Gå til innhold

Psykisk helse og isolasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan få tilbake interesse og lyst til å være sammen med andre mennesker? 

Jeg føler ingen lyst eller behov for å være sammen med andre mennesker, og jeg blir fort sint og irritert bare av å være i nærheten av andre. Jeg føler heller ingen glede av å være sammen med familie og venner, tvert imot er det noe jeg gruer meg til. 

Jeg har alltid trivdes godt i eget selskap og å gjøre ting alene, men jeg har også trivdes veldig godt sammen med venner og til dels familie. 

Nå har jeg fått AAP i litt over et år, og hvis jeg skal klare å fullføre studier, få meg jobb, og bli frisk, så må jeg skjerpe meg på en eller annen måte. Det har vært litt snakk om at jeg muligens kunne prøve å jobbe på sykehjem da jeg har jobbet der tidligere (og da gjorde jeg en god jobb), men nå føler jeg bare for å spy av tanken på å jobbe med mennesker og å måtte forholde meg til kolleger. Jeg føler meg neste aggressiv av å være rundt andre mennesker. Jeg vet ikke om jeg kanskje egentlig ikke hører til i noe samfunn og blant andre eller hva det er. 

Anonymkode: 47fb4...e52

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Hvordan få tilbake interesse og lyst til å være sammen med andre mennesker? 

Jeg føler ingen lyst eller behov for å være sammen med andre mennesker, og jeg blir fort sint og irritert bare av å være i nærheten av andre. Jeg føler heller ingen glede av å være sammen med familie og venner, tvert imot er det noe jeg gruer meg til. 

Jeg har alltid trivdes godt i eget selskap og å gjøre ting alene, men jeg har også trivdes veldig godt sammen med venner og til dels familie. 

Nå har jeg fått AAP i litt over et år, og hvis jeg skal klare å fullføre studier, få meg jobb, og bli frisk, så må jeg skjerpe meg på en eller annen måte. Det har vært litt snakk om at jeg muligens kunne prøve å jobbe på sykehjem da jeg har jobbet der tidligere (og da gjorde jeg en god jobb), men nå føler jeg bare for å spy av tanken på å jobbe med mennesker og å måtte forholde meg til kolleger. Jeg føler meg neste aggressiv av å være rundt andre mennesker. Jeg vet ikke om jeg kanskje egentlig ikke hører til i noe samfunn og blant andre eller hva det er. 

Høres ut som du har schizoid personlighetsforstyrrelse....vi mennesker er flokkdyr, vi har normalt sett behov for og ønsker å være rundt og ha kontakt med andre mennesker.Jeg ville vurdert psykolog, og fått kontakt mmet i terapi, kan hjelpe 😊

Anonymkode: b65d7...202

Skrevet

Hvorfor stresse sånn med å komme deg tilbake i arbeid? 

Lev heller livet på staten og nyt gode dager uten noe sosialt med andre mennesker? 

Anonymkode: c1b42...718

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Høres ut som du har schizoid personlighetsforstyrrelse....vi mennesker er flokkdyr, vi har normalt sett behov for og ønsker å være rundt og ha kontakt med andre mennesker.Jeg ville vurdert psykolog, og fått kontakt mmet i terapi, kan hjelpe 😊

Jeg har ikke schizoid pf, og jeg var heller ikke slik før jeg ble syk, som er rundt 2-3 år siden. Det har også gått litt gradivs, og det siste halve året har vel vært verst. 

Jeg går til psykolog, og har gjort det en stund. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lev heller livet på staten og nyt gode dager uten noe sosialt med andre mennesker? 

Fordi jeg ikke kan "leve livet" på staten (ikke har jeg gode dager heller, men det har jeg vel uansett ikke).

Skrevet

Er du rundt mennesker som føles og ER riktige for deg? Er de menenskene i ditt nettverk noen som er bra for deg? Hva med finne nye venner eller et nytt nettverk? Vet det ikke er lett, men så fremst vi har mennesker som føles mer riktig for oss vil en mye lettere få slutt på isolasjon og lyst til å være med mennesker igjen. Ønsker deg lykke til. Ikke gi opp

Anonymkode: ef458...e25

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Så kjære hobby psykolog! Jeg er i samme båten, men mer pga at jeg har blitt dolket så mange ganger i ryggen at jeg bare sa fuck it og kjører sololøp fra nå av. Du kan ikke stole på andre mennesker i 2024, det er den triste sannheten og du vet det.

Anonymkode: 702b3...5f0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er du rundt mennesker som føles og ER riktige for deg? Er de menenskene i ditt nettverk noen som er bra for deg? Hva med finne nye venner eller et nytt nettverk? Vet det ikke er lett, men så fremst vi har mennesker som føles mer riktig for oss vil en mye lettere få slutt på isolasjon og lyst til å være med mennesker igjen. Ønsker deg lykke til. Ikke gi opp

Anonymkode: ef458...e25

Jeg tror det, tenkte i alle fall ikke noe over det før. Familie er litt mer komplisert, men basert på hvordan jeg opplevde å ha det med venner før burde ikke det være noe problem. Jeg burde jo heller ikke bli sint og irritert av fremmed mennesker på bussen eller i butikken.

Gjest Lykkedykker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er autist, og skyr mennesker som pesten😅 

Skrevet
Lykkedykker skrev (1 time siden):

Jeg er autist, og skyr mennesker som pesten😅 

Hvorfor skyr du mennesker ? 🙈

Gjest Lykkedykker
Skrevet
Barbiebabe skrev (18 minutter siden):

Hvorfor skyr du mennesker ? 🙈

Orker bare ikke folk. Blir som regel bare misforståelser.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Sarkasme?

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så kjære hobby psykolog! Jeg er i samme båten, men mer pga at jeg har blitt dolket så mange ganger i ryggen at jeg bare sa fuck it og kjører sololøp fra nå av. Du kan ikke stole på andre mennesker i 2024, det er den triste sannheten og du vet det.

Men gjør det deg noe lykkeligere å være misantrop og incel?

Skrevet
45 minutter siden, Grüner said:

Men gjør det deg noe lykkeligere å være misantrop og incel?

Først av alt må du faktisk forstå hva ordene du skriver betyr.

Hersketeknikk funker ikke på meg.

Skrevet
Lykkedykker skrev (1 time siden):

Orker bare ikke folk. Blir som regel bare misforståelser.

Ja det kan jo bli misforståelser, men vi trenger også andre menneskers synspunkter og tanker....

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at jeg ikke har autisme, og jeg tror vel at jeg egentlig trenger og trives med andre mennesker, men så er det bare ett eller annet som er blitt feil nå etter at jeg ble syk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...