ganger og det er veldig fint der! Skal sjekke ut Hallgerbakken. Vet du hvordan skolene er der? Anonymkode: 8825e...7bb Hallagerbakken barneskole var i hvertfall veldig bra før, tror den fremdeles er det, men kjenner ingen med barn der nå. Tror miljøet på ungdomsskolen har et litt tøft miljø. Anonymkode: 31b38...151
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #69 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Til info, siden jeg jobber i Osloskolen nå: jo, det er i stor grad det. Hvis vi vurderer at en elev bør ha særskilt norsk, er det jo vi som fatter vedtak. Foresatte må samtykke, men de sier sjeldent nei når de hører at den eneste praktiske forskjeller er mer ressurser? Anonymkode: 60470...161 Dette er jo en nesten ikke-eksisterende problemstilling. I mine 12 år i Osloskolen var jeg ikke en eneste gang borti at en elev som var skrevet inn med morsmål som norsk (altså at foreldrene oppga morsmål til å være norsk), hadde så mangelfulle norskkunnskaper at vedkommende måtte ha særskilt norskopplæring. Det kan sikkert forekomme, men er etter min erfaring altså veldig sjeldent. Poenget er at andelen minoritetsspråklige i veldig stor grad gjenspeiler hvor mange «brune» barn (for å si det på en veldig flåsete måte). Det reflekterer hvor stor andel av barna som har foreldre som mener at de ikke er «fullt ut» norske. Og dette er et viktig poeng, siden en annen bruker (den jeg kommenterte innlegget til) mente at andelen minoritetsspråklige ikke egentlig gjenspeiler faktisk andel på skolen, men at skolene selv bestemmer hva som skal føres her. Anonymkode: a945f...8a2
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #70 Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er jo en nesten ikke-eksisterende problemstilling. I mine 12 år i Osloskolen var jeg ikke en eneste gang borti at en elev som var skrevet inn med morsmål som norsk (altså at foreldrene oppga morsmål til å være norsk), hadde så mangelfulle norskkunnskaper at vedkommende måtte ha særskilt norskopplæring. Det kan sikkert forekomme, men er etter min erfaring altså veldig sjeldent. Poenget er at andelen minoritetsspråklige i veldig stor grad gjenspeiler hvor mange «brune» barn (for å si det på en veldig flåsete måte). Det reflekterer hvor stor andel av barna som har foreldre som mener at de ikke er «fullt ut» norske. Og dette er et viktig poeng, siden en annen bruker (den jeg kommenterte innlegget til) mente at andelen minoritetsspråklige ikke egentlig gjenspeiler faktisk andel på skolen, men at skolene selv bestemmer hva som skal føres her. Anonymkode: a945f...8a2 Det var meg du kommenterte på, ikke en annen bruker. Vet ikke hvilken side av byen du jobber på men jeg jobber i øst på mitt 16.år. Og her skriver vi vedtak for norskfødte elever med feks en norsk og en dansk, en norsk og en polsk, to svenske forelde, en norsk og en annengenerasjons pakistansk etc etc for særskilt norsk. Det er ikke uvanlig her i øst, så din erfaring om at det er veldig sjeldent tolker jeg som at du jobber på en skole med grei økonomi. Jeg skriver dette for å belyse at andelen snoelever ikke nødvendigvis trenger å reflektere hvor kulturelt mangfoldig eller "brun" skolen er fordi ordningen en vår eneste adgang til å øke rammene. Samtidig som jeg presiserer at skolen ikke bestemmer selv i vilden sky, eleven må ha én forelder med annet hjemmespråk og som ikke motsetter seg vedtak. Noe som sjeldent skjer, fordi det er det samme som å si nei til flere voksne i klasserommet... Anonymkode: 60470...161
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #72 Skrevet 13. august 2024 Du sier du vil innenfor bygrensen siden dere ikke har bil. Men har du sett på faktisk reisetid med offentlig kommunikasjon (ofte t-bane) fra de fleste områdene du nevner? På samme tid kommer du deg godt utenfor byen med tog. Anonymkode: c2c68...614 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #73 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du sier du vil innenfor bygrensen siden dere ikke har bil. Men har du sett på faktisk reisetid med offentlig kommunikasjon (ofte t-bane) fra de fleste områdene du nevner? På samme tid kommer du deg godt utenfor byen med tog. Anonymkode: c2c68...614 Jeg har ikke sjekket tilbudet på alle steder som blir nevnt i denne tråden nei, men har relativt grei oversikt fra stedene vi har sett oss ut og jeg regner med at de som tipser om andre steder har tatt kollektivtransporten med i beregningen. Siden det er mange som kverulerer på dette kommer jeg med en litt mer detaljert forklaring på min oppfatning av buss/tbane vs tog. Tog er ikke det samme som buss/t-bane/trikk. 1. Det er ofte stans i togtrafikken. Bare gå inn på NRK i dette øyeblikket: https://www.nrk.no/stor-oslo/jordfeil-skaper-problemer-for-trafikken-pa-oslo-s-1.17000323 "– Så vi anbefaler de reisende å bruke en annen transport hvis de kan, sier pressevakten til NRK.". Hvilken annen transport velger man da? Hvis det går busser antar jeg de blir fylt opp ganske fort og at det vil ta langt tid. Det stresset ønsker jeg ikke få inn i en allerede travel hverdag. 2. De stedene jeg har sett på i Oslo har ofte T-bane i tillegg til buss, eller flere busser som går. Busstopp er nærmere hverandre enn togstasjoner, det er altså større sjanse for å bo nær et busstopp. Skulle ikke bussen/tbanen komme er det enklere å komme seg til et annet sted med annet kollektivtilbud. Hoppe på en sparkesykkel, løpe til nærmeste t-bane, eller vente på neste buss/bane (som jeg antar går oftere enn togene). 3. På delene av året hvor det er sykkelføre kan jeg sykle til jobb på mellom 30-45 min fra de stedene vi har sett oss ut. Med El-sykkel går det nok enda raskere. Et kjapt søk viser at det tar nesten 2 timer å sykle fra Ski og nesten 3 timer (!) fra Jessheim, nevner disse stedene spesifikt fordi folk i tråden har nevnt dette. Med andre ord ganske uaktuelt når man skal rekke jobb/barnehage og lignende. Vi er også langt fra alle vennene våre hvis vi bor på Ski/Jessheim. Med bil går det selvsagt greit å komme seg rundt, men uten bil kommer vi fort til å miste kontakt med folk om vi bor langt unna. Flytter vi til Hellereud kan vi enkelt besøke venner på Oppsal, Abildsø, Bøler, Manglerud, men også i sentrum, enten med sykkel, til fots eller med kollektivtransport. Vi kan enkelt avtale å møte folk ved Nøklevann uten å måtte planlegge stort for å få det til. Hvis jeg vil en tur inn til byen for å handle eller gå på kafé er det relativt enkelt. Det går nattbuss til flere av disse stedene (godt mulig det gjør det til Ski og Jessheim også altså). 4. Får man bestilt mat fra restaurantene i Oslo via Wolt/Foodora til Ski? Det er også noe av det vi setter pris på med å bo i byen da vi ikke kommer oss ut på restaurant så ofte som før. Jada, det er restauranter i Ski og Jessheim også, men jeg antar det ikke er det samme gode utvalget som det er i Oslo. Sønnen vår har melkeallergi så det å finne mat til ham kan være ganske vanskelig (bortsett fra det vi lager selv) og vi må ofte ty til vegansk mat hvis vi skal spise ute, tilbudet av kafeer/restauranter/butikker i Oslo med vegansk profil er relativt bra. Finnes det mange veganske bakere på Jessheim? De jeg kjenner som har flyttet ut av Oslo og bedyret at "det går jo så raskt å komme seg inn med toget" har jeg knapt nok sett siden de flyttet, det var ikke like enkelt å komme seg inn til byen likevel. Man ender ofte opp med å være i nærområdet der man bor. Siden vi i hovedsak bor i Oslo på grunn av venner/kultur og mattilbud/jobb virker det helt feil for oss å flytte bort fra alt dette. Da kan vi som jeg har nevnt lengre opp i tråden heller flytte nærmere familie og får mye mer for pengene i en av hjembyene våre. Anonymkode: 8825e...7bb 1
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #74 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Bare en kommentar til dette. Vi ønsket oss også opprinnelig en egen hageflekk og endte opp i rekkehus med felles hage ( 4 enheter). Og denne store felleshagen er det beste med alt, hele sommeren er en eneste stor idyll med all denne fellesleken som oppstår av seg selv her ute. Vi har hatt litt forskjellige naboer, men det har gått bra så langt de ti årene vi har bodd her. Så jeg ville ikke avskrevet muligheten basert på felles hage. Anonymkode: 645a1...889 Joda, hvis man har kjemi med naboene er det selvsagt fint og hvis dere bodde der og andre flyttet inn vil jeg tro de som flyttet inn så at dere hadde barn og dermed også var i samme situasjon som dere. Grunnen til at jeg er skeptisk er at en venninne bodde i en tomannsbolig med felles hage og hadde et ektepar ved siden av som overhodet ikke var samarbeidsvillige. De likte ikke barn, ville ikke har barneskrål i hagen, de nektet dem å sette opp trampoline og ble sur om barna spilte fotball i hagen fordi det kunne ødelegge blomstene. Dette var selvsagt en ekstrem situasjon, men det er mange folk der ute som ikke liker barn eller som har helt andre ønsker enn oss. Så det er en risiko å ta. Men vi har vært og sett på steder med felles hage, så det er ikke helt utelukket, da ønsker vi bare å forsikre oss om at de andre som bor der også har barn eller setter pris på litt liv i hagen sin. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Lite uteområde i rekkehus er ikke alltid særlig privat. De her omkring er så smale og tette at man knapt kan se hvilket bord med stoler som hører til hvilken bolig, står oppstilt på rekke og rad. Ville heller hatt stor privat balkong. Anonymkode: d3403...47a Nå som vi har barn føler jeg at jeg har mistet det privatlivet jeg hadde så det gjør med ingenting at det ikke er privat. Om det er mange barn i rekkehusene kan de løpe mellom hagene til hverandre så det gjør med ingenting. Ideelt sett skulle vi selvsagt gjerne hatt en større hage, men en liten hageflekk er bedre enn ingenting. Vi har balkong nå, men med små barn er det mer stress enn det er til glede. For å leke ordentlig må vi gå til nærmeste lekeplass, den er heldigvis ikke langt unna, men det er betraktelig mer styrete enn å kunne sendt sønnen vår ut i hagen mens vi smører matpakken og pusser tennene. Anonymkode: 8825e...7bb
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #75 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): De jeg kjenner som har flyttet ut av Oslo og bedyret at "det går jo så raskt å komme seg inn med toget" har jeg knapt nok sett siden de flyttet, det var ikke like enkelt å komme seg inn til byen likevel. Man ender ofte opp med å være i nærområdet der man bor. Siden vi i hovedsak bor i Oslo på grunn av venner/kultur og mattilbud/jobb virker det helt feil for oss å flytte bort fra alt dette. Da kan vi som jeg har nevnt lengre opp i tråden heller flytte nærmere familie og får mye mer for pengene i en av hjembyene våre. Anonymkode: 8825e...7bb Spot on. Dette er min erfaring også. Venner som flytter "bare" til Lørenskog, Lillestrøm eller Ski kunne liksågodt flyttet til Bodø. Anonymkode: 6c171...58c
AnonymBruker Skrevet 13. august 2024 #76 Skrevet 13. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Spot on. Dette er min erfaring også. Venner som flytter "bare" til Lørenskog, Lillestrøm eller Ski kunne liksågodt flyttet til Bodø. Anonymkode: 6c171...58c Haha, ja. En venninne av meg flytte tilbake til Bergen med familien sin for tre år siden og jeg ser henne oftere enn et vennepar som flyttet til Ås 😅 Nå har hun jo barnevakt og bedre økonomi! Anonymkode: 8825e...7bb 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå