Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #1 Skrevet 19. februar 2006 Det blir sannsynligvis til at jeg flytter til Oslo ifm studier på NVH på Adamstuen, og ønsker naturligvis å bo nærmest mulig skolen. Men jeg har svært dårlige lokalkunnskaper om Oslo generelt og Adamstuen spesielt, så jeg hadde satt stor pris å få vite mer om Adamstuen og omegn. Er det midt i bygryta med dårlige friluftsmuligheter? Jeg er nærmest avhengig av relativt kort avstand til marka om jeg skal overleve i by. Opplys meg, jeg er helt blank!
Gjest lurven Skrevet 19. februar 2006 #2 Skrevet 19. februar 2006 er et lite stykke til marka, men har noen fine parker i området
Jane How Skrevet 19. februar 2006 #3 Skrevet 19. februar 2006 Ta fram et kart, det ligger like ovenfor Bislett. Ikke i bygryta i det hele tatt, men heller ikke et boligområde med eneboliger. Trikken går forbi Adamsstuen, det er bygårder der, og det ligger litt innenfor ring 2. Du vil bruke ca 40 min på å gå til Oslo S, og ca 20 min med trikken. Det er endel parker i nærheten, men absolutt ikke gåavstand til marka (med mindre du LIKER å gå) Adamsstuen er ikke en stor del av Oslo, alt flyter jo inn i hverandre, så selve Adamsstuen tenker jeg bare er snakk om noen kvartaler. Hva om du bosetter deg litt nærmere marka, helst i gåavstand til t-bana, da kan du raskt komme deg til feks Sognsvann. Om du bor rundt Blindern (der er det eneboliger, ikke blokker), har du gåavstand til t-bana, trikken (som er enkleste måten å komme til Adamsstuen på) + at det er et mye mer åpent område (mindre "stress", plass, parker....)
Knurr Skrevet 19. februar 2006 #4 Skrevet 19. februar 2006 Hei! Har bodd på Adamstuen, og der har du egentlig veldig god kommunikasjon til veldig mange steder! Hvis du greier å finne en hybel der er jo det flott, men det er mer til leie for eksempel på Majorstua - fem minutter med buss til Adamstuen, og ti minutter med banen til Marka! Pluss selvsagt at det er nesten i sentrum uten å være helt i sentrum. Send melding hvis du lurer på noe, og lykke til. PS: Prøvd bolignorge.no? Mye ålreit til leie der.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #5 Skrevet 19. februar 2006 Flott sted, veldig sentralt og har forbindelser til alle steder.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #6 Skrevet 19. februar 2006 hvis du skal studere på NVH kan du jo kanskje flytte på studentby. Jeg vet ikke om du som student ved NVH blir medlem av SiO, men hvis så kunne det jo vært en mulighet å flytte på Sogn studentby. Det ligger ved Ullevål Stadion og er ikke langt fra Adamstuen (3 stopp med 25-bussen). Sogn er dessuten veldig nærme marka, går bare gjennom hagekolonien så er du ved kringsjå og sognsvann. Da jeg bodde der krysset jeg veien og spente på meg skia og gikk tur innover i nordmarka. Og ikke minst er det mye billigere enn på det private markedet Ellers er jo Kringsjå studentby enda nærmere sognsvann, men lenger fra skolen du skal gå på. Dessuten har Sogn mye hyggeligere hybler, det var jo deltakerlandsby under OL i 1952. det finnes også en studentby ved ullevål sykehus, som jo er rett ved Adamstuen. Du får ta kontakt med SIO og forhøre deg
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #7 Skrevet 19. februar 2006 Områder som ligger nært nok til gå/sykkelavstand er blant annet Homannsbyen, Bislett, Lindern, Ullevål Hageby/Ullevål, Adamstuen (ganske trafikkert langs Thereses gate) og Sagene... Jeg har bodd øverst på Bjølsen og studert der, men da tok jeg stort sett bussen, selv om mange NVH-studenter er så spreke at de sikkert ville gått...Sogn tror jeg også blir ganske nært, selv om jeg har litt dårlig retningssans. Mange fine områder, egentlig. Det ligger studentboliger i nærheten, blant annet et i General Bichs gate eller noe sånt, dessuten tror jeg du sorterer under SiO. De ligger ikke veldig nært marka, men det går fint an å gå f eks langs Akerselva oppover for å komme opp til... Hm. Sognsvann?
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2006 #8 Skrevet 19. februar 2006 Takk for svar! Vi er et samboerpar, og kommer nok til å kjøpe eget om ikke så altfor lenge. Om jeg har forstått det riktig så bør vi bo på Blindern om vi vil bort fra den verste bylarmen, være nærmere friluftslivsmuligheter, samtidig som jeg skal ha greie muligheter for å komme til skolen? :klø: Jeg er egentlig ikke et bymenneske, men når skolen ligger der den ligger, må vi nødvendigvis nærme oss byen litt mer.
ashera Skrevet 19. februar 2006 #9 Skrevet 19. februar 2006 (endret) Adamstua er ålreit! Bor ikke der selv, men kjenner godt til stedet. To bra kaffebarer, kjempeflott frukt- og grønnsakforretning, bitteliten og hyggelig taliensk kolonial, baker og super slakterbutikk. Fra Adamstua er det bare et kvarter å gå til Blindern, og trikken som går til Rikshospitalet går hvert 5. minutt. Ved Rikshospitalet kan du starte markaturen hele året - tiol fots eller på ski. Anbefaler ikke Thereses gate der trikken går, men gater som f.eks. Vidars gt., Sofiesgate og Stensgata er stille gater. Ved Adamstua ligger Stensparken, og det er dessuten kort vei til parken på St.Hanshaugen. Vil ikke kalle Adamstua "bygryta", akkurat, det ligger jo et stykke fra sentrum sånn sett. Lykke til! Hvius du vil ha gangavstand til NVH er både Adamstua, Bislett, Ullevål, St.Hanshaugen, Majorstua og Marienlyst greie steder. Alle disse stedene er lokalsamfunn i storbyen. Med sykkel kan du utvide radiusen betraktelig. Avstandene er relativt korte her i byen. Jeg har dessuten inntrykk av at folk som bor her bruker beina mer enn hva folk på landet gjør - der jeg kommer fra, er terskelen mye lavere for å ty til bilen i alle fall... Lykke til! Endret 19. februar 2006 av hera
punkyB Skrevet 19. februar 2006 #10 Skrevet 19. februar 2006 Om jeg har forstått det riktig så bør vi bo på Blindern om vi vil bort fra den verste bylarmen, være nærmere friluftslivsmuligheter, samtidig som jeg skal ha greie muligheter for å komme til skolen? :klø: ← Hvis studentby er aktuelt så er Kringsjå/Sogn bra steder. Det er bare rett ned Sognsveien til skolen og da er du jo veldig nærme marka. Er det ikke aktuelt så er det ikke bare Blindern som er stille. Nærmere skolen er Lindern , Fagerborg og Bolteløkka - der er det stille. Bor du i disse områdene tar det ikke lang tid å komme seg opp til marka. Enten som nevnt opp Sognsveien eller langs Akerselva opp til Maridalen. Det går både buss og tbane opp samme vei - men veldig bra å sykle feks. hvis man ikke kjører bil.
punkyB Skrevet 19. februar 2006 #11 Skrevet 19. februar 2006 Vil ikke kalle Adamstua "bygryta", akkurat, det ligger jo et stykke fra sentrum sånn sett. ← Men det er veldig nærme da ! Det er jo ikke lange veien til sentrum - hvertfall ikke med trikken. Det er enda kortere vei til Bogstadveien. Men Bislett og omegn er jo et sted hvor flere og fler butikker etablerer seg også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå