Gå til innhold

Hjelp, jeg skjønner ikke dette med arv til ektefelle og livsarvinger..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer har planer om å gifte oss. Han har ingen barn og har derfor tenkt at alt hans jordiske gods skal tilfalle meg ved hans bortgang. Når jeg googler så står det overalt at enken etter frafalt ektefelle uten barn kun arver 50%, og at de resterende 50% går til hans livsarvinger som da blir hans foreldre, søsken eller barn av søsken. Og at enken arver alt kun dersom det ikke finnes livsarvinger. Stemmer dette?? Må hans familie få arv etter han selv om han ikke vil? Kan vi løse dette ved å skrive et testamente i tillegg til å være gift? Jeg har alltid trodd at uten barn så står man fritt til å gi bort det man etterlater seg til hvem man vil.

Anonymkode: 7cd91...00a

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg og min samboer har planer om å gifte oss. Han har ingen barn og har derfor tenkt at alt hans jordiske gods skal tilfalle meg ved hans bortgang. Når jeg googler så står det overalt at enken etter frafalt ektefelle uten barn kun arver 50%, og at de resterende 50% går til hans livsarvinger som da blir hans foreldre, søsken eller barn av søsken. Og at enken arver alt kun dersom det ikke finnes livsarvinger. Stemmer dette?? Må hans familie få arv etter han selv om han ikke vil? Kan vi løse dette ved å skrive et testamente i tillegg til å være gift? Jeg har alltid trodd at uten barn så står man fritt til å gi bort det man etterlater seg til hvem 

https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/ektefelle-samboer-og-barn/

Han kan ordne testamente 

Anonymkode: 7c29f...513

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg og min samboer har planer om å gifte oss. Han har ingen barn og har derfor tenkt at alt hans jordiske gods skal tilfalle meg ved hans bortgang. Når jeg googler så står det overalt at enken etter frafalt ektefelle uten barn kun arver 50%, og at de resterende 50% går til hans livsarvinger som da blir hans foreldre, søsken eller barn av søsken. Og at enken arver alt kun dersom det ikke finnes livsarvinger. Stemmer dette?? Må hans familie få arv etter han selv om han ikke vil? Kan vi løse dette ved å skrive et testamente i tillegg til å være gift? Jeg har alltid trodd at uten barn så står man fritt til å gi bort det man etterlater seg til hvem man vil.

Så lenge han ikke har barn kan han testamentere alt til deg. Men han må lage et testamente, ellers vil foreldrene hans arve halvparten. 

Anonymkode: 3b618...21c

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så lenge han ikke har barn kan han testamentere alt til deg. Men han må lage et testamente, ellers vil foreldrene hans arve halvparten. 

Tusen takk for svar.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Tusen takk for nyttig link.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Når jeg googler så står det overalt at enken etter frafalt ektefelle uten barn kun arver 50%, og at de resterende 50% går til hans livsarvinger som da blir hans foreldre, søsken eller barn av søsken. Og at enken arver alt kun dersom det ikke finnes livsarvinger. Stemmer dette?? 

Livsarving betyr etterkommer, altså barn, barnebarn, oldebarn, tippoldebarn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...