Gå til innhold

Opplevelser som en blind person

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei folkens der ute, jeg er en blind person som opplever stadig vekk at folk ikke snakker med meg men snakker om meg til mennesker mens jeg er der. Dette tror jeg er veldig trist både for meg og for andre med funksjonshemninger. Jeg synes dere må være snill og tenke dere om som er funksjonsfriske, og behandle mennesker som andre. Det virker som folk tror jeg er blind i hodet i tillegg til å være blind på øyne, men jeg tror at folk som har alle sanser i behold er mer blinde enn det jeg er fordi de bruker ikke sansene sine. Jeg synes dette er veldig leit, fordi det er nok med å være blind om ikke vi skal bli tatt som dum i tillegg. Dette er en oppfordring til alle, vær så snill å ta vare på alle og tenk over at ingen vet hva morgendagen bringer. Dette er mitt største ønske når det gjelder alle med funksjonshemninger.

Anonymkode: c3542...3d2

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Viktig tema du tar opp der!

Håper at alle kan bli bedre på dette, en funksjonshemming betyr selvfølgelig ikke at man er psykisk utviklingshemmet eller på noen som helst måte svekket kognitivt. Vet ikke hva som får folk til å henvende seg til den du er i følge med, men det kan hende at om du er blind så ser du i en annen retning og de oppfatter det som at du ikke er fokusert på dem. Så svarer de heller den som er med deg (om du har noen med deg) siden den holder blikket deres. Bare en tanke.

Hvis du opplever at noen snakker om deg som om du ikke er der, så si: "Hei du, jeg er her! Du kan snakke med meg." Du trenger ikke å kjenne deg sjenert for å si fra, noen ganger trenger folk en "wake up call".

Anonymkode: 42452...bdb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med deg, TS. Men de personene rundt deg lærer nok best av at du sier fra når situasjonen oppstår. Bare si det på en fin og forklarende måte, så har de lært for livet. 

Anonymkode: dd144...5c7

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du til å skrive når du ikke ser? Bare nysgjerrig. 

Anonymkode: c0457...2ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin påminning, takk. Kan jeg spørre om leseprogram er blitt bedre? Husker ei venninne klagde over at smilefjes ble bare masse tegn og tall. Håper det ikke er slik fortsatt 

Anonymkode: 561c7...fb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...