Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å kreve at alle som skal være i nærheten av baby er vaksinert/ oppfriskningsvaksinert mot kikhoste? 

Anonymkode: e64f1...52a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Er det vanlig å kreve at alle som skal være i nærheten av baby er vaksinert/ oppfriskningsvaksinert mot kikhoste? 

Nokså uvanlig krav, man kan heller ikke kreve at noen vaksinerer seg. 
Men man kan like gjerne bli smittet av kikhoste på et kjøpesenter med mye folk som ved et privat besøk. 
Fhi eller tilsvarende gikk ut i vinter og oppfordret foreldre til å ikke ta med små babyer på kjøpesentre grunnet smittefare. 

Jeg har opplevd en liten baby 6 uker med kikhoste, og ville holdt baby langt unna folk i dag, om jeg hadde hatt baby under 3-6 mnd. 

Her må foreldrene tenke selv, og vurdere hvilken risiko de vil ta med sitt barn. 

Anonymkode: 28533...4eb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det syns jeg blir et litt drøyt krav. Du kan kreve at syke / forkjøla folk holder avstand. 

Nå er de begynt å vaksinere gravide nettopp for å beskytte baby de første 3 mnd (den første vaksinen babyen får mot kikhoste er når de er 3 mnd). Men du har kanskje ikke tatt denne vaksinen hvis babyen allerede er født? 

Anonymkode: 7add3...ffc

Skrevet

Jeg som gravid har selv tatt vaksinen så baby har antistoffer. Nå jobber en av besteforeldrene i barnehage, så jeg er litt bekymret for smitte der, men jeg kommer ikke til å oppfordre noen til å ta vaksinen når jeg vet baby er godt beskyttet gjennom meg.

Anonymkode: b849d...51c

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei det er 100% ikke  NORMALT å kreve at noen er vaksinert mot noe som helst. Ingen kan kreve at noen er vaksinert.  Da må man nesten kreve at ALLE som omgås baby er vaksinert mot influensa, covid etc etc også da. 

Tar den gravide vaksine i svangerskapet, så får baby beskyttelse frem til baby vaksineres selv. 

Anonymkode: aa157...4df

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det syns jeg blir et litt drøyt krav. Du kan kreve at syke / forkjøla folk holder avstand. 

Nå er de begynt å vaksinere gravide nettopp for å beskytte baby de første 3 mnd (den første vaksinen babyen får mot kikhoste er når de er 3 mnd). Men du har kanskje ikke tatt denne vaksinen hvis babyen allerede er født? 

Er ikke meg det gjelder, men har hørt et tilfelle der mor til baby forlanger at de som skal i nærheten av baby må være vaksinert. Vil tro at mor og far er vaksinert, kanskje besteforeldre og nærmeste familie også er det for å få være nær baby.

Men venner har ikke tenkt å vaksineres, å da blir det istedenfor avstand mellom denne moren og vennene.

Synes bare det var et merkelig krav når jeg hørte om det. 

ts

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er ikke meg det gjelder, men har hørt et tilfelle der mor til baby forlanger at de som skal i nærheten av baby må være vaksinert. Vil tro at mor og far er vaksinert, kanskje besteforeldre og nærmeste familie også er det for å få være nær baby.

Men venner har ikke tenkt å vaksineres, å da blir det istedenfor avstand mellom denne moren og vennene.

ts

Det er ganske sykt 😅 Skal TS få vite om alle vaksiner som er tatt og ikke hos folk rundt de da? De fleste har jo tatt denne kikhostevaksinen på et tidspunkt tidligere siden den er en del av vaksinasjonsprogrammet, men så lenge hun selv har tatt vaksinen under svangerskapet og babyen følger programmet så skal babyen være beskyttet. 

Litt hysterisk, vil jeg påstå. Greit å holde små babyer unna syke mennesker, men å kreve at alle rundt skal ha vaksinert seg blir for mye… Lurer på hva denne moren tenker ift barnehagestart da, det er ikke sånn at alle ansatte er vaksinert for alt mulig av sykdommer akkurat🙄

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er ganske sykt 😅 Skal TS få vite om alle vaksiner som er tatt og ikke hos folk rundt de da? De fleste har jo tatt denne kikhostevaksinen på et tidspunkt tidligere siden den er en del av vaksinasjonsprogrammet, men så lenge hun selv har tatt vaksinen under svangerskapet og babyen følger programmet så skal babyen være beskyttet. 

Litt hysterisk, vil jeg påstå. Greit å holde små babyer unna syke mennesker, men å kreve at alle rundt skal ha vaksinert seg blir for mye… Lurer på hva denne moren tenker ift barnehagestart da, det er ikke sånn at alle ansatte er vaksinert for alt mulig av sykdommer akkurat🙄

Ikke TS, mente mor * 

Skrevet

ts

Man kan jo i teorien velge og vrake 100% hva man ønsker å tillate rundt sine barn, og hva man krever av andre - men er et helt sinnsykt krav er det iallefall..  

Hva med når de tar barnet med ut av huset da? Utsettes for smitte da også 🙈  Men noen er jo bare helt koko og kontrollfreaks. 

Anonymkode: aa157...4df

Skrevet

ts

Jeg tenker at det er helt i orden å ha dette kravet, og nesten alle nordmenn er i grunn vaksinert mot kikhoste mange ganger i barndommen i barnevaksinasjonsprogrammet, så hvorfor noen lar være å ta oppfriskningsvaksine og med det i tillegg risikere å få stivkrampe hvis de får et sår utendørs eller polio (som er i samme vaksine) er helt uforståelig for meg ihvertfall. Så disse vennene burde kanskje lese seg opp på hvor lite hyggelig det er å få stivkrampe.. 

Anonymkode: 6bde6...96f

Skrevet

Jeg har anbefalt alle familiemedlemmer å også ta oppfriskningsvaksine for difteri/stivkrampe/polio og kikhoste selv om jeg er vaksinert i svangerskap. Men det er jo såklart for deres egen del også. Nå i disse dager er jo polio også faktisk en mulig smitte man kan bli utsatt for om litt, så er jo uansett utrolig dumt å ikke ha oppdaterte vaksiner…. Dette er en vaksine ALLE anbefales å ta booster av hvert 10. år uansett, samt ved reiser til andre land som mange land også krever ved innreise. Er det da rarere og sykt å ville beskytte en nyfødt baby mot samme sykdom? Mine venninner får pent holde seg hjemme dersom deres barn er syke uansett type sykdom, og med mye kikhoste i samfunnet er det jo lurt av alle å vaksinere seg. Man kan selvfølgelig ikke kreve at andre vaksinerer seg, men jeg synes det da ikke er sykt å si at «sorry, da kan du faktisk ikke kysse på og kose med mitt nyfødte barn.» Vil man virkelig ikke vaksinere seg så får man akseptere at man må holde litt avstand til babyen frem til den har fått sine første vaksiner og blitt litt mer motstandsdyktig. 
For å sammenlikne: man pålegger gravide helt sykt mye restriksjoner og anbefalinger om å unngå masse forskjellig - inkl egne kjæledyr for å unngå infeksjoner i svangerskap som er betydelig mer sjeldne og betydelig vanskeligere å få selv om man bryter alle anbefalingene enn kikhoste er å få akkurat nå. Man koker og steriliserer flasker, mme skla varmes over 70 grader osv, alt for å unngå infeksjoner som er veldig sjeldne. Er det da virkelig så sykt å ønske at alle som vil ha nærkontakt med babyen skal være vaksinert for å ha lavest mulig risiko for å smitte baby med noe som kan være livstruende for den??

Anonymkode: 8a23a...35b

• Liker 3
Skrevet

Jeg fikk far til å ta den på nytt, men kommer ikke til å be noen andre gjøre det. Ikke at det skader noen av de akuratt, de har sikkert ikke noe godt av kikhoste de heller. 

Anonymkode: f1748...7f9

Skrevet

Jeg krevde at besteforeldre tok den på nytt, mannen min tok den også. Mulig det er et urimelig krav, men har oppegående foreldre som var helt enig i at det ikke er verdt å ta sjansen.

• Liker 2
Skrevet
Tanuki skrev (På 13.8.2024 den 22.45):

Jeg krevde at besteforeldre tok den på nytt, mannen min tok den også. Mulig det er et urimelig krav, men har oppegående foreldre som var helt enig i at det ikke er verdt å ta sjansen.

Kikhoste vaksine varer i 10 år. Så for egen del var det meget fornuftig at besteforeldre M.fl. Fornyet vaksinen sin. 
Flere burde fulgt dette eksempelet. 

Anonymkode: 28533...4eb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...