AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #1 Del Skrevet 11. august 2024 Jeg liker de fleste hunder men jeg liker ikke at fremmede hunder løper i beina på meg, hopper opp på meg eller snurrer båndet rundt beina mine når jeg er ute og går tur. Dette ser jeg ofte og i dag opplevde jeg at en dame kom nedover en trapp mens jeg gikk opp, og når hun stod øverst i trappen var hunden hennes over to meter lengre nede der hvor jeg stod, og løp rundt beina mine med båndet på. Ga beskjed til damen at hun måtte holde styr på hunden sin, og da sa hun; "Ja men jeg har jo hunden i bånd". Så går jeg en kilometer videre før jeg møter to menn som jogger på den ene siden av veien med hundene sine i lang line, og den ene hunden er på andre siden av veien som er ca 3 m bred. Hunden løper mot meg og hopper opp på meg for å hilse. Hvorfor er hundeeiere så j**** sløve med det båndet? Anonymkode: e26d2...c9a 11 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 11. august 2024 #2 Del Skrevet 11. august 2024 Tro meg, veldig mange av oss hundeeiere er også drita lei av de folka som ikke følger med på hunden sin og slipper den fram til alt og alle. 35 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #3 Del Skrevet 11. august 2024 Samme her. Nå gjelder det ikke så mange ulike hunder i mitt tilfelle, da jeg ikke møter så mange der jeg går. Men har en i nabolaget som hopper opp på meg hver gang den går forbi. Jeg må vaske jakkene mine flere ganger i uka i enkelte perioder, pga den. Anonymkode: a7ac2...614 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #4 Del Skrevet 11. august 2024 Kan love deg at de fleste hundeeiere heller ikke liker sånn oppførsel. Min går ikke bort til folk med mindre de tar kontakt med oss, og hopping på folk er ikke lov. Man hilser rolig, noe han vet godt. Ble selv dyttet i bakken av en stor hund når jeg var ute på tur med egen hund. Eier gikk å tittet i mob, og plutselig hoppet hunden opp å plasserte labbene i bryste mitt med god kraft. Jeg datt bakover og slo hode i bakken, og fikk hjernerystelse. Eieren ble veldig lei seg, men det hjelper lite da det resulterte i at min hund nå kjefter litt om store hunder er alt for ivrige når de kommer bort til meg. Fordi han nå føler for å beskytte meg. Anonymkode: aac83...300 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #5 Del Skrevet 11. august 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvorfor er hundeeiere så j**** sløve med det båndet? Anonymkode: e26d2...c9a Beklager så meget, jeg skulle aldri ha tillatt at en kvinne med hund gikk i nærheten av deres internettlige høyhet. Beklager så meget, det skal aldri skje igjen. Hilsen alle hundeiere i hele verden. Anonymkode: 7202c...40c 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #6 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Beklager så meget, jeg skulle aldri ha tillatt at en kvinne med hund gikk i nærheten av deres internettlige høyhet. Beklager så meget, det skal aldri skje igjen. Hilsen alle hundeiere i hele verden. Anonymkode: 7202c...40c Oops her er det en som ble fornærmet🤭 Jeg forstår ikke vitsen med å ha hunden i bånd, når linen er på flere meter og hunden løper bort til både barn og kanskje folk som er livredde hunder. Ts Anonymkode: e26d2...c9a 6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #7 Del Skrevet 11. august 2024 Hunden min går i langline på både 10 og 15 meter og det har jeg tenkt å la den fortsette med. Jeg har lært den dette siden den var valp og går aldri bort til andre. Hunder må få lov å være hunder og må få lov til å sondere terrenget fritt. Dyrevelferdsloven sier tydelig at det er hundeeiers ansvar å sørge for at hunden skal kunne utøve naturlig atferd, men samfunnet må gjøre det mulig for eieren å gjøre dette. - Hvis det alltid er båndtvang vil aldri hunden kunne utfolde seg naturlig, noe som igjen kan bety dårlig dyrevelferd. Å gå med kort bånd, at hunden alltid går med fot og ikke får lov til å utforske, snuse og være hund lager problemhunder som igjen gjlr at hundeeiere har mindre kontroll og folk blir mer redde. Jeg har også hund ved fot og hund i kort bånd men i terrenget hvor det skjeldent er mye folk bruker jeg langline og det kommer jeg absolutt til å fortsette med. Vi har ikke båndtvang fordi noen folk er redde for hunder selv om det er det noen liker å tro. Anonymkode: c3b22...aaf 2 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #8 Del Skrevet 11. august 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Oops her er det en som ble fornærmet🤭 Jeg forstår ikke vitsen med å ha hunden i bånd, når linen er på flere meter og hunden løper bort til både barn og kanskje folk som er livredde hunder. Ts Anonymkode: e26d2...c9a Fornærmet, nei, jeg er bare lei av folk som generaliserer, og velger noen ganger å påpeke det på en måte slik at vedkommende legger merke til det, slik at de kan se hvor dumt det kan se ut. Ser ut til at jeg lyktes. Anonymkode: 7202c...40c 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #9 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg liker de fleste hunder men jeg liker ikke at fremmede hunder løper i beina på meg, hopper opp på meg eller snurrer båndet rundt beina mine når jeg er ute og går tur. Dette ser jeg ofte og i dag opplevde jeg at en dame kom nedover en trapp mens jeg gikk opp, og når hun stod øverst i trappen var hunden hennes over to meter lengre nede der hvor jeg stod, og løp rundt beina mine med båndet på. Ga beskjed til damen at hun måtte holde styr på hunden sin, og da sa hun; "Ja men jeg har jo hunden i bånd". Så går jeg en kilometer videre før jeg møter to menn som jogger på den ene siden av veien med hundene sine i lang line, og den ene hunden er på andre siden av veien som er ca 3 m bred. Hunden løper mot meg og hopper opp på meg for å hilse. Hvorfor er hundeeiere så j**** sløve med det båndet? Anonymkode: e26d2...c9a Er drittlei hundeeiere som driter i andre og lar hundene sine gå løse. Har blitt hoppet på av flere store hunder i det siste og begynner å bli rimelig lei. De kvelver meg over enda omtrent da de løper mot meg i tilegg frykt for å bli bitt da hundeeierne ikke har kontroll på de store beistene sine......!!!! Båndtvang er så j... vanskelig for noen! Den dagen det skjer med barna mine er det ikke mye hund igjen! Anonymkode: ed605...b19 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 11. august 2024 #10 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg liker de fleste hunder men jeg liker ikke at fremmede hunder løper i beina på meg, hopper opp på meg eller snurrer båndet rundt beina mine når jeg er ute og går tur. Dette ser jeg ofte og i dag opplevde jeg at en dame kom nedover en trapp mens jeg gikk opp, og når hun stod øverst i trappen var hunden hennes over to meter lengre nede der hvor jeg stod, og løp rundt beina mine med båndet på. Ga beskjed til damen at hun måtte holde styr på hunden sin, og da sa hun; "Ja men jeg har jo hunden i bånd". Så går jeg en kilometer videre før jeg møter to menn som jogger på den ene siden av veien med hundene sine i lang line, og den ene hunden er på andre siden av veien som er ca 3 m bred. Hunden løper mot meg og hopper opp på meg for å hilse. Hvorfor er hundeeiere så j**** sløve med det båndet? Anonymkode: e26d2...c9a Tror du alle hundeeiere er lik den du møtte? 🤔 Hundeeiere kommer i alle former og fasonger 😄 Jeg lar ikke min hund løpe bort til folk i tide og utide 😊 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #11 Del Skrevet 11. august 2024 Ts her Jeg leser at et par av dere har blitt fornærmet og mener at jeg generaliserer, noe jeg ikke gjør, da jeg ikke skriver at dette gjelder alle hundeeiere. Jeg forstår viktigheten av at hunden skal ha langline, men man går ikke med lang line i sentrum av byen der folk ferdes inn og ut av butikker og kafeér, eller spaserer. Anonymkode: e26d2...c9a 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 11. august 2024 #12 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Hunden min går i langline på både 10 og 15 meter og det har jeg tenkt å la den fortsette med. Jeg har lært den dette siden den var valp og går aldri bort til andre. Hunder må få lov å være hunder og må få lov til å sondere terrenget fritt. Dyrevelferdsloven sier tydelig at det er hundeeiers ansvar å sørge for at hunden skal kunne utøve naturlig atferd, men samfunnet må gjøre det mulig for eieren å gjøre dette. - Hvis det alltid er båndtvang vil aldri hunden kunne utfolde seg naturlig, noe som igjen kan bety dårlig dyrevelferd. Å gå med kort bånd, at hunden alltid går med fot og ikke får lov til å utforske, snuse og være hund lager problemhunder som igjen gjlr at hundeeiere har mindre kontroll og folk blir mer redde. Jeg har også hund ved fot og hund i kort bånd men i terrenget hvor det skjeldent er mye folk bruker jeg langline og det kommer jeg absolutt til å fortsette med. Vi har ikke båndtvang fordi noen folk er redde for hunder selv om det er det noen liker å tro. Anonymkode: c3b22...aaf Da har du ikke kontroll på hunden om det skulle ligge en rådyrkalv i nærheten av stien. Slike lange bånd er ekstremt irriterende. Majoriteten av de som bruker de har null kontroll. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #13 Del Skrevet 11. august 2024 Brunello skrev (2 minutter siden): Da har du ikke kontroll på hunden om det skulle ligge en rådyrkalv i nærheten av stien. Slike lange bånd er ekstremt irriterende. Majoriteten av de som bruker de har null kontroll. Har brutt hunden min av da den fikk syn på en hare. Enten har en kontroll på hunden eller så har en det ikke. Og har en ikke kontroll på hunden sin hjelper det lite med bånd uansett hvordan båndet er. Har gått ned hunden løs og jeg mens en hjort spaserte rett forbi i nabolaget også. Hva majoriteten av folk gjør og ikke gjør spiller ingen rolle. Jeg vet hva jeg gjør og hvilket samarbeid jeg har med min hund Anonymkode: c3b22...aaf 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 11. august 2024 #14 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ts her Jeg leser at et par av dere har blitt fornærmet og mener at jeg generaliserer, noe jeg ikke gjør, da jeg ikke skriver at dette gjelder alle hundeeiere. Jeg forstår viktigheten av at hunden skal ha langline, men man går ikke med lang line i sentrum av byen der folk ferdes inn og ut av butikker og kafeér, eller spaserer. Anonymkode: e26d2...c9a Men så kjenner du ikke alle hundeeiere heller 😊 Det finnes hundrevis av hundeeiere som har kontroll på hunden sin i bånd. Min hund- mitt valg 😊 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 11. august 2024 #15 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har brutt hunden min av da den fikk syn på en hare. Enten har en kontroll på hunden eller så har en det ikke. Og har en ikke kontroll på hunden sin hjelper det lite med bånd uansett hvordan båndet er. Har gått ned hunden løs og jeg mens en hjort spaserte rett forbi i nabolaget også. Hva majoriteten av folk gjør og ikke gjør spiller ingen rolle. Jeg vet hva jeg gjør og hvilket samarbeid jeg har med min hund Anonymkode: c3b22...aaf Dette sier de aller fleste hundeeiere. Også etter at hunden har bitt noen. Da er det den som er blitt bitt sin skyld. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 11. august 2024 #16 Del Skrevet 11. august 2024 Mardina skrev (Akkurat nå): Men så kjenner du ikke alle hundeeiere heller 😊 Det finnes hundrevis av hundeeiere som har kontroll på hunden sin i bånd. Min hund- mitt valg 😊 Det er jeg helt enig med deg i. Problemet er at det er ca. 1,2 millioner hundeeiere i Norge 😀 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #17 Del Skrevet 11. august 2024 Brunello skrev (Akkurat nå): Dette sier de aller fleste hundeeiere. Også etter at hunden har bitt noen. Da er det den som er blitt bitt sin skyld. Ok. Hunden min kommer fremdeles til å gå i langline som er helt lovlig å bruke på lik linje som annet bånd. Så verken meg eller hunden gjlr noe som helst galt. Og det er det viktig at ts og andre forstår og skjønner selv om du måtte tro du kjenner min hund så mye bedre enn meg eller st jeg lyger. Anonymkode: c3b22...aaf 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #18 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hunden min går i langline på både 10 og 15 meter og det har jeg tenkt å la den fortsette med. Jeg har lært den dette siden den var valp og går aldri bort til andre. Hunder må få lov å være hunder og må få lov til å sondere terrenget fritt. Dyrevelferdsloven sier tydelig at det er hundeeiers ansvar å sørge for at hunden skal kunne utøve naturlig atferd, men samfunnet må gjøre det mulig for eieren å gjøre dette. - Hvis det alltid er båndtvang vil aldri hunden kunne utfolde seg naturlig, noe som igjen kan bety dårlig dyrevelferd. Å gå med kort bånd, at hunden alltid går med fot og ikke får lov til å utforske, snuse og være hund lager problemhunder som igjen gjlr at hundeeiere har mindre kontroll og folk blir mer redde. Jeg har også hund ved fot og hund i kort bånd men i terrenget hvor det skjeldent er mye folk bruker jeg langline og det kommer jeg absolutt til å fortsette med. Vi har ikke båndtvang fordi noen folk er redde for hunder selv om det er det noen liker å tro. Anonymkode: c3b22...aaf Nå er det vel eiere som ikke har kontroll på hunden, enda de har den i bånd som TS klager over. Det er ikke fritt frem med unnskyldning at: men den er jo i bånd. De aller fleste hundeeiere er oppegående folk, men så har du de som ødelegger for oss som gidder å legge jobb i å trene hundene våre. Anonymkode: aac83...300 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #19 Del Skrevet 11. august 2024 § 3.Generelt aktsomhetskrav Hundeholderen skal a. forebygge og vise aktsomhet for å unngå at hunden blir satt i en situasjon der den kan gjøre skade på folk, dyr, eiendom eller ting b. sørge for at hunden eller hundeholdet ikke er til urimelig ulempe for folk, dyr, miljø eller andre interesser. Kilde: Lovdata.no Anonymkode: 58bd9...49c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. august 2024 #20 Del Skrevet 11. august 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg liker de fleste hunder men jeg liker ikke at fremmede hunder løper i beina på meg, hopper opp på meg eller snurrer båndet rundt beina mine når jeg er ute og går tur. Dette ser jeg ofte og i dag opplevde jeg at en dame kom nedover en trapp mens jeg gikk opp, og når hun stod øverst i trappen var hunden hennes over to meter lengre nede der hvor jeg stod, og løp rundt beina mine med båndet på. Ga beskjed til damen at hun måtte holde styr på hunden sin, og da sa hun; "Ja men jeg har jo hunden i bånd". Så går jeg en kilometer videre før jeg møter to menn som jogger på den ene siden av veien med hundene sine i lang line, og den ene hunden er på andre siden av veien som er ca 3 m bred. Hunden løper mot meg og hopper opp på meg for å hilse. Hvorfor er hundeeiere så j**** sløve med det båndet? Anonymkode: e26d2...c9a Slutt å generaliser , alle hundeeiere er ikke sånn Anonymkode: c490d...d17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå