Gå til innhold

Boligområder i Oslo øst som er "up and comming"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Holmlia og Skullerud fordi natur og bra kommunikasjon. 

Områdene rundt storutbyggingen på Løren/Ulven. Altså Linderud, Teisen og Helsfyr. 

Anonymkode: b8800...e5a

Områdene rundt storutbygging sliter jo allerede med mangel på skoler, barnehager, idrettsbaner og annet som er viktig for folk med barn. 

Jeg ville seriøst vurdert om dere bør fire litt på kravene nå, og heller oppgradere om noen år. Fremfor å tenke at dere binder dere til skolekrets og alt allerede. 

Skulle gjerne anbefalt Karlsrud/Brattlikollen/Lambertseter området. Men bydel Nordstrand har så mangel på barnehageplasser at det nok hadde gitt dere logistikkproblemer de neste årene. 
og så er det vel for dyrt for dere. 

Anonymkode: 04215...9ed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke så veldig aktuelt å flytte ut av Oslo, vil gjerne holde oss innefor bygrensene. Vi har ikke bil og har ikke tenkt å skaffe oss det med det første heller 😊

Takk for tips. Har vært på Homlia et par ganger og det er veldig fint der! Skal sjekke ut Hallgerbakken. Vet du hvordan skolene er der?

Anonymkode: 8825e...7bb

Hvorfor ikke sjekke Ski for eks, tog som tar 12 minutter til Oslo S, det er mange steder i Oslo hvor du bruker lenger til til sentrum enn fra Ski. Gedigent shoppingsenter og du har fine turmuligheter ikke langt unna.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden invandringsandelen i Oslo øker hvert eneste år, så er det mest sannsynlig at problemene blir verre, ikke bedre. Det er derfor ingen "up and comming" områder i Oslo. Mange av områdene som blir beskrevet som "up and comming", er bare de bedre områdene på østkanten som også var bedre tidligere.

Med et budsjett på 8 millioner, så kan jeg bare anbefale at du flytter ut av Oslo eller bosetter deg i en leilighet. Hvis målet er å bo sentralt i Oslo, så er det bedre å finne en leilighet i området du liker best og ofre hagen. Hvis målet er å få en god bolig i et godt område, så kan du finne en bolig lenger ut som er nær en togstasjon og pendle inn til Oslo. Pendlingen vil ikke være mye verre enn f.eks. Holmlia, men du får et bedre nabolag og skole.

Endret av Camlon
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Josephine said:

Har flere venner som er misfornøyd med innvandrertetthet + en del ressurssvake foreldre på Bøler, men jeg kjenner ikke området godt nok til å vurdere områder internt der.🙂

Bøler er todelt. Du har blokkene i sørvest, som sokner til Nøklevann skole, og siden mot Ulsrud og Oppsal, som i hovedsak er eneboliger og rekkehus og sokner til Bøler skole.

Anonymkode: 5eaca...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For 8mill blir dere sannsynligvis nødt til å fire på kravene. Dere vil for mye, med for lite penger. Flytter dere rett over bygrensa til Lørenskog kan dere får ok bolig til den prisen. Rasta, Kurland og Fjellhamar er fint (og sistnevnte har gangavstand til tog).

Anonymkode: c38e2...01c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Up and Coming" kan du glemme i hele Oslo. Det nærmer seg heller "down under" hvis du tenker på innvandrertetthet. Skjønner mellom linjene at det er der det ligger. Og 8 mill, sorry. Da må du heller håpe på å få kjøpt et hus som er brent ned

Vi vurderte Gaustad overfor Rikshospitalet siden kona jobber der, men synes vi fikk lite for penga i det område. Endte på Disen. Ikke av de billigste stedene der heller. Beklager å måtte si det, men du har dessverre temmelig urealistiske ambisjoner med budsjettet ditt.

Anonymkode: fbca4...e4a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvorfor heller Søndre Norstrand enn Groruddalen? Har ikke sett noe der enda, men er bare nysgjerrig på hvorfor :)

Du snakker om skolene på SN? Hmm. Det er det jeg er så redd for. Vil overhodet ikke at sønnen min skal ende opp på en skole som har et tøft miljø..

Beliggenhet ved sjøen. Du kan faktisk få sjøutsikt på Holmlia for en «rimelig» penge. I tillegg går toget mye fortere enn t-banen. Man er i byen på 10 minutt fra Holmlia.

Ja, spesielt ungdomsskolene på SN har et tøft miljø. Enig i at Stenbråten og Hallagerbakken er ok barneskoler, men de sogner til henholdsvis Lofsrud og Holmlia ungdomsskole som er rimelig røffe. 

Anonymkode: 202ff...60d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bodd på Veitvet, og jeg bodde der skolebarna hadde gangveien forbi meg på vei til og fra skole hver morgen og ettermiddag. 9 av 10 unger med skolesekk på ryggen var innvandrerbarn. Jeg har lest artikler at norske barn på skolene her blir hengt ut og mobbet på skolen hvis de har f.eks salami på skolematen, fordi det inneholder svinekjøtt som muslimene avskyr.

Jeg ville ikke valgt Veitvet. Rødtvet har et eneboligområde, og grenser til Veitvet, så jeg tror de kanskje deler skoler.

Anonymkode: 7808f...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes ingen up and coming områder i Oslo. Men det viktigste tryggeste valget du kan gjøre er å velge et rikest mulig område. Der man ihvertfall ikke blir utsatt for tyveri og ran av noen som bor der. Og hvor det er litt mer prosjekt å komme seg ditt for kriminell ungdom som henger rundt i byen. 

Anonymkode: 1d3bd...f37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er altså ikke kjent med Oslo. Men én ting bør du snart ha fått med deg. Boligområder med lite innvandrere finnes det snart ingenting av. Må ikke glemme at det finnes en del rike folk fra innvandrere også. Noen på lovlig vis, andre absolutt ikke.

Anonymkode: fbca4...e4a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål er jo om dere trenger å kjøpe rekkehuset nå? Kan dere f.eks. kjøpe en stor leilighet i en skolekrets dere liker på Oppsal eller Manglerud, og kjøpe dere opp til rekkehus i samme område om fem år?

Anonymkode: 0ecd8...2f6

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Et spørsmål er jo om dere trenger å kjøpe rekkehuset nå? Kan dere f.eks. kjøpe en stor leilighet i en skolekrets dere liker på Oppsal eller Manglerud, og kjøpe dere opp til rekkehus i samme område om fem år?

Anonymkode: 0ecd8...2f6

Dette ville jeg gjort. Jeg ville heller firet på rekkehuskravet enn å kjøpe rekkehus i en mindre god skolekrets. Mye mindre arbeid med leilighet også…

Anonymkode: e738c...d91

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har venninner med barn som bor på Ammerud, sogner til Apalløkka skole. 

Veldig fint område nær marka, fortsatt relativt greie priser, og de er godt fornøyd med skolene. 

Et par av barna har lese- og skrivevansker og har fått veldig god oppfølging av skolen. 

Anonymkode: dbecf...818

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette ville jeg gjort. Jeg ville heller firet på rekkehuskravet enn å kjøpe rekkehus i en mindre god skolekrets. Mye mindre arbeid med leilighet også…

Anonymkode: e738c...d91

Dette gjorde vi. Vi flyttet til leilighet i firemannsbolig på Nordstrand da barna var små (barnehagealder), og bodde der i 7 år. Da hadde vi fått råd til enebolig her, og flyttet 400 m borti gata til en større bolig. Var uansett ikke noe problem å bo mindre mens barna var små, de trengte ikke store soverom og kjellerstue mens de gikk i barnehagen. 

Anonymkode: a945f...8a2

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi sto ved samme veiskille og endte opp nærmere Oslo sentrum enn planlagt. Fant ut at hva man fikk for 8-9 mill. kroner i sentrumsnære strøk i leilighet var trangere men likevel mye bedre enn alternativene på 120kvm++ utenbys. Dere har ikke bil, som burde telle for å flytte nærmere byen, ikke lenger ut?

Til inspirasjon:

Ekebergskrenten. Lys, gjennomgående 5-roms leilighet over to plan. Flott utsikt. 3 balkonger. Moderniseringsbehov. | FINN eiendom

RÅ LOFTSLEILIGHET! Privat takterrasse, peis, god takhøyde. | FINN eiendom

Familievennlig 4-roms leilighet over 2 plan rett ved parken - 2 balkonger - Peis - Attraktiv beliggenhet i rolig gate | FINN eiendom

Anonymkode: 6c171...58c

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Siden det har kommet mange svar siden sist svarer jeg litt generelt på flere spørsmål.

Vi ønsker å bo i Oslo. Tog blir nevnt av flere, men tog er ikke så lettvint som mange skal ha det til. Har kolleger som stadig kommet for sent pga togstans og buss for tog. Og man må uansett ta kollektivt videre for å komme seg dit man skal innad i Oslo. Og så må man jo finne hus i nærheten av togstasjonen i den byen man flytter til. Vi jobber i Oslo, har vennene våre i Oslo og bor her fordi vi ønsker å kunne ta del i et byen har å tilby. Vi har begge familie i andre deler av landet og om vi likevel flytter ut av byen og langt fra vennene våre kan vi like gjerne flytte til en av hjembyene våre hvor vi får et stort hus med stor hage, bil og hytte for samme pris som et rekkehus på 97 kvm i Oslo. Så kan vi heller reise på besøk til Oslo annenhver måned fordi vi kommer til å få bedre råd og har barnevakt i samme by 😅

Mulig kravene våre er for høye, men for bare litt over ett år siden kunne vi fått et lite rekkehus på Bøler med en liten hageflekk til 8 mill. Dessverre var ikke vi klare for å flytte da. Vi bor i leilighet sentralt i Oslo nå så orker ikke flytte utenfor sentrum for å bo i en leilighet i en annen bydel, da kan vi heller bli her fordi det gjør logistikken med jobb og barnehage enklere. Det er behovet for et lite uteområde som er grunnen til at vi ønsker oss rekkehus. At vi må bo nær kollektivtilbud og butikk er et must for at hverdagslogistikken skal gå opp og antall soverom er rett og slett fordi vi snart blir en familie på fire og for å kunne ha familie på besøk da de bor langt unna. Kan godt være bare to soverom, men da må de være store nok til oss fire, pluss søsken med familie eller besteforeldre. De fleste hus vi ser på har knapt nok plass til en enkeltseng på flere av soverommene. Marka er en bonus, ikke et krav. Synes strengt tatt ikke det er veldig kravstore.

Det virker som om mange her tror jeg er skeptisk til innvandrere generelt og det er ikke tilfellet, men jeg er jo også klar over at noen områder i Oslo er mer belastet enn andre og vil nødig ende opp en plass hvor vi ikke føler oss trygge.

Vi har bestemt oss for å gi det ett år til før vi evt tar steget å si opp jobbene og flytte fra alle vennene våre for å flytte nærmere familie så håper vi boligmarkedet roer seg litt før den tid 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ts her. Siden det har kommet mange svar siden sist svarer jeg litt generelt på flere spørsmål.

Vi ønsker å bo i Oslo. Tog blir nevnt av flere, men tog er ikke så lettvint som mange skal ha det til. Har kolleger som stadig kommet for sent pga togstans og buss for tog. Og man må uansett ta kollektivt videre for å komme seg dit man skal innad i Oslo. Og så må man jo finne hus i nærheten av togstasjonen i den byen man flytter til. Vi jobber i Oslo, har vennene våre i Oslo og bor her fordi vi ønsker å kunne ta del i et byen har å tilby. Vi har begge familie i andre deler av landet og om vi likevel flytter ut av byen og langt fra vennene våre kan vi like gjerne flytte til en av hjembyene våre hvor vi får et stort hus med stor hage, bil og hytte for samme pris som et rekkehus på 97 kvm i Oslo. Så kan vi heller reise på besøk til Oslo annenhver måned fordi vi kommer til å få bedre råd og har barnevakt i samme by 😅

Mulig kravene våre er for høye, men for bare litt over ett år siden kunne vi fått et lite rekkehus på Bøler med en liten hageflekk til 8 mill. Dessverre var ikke vi klare for å flytte da. Vi bor i leilighet sentralt i Oslo nå så orker ikke flytte utenfor sentrum for å bo i en leilighet i en annen bydel, da kan vi heller bli her fordi det gjør logistikken med jobb og barnehage enklere. Det er behovet for et lite uteområde som er grunnen til at vi ønsker oss rekkehus. At vi må bo nær kollektivtilbud og butikk er et must for at hverdagslogistikken skal gå opp og antall soverom er rett og slett fordi vi snart blir en familie på fire og for å kunne ha familie på besøk da de bor langt unna. Kan godt være bare to soverom, men da må de være store nok til oss fire, pluss søsken med familie eller besteforeldre. De fleste hus vi ser på har knapt nok plass til en enkeltseng på flere av soverommene. Marka er en bonus, ikke et krav. Synes strengt tatt ikke det er veldig kravstore.

Det virker som om mange her tror jeg er skeptisk til innvandrere generelt og det er ikke tilfellet, men jeg er jo også klar over at noen områder i Oslo er mer belastet enn andre og vil nødig ende opp en plass hvor vi ikke føler oss trygge.

Vi har bestemt oss for å gi det ett år til før vi evt tar steget å si opp jobbene og flytte fra alle vennene våre for å flytte nærmere familie så håper vi boligmarkedet roer seg litt før den tid 😊

Jeg som kommenterte angående flytting til firemannsbolig på Nordstrand: 

Å bo i «leilighet» i ytre bydeler (som det jo pr definisjon er, når man bor i firemannsbolig e.l) er veldig annerledes enn å bo i leilighet i sentrum. Vi hadde utgang fra terrassen direkte til stor hage på over ett mål, og hadde både sandkasse, trampoline og sandkasse til barna. Vi hadde også fire soverom og stor stue og generelt massevis av plass til overnattingsgjester (har familie i et annet europeisk land), i en leilighet på 125 kvm. Og det at vi hadde et mellomstopp der, gjorde altså at vi kunne komme oss til den bydelen vi ønsket og la barna etablere nettverk her, og så heller vente litt med eneboligen vi egentlig ønsket oss.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg som kommenterte angående flytting til firemannsbolig på Nordstrand: 

Å bo i «leilighet» i ytre bydeler (som det jo pr definisjon er, når man bor i firemannsbolig e.l) er veldig annerledes enn å bo i leilighet i sentrum. Vi hadde utgang fra terrassen direkte til stor hage på over ett mål, og hadde både sandkasse, trampoline og sandkasse til barna. Vi hadde også fire soverom og stor stue og generelt massevis av plass til overnattingsgjester (har familie i et annet europeisk land), i en leilighet på 125 kvm. Og det at vi hadde et mellomstopp der, gjorde altså at vi kunne komme oss til den bydelen vi ønsket og la barna etablere nettverk her, og så heller vente litt med eneboligen vi egentlig ønsket oss.

Takk for svar. Svarte ikke nødvendigvis til deg på akkurat den kommentaren, var flere som nevnte leilighet.

Tomannsbolig og firemannsbolig er absolutt et alternativ og vi har sett på noen, men flere av dem har hatt felles hage med alle i boligen og da er man ganske avhengig av godt naboskap (og naboer som liker unger 😅). De fineste/beste har også gått langt over takst, men vi har det på autosøket på finn så vi ser også etter det 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har bodd på Veitvet, og jeg bodde der skolebarna hadde gangveien forbi meg på vei til og fra skole hver morgen og ettermiddag. 9 av 10 unger med skolesekk på ryggen var innvandrerbarn. Jeg har lest artikler at norske barn på skolene her blir hengt ut og mobbet på skolen hvis de har f.eks salami på skolematen, fordi det inneholder svinekjøtt som muslimene avskyr.

Jeg ville ikke valgt Veitvet. Rødtvet har et eneboligområde, og grenser til Veitvet, så jeg tror de kanskje deler skoler.

Anonymkode: 7808f...89e

De deler ikke skoler. Og du kan ikke se på folk om de er første eller tredje generasjon, tenk litt på det. 

Det er i skolenes interesse å rapportere så mange tospråklige elever som mulig fordi det gir større budsjett. Så ta de tallene med en stooor klype salt. 😉

Anonymkode: 60470...161

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De deler ikke skoler. Og du kan ikke se på folk om de er første eller tredje generasjon, tenk litt på det. 

Det er i skolenes interesse å rapportere så mange tospråklige elever som mulig fordi det gir større budsjett. Så ta de tallene med en stooor klype salt. 😉

Anonymkode: 60470...161

Bare sånn til info, siden jeg har jobbet i Osloskolen tidligere: tallene på minoritetsspråklige er ikke bestemt av skolen selv. De er basert på hva foreldrene oppgir som barnets morsmål når barnet skrives inn på skolen.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...