AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #1 Del Skrevet 11. august 2024 Vi er på husjakt og har innsett at det områdene vi hadde sett oss ut er for dyre for oss. Siden vi egentlig bare er kjent i noen få områder har vi vært litt avhengige av andre folks oppfatninger av steder. Vi har fort innsett at skolekrets har alt å si. Siden vi har en sønn som skal begynne på skolen om 4 år er vi selvsagt opptatt av at det er et fint og trygt område og vi ønsker også at han skal gå på en bra skole. Vi har rundt 8 mill å kjøpe hus/rekkehus for og med de kravene vi har (antall soverom, hage, nærhet til kollektivtrafikk og butikk, helst nærhet til marka og ikke for langt inn til sentrum) har vi ikke råd til hus i områdene i Oslo øst som vi hadde sett oss ut: Bøler, Oppsal, Manglerud, Hellerud (den delen som sokner til de "bra" skolekretsene). Det er fryktelig vanskelig å orientere seg og vi vet egentlig ikke hvor man leter om info heller, googler vi så kommer det fort opp nyhetsartikler om et eller annet negativt knyttet til et område, men jeg tror nesten det hadde dukket opp uansett hvor man søker. Det kommer tydelig frem på Finn hvilke områder om er innenfor "riktig" skolekrets fordi bittesmå rekkehus gjerne koster 8,5 og oppover. Samtidig vet vi jo at områder gentrifiseres og det er flere som er i vår situasjon om kjøper hus i mindre populære områder. Noen som har litt mer kjennskap til områder i Oslo øst som er på vei til å endre seg litt? Bogerud, Mortensrud/Søndre Nordstrand, Veitveit, Haugerud +++ Bare så det er sagt så skremmer ikke mangfold meg og jeg er veldig komfortabel med å bo blant folk fra ulike kulturer, men jeg er litt skeptisk til at sønnen min skal bli minoritet på egen skole så vil helst ha en god miks. Anonymkode: 8825e...7bb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #2 Del Skrevet 11. august 2024 Haha. *Up-and-coming 😅 Anonymkode: 8825e...7bb 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #3 Del Skrevet 11. august 2024 Abildsø er fint, litt kronglete kollektivt, men fin elsykkelavstand til byen. Anonymkode: 202ff...60d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #4 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Abildsø er fint, litt kronglete kollektivt, men fin elsykkelavstand til byen. Anonymkode: 202ff...60d Ja. Vi har sett litt der, men siden vi ikke har bil å er det litt for kronglete. Og det er nesten ikke butikker der såvidt vi har sett. Anonymkode: 8825e...7bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #5 Del Skrevet 11. august 2024 Jeg har aldri bodd der selv, men halve slekten kommer fra Manglerud og spesielt fra området mellom Manglerud senter og Østensjøvannet (mellom Plogveien og Enebakkveien). Virker som ett utrolig idyllisk område og det har kommet mange gode oppgraderinger i området 😊 Rekkehuset som min farmor eide var bygd av OBOS i 1969, og da var innskuddet 25.000 kr + husleie. Rekkehuset ble solgt for 7,5 mill for fire år siden. Altfor dyrt i Oslo, vi er i akkurat samme situasjon med samne budsjett... Anonymkode: 0b992...889 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #6 Del Skrevet 11. august 2024 Obs, trodde Manglerud var ett av stedene dere så på. Beklager! Men Skullerud er også fint med t-bane og flere butikker😊 Anonymkode: 0b992...889 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 11. august 2024 #7 Del Skrevet 11. august 2024 Ser du nevner mange steder i bydel Østensjø, men det er villastrøk andre steder i Oslo øst også. Jeg vet om noen med barn i barneskolealder som bor på Høybråten og som er veldig fornøyde med å bo der. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #8 Del Skrevet 11. august 2024 Vi bor på Haugerud. Kjempefint miljø her, særlig idrettsforeningen som drives av ekte ildsjeler som virkelig har klart å skape en ramme der hele lokalsamfunnet blir inkludert. Veldig fin plassering i forhold til både marka og t-banen. Er nok i ferd med å gentrifiseres med den prisveksten vi har sett her de siste årene. Anonymkode: 7e092...d72 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #9 Del Skrevet 11. august 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Obs, trodde Manglerud var ett av stedene dere så på. Beklager! Men Skullerud er også fint med t-bane og flere butikker😊 Anonymkode: 0b992...889 Butikker på Skullerud? Jobber der og det finnes en restaurant, en Narvesen og en frisør. Bøler har et ok lite senter men skolen er enorm og har ikke et spesielt godt rykte. Manglerud er definitivt up and coming. Ellers er Kampen og Vålerenga etablerte flotte boområder men de er svindyre. Vålerengas befolkning har begynt å spre seg inn i Etterstad som lenge har vært mye billigere, men der sogner ungene til Brynseng skole og den er ikke på nivå med Vålerenga. Anonymkode: 55bab...0a1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #10 Del Skrevet 11. august 2024 Grüner skrev (1 minutt siden): Ser du nevner mange steder i bydel Østensjø, men det er villastrøk andre steder i Oslo øst også. Jeg vet om noen med barn i barneskolealder som bor på Høybråten og som er veldig fornøyde med å bo der. Der er det jo heller ikke billig. Det er i hvert fall veldig praktisk å bo for eksempel på Haugerud mtp transport. En høy andel innvandrere er det jo, men andelen vil kanskje ikke være like høy i din sønns første klasse. Mye skjer på fire år. Så har jo også mange av de barna som begynner på skolen foreldre som er født i Norge og kanskje til og med norskfødte besteforeldre. Eneste områdene jeg virkelig ikke ville bodd i Oslo øst er Furuset, Haugenstua og Stovner. (Og Bjørndal fordi det er usentralt og upraktisk). Anonymkode: d17a7...ce6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #11 Del Skrevet 11. august 2024 Se litt utenfor Oslo - Jessheim, Råholt og den veien får du mye mere for pengene, og nært til stort sett alt. Uansett ikke langt til Oslo. Anonymkode: a0abc...019 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #12 Del Skrevet 11. august 2024 Med deres krav og 8 mill i budsjett er det ikke så veldig mange steder som blir aktuelle. Men sjekk ut Holmlia, f.eks rekkehusene på Hallagerbakken. Det er veldig idyllisk med sjøutsikt. Holmlia har litt dårlig rykte, men kjenner mange som bor der som er veldig fornøyd. Ellers har jeg hørt mye bra om Høybråten. Flere jeg kjenner har også flyttet til Ski. Det er jo ikke Oslo, men kun 12 minutter unna med follobanen, når den funker vel og merke 😆 Der er det rolig og veldig fint. Anonymkode: 31b38...151 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #13 Del Skrevet 11. august 2024 Hallagerbakken er nydelig. Fantastisk sjøutsikt, sokner til bra skole og trivelig miljø. Søndre Nordstrand har ufortjent dårlig rykte. Anonymkode: f3133...c16 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #14 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja. Vi har sett litt der, men siden vi ikke har bil å er det litt for kronglete. Og det er nesten ikke butikker der såvidt vi har sett. Anonymkode: 8825e...7bb Tenger ikke bil, god lastesykkel gjør jobben😊 Anonymkode: 202ff...60d 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #15 Del Skrevet 11. august 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Se litt utenfor Oslo - Jessheim, Råholt og den veien får du mye mere for pengene, og nært til stort sett alt. Uansett ikke langt til Oslo. Anonymkode: a0abc...019 Det er en grunn til at du får mer for pengene. Jessheim er lutfattig. Anonymkode: 55bab...0a1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #16 Del Skrevet 11. august 2024 Stenbråten (småhusområder på Mortensrud, nord for Mortensrudveien). Tonsenhagen/Linderud/Rødtvet, ligger noen småhus innimellom der. Ammerud - småhusområdet mellom marka og Apalløkka skole + atriumhusene. Bogerud/Rustad. Anonymkode: 0ecd8...2f6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #17 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hallagerbakken er nydelig. Fantastisk sjøutsikt, sokner til bra skole og trivelig miljø. Søndre Nordstrand har ufortjent dårlig rykte. Anonymkode: f3133...c16 Det er mye fint å si om Søndre Nordstrand , beliggenhet i forhold til sjøen og kollektivtransport er supre, mye heller Søndre Nordstrand enn Groruddalen, men skolene er ganske så kjipe med dårlige resultater. Spesielt ungdomsskolene er tøffe med tøffe miljøer. Anonymkode: 202ff...60d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #18 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Obs, trodde Manglerud var ett av stedene dere så på. Beklager! Men Skullerud er også fint med t-bane og flere butikker😊 Anonymkode: 0b992...889 Manglerud er absolutt et område vi er interessert, men det er blitt ganske dyrt der også! Anonymkode: 8825e...7bb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #19 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): jeg er litt skeptisk til at sønnen min skal bli minoritet på egen skole så vil helst ha en god miks. Anonymkode: 8825e...7bb Dette ble ført av en kvinneguiden bruker faktisk, men når jeg prøver å finne siden klarer jeg det ikke, så vet ikke om dol brukeren (er kanskje litt rasistisk å fokusere på minoritetsspråkelige elever), eller om websiden har fjernet det, eller om en bare må lete bedre (den gamle siden var mye lettere å navigere skjønner ingenting av den nye jeg..) Jeg skal spørre han, men siden det var 7 år siden er det mulig han ikke henger her mer. Om han svarer, finner du svaret her : Anonymkode: fcaed...78d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #20 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): så vet ikke om brukeren fikk sparken Anonymkode: fcaed...78d rettet* får ikke redigert som anonym. Anonymkode: fcaed...78d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå