Gå til innhold

Er lei hundeeiere med hunden i langt bånd.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvor står det at jeg irriterer meg? Jeg poengterte at det teiteste jeg hører er folk som sier de kjenner SIN hund, akkurat som du mener du tror du gjør. V har masse eksempler på det motsatte og årlig avlives en rekke hunder i Norge fordi de går til angrep på mennesker og dyr. Selv de snilleste som "aldri har gjort noe sånt før".

Det virker tvert i mot som det er du som blir irritert fordi jeg påpeker at selv ikke du til enhver har kontroll på en hund selv om du innbiller deg det og legger ut om hvor flink du er.

Anonymkode: bc9bc...c1a

Over 90 % av hunder lever ett helt liv uten å skade hverken folk eller fe.

Hunder er de dyrene vi lever med som vi har mest krav til av alle. Faktisk til tider urettferdig høye krav. 

Anonymkode: aac83...300

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Leste du hva jeg skrev i hovedinnlegget?

Selvfølgelig er det plagsomt at det kommer hoppende en bikkje opp på meg, og bare i dag har det skjedd tre ganger.

Ts

Anonymkode: e26d2...c9a

Går du med biff i lommene? 

Jeg har aldri blitt hoppet på av hunder i bånd, verken når jeg går med hundene mine eller uten hundene mine. Hundene mine har dog blitt trakassert/løpt ned av løse hunder som "er så snill så", men som i realiteten er ekstremt uhøflige da de ikke gidder å respektere signalene mine hunder gir om at de ikke ønsker å leke.

Vi er også jevnlig plaget av voksne, fremmede folk som slenger seg over hundene for å klappe og kose uten å spørre først, som er stressende for hundene da de er en rase som er naturlig skeptisk til fremmede. Barn derimot, er kjempeflinke til å spørre OG vente på svar, og ikke blir de sure når jeg sier nei, men spør spørsmål om hundene og har null problemer med å forstå at ikke hunder liker å bli klappet på hodet. Jeg er ikke spesielt glad i barn, men det skal de ha; de er kjempeflinke til å spørre først, og jeg undres over hvordan de har lært seg så gode manerer når nesten alle voksne som stopper meg på tur ikke klarer å spørre fint men tar seg til rette. Det var én dame som innrømte at hun aldri hadde tenkt på at ikke alle hunder ønsker kos fra fremmede på gata, og at det var noe hun skulle ta med seg videre. Resten blir stort sett fornærmet når jeg stopper de fra å klå på hundene.

Vi har vel alle noe som plager oss.

Langline bruker jeg ofte på tur i marka med god samvittighet og uten å være redd for at hundene skal være til plage for folk og dyr. De skal få lov til å bruke nesa, spore, utforske, følge impulser og ta valg. Jeg har aldri sett noen bruke langline i sentrum, men det høres særdeles uansvarlig ut.

Anonymkode: 683ad...8ee

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Går du med biff i lommene? 

Jeg har aldri blitt hoppet på av hunder i bånd, verken når jeg går med hundene mine eller uten hundene mine. Hundene mine har dog blitt trakassert/løpt ned av løse hunder som "er så snill så", men som i realiteten er ekstremt uhøflige da de ikke gidder å respektere signalene mine hunder gir om at de ikke ønsker å leke.

Vi er også jevnlig plaget av voksne, fremmede folk som slenger seg over hundene for å klappe og kose uten å spørre først, som er stressende for hundene da de er en rase som er naturlig skeptisk til fremmede. Barn derimot, er kjempeflinke til å spørre OG vente på svar, og ikke blir de sure når jeg sier nei, men spør spørsmål om hundene og har null problemer med å forstå at ikke hunder liker å bli klappet på hodet. Jeg er ikke spesielt glad i barn, men det skal de ha; de er kjempeflinke til å spørre først, og jeg undres over hvordan de har lært seg så gode manerer når nesten alle voksne som stopper meg på tur ikke klarer å spørre fint men tar seg til rette. Det var én dame som innrømte at hun aldri hadde tenkt på at ikke alle hunder ønsker kos fra fremmede på gata, og at det var noe hun skulle ta med seg videre. Resten blir stort sett fornærmet når jeg stopper de fra å klå på hundene.

Vi har vel alle noe som plager oss.

Langline bruker jeg ofte på tur i marka med god samvittighet og uten å være redd for at hundene skal være til plage for folk og dyr. De skal få lov til å bruke nesa, spore, utforske, følge impulser og ta valg. Jeg har aldri sett noen bruke langline i sentrum, men det høres særdeles uansvarlig ut.

Jeg er veldig glad i hunder/ katter, og de merker kanskje at jeg liker de og kommer løpende bort til meg?

Er førskolelærer og i bhg snakker vi med barna om hvordan man oppfører seg mot dyr og folk man møter, og barn er flinke til å huske det.

Ts

Anonymkode: e26d2...c9a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Og en kan fint ha kontroll også med langt bånd. Så står hver og en fritt til å bruke den lengden en vil og ønsker etter behov. Har en kontroll på hunden sin opparbeidet med trening er ikke lengden på båndet et tema i det hele tatt.

Anonymkode: c3b22...aaf

Tja ingen sv de jeg har møtt har hatt kontroll så ..

Anonymkode: c490d...d17

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mardina skrev (11 timer siden):

Hvorfor henger du deg sånn opp i hva hundeeiere gjør med sin hund, så lenge hunden ikke plager deg? 

I mitt tilfelle er det at jeg ikke ønsker at deres hund skal få det likt som min hund. Min hund ble angrepet av en ganske stor hund, som var aggresiv, resultatet har blitt at min hund er fryktaggressiv, som har bedret seg med trening, men som går til helvette hver gang noen lar sin hund komme bort til oss fordi "h*n er jo så snill atte", problemet er jo at det er ikke min. Og derfor korter jeg inn bånd og trener aktivt når vi møter andre hunder.

Min har aldri vært satt i en situasjon i ettertid hvor han kan skade andre hunder pga langt bånd eller ingen kontroll fra meg, men så møter vi disse da, som har langt bånd og sier at det går så fint, helt til min blir redd, bjeffer og reiser bust og de anklager meg for å ha mannevonde hunder som burde vært avlivet... 

Anonymkode: b16ff...2ef

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis en hund vil hoppe, hilse osv, så si nei med bestemt stemme og pek bort. De aller fleste hunder tar dette signalet med en gang. Ja det kan være irriterende med hunder i langline, men jeg kan bare si med en gang at hundeeiere er ofte akkurat som foreldre : de tar ikke til seg kritikk, og blir heller trassige som i at ikke f... om jeg innretter meg eller bryr meg om folk som ikke finner seg i at min hund og mitt barn skal få litt spesialrettigheter og behandling. Det gjelder heldigvis ikke så veldig mange, men uansett er livet for godt til å la dem forpeste mer tid enn de irriterende minuttene de surrer seg ut av beina dine igjen. Bare glem det. Det kommer aldri til å forandre seg.  

Anonymkode: ffa15...12a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

"Har jeg ikke sagt en million ganger at du ikke skal overdrive så fælt.."

Anonymkode: 85bad...d16

Hilsen en sånn hundeeier eller?

Ta deg sammen og ha bånd og kontroll på hunden din!

Anonymkode: ed605...b19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemmer ikke da jeg hadde dresset meg opp til fest. Med fin dressbukse. På veien møter jeg hundeeier som ts beskriver. Med en hund som vil borti meg å lukte. Selvfølgelig var snuteparti fullt av sikkel og etterlot buksen er hvitt illeluktende merke. Måtte bare hjem å skifte, ble for sen til bussen og for sen til avtalt party. 

Anonymkode: d3187...60c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri opplevd noen med langline som lar hunden løpe bort til folk og dyr... Har derimot opplevd nok av dem som løper løst. Jeg bruker selv langline ofte, men innkaller jo om jeg får øye på noen. 

Anonymkode: 294e4...df2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (14 timer siden):

Dette sier de aller fleste hundeeiere. Også etter at hunden har bitt noen. Da er det den som er blitt bitt sin skyld.

Herregud.. så jævla drama! De færreste hunder liker å spise menneskekjøtt til frokost eller middag, så bare slapp av!!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miSs. skrev (2 minutter siden):

Herregud.. så jævla drama! De færreste hunder liker å spise menneskekjøtt til frokost eller middag, så bare slapp av!!

Du illustrer på en utmerket måte hvordan mange hundeeiere oppfører seg. Bagatelliserer den dårlige oppførselen til dyret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Du illustrer på en utmerket måte hvordan mange hundeeiere oppfører seg. Bagatelliserer den dårlige oppførselen til dyret.

Jeg er hundeeier selv, og så lenge folk ikke ser hunden min i øynene å smiler eller sier hei går han ikke bort til folk. De fleste hunder i Norge er godt dressert og vet hva nei betyr. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

miSs. skrev (19 minutter siden):

Jeg er hundeeier selv, og så lenge folk ikke ser hunden min i øynene å smiler eller sier hei går han ikke bort til folk. De fleste hunder i Norge er godt dressert og vet hva nei betyr. 

Igjen, du illustrerer godt hvordan hundeeiere oppfører seg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser mange mener det er helt riktig å bruke langline i befolkede områder. Uttalelse fra Norsk Kennel Klubb etter dødsulykken med langline i Stavanger, hvor en tilfeldig forbipasserende mistet livet:

https://www.dagbladet.no/nyheter/moren-dode-advarer-hundeeiere/80738603#:~:text=Søstrene Elin og Kristin mistet,om bruk av slike liner.&text=Jorunn Melberg var på tur,november med samboeren.

- Dersom man går på befolkede turstier eller skiløyper, bør man ikke ha hund i spesielt lang line. Det er alltid en risiko, når man har med levende vesener at det kan oppstå situasjoner man ikke kan forutse, sier Livø Buvik videre.

Anonymkode: eecc3...79c

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 hours ago, AnonymBruker said:

Beklager så meget, jeg skulle aldri ha tillatt at en kvinne med hund gikk i nærheten av deres internettlige høyhet. Beklager så meget, det skal aldri skje igjen.

Hilsen alle hundeiere i hele verden.

Anonymkode: 7202c...40c

Har du ikke kontroll på hunden din så bør du heller ikke få lov til å ha hund.

Anonymkode: 8fdf6...a7a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (27 minutter siden):

Igjen, du illustrerer godt hvordan hundeeiere oppfører seg.

Og du illustrerer godt hvordan hundehatere oppfører seg👎

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hund selv. Jeg er helt enig i at en del hundeeiere bør tenke over hvordan de går tur med hunden sin. 

Min syns for eksempel ikke det er veldig stas å bli stirra ned av en gjeterhund, eller møte hunder som kaster seg mot ham i enden av et bånd. Eller enda verre - de som slipper hunden bort til min i bånd, uten å spørre. 

Jeg jobber aktivt med passering av både hunder og mennesker, fordi min er overglad i mennesker, og de fleste hunder, og skeptisk til resten av hundene. Nei, vi hilser ikke på verken mennesker eller andre hunder på tur i bånd, det skaper bare stress og redusert livskvalitet for min hund. 

Så må jeg innrømme at jeg sjelden eller aldri har opplevd at hunder kommer bort til meg når jeg går uten hund, samme hvor jeg går. Kanskje fordi jeg er nøytral og i liten grad vier de oppmerksomhet? 

Anonymkode: 80d38...1de

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ser mange mener det er helt riktig å bruke langline i befolkede områder. Uttalelse fra Norsk Kennel Klubb etter dødsulykken med langline i Stavanger, hvor en tilfeldig forbipasserende mistet livet:

https://www.dagbladet.no/nyheter/moren-dode-advarer-hundeeiere/80738603#:~:text=Søstrene Elin og Kristin mistet,om bruk av slike liner.&text=Jorunn Melberg var på tur,november med samboeren.

- Dersom man går på befolkede turstier eller skiløyper, bør man ikke ha hund i spesielt lang line. Det er alltid en risiko, når man har med levende vesener at det kan oppstå situasjoner man ikke kan forutse, sier Livø Buvik videre.

Jeg ser ingen her som sier at de bruker langline i befolkede områder.

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gliffy skrev (18 timer siden):

Tro meg, veldig mange av oss hundeeiere er også drita lei av de folka som ikke følger med på hunden sin og slipper den fram til alt og alle.

jepp, jeg har en reaktiv hund som resultat av at den ble angrepet av en annen hund og skadet kraftig og jeg hater eiere som "bare skal" eller roper "den er snill, den vil bare hilse" for den skaper problemer for min hund! 

Respekter båndtvang og ha kontroll på bikkja di tenker jeg eller så bør du ikke ha hund rett og slett. 

Anonymkode: 31dce...c85

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Er det mange altså? Ser ikke et eneste svar verken i denne tråden eller i andre tråder der de mener det er helt riktig. Kom gjerne med eksempler for dette. Slutt å lek shakespeare, overdramatisering kan du drive på med en annen plass. 

Anonymkode: 888fa...c4c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...