Gå til innhold

Kjæresten vil dele alt 50%, er det fair?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Skrevet

frem til nå bytter litt på hvem som betaler her og der, men jeg vil ikke alltid spandere da han vil kjøpe ting som brus/energidrikk/øl hver dag, som er ganske kostbart. Og jeg drikker ikke det selv. Men betaler selvsagt innimellom selv om det blir dyrt for meg. Vi tenker å flytte sammen, og jeg lurte på hvordan han tenkte vi skulle fordele kostnader. Han tenkte 50/50 på middagskonto, vi kjøper frokost og snacks seperat utenfor. Jeg føler dette blir litt unaturlig, nesten så jeg bare kan bo for meg selv? 

han tjener forøvrig nesten 4 ganger så mye enn meg, og jeg må være litt mer obs på penger av den grunn. 

er det jeg som er urimelig som synes det virker litt rart/traust? Vi har vært sammen i nesten 9 år

Anonymkode: a4668...a5e

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mitt forhold er det helt unaturlig å dele opp 50/50. Vi tjener svært ulikt, så dette hadde vært urettferdig. Per nå tjener han mest, og da betaler han mer enn meg. For 8 år siden tjente jeg mest, og da bidro jeg mest. 

I vår krets er det vanligst å bidra etter evne. Dersom det er 50/50 ender jo den ene opp med å betale mye mer enn den andre prosentvis, om lønna er ulik.

Anonymkode: afeea...040

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet

Vi har inntil nylig delt utgifter 50/50 og satt like mye inn på felleskonto som går til mat (kjøper også snacks med den, siden vi kjøper snacks til begge), men nå deler vi slik at han betaler litt mer enn meg siden jeg tjener 10% mindre enn han nå. Fra felleskonto trekkes også huslån, forsikringer, tv og internett, strøm etc.

Anonymkode: fa0cd...16e

• Nyttig 1
Skrevet

Spiser dere like mye da? Det tviler jeg på. Det er heller ikke naturlig i det lange løp at frokosten ikke inkluderes i matpengene. S

Tenker at samboerskapet bør settes på hold inntil videre.

Anonymkode: 309c8...d87

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Så han mener at du som tjener en firedel av det han gjør skal sponse ham med øl og energidrikke?

• Liker 21
  • Nyttig 10
Skrevet

Vi deler ikke 50/50 da han tjener dobbelt så mye som meg, vi har fordelt det sånn at det blir mer rettferdig. Om han tjener 4 ganger så mye så høres det veldig rart ut at han vil dele alt 50%...

Anonymkode: 8f66d...92c

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
Hansehan skrev (4 minutter siden):

Så han mener at du som tjener en firedel av det han gjør skal sponse ham med øl og energidrikke?

Vanskelig å vite om TS faktisk mener det, for hun skriver «alt» i overskriften, men kun middagskonto i innlegget.

Anonymkode: ff762...31d

• Liker 1
Skrevet

Da får du si til ham at med en sånn ordning er det DU, altså den fattigste parten, som bestemmer middag. Etter noen uker med superkjipe middager vil han nok endre meninga.

Anonymkode: 30b7f...2fe

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Hvis han tjener 4 ganger mer enn deg, så skal han naturligvis betale 4 ganger mer enn deg i felleskassen. Ellers er han en klovn.

Anonymkode: e3505...a8b

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
12 minutter siden, Hansehan said:

Noen mennesker eier ikke selvinnsikt, så det kan nok stemme ja.

• Liker 1
Skrevet

Han er en gjerrigknark. Ikke flytt sammen med han.

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis dere både har forskjellige inntekt og veldig forskjellig forbruk av mat blir 50/50 selvsagt ugunstig for deg. 

Har du prøvd å snakke om dette? 

Hvis han ikke ser din side av saken hadde jeg forblitt særboer ja 

Anonymkode: 9dae1...141

• Liker 8
Skrevet

Hvorfor er det fair at mannen skal sponse deg? 

Kvinner er som blodigler, så snart de har presset mannen til å være eksklusive så begynner presset om at mannen skal fø de økonomisk. 

Anonymkode: cba87...1fc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kvinner er som blodigler, så snart de har presset mannen til å være eksklusive så begynner presset om at mannen skal fø de økonomisk. 

Hva mener du? Det er jo helt uavhengig av kjønn. Den som tjener mest er den som burde bidra mest. Det gjelder selvfølgelig også om kvinnen tjener mest.

Så kjedelig for deg å ha så negativt kvinnesyn. God bedring ❤️ 

Anonymkode: afeea...040

• Liker 15
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er bare fjas 😆 Da jeg tjente flere hundretusen mer enn samboeren min var det selvsagt jeg som betalte desidert mest av utgiftene våre, og sponset ferie. Nå har jeg byttet jobb fordi vi skal ha barn, og jeg trenger en jobb som er forenlig med å få barn, og da er lønna også mye dårligere, samt at min samboer tjener mer enn tidligere og nå er han den som tjener mest av oss. Så nå er det hans tur å dra lasset, og det skulle bare mangle når jeg går gravid og føder barnet som er like mye hans. Hvis han hadde vært den som skulle bære frem barnet vårt, hadde jeg naturligvis kunne tjent mye mer i den jobben jeg hadde før og kunne dratt lasset for oss. Men siden det er kvinnen som dessverre må gjøre den jobben med å bære frem barnet så er det slik det blir.

Anonymkode: fa0cd...16e

• Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvis han tjener 4 ganger mer enn deg, så skal han naturligvis betale 4 ganger mer enn deg i felleskassen. Ellers er han en klovn.

Hun skal altså bare betale 20% og han 80%? Høres ut som en helt urimelig skjevdeling for meg. 60/40 er nok mer fornuftig. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet heller ikke om du mener «alt», eller kun middager, men når den ene både tjener mye mer og har dyrere vaner, så blir det veldig feil for min del å måtte betale for det ved ellers separat økonomi. 

Jeg hadde ventet med å bli samboer til dere hadde fått snakket skikkelig sammen og laget en plan som gangner dere begge.  

• Liker 3
Skrevet

Du nevner ikke noe om resten av utgiftene. Hvordan har dere tenkt å fordele dem?

For meg virker det mest logisk at begge skal spare på å flytte sammen. Så jeg ville ha sett på hva dere nå betaler for bolig, strøm, mat etc, og så regnet ut en fordeling der dere deler "stordriftsfordelen" på to. 

Anonymkode: 06751...297

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Men du synes det er helt greit at TS, som tjener minst, skal sponse mannens luksusforbruk av dyrt  øl og energidrikk som hun ikke konsumerer selv......og betale halvparten av maten sin hun sannsynligvis spiser 1/3 av.....

Anonymkode: 58350...a21

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du nevner ikke noe om resten av utgiftene. Hvordan har dere tenkt å fordele dem?

For meg virker det mest logisk at begge skal spare på å flytte sammen. Så jeg ville ha sett på hva dere nå betaler for bolig, strøm, mat etc, og så regnet ut en fordeling der dere deler "stordriftsfordelen" på to. 

Anonymkode: 06751...297

Enten å kjøpe sammen, eller han kjøper og jeg betaler en leie. Usikker på å kjøpe sammen siden han ikke virker gira på det, men da føler jeg også at vi tar et standpunkt om at vi ikke investerer i en fremtid sammen.

Anonymkode: a4668...a5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...