AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #1 Del Skrevet 11. august 2024 Hva er det med Norge egentlig? Sitter alle bare hjemme i hulene sine? Merker at jeg er totalt annerledes når jeg er i utlandet (varmen), har mer overskudd, bedre humør, livsgnist, psyke… også kommer jeg hjem…. Tar et par dager så er jeg rett i «kjelleren» uten at jeg skal si at jeg er deprimert. Bare synes det er så kald kultur her, ingenting å gjøre, alt sosialt må innebære alkohol, folk hilser ikke, sure mennesker overalt. Føler jeg blir prikk lik omgivelsene mine. Andre? Anonymkode: adfc7...6e0 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #2 Del Skrevet 11. august 2024 Nei, jeg stortrives i Norge. Men hvorfor vurderer du ikke å flytte, hvis du mistrives sånn her? Livet er for kort til å ha det kjipt når du kan gjøre noe med det. Anonymkode: 0facb...9a9 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #3 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, jeg stortrives i Norge. Men hvorfor vurderer du ikke å flytte, hvis du mistrives sånn her? Livet er for kort til å ha det kjipt når du kan gjøre noe med det. Anonymkode: 0facb...9a9 Hva gjør at du trives? Jeg er inne på tanken og skal nok få realisert det en dag 😊 Anonymkode: adfc7...6e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #4 Del Skrevet 11. august 2024 Just now, AnonymBruker said: Hva gjør at du trives? Jeg er inne på tanken og skal nok få realisert det en dag 😊 Anonymkode: adfc7...6e0 Jeg trives med naturen, med at folk er litt innesluttet (er introvert selv og foretrekker helst å være hjemme), gode arbeidsvilkår og velferdsstat i ryggen. Også har jeg alt som er kjent, all familie og venner i Norge. Anonymkode: 0facb...9a9 7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krist1an Skrevet 11. august 2024 #5 Del Skrevet 11. august 2024 Så gjør noe med det da, eller forventer du at andre skal holde deg med underholdning. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #6 Del Skrevet 11. august 2024 Krist1an skrev (2 minutter siden): Så gjør noe med det da, eller forventer du at andre skal holde deg med underholdning. Slapp nå av, skriver fordi jeg synes det er interessant å høre andres synspunkt på det samme. Jeg har ikke tenk å ikke gjøre noe med det:) Anonymkode: adfc7...6e0 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #7 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hva er det med Norge egentlig? Sitter alle bare hjemme i hulene sine? Merker at jeg er totalt annerledes når jeg er i utlandet (varmen), har mer overskudd, bedre humør, livsgnist, psyke… også kommer jeg hjem…. Tar et par dager så er jeg rett i «kjelleren» uten at jeg skal si at jeg er deprimert. Bare synes det er så kald kultur her, ingenting å gjøre, alt sosialt må innebære alkohol, folk hilser ikke, sure mennesker overalt. Føler jeg blir prikk lik omgivelsene mine. Andre? Anonymkode: adfc7...6e0 Nei. Vi gjør masse gøy i Norge. Selv var jeg på utendørs musikkfestival i går, topp stemning! Folk drakk men få var fulle. Bare god tone overalt. Og folk er grenrør hyggelige om sommeren. Om vinteren er jeg ikke sånn glad i ski, snø og mørke, men jeg tar lyslampe, trener inne, er i basseng og i badekar, tenner masse lys, lager god mat og hører på mye musikk. November kan være ille, men når desember kommer begynner jula og all kosen der. Har noe å gjøre hele året, er frivillig og har faste hobby, går iblant ut edru og danser mm. Digg å oppleve sterk sol i utlandet, men litt av gleden kommer vel også av å være på ferie og at pengene sitter litt løst? Tror jo ikke at de som jobber i ferielandet har det gøy hele dagen når de jobber i varmen liksom. Anonymkode: 8b39e...a12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #8 Del Skrevet 11. august 2024 Når du sier det ikke er noe å gjøre her, hva er det du gjør når du er i utlandet? Hvilke sosiale alkoholfrie aktiviteter gjør du i utlandet som du ikke får noen med på her? Hvem er det du hilser på og snakker med i utlandet? Jeg opplever at mange hilser når jeg er utendørs i Norge... Anonymkode: e911c...4ee 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #9 Del Skrevet 11. august 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Hva er det med Norge egentlig? Sitter alle bare hjemme i hulene sine? Merker at jeg er totalt annerledes når jeg er i utlandet (varmen), har mer overskudd, bedre humør, livsgnist, psyke… også kommer jeg hjem…. Tar et par dager så er jeg rett i «kjelleren» uten at jeg skal si at jeg er deprimert. Bare synes det er så kald kultur her, ingenting å gjøre, alt sosialt må innebære alkohol, folk hilser ikke, sure mennesker overalt. Føler jeg blir prikk lik omgivelsene mine. Andre? Anonymkode: adfc7...6e0 Huh, kanskje du bor i feil landsdel. Anonymkode: 857e8...dce 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #10 Del Skrevet 12. august 2024 Du får flytte til et land som er bedre da. God tur. Anonymkode: 5cb08...424 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #11 Del Skrevet 12. august 2024 Kjenner meg igjen i den ja. Anonymkode: 93389...8f9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #12 Del Skrevet 12. august 2024 Mitt problem er ikke Norge spesifikt, men at jeg kjeder meg etter maks to uker på samme sted. Jeg vil videre, se nye steder, oppleve nye ting… Problemet er at jeg vil gjøre det hele tiden, og det går jo ikke 😅 Anonymkode: 4e3d7...5a1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 12. august 2024 #13 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Mitt problem er ikke Norge spesifikt, men at jeg kjeder meg etter maks to uker på samme sted. Jeg vil videre, se nye steder, oppleve nye ting… Problemet er at jeg vil gjøre det hele tiden, og det går jo ikke 😅 Anonymkode: 4e3d7...5a1 Du får skaffe deg en leilighet på MS The World 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #14 Del Skrevet 12. august 2024 Jeg har også vært på ferie utenlands. Glad jeg er hjemme. Her slipper jeg den stekende heten, alt søppelet, masse masete trafikk og folk som prøver å svindle turister hele tiden. Anonymkode: 18634...32d 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #15 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Hva er det med Norge egentlig? Sitter alle bare hjemme i hulene sine? Merker at jeg er totalt annerledes når jeg er i utlandet (varmen), har mer overskudd, bedre humør, livsgnist, psyke… også kommer jeg hjem…. Tar et par dager så er jeg rett i «kjelleren» uten at jeg skal si at jeg er deprimert. Bare synes det er så kald kultur her, ingenting å gjøre, alt sosialt må innebære alkohol, folk hilser ikke, sure mennesker overalt. Føler jeg blir prikk lik omgivelsene mine. Andre? Anonymkode: adfc7...6e0 Jeg mener helt motsatt. Elsker at man kan være asosial her, fordi jeg er det selv. Elsker å ikke måtte være sosial hele tiden, det sliter meg ut å være sosial. Jeg er sosial på jobben, og på fritiden liker jeg å gjøre ting i hagen, lese, gå turer, se serier og filmer, lage mat. Kunne aldri hatt det veldig bra i et land hvor folk bare kommer på besøk uanmeldt i tide og utide, hvor folk roper mer enn snakker til hverandre i det offentlig rom f.eks. Anonymkode: 39c1c...1c2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #16 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg har også vært på ferie utenlands. Glad jeg er hjemme. Her slipper jeg den stekende heten, alt søppelet, masse masete trafikk og folk som prøver å svindle turister hele tiden. Anonymkode: 18634...32d Du vet at "utenlands" er nøyaktig alle steder utenom Norge og at det ikke er likt overalt? Anonymkode: 4e776...909 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bari Skrevet 12. august 2024 #17 Del Skrevet 12. august 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Når du sier det ikke er noe å gjøre her, hva er det du gjør når du er i utlandet? Hvilke sosiale alkoholfrie aktiviteter gjør du i utlandet som du ikke får noen med på her? Hvem er det du hilser på og snakker med i utlandet? Jeg opplever at mange hilser når jeg er utendørs i Norge... Anonymkode: e911c...4ee Tillater meg å dele mine egne erfaringer; Jeg har bodd i utlandet (i et vestlig land utenfor Europa) i underkant av ett år i forbindelse med utveksling og omgikk mennesker fra både middel-og overklassen. Folk er generelt mer smilende, genuine og sosiale enn i Norge og de tar initiativ til å prate og inviterer deg ganske spontant til å ta en øl/kaffe etc. Dette selv om noen av dem har barn, lengre arbeidsdager og mindre fritid enn nordmenn. De klager også mindre enn nordmenn og er takknemlig for det de har. Ingen synes det er 'kleint/flaut' å danse eller gjøgle edru. "Hvorfor i all verden er det flaut?" fikk jeg ofte høre. Kommer det flere til et selskap eller en fest? Ikke noe problem, det finnes mer mat og flere stoler til alle sammen. Stig på! Når jeg har fortalt om nordmenn og hatt tidligere studievenner på besøk i Norge sier de følgende om nordmenn: Ærlige og stort sett hyggelige/hjelpsomme, men altfor sjenerte/forknytte og redd for hva andre synes om dem. Med andre ord: Mine tidligere studievenner skjønner ikke hvorfor så mange nordmenn bryr seg så mye om hva andre mener om dem etc. Jeg har servert teorien om at før bodde nordmenn langt fra hverandre, man ble reservert og skeptisk etc. Men det er jo ikke tilfellet i 2024, så hvorfor er ikke de som vokser opp i dag mer sosiale og utadvendte enn generasjonene tidligere? 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 12. august 2024 #18 Del Skrevet 12. august 2024 18 hours ago, AnonymBruker said: Nei, jeg stortrives i Norge. Men hvorfor vurderer du ikke å flytte, hvis du mistrives sånn her? Livet er for kort til å ha det kjipt når du kan gjøre noe med det. Anonymkode: 0facb...9a9 Jeg er ganske enig ed trådstarter,og kan enkelt svare på hvorfor ikke flytte: Familje og jobb! Ingenting annet holder meg til Norge. Kaldere sted både fysisk og psykisk finner du snart ikke på denne planeten. Å jeg er ikke engang depressiv eller noe annet. Ser bare hvor det bærer hen med "Verdens beste land" Vi er et idiot folk som er i ferd med å ødelegge landet innenfra. Man kan syte å klage over innvandring eller navere så mye man orker for min del. Jeg ser ikke den ene eller andre for å være grunnen til at Norge synker. Noe Sverige blir vi aldri,og en NAV bruker er ikke grunnen til at jeg betaler til tennene i strøm og mat. Det er blitt så beleilig at disse får skylden. Det passer både politikere å Nordmenn bra virker det som. Alle går rundt å snakker dritt om hverandre. Selv unger mobber som aldri før. Vi et et møkkafolk som ikke unner noen noe. Er for gammel til å dra på byen. Eneste da Nordmenn gidder snakke med hverandre er når man er så pære at man ikke klarer å stå oppreist. Blir sliten av det,å trives heller hjemme. Naboer er Tyske,så de drar med bobil "hjem" så og si hver helg,så har ingen kontakt med de,annet en om jeg kan se til postkassen eller lignende. Jeg liker ikke snø. Jeg liker ikke kulde. Misstrives på fjellet,og lengter alltid til en sommer som bare dukker opp på kalenderen. Ser ikke poenget med å ha hytte,da jeg har nok med å vedlikeholde mitt primære hjem. Liker meg på sjøen,men i Norge er sesongen alt for liten til å ha båt. Savner sol og sommer hele året,og griner inni meg hver gang jeg må hjem fra ferier.hverdgane i Norge er repeterende og TUNG. Å igjen jeg er hverken depressiv eller noe annet. Jeg smiler fra øret til øret hver gang jeg setter meg på flyet på Gardermoen! Men Norge er for spesielt interessete ass. 3 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
NatNat Skrevet 12. august 2024 #19 Del Skrevet 12. august 2024 18 hours ago, AnonymBruker said: Hva er det med Norge egentlig? Sitter alle bare hjemme i hulene sine? Merker at jeg er totalt annerledes når jeg er i utlandet (varmen), har mer overskudd, bedre humør, livsgnist, psyke… også kommer jeg hjem…. Tar et par dager så er jeg rett i «kjelleren» uten at jeg skal si at jeg er deprimert. Bare synes det er så kald kultur her, ingenting å gjøre, alt sosialt må innebære alkohol, folk hilser ikke, sure mennesker overalt. Føler jeg blir prikk lik omgivelsene mine. Andre? Anonymkode: adfc7...6e0 jeg ! Men jeg er ikke norsk så det er mer forståelig Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. august 2024 #20 Del Skrevet 12. august 2024 Det at nordmenn ikke snakker med alt og alle, inviterer hjem osv er faktisk høflighet. Det er vår kultur. https://www.forskning.no/psykologi-kultur-norges-handelshoyskole/nei-nordmenn-er-ikke-uhoflige/362574 Norge er lite, så at det skjer mindre i små byer og tettsteder er ikke så rart. Jeg er superfornøyd med å bo i Norge. Jeg liker været, er ikke glad i sterk varme. Naturen vår er fantastisk. Og vi er et svært trygt land mtp kriminalitet. Jeg liker at jeg får være i fred. Har ingen problem med small talk eller å generelt snakke med folk, men elsker ro. Sosiale ting skal være frivillig og man skal ikke bli sett på som rar fordi man ikke ønsker å være med hver gang. Vi har også en sterk trygghet i velferdstaten om noe skulle skje. Også er ikke verden så stor. Man kan dra på ferie, ta med seg deler av matkultur og annen kultur hjem, flytte for kortere eller lengre perioder. Altså, man har muligheter. Anonymkode: 293c3...c0e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå